ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

02/12/2015

Εισήγηση βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Γκιόλα στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό



Αξιότιμες Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Ο προϋπολογισμός του 2016 είναι ο πρώτος προϋπολογισμός της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και είναι αφετηρία αποσύνδεσης της φορολογική πολιτικής του κράτους από την άσκηση μικροκομματικών πολιτικών. Νομίζω, είναι σαφές σε όλους τους Έλληνες, ότι παραδοσιακός άξονας της φορολογικής πολιτικής ήταν η εξυπηρέτηση των ομάδων που συντηρούσαν, οικονομικά ή πολιτικά, τον κυβερνητικό μηχανισμό και όχι η απονομή φορολογικής δικαιοσύνης. Αντί, δηλαδή, την εποχή που το κόστος δανεισμού της χώρας ήταν χαμηλό, ιδίως μετά την υιοθέτηση του κοινού νομίσματος, η φορολογική πολιτική να επιδιώκει την μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας, δόθηκαν δεκάδες προνόμια ανεύθυνα και αδιάκριτα. Τα δύο κόμματα εξουσίας αναλάμβαναν συνεχώς φορολογικές «μεταρρυθμίσεις», που πάντοτε προβάλλονταν ως αδιαμφισβήτητες επιτυχίες του εκάστοτε Υπουργού Οικονομικών. Όχι μόνο είχαν σημαντικό οικονομικό κόστος στη δυναμική ανάπτυξης της κοινωνίας, αλλά, ήταν ηθελημένα περίπλοκες και ενθάρρυναν φαινόμενα φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής. Τα φορολογικά έσοδα, έγιναν η κινητήρια δύναμη της διαπλοκής των κομμάτων εξουσίας και όχι του εκσυγχρονισμού της χώρας. Εν τω μεταξύ, ο οκνηρός εισπρακτικός και ελεγκτικός μηχανισμός δημιούργησε την αντίληψη της ατιμωρησίας των παραβατών, κατευθύνοντας εμμέσως νομοταγείς και αξιοπρεπείς πολίτες, να αποκρύπτουν φορολογητέα εισοδήματα, σε βάρος πάντα όσων δεν είχαν την ίδια δυνατότητα.

Όλα αυτά τα λέω όχι για να τα θυμίσω – έχετε πλήρη επίγνωση των λαθών σας και των πρακτικών που μας έφεραν σήμερα στη θέση να είμαστε υπόλογοι σε μη εκλεγμένους Θεσμούς, να έχουμε χάσει μέρος της αξιοπρέπειάς μας και της εθνικής μας κυριαρχίας.

Σας τα λέω διότι αλλάζουμε κατεύθυνση και θέλω να το ξέρετε. Θέλω και ο λαός να το γνωρίζει ώστε να είναι αισιόδοξος για το μέλλον, διότι δεν πρόκειται ποτέ οι ίδιες καταστροφικές τακτικές να επαναληφθούν. Ακόμα και τώρα μέσα στην κρίση, αντί να είχατε προχωρήσει σε τομές και μεταρρυθμίσεις, με νύχια και με δόντια κρατούσατε ότι μπορούσατε από την οικονομική πίτα της χώρας για εσάς και για συγκεκριμένες ολιγομελείς ομάδες συμφερόντων, με την ελπίδα ότι θα γυρίσουμε στις εποχές των παχιών αγελάδων για να ξανακάνουμε τα ίδια.

Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε σε ρηξικέλευθες μεταρρυθμίσεις και το εννοούμε. Αναλαμβάνουμε την ευθύνη να οδηγήσουμε τη χώρα στην ανάπτυξη με κανόνες κοινωνικής δικαιοσύνης και με ένα δημοσιονομικά ηπιότερο πρόγραμμα. Ο προϋπολογισμός του 2016 ανοίγει το δρόμο για μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, με χαρακτήρα απλό, δίκαιο και σταθερό.

  • Κατά πρώτον δίκαιο, υπό την έννοια της δίκαιης κατανομής των φορολογικών βαρών. Προωθούμε μέτρα φορολογικής πολιτικής, που παράγουν θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα ενώ παράλληλα σε πολλές περιπτώσεις ανακουφίζουν τους πολίτες. Θεμέλιο της φορολογικής πολιτικής είναι η αναλογική και προοδευτική φορολόγηση, ώστε να μην αναπαράγονται και να μη διευρύνονται οι κοινωνικές ανισότητες.

  • Κατά δεύτερον, απλό, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα πολυνομίας. Κλείνουμε τα λεγόμενα «παράθυρα» και δίνουμε τη δυνατότητα στο φορολογούμενο να κατανοήσει τις φορολογικές του υποχρεώσεις.

  • Και τρίτον, σταθερό με στόχο την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης και της απασχόλησης. Η φορολογική σταθερότητα αποτελεί το πρωταρχικό στοιχείο μακροπρόθεσμου οικογενειακού και επιχειρηματικού σχεδιασμού, και άνευ αυτού δεν πρόκειται να επιτευχθεί βιώσιμη ανάπτυξη. Οι αλλεπάλληλες αλλαγές του φορολογικού καθεστώτος που επιβλήθηκαν στο παρελθόν ήταν τοξικές για την οικονομία – Εμείς επιδιώκουμε να βάλουμε τέλος στο φαύλο κύκλο της πολιτικής αυτής.

Το κοινωνικό πρόσημο του προϋπολογισμού επιβεβαιώνεται από την ισοσκελισμένη κατανομή των φορολογικών εσόδων μεταξύ άμεσων και έμμεσων φόρων. Η Ελληνική φορολογική πολιτική των τελευταίων δύο δεκαετιών είχε δώσει σαφή έμφαση στην έμμεση φορολόγηση, ώστε η χρηματοδότηση του κρατικού μηχανισμού να γίνεται από τα πολυπληθέστερα πληθυσμιακά στρώματα της κοινωνίας και όχι από τα πιο εύρωστα οικονομικά. Όπως διαβάζουμε στη σελίδα 66 της Αιτιολογικής Έκθεσης του Προϋπολογισμού, το 2010 ο λόγος άμεσων προς έμμεσους φόρους ήταν 40-60, αποκλίνοντας από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι 50-50. Βασικό μας μέλημα είναι η σταδιακή άμβλυνση της διαφοράς αυτής, με δίκαιους φόρους, σωστά κατανεμημένους. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό για το έτος 2016, η πρόβλεψη άμεσων προς έμμεσους φόρους βρίσκεται στο 45-55 και θα συνεχίσουμε τα επόμενα χρόνια να βελτιώνουμε αυτή την επίδοση.

Έτσι, ενδυναμώνεται η κυβέρνηση στο έργο της για κοινωνική πολιτική, μεταφέροντας το φορολογικό βάρος από τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα στα υψηλά, με αναλογική και προοδευτική φορολόγηση. Άλλωστε είναι αυταπόδεικτες οι προθέσεις μας. Επιδιώξαμε να φορολογήσουμε τα εισοδήματα άνω των 500.000 ευρώ με επιπρόσθετο συντελεστή 12%, αλλά βρέθηκαν απέναντί μας οι Θεσμοί. Ακολουθούμε τα επίπεδα φορολόγησης που θέτουν οι χώρες του ΟΟΣΑ και δεν πρόκειται να επιτρέψουμε να γίνει η Ελλάδα οικονομία χαμηλού εργασιακού κόστους και φορολογικός παράδεισος για τις επιχειρήσεις.

Παράλληλα όμως με τη δίκαιη φορολόγηση, απόλυτη προτεραιότητα της Κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ είναι η βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και η ενίσχυση της εισπραξιμότητας. Η ελάφρυνση του φορολογικού βάρους των νομοταγών πολιτών απαιτεί να εξαντλήσουμε κάθε μέσο για την εξεύρεση των παραβατών, για τον περιορισμό της αδήλωτης οικονομικής ύλης και για την μείωση ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο. Συγκεκριμένα, το τελευταίο έτος έχουμε αναλάβει σημαντικές δράσεις στον τομέα αυτό:

  • Αυξάνουμε την εισπραξιμότητα του ΦΠΑ με μοχλό τη διάδοση χρήσης του πλαστικού χρήματος για τις καθημερινές συναλλαγές των πολιτών και σαφώς με τις συστηματικές δράσεις του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Το πιο σαφές παράδειγμα είναι τα τουριστικά νησιά του Αιγαίου, όπου το περασμένο τρίμηνο τα φορολογικά έσοδα μόνο στην εστίαση και τη διαμονή αυξήθηκαν 23% το 2015 σε σύγκριση με το 2014. Συνολικά, στα βιβλία τρίτης κατηγορίας, ο ΦΠΑ που εισπράττουμε αυξήθηκε 28% σε σχέση με το 2014, όταν ακριβώς την περασμένη χρονιά είχε αυξηθεί μόλις 10%.

  • Συνεχίζουμε τον ενδελεχή έλεγχο των οικονομικών στοιχείων της λίστα Λαγκάρντ και Λουξεμβούργου. Αρκεί νομίζω να πούμε ότι ο κρατικός μηχανισμός είχε τόσο καθυστερήσει στον έλεγχο των περιπτώσεων αυτών, με αποτέλεσμα να επίκειται η παραγραφή των όποιων αδικημάτων. Δρομολογούμε μέσα στο Δεκέμβριο νομοθετική ρύθμιση για την παράταση της παραγραφής για ένα επιπλέον έτος. Επιδιώκουμε με κάθε τρόπο – και για πρώτη φορά για Ελληνική Κυβέρνηση με τρόπο ειλικρινή - την φορολογική συνεργασία με ξένες χώρες ώστε να εντοπίσουμε ανακριβείς φορολογικές δηλώσεις καταθετών στο εξωτερικό. Οι ενέργειές μας, μάλιστα, επιβεβαιώνονται. Με εντολή του οικονομικού εισαγγελέα Παναγιώτη Αθανασίου ερευνάται εξονυχιστικά λίστα που διαβίβασε η φορολογική διοίκηση της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας στο υπουργείο Οικονομικών με τραπεζικούς λογαριασμούς 10.588 καταθετών στην UBS, ύψους 3 δισεκατομμυρίων φράγκων. Παράλληλα, υλοποιούμε νόμο του Αυγούστου για την εθελοντική αποκάλυψη κεφαλαίων στο εσωτερικό και εξωτερικό.

  • Συστήνουμε ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο για τον έλεγχο των offshore εταιρειών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών στην Ελλάδα την περίοδο της κρίσης 2010-2014 από τις 6.000 ελεγκτικά αξιολογήσιμες offshore ελέγχθηκαν μόλις 384 και βεβαιώθηκαν φόροι 129,5 εκατομμύρια ευρώ. Εμείς το 2015 ελέγξαμε 321, σχεδόν τον ίδιο αριθμό με όλα τα προηγούμενα χρόνια μαζί, και βεβαιώσαμε φόρους ύψους 94,5 εκατ. ευρώ. Στην περίοδο 2015-2016 επιδιώκουμε τη συστηματική αξιολόγηση του μέγιστου δυνατού αριθμού offshore με αναμενόμενα πολλαπλάσια οικονομικά οφέλη.

Να τονίσουμε ότι δεν έχουμε συμπεριλάβει στον προϋπολογισμό τα έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, τα οποία έχουν αρχίσει ήδη να εισρέουν αλλά δεν είναι προς το παρόν απόλυτα ποσοτικοποιημένα. Να θυμηθούμε, ότι τόσες φορές οι προϋπολογισμοί σας αστόχησαν, διότι μαζί με τους Θεσμούς βάζατε μη ρεαλιστικούς στόχους. Εμείς είμαστε πιο συντηρητικοί και από τους θεσμούς στον τομέα αυτό και δεν συμπεριλαμβάνουμε τίποτα μη καταμετρήσιμο. Τα επιπρόσθετα έσοδα στα οποία αποβλέπουμε, θα δαπανηθούν για κοινωνικά μέτρα και θα κατευθυνθούν κατά προτεραιότητα στην προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Σχετικά με τις φορολογικές παρεμβάσεις, ακούμε στα μίντια διάφορα νούμερα για επιπρόσθετους νέους φόρους που θα μπουν μέσα στη χρονιά. Ας το ξεκαθαρίσουμε, ότι τόσο ο προϋπολογισμός στη σελίδα 124 της Εισηγητικής Έκθεσης όσο και στο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών της 20ης Νοεμβρίου περιγράφει επακριβώς τα 3,2 δισεκατομμύρια φορολογικά μέτρα που θα πάρουμε. Οι προβλέψεις είναι απολύτως ρεαλιστικές και τελικές.

Καταρχήν κάνουμε σαφές ότι η Κυβέρνηση είναι αναγκασμένη να εφαρμόσει μια σειρά από μέτρα που δεν είναι στο ιδεολογικό της DNA. Ο ΕΝΦΙΑ ο οποίος παραμένει και το 2015, δεν είναι μια πολιτική μας επιλογή, είναι μια πολιτική αναγκαιότητα. Αφετέρου, πετύχαμε τη μείωση του βάρους των δημοσιονομικών παρεμβάσεων κατά περίπου 600 εκατ. Η ετήσια απόδοση των μέτρων, από 6,3 δισ. στο προσχέδιο έπεσε στα 5,7 δισ. στο τελικό σχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος θα αποσπάσει 600 εκατ. λιγότερα από την ιδιωτική οικονομία.

  • Όσον αφορά την αύξηση του φορολογικού συντελεστή στους αγρότες, είναι καταφανές ότι η αντίδραση της αντιπολίτευσης είναι αδικαιολόγητη και υποκριτική. Τα μέτρα δεν είναι σχεδιασμένα για να πλήξουν τα φτωχά και μεσαία αγροτικά στρώματα, αφού ως αντιστάθμισμα προσφέρεται η φοροαπαλλαγή μέρους των εισοδημάτων. Πρέπει, εξίσου όμως, να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχουν αγρότες, που έχουν μεγάλα εισοδήματα και δεν πληρώνουν αναλογικά τους φόρους που τους αναλογούν σε σύγκριση με την υπόλοιπη κοινωνία. Επίσης, η πρόβλεψη για την τήρηση βιβλίου εσόδων εξόδων με την παράλληλη προσκόμιση των σχετικών παραστατικών, βοηθά να συλλαμβάνονται πράξεις που γίνονται με μαύρο και αδήλωτο χρήμα. Μάλιστα, με τον τρόπο αυτό θα αποδίδονται στο Δημόσιο έσοδα από επί πλέον φόρους και ΦΠΑ που δεν θα βαρύνουν τους αγρότες αλλά τους μεσάζοντες, εκ των οποίων αρκετοί ρέπουν προς την φοροδιαφυγή και το μαύρο χρήμα. Παρεμβαίνουμε, συνεπώς, για να προστατεύσουμε το αγροτικό εισόδημα, ειδικότερα, αυτό που είναι κάτω από το όριο της φτώχειας. Θα δώσουμε κίνητρα και ενισχύσεις στους αγρότες και θα μοιράσουμε δίκαια το φορολογικό βάρος.

  • Προχωρήσαμε σε βελτιώσεις στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος αναγνωρίζοντας τη μείωση φόρου των μισθωτών, ώστε να μην επιβαρυνθούν με φόρο τεκμηρίων όσοι εμφανίζουν εισόδημα έως 9.500 ευρώ από μισθωτές υπηρεσίες ή από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου.

  • Διατηρήσαμε τους μειωμένους συντελεστές της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης κατά 30% για τα εισοδήματα έως 30.000 ευρώ, αυξάνοντάς τους μόνο για τα ανώτερα εισοδήματα.

  • Προχωρήσαμε σε ρύθμιση των 100 δόσεων, δίνοντας την δυνατότητα σε πολλούς φορολογούμενους να ρυθμίσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.

  • Εξορθολογήσαμε και καταργήσαμε ιδιαιτέρως αυστηρά πρόστιμα του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας με στόχο να τονώσουμε την υγιή επιχειρηματικότητα.

Τέλος, θέλω να αναφερθώ στο ζήτημα της λεγόμενης μαύρη τρύπας στα φορολογικά έσοδα του 2015. Αυτή τη στιγμή πράγματι τα πραγματοποιηθέντα έσοδα είναι 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ λιγότερα από το στόχο. Πρέπει όμως να αντιληφθούμε ότι ο εισπρακτικός στόχος για το 2015 τέθηκε πριν από ένα χρόνο, τον Νοέμβριο του 2014 και είναι γνωστό ότι μεσολάβησε η αφαίμαξη των διαθεσίμων για την εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων. Ήταν αδύνατον, βάσει της εξέλιξης των συνθηκών του τελευταίου χρόνου ρεαλιστικά να πραγματοποιηθεί. Σε πραγματικούς αριθμούς, τα φορολογικά έσοδα του 2015 είναι πλήρως συγκρίσιμα με αυτά του 2014, που ήταν η χρονιά του success story της ΝΔ. Το πρώτο 10μηνο του 2014 είχαμε αύξηση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο κατά 2,6 δισεκατομμύρια, ενώ το πρώτο 10μηνο του 2015 αυτή η Κυβέρνηση, παρά τις ασφυκτικές πιέσεις από το εξωτερικό και παρά τα capital controls, μείωσε την αύξηση κατά 536 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το 2014. Είναι ξεκάθαρο το μήνυμα, ότι η οικονομία συνεχίζει να κινείται μπροστά και να αφήνει πίσω της το 2014.

Κλείνοντας, πρέπει να επισυμανθεί πως μετά από 5 χρόνια κρίσης, οι πολίτες ένιωσαν αδύναμοι να αντεπεξέλθουν στις συνθήκες που δημιούργησε η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Με τον πρώτο προϋπολογισμό της Αριστεράς αναλαμβάνουμε το δύσκολο έργο της αναδόμησης του κράτους και της επανεκκίνησης της οικονομίας. Το έργο δεν είναι εύκολο, όμως με υπομονή και επιμονή η Ελλάδα θα βγει από το φαύλο κύκλο της λιτότητας και οι νέοι της χώρας μας θα αναγνωρίσουν ότι η βιώσιμη και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη δεν είναι μακριά για την πατρίδα μας.

Κι όλα αυτά διότι πέρα από τους αριθμούς, τους πίνακες και τα διαγράμματα που παριστούν τα οικονομικά μεγέθη, η οικονομία είναι συνάρτηση και της ψυχολογίας του κόσμου, του Ελληνικού λαού, ο οποίος επέδειξε πρωτοφανή αντοχή και υπομονή. Επικρότησε με την πρόσφατη κοινοβουλευτική επιλογή του και έχει στηρίξει τις ελπίδες του στην κυβέρνηση συνεργασίας των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, προσβλέπει δε και αισιοδοξεί για την πορεία της οικονομικής και κοινωνικής ανόρθωσής του και για την οριστική έξοδο από την κρίση.




Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ