ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

13/02/2016

Ερώτηση βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ: Νομοθετική ρύθμιση για τακτοποίηση προβλήματος που δημιούργησε η διοίκηση σε βάρος μελών ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. (διακινητών πετρελαίου θέρμανης)



Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών
Ένα από τα φιλόδοξα μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου στη διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης ήταν και αυτό που τροποποίησε το άρθρο 147 του τελωνειακού κώδικα (Ν.2960/2001). Συγκεκριμένα:
Με το άρθρο 5 του Ν.3899/10 προστέθηκε η παράγραφος 9 στο άρθρο 147 του εθνικού τελωνειακού κώδικα (Ν.2960/2001). Βάσει της νέας διάταξης που ίσχυσε από 1-1-2011, στις περιπτώσεις μη καταχώρησης ή εκπρόθεσμης καταχώρησης ή ανακριβούς καταχώρησης των συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης στο πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης πετρελαίου θέρμανσης (ΗΦΑΙΣΤΟΣ), επιβάλλονταν πρόστιμο ίσο με το πενταπλάσιο της διαφοράς του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) μεταξύ του πετρελαίου κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης επί της ποσότητας που αφορούσαν οι ανωτέρω πράξεις ή παραλείψεις. Το πρόστιμο αυτό ανέρχονταν στα  2 ευρώ (περίπου) ανά λίτρο πετρελαίου θέρμανσης που αφορούσε η συγκεκριμένη πράξη ή παράλειψη. Όλα τα μέλη ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. (διακινητές πετρελαίου θέρμανης), υπέπεσαν στην εν λόγω παράβαση, με την οποία επιβάλλονταν  αυστηρότατα πρόστιμα για πράξεις ή παραλείψεις που είχαν καθαρά πληροφοριακό χαρακτήρα.
Επειδή η προσθήκη αυτή κρίθηκε αναποτελεσματική και σε πολλές περιπτώσεις εξοντωτική για τα μέλη ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., με την § 8 του άρθρου 320 του Ν.4072/12 τροποποιήθηκε η νέα § 9 του άρθρου 147 του Ν.2960/01. Βάσει της νέας διάταξης, για τις ως άνω πράξεις ή παραλείψεις, το πρόστιμο μειώθηκε και ορίστηκε στα 100 ευρώ ανά φορολογικό στοιχείο και επιπλέον στη νέα διάταξη αναφέρονταν ότι «δεν συνιστά παράβαση, κατά τα ανωτέρω ανακριβής δήλωση η οποία επανεισήχθη διορθωμένη στο ως άνω σύστημα από μέλος ΔΙΠΕΘΕ εντός της προβλεπόμενης από το άρθρο 5 παρ. 1 του Ν.3899/10 προθεσμίας».
Επειδή και η νέα αυτή τροποποίηση κρίθηκε αναποτελεσματική, με την § 1 του άρθρου 39 του Ν.4141/13 αντικαταστάθηκε η παραπάνω τροποποιημένη παράγραφος 9 του άρθρου 147 του Ν.2960/2001. Με την νέα διάταξη, για τις εν λόγω πράξεις ή παραλείψεις, ορίστηκε μικρότερο πρόστιμο με  ανώτατο ποσό ανά μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. τα 6.000 ευρώ (περιπτώσεις άνω των 150 προβληματικών φορολογικών στοιχείων), με την προϋπόθεση ότι θα καταβάλλονταν το καταλογιζόμενο πρόστιμο μέσα σε ορισμένο χρόνο και με ταυτόχρονη παραίτηση από τα ένδικα μέσα.
Ορισμένα από τα μέλη ΔΙΠΕΘΕ δεν έκαναν χρήση της νέας ευεργετικής διάταξης γιατί, κατ’ εντολή του τότε Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, εκδόθηκε το Δ33Α5032649ΕΞ2013/11-9-13 έγγραφο από την 33η Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών που απευθύνονταν προς όλες τις τελωνειακές αρχές. Στο έγγραφο αυτό μεταξύ των άλλων αναφέρονταν: «… κατόπιν εντολής του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων … το δεύτερο δεκαήμερο του Νοεμβρίου 2011 η ΓΓΠΣ απέστειλε στα μέλη μήνυμα μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, με το οποίο τα ενημέρωνε, ότι στην περίπτωση που μέχρι τις 10-12-2011 δεν συμπληρωθεί ορθά στο σύστημα ο ΑΦΜ των πελατών, οι κινήσεις θα χαρακτηριστούν ως ανακριβείς. Τα περισσότερα μέλη ΔΙΠΕΘΕ τα οποία έλαβαν το παραπάνω μήνυμα, προχώρησαν σε ακύρωση της αρχικής καταχώρησης της συναλλαγής με τον ΑΦΜ, μέχρι τις 10-12-2011, δηλ. εντός της προθεσμίας που έθετε το μήνυμα. Στη συνέχεια οι εν λόγω καταχωρήσεις θεωρήθηκαν από την ΓΓΠΣ ως εκπρόθεσμες, συμπεριλήφθηκαν στις καταστάσεις με τις εκπρόθεσμες και ανακριβείς καταχωρήσεις και στάλθηκαν στις κατά τόπο αρμόδιες τελωνειακές αρχές. Κατόπιν των παραπάνω και προκειμένου να ελεγχθεί αν λόγω των ενεργειών της διοίκησης, υπήρξε παραπλάνηση των μελών μητρώου ΔΙΠΕΘΕ με αποτέλεσμα να παραβιαστεί η αρχή της χρηστής διοίκησης, παρακαλούμε …»
Με το παραπάνω έγγραφο, ο τότε Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων (Κος Θεοχάρης), εμμέσως πλην σαφώς αναγνώριζε το λάθος της διοίκησης και ετοίμαζε νομοθετική ρύθμιση για την λύση του συγκεκριμένου προβλήματος.
Τα  e-mails που στάλθηκαν από την ΓΓΠΣ στα μέλη ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., έθεταν προθεσμία διόρθωσης των εγγραφών στο πληροφοριακό σύστημα και είχαν την παρακάτω μορφή:
Τα μέλη ΔΙΠΕΘΕ, γνωρίζοντας ότι εμπρόθεσμα προέβησαν στις διορθώσεις, θεώρησαν ότι θα τακτοποιηθεί η εκκρεμότητά τους με νομοθετική ρύθμιση και δεν πλήρωσαν το καταλογισθέν πρόστιμο, ούτε προσέφυγαν στα αρμόδια δικαστήρια.
Μετά την παραίτηση του τότε Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων (Κου Θεοχάρη), ουδέποτε κατατέθηκε τροπολογία στη Βουλή για την νομοθετική ρύθμιση του προβλήματος που δημιούργησε η δημόσια διοίκηση. Ως εκ τούτου για δεύτερη φορά τα μέλη ΔΙΠΕΘΕ εξαπατήθηκαν και σήμερα αντιμετωπίζουν τα αναγκαστικά μέτρα του ΚΕΔΕ για το χρέος που τους καταλογίστηκε από τα τελωνεία, παρ’ όλο που η διοίκηση, με το παραπάνω έγγραφο αναγνωρίζει ότι από λάθος δικό της δημιουργήθηκε το συγκεκριμένο πρόβλημα.
Ερωτάται ο  κ. Υπουργός:
1) Ποιες ήταν οι ενέργειες της διοίκησης μετά τα στοιχεία που συγκέντρωσε από τα τελωνεία της χώρας με βάση το Δ33Α5032649ΕΞ2013/11-9-13 έγγραφο της 33ης Διεύθυνσης του Υπουργείου Οικονομικών για αποκατάσταση της πλάνης που προκάλεσε σε μερίδα φορολογούμενων πολιτών.
2) Τι προτίθεται να πράξει για το πρόβλημα που δημιούργησε η ίδια η διοίκηση σε βάρος μελών ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. οι οποίοι συμμορφώθηκαν εμπρόθεσμα προς τις υποδείξεις του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που τους απεστάλη από την ΓΓΔΕ.

Ο ερωτών Βουλευτής
Κάτσης Μάριος

   



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ