ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/12/2016

Δ. Μάρδας: Οι μηχανισμοί λειτουργίας ενός συστήματος, που το «κλειδώνουν», είναι αυτοί που περιορίζουν τη διαφθορά



Τοποθέτηση του Ειδικού Εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ στην Ολομέλεια με θέμα: «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2017»

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, το τμήμα το οποίο θα σας παρουσιάσω αναφέρεται στις διεθνείς οικονομικές σχέσεις και σε ένα δεύτερο μέρος θα αναφερθώ σε θέματα εθνικής οικονομίας, δίνοντας κάποιες απαντήσεις.

Σύμφωνα με τις πρόσφατες προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου δεν θα είναι τόσο θεαματική όσο είχε προβλεφθεί πέρυσι. Θα είναι της τάξεως του 2,6% για το 2016, ενώ πέρυσι είχε προβλεφθεί μια αύξηση της τάξεως του 4,1%.

Προσέξτε: Η τόσο μεγάλη απόκλιση οφείλεται σε δύο προβλέψεις που ήταν η μια πολύ κοντά στην άλλη. Παρόμοιες δυσμενείς προβλέψεις το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κάνει για όλες σχεδόν τις βιομηχανικές χώρες, πλην της Ευρωζώνης, όπου εκεί οι προβλέψεις ομολογουμένως συμπίπτουν.

Έτσι, για τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα είναι θετικός μεν, αλλά με πτωτική πορεία. Εδώ έχουμε μια νέα πολιτική του Προέδρου Τραμπ, ο οποίος, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει, θεωρούμε ότι θα αυξήσει το διπλό έλλειμμα της οικονομίας, το έλλειμμα δηλαδή των τρεχουσών συναλλαγών και του κρατικού προϋπολογισμού. Είναι στοιχεία τα οποία μπορεί να προκαλέσουν κάποια αύξηση των επιτοκίων, εξέλιξη που μπορεί να οδηγήσει σε επαναπατρισμό των δολαρίων στις ΗΠΑ, κάτι το οποίο θα θίξει την παγκόσμια ανάπτυξη και ιδιαίτερα αυτή των αναπτυσσομένων χωρών.

Ο Πρόεδρος Τραμπ δεν ξέρουμε τι θα κάνει απέναντι στην TTIP και δεν γνωρίζουμε κατά πόσο θα προβεί σε μονομερείς πράξεις υπέρ της προστασίας της αμερικανικής οικονομίας. Στην περίπτωση αυτή οι μονομερείς πράξεις μπορεί να προκαλέσουν εμπορικό πόλεμο, με συνέπειες οι οποίες είναι δύσκολο να εκτιμηθούν, μιας που εδώ και τριανταπέντε χρόνια όλα λύνονται μέσω συνεννόησης, στο πλαίσιο της Γενικής Συμφωνίας Δασμών και Εμπορίου και κατόπιν του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

Ως προς το Ηνωμένο Βασίλειο, η εξέλιξη του ΑΕΠ παραμένει θετική, αλλά με πτωτικούς ρυθμούς, σύμφωνα με τις προβλέψεις τόσο τις περσινές όσο και τις φετινές. Εδώ το Brexit έχει θέσει ένα πολύ μεγάλο ζήτημα σε ένα θέμα το οποίο δεν έχουμε προσέξει και κάποια ώρα, βέβαια, θεωρείται ότι θα έρθει πάλι στην Ευρωπαϊκή Ένωση η συζήτηση.

Το δημοψήφισμα στο Ηνωμένο Βασίλειο προκλήθηκε για έναν και μόνο λόγο. Προκλήθηκε για θέματα που έχουν σχέση με την ελεύθερη διακίνηση των προσώπων στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δέχθηκε η Ευρωπαϊκή Ένωση να παραβιαστεί μια θεμελιώδης αρχή της στο πλαίσιο της παραμονής του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν έχει κλείσει και θα δούμε πώς αργότερα θα αντιμετωπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως τόνισα προηγουμένως, δεν παρουσιάζει δυσμενείς εξελίξεις και ιδιαίτερα η Ευρωζώνη. Θα υπάρχει μια αύξηση του ΑΕΠ της τάξεως του 1,7%. Ήταν 1,6% πέρυσι, οπότε είμαστε περίπου στα ίδια. Τόσο η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισήγαγαν ένα σύνολο μέτρων πολιτικής που επιδιώκουν να βελτιώσουν το περιβάλλον στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ως προς τις αναπτυσσόμενες χώρες, εκεί ο ρυθμός ανάπτυξης παραμένει θετικός, ισχυρά θετικός μπορούμε να πούμε. Βέβαια, θα δούμε ποια θα είναι η επίπτωση της πολιτικής Τραμπ σε όλη αυτήν την εξέλιξη. Και εδώ οι προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου οι περσινές και οι φετινές διαφέρουν. Πέρσι προβλεπόταν μια αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 5,1% και τώρα προβλέπεται μια αύξηση της τάξης του 4,5%.

Η Κίνα παραμένει στο τιμόνι της ανάπτυξης με ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από 6%, αλλά με πτωτική πορεία.

Βέβαια, έχουμε και την Τουρκία, η οποία είναι εύλογο ότι μας επηρεάζει. Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές εξελίξεις, η κατάσταση δεν είναι έτσι όπως προβλεπόταν. Παρά το γεγονός ότι δεν προβλέπεται μια ύφεση, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα ακολουθήσει μια θετική πορεία, αλλά χειρότερη σε σχέση με αυτό το οποίο είχε προβλεφθεί.

Να σημειωθεί ότι στην Τουρκία υπάρχουν αυτήν τη στιγμή δύο εκατομμύρια απούλητα ακίνητα, ενώ πριν δύο χρόνια υπήρχαν ένα εκατομμύριο απούλητα ακίνητα. Ως εκ τούτου υπάρχει μια εν δυνάμει «φούσκα» ακινήτων. Η τουρκική λίρα μέσα σε ένα μήνα έχασε ένα μεγάλο ποσοστό της αξίας της. Από τον Οκτώβριο που 1 δολάριο ισούνταν με 3,10 λίρες, βρέθηκε τον Νοέμβριο το 1 δολάριο να ισούται με 3,40 λίρες. Το εμπορικό της έλλειμμα αγγίζει τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια, όταν το 1996, την πρώτη χρονιά της ταμειακής ένωσης, το έλλειμμα αυτό ήταν μόλις 5 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτή είναι η κατάσταση στη γειτονική χώρα.

Ως προς το πετρέλαιο, μετά από μια πολύ μεγάλη διακύμανση της τιμής του, φαίνεται ότι θα σταθεροποιηθεί η τιμή του γύρω στα 50 δολάρια, κάτι το οποίο θεωρείται ικανοποιητικό, τόσο για τις χώρες οι οποίες καταναλώνουν, όσο και για τις χώρες οι οποίες παράγουν. Να σημειώσουμε ότι πριν από αρκετούς μήνες η τιμή του βαρελιού του πετρελαίου είχε αγγίξει τα 38 δολάρια το βαρέλι, τιμή η οποία θύμιζε την περίοδο της Ιρανικής Επανάστασης. Τόσο ήταν τότε το βαρέλι/δολάριο.

Βέβαια, τιμή βαρελιού πετρελαίου τόσο πολύ χαμηλή σαφώς ευνοεί την ευημερία των βιομηχανικών κρατών και των κρατών όπου καταναλώνουν πετρέλαιο. Από την άλλη, όμως, όπως όλοι γνωρίζουμε, οι χαμηλές τιμές δημιουργούν μεγάλα προβλήματα στις χώρες που παράγουν πετρέλαιο. Αυτά τα προβλήματα δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε, αν συνεχίσουν, τι κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις μπορούν να προκαλέσουν και τι εκρήξεις κοινωνικές μπορούν να προκαλέσουν. Ως εκ τούτου μια, όπως καλείται συχνά, «δίκαιη» τιμή του πετρελαίου πρέπει να επιδιώκεται τόσο από τις χώρες που καταναλώνουν το πετρέλαιο, όσο και από τις χώρες που παράγουν πετρέλαιο.

Έρχομαι στις απαντήσεις που έχω να δώσω σε ορισμένα πράγματα τα οποία ακούστηκαν και έχουν σχέση με τις εξελίξεις της ελληνικής οικονομίας. Οι συνάδελφοί μου ήδη έχουν αναφερθεί σε ορισμένες από αυτές. Οπότε, δεν υπάρχει λόγος να επαναλάβω κάποια πράγματα. Οι υπόλοιποι ειδικοί εισηγητές θα δώσουν περισσότερα στοιχεία για την ελληνική οικονομία και τον Προϋπολογισμό.

Εκείνο που έχω να πω στη θέση που ακούστηκε ότι η Νέα Δημοκρατία θα είχε μόνο μια επιβάρυνση της τάξης των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, άσχετα από το mail Χαρδούβελη, που σημαίνει ότι εμμέσως υπονοεί η Νέα Δημοκρατία ότι δεν θα είχε μνημόνιο, είναι ότι υπάρχει ένα ερώτημα το οποίο αξίζει κάποια ώρα να το δούμε. Το 2015 επιστρέψαμε 16,1 δισεκατομμύρια σε Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, σε Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και σε διεθνείς πιστωτές. Αυτό το ποσό πώς θα καλυπτόταν από τη Νέα Δημοκρατία; Θα έβγαινε στις αγορές με 4,5% και 5% επιτόκιο;

Βέβαια, θα μπορεί κάποιος να πει: Εμείς πιστεύαμε ότι το «success story» θα μας έφερνε πολύ καλύτερα αποτελέσματα, οπότε θα μπορούσαμε να βγούμε στις αγορές με ένα επιτόκιο ακόμα και κάτω από το 4%. Η απάντηση είναι ότι η όλη πολιτική συμπεριφορά της Νέας Δημοκρατίας έδειξε ότι δεν πίστευε στο «success story» του 2014. Αν πράγματι πίστευε, τότε θα εφάρμοζε μια άλλη στρατηγική, η οποία θα πρόβαλλε τα θετικά στοιχεία του «success story» του 2014, και σύμφωνα με αυτά τα θετικά στοιχεία, θα σάρωνε, κατά την άποψή της, στις εκλογές του Μαρτίου του 2015, που ήταν η περίοδος που έπρεπε να γίνουν οι προεδρικές εκλογές, έστω και πρόωρες, σύμφωνα με τα όσα έχουμε προτάξει στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Ως εκ τούτου, τα 16,1 δισεκατομμύρια είναι κάτι το οποίο δύσκολα απαντιέται χωρίς κάποιο μνημόνιο. Επιπλέον, αν τα πράγματα ήταν τόσο απλά, θα περιμέναμε να έκλειναν όλα τον Οκτώβριο του 2014 ή το αργότερο τον Δεκέμβρη του 2014 και να μην τραβούσε όλη αυτή η διαδικασία έως τον Φλεβάρη του 2015, που πάλι δεν γνωρίζουμε αν θα έκλεινε όλη αυτή η ιστορία.

Ως προς τις επενδύσεις που συχνά τονίζονται και σε σχέση με το κατά πόσο τις διώχνουμε ή δεν τις διώχνουμε και κατά πόσο το προηγούμενο καθεστώς ήταν τόσο φιλικό προς τις ξένες επενδύσεις, εκείνο που έχουμε να πούμε είναι το εξής απλό: Εμείς για πρώτη φορά συγκεντρώσαμε ως Κυβέρνηση τις δεκατέσσερις μεγάλες επενδύσεις οι οποίες χρόνιζαν και δεν περπατούσαν σε αυτήν τη χώρα. Αυτές τις επενδύσεις προσπαθούμε να τις απεμπλέξουμε περίπτωση-περίπτωση.

Υπήρχε επένδυση 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων, η οποία κατατέθηκε ως αίτημα το 2006 επί Νέας Δημοκρατίας. Η Νέα Δημοκρατία ήρθε και έφυγε, η Νέα Δημοκρατία ξαναήρθε και ξαναέφυγε και αυτή η επένδυση μετά από δέκα χρόνια ήρθε στα χέρια μας, για να λύσουμε εμείς το πρόβλημα της αδειοδότησής της.

Και έχουμε άλλες δεκατρείς τέτοιες καταχωρισμένες επενδύσεις, μια διαδικασία που έγινε για πρώτη φορά στη χώρα. Υπάρχουν κι άλλες επενδύσεις που έφυγαν τρέχοντας από τη χώρα. Αναφέρομαι στην «Tesla» και σε μια άλλη επένδυση, τη «Pharmaplast». Πρόκειται για αιγυπτιακή εταιρεία, η οποία λόγω της κρίσης της Αιγύπτου ήθελε να φύγει από την Αίγυπτο και να εγκατασταθεί στην Ελλάδα. Έστειλε επιστολή στο Υπουργείο Βιομηχανίας, περίμενε έξι μήνες για απάντηση το 2013 και τελικά δεν πήρε καμμία απάντηση. Αυτή η εταιρεία, λοιπόν, έχει εγκατασταθεί στη Βουλγαρία και σε λίγο θα παράγει τα προϊόντα της εκεί.

Τέλος, ως προς τα καύσιμα, όπου κατ’ επανάληψη τονίστηκε ότι εμείς προτείνουμε –ή πρότεινα, μια και προσωποποιείται το θέμα- ότι θα εξοικονομούσαμε 1 δισεκατομμύριο ευρώ από την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, θέλω να υπενθυμίσω στην Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι ο κ. Παπαδήμος ως Υπουργός στην τότε κυβέρνηση είχε μιλήσει για λαθρεμπόριο της τάξης των 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Είχατε τον νόμο 4177/2013, ο οποίος πολύ απλά προέβλεπε κάποιες αποφάσεις για να εφαρμοστεί. Αυτές οι αποφάσεις ουδέποτε εκδόθηκαν από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας. Αυτές τις αποφάσεις τις βγάλαμε εμείς. Πρόκειται για αυτονόητες αποφάσεις, όπως μια απόφαση που είχε σχέση με τις ελεύθερες δεξαμενές. Ουδείς γνωρίζει ακόμα και σήμερα ποιες είναι οι ελεύθερες δεξαμενές στη χώρα. Και αναρωτιόμαστε γιατί προβλέφθηκε το σύστημα εισροών-εκροών για τις φορολογικές αποθήκες και δεν προβλέφθηκε αυτό το σύστημα στον ίδιο νόμο, το σύστημα εισροών-εκροών, για τις λεγόμενες ελεύθερες αποθήκες. Ελεύθερες αποθήκες είναι οι δεξαμενές που είναι εκτός των διυλιστηρίων.

Γιατί ενώ προβλέψατε –πολύ σωστά- το σύστημα εισροών-εκροών για τα πρατήρια βενζίνης, γιατί δεν…

Γιατί, λοιπόν, αφού προβλέψατε το σύστημα εισροών-εκροών, δεν βγήκε η σχετική απόφαση, για να τοποθετηθούν τα απαραίτητα συστήματα τόσο στα βυτιοφόρα όσο και στα γνωστά «σλέπια», που είναι αυτά που μεταφέρουν τα καύσιμα από τη στεριά στα πλοία; Αυτά τα κάναμε εμείς, έτσι ώστε να κλειδώσουμε το σύστημα.

Και όσον αφορά αυτό το οποίο ακούστηκε σχετικά με τον πρόσφατο νόμο, ο οποίος έχει μια αναφορά σε κάποια GPS, τα οποία ακούστηκε ότι εμείς βγάζουμε από τα βυτιοφόρα, υποθέτω ότι κάποιοι διάβασαν προσεκτικά τη διάταξη του νόμου και πήραν πίσω αυτά τα οποία πρότειναν. Διότι αυτό που έγραφε ο νόμος αναφέρεται σε μία κατηγορία καυσίμων, στα βιοκαύσιμα, τα οποία είναι προμετρημένα. Και στην περίπτωση αυτή, λέει ο νόμος, δύνανται οι επιχειρήσεις να μην βάλουν GPS στα βυτιοφόρα. Αυτό γίνεται σε μια κατηγορία καυσίμων, που –επαναλαμβάνω- είναι προμετρημένα πριν τη χρήση.

Ως εκ τούτου, αυτό που έπρεπε να γίνει στα καύσιμα εις εφαρμογή του νόμου 4177/2013 και δεν έγινε τότε, το κάνουμε εμείς τώρα και περπατάμε ακόμη περισσότερο.

Έρχομαι λίγο στην ΕΡΓΑΝΗ και αυτό το οποίο ακούστηκε. Ο αγαπητός συνάδελφος έχει φύγει, αλλά δεν χάθηκε ο κόσμος. Θα είμαι τελειώσω με αυτό. Ξέρετε, ο Ντισραέλι, ο Πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας, είχε πει ένα πάρα πολύ ωραίο ρητό. Είχε πει ότι υπάρχουν ψέματα, καταραμένα ψέματα και στατιστικές.

Πράγματι, τον Οκτώβρη δημιουργήθηκε μια αύξηση της ανεργίας της τάξης των εβδομήντα πέντε χιλιάδων, μάλλον δημιουργήθηκε μια ανεργία της τάξης των εβδομήντα πέντε χιλιάδων. Πράγματι. Με πόσες θέσεις δημιουργίας απασχόλησης, όμως; Από τον Γενάρη μέχρι τον Σεπτέμβρη είχαμε διακόσιες τριάντα χιλιάδες θέσεις απασχόλησης. Επί success story το ποσό αυτό ήταν εκατόν ενενήντα χιλιάδες δημιουργία θέσεων απασχόλησης, με εβδομήντα χιλιάδες ανέργους κατά την περίοδο του Οκτωβρίου, που καταλαβαίνετε ότι είναι το τέλος της θερινής περιόδου. Άρα, δεν αμφισβητούμε τις εβδομήντα πέντε χιλιάδες, αλλά όταν λέτε ένα νούμερο, να δίνετε όλα τα νούμερα, έτσι ώστε να κατανοούμε τι ακριβώς γίνεται.

Σας ευχαριστώ πολύ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ