ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

12/12/2017

Ρ. Σβίγκου: Πρέπει από τώρα να σχεδιάσουμε μαζί με την κοινωνία την επόμενη μέρα μετά τα μνημόνια

Ρ. Σβίγκου: Πρέπει από τώρα να σχεδιάσουμε μαζί με την κοινωνία την επόμενη μέρα μετά τα μνημόνια



Συνέντευξη της εκπροσώπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ στο Πρώτο Πρόγραμμα (Μαρία Γεωργίου –Βαγγέλης Παπαδημητρίου)

Να ξεκινήσουμε με τα θέματα της επικαιρότητας. Κατ’ αρχήν ο προϋπολογισμός βρίσκεται στη Βουλή. Ακούω και τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο και τον υπουργό Οικονομικών να κάνουν λόγο για τον τελευταίο μνημονιακό προϋπολογισμό. Από την άλλη μαθαίνουμε για τα προαπαιτούμενα, για το επικαιροποιημένο μνημόνιο, γι αυτά που πρέπει να υλοποιήσει η χώρα για την επόμενη αξιολόγηση… Για πείτε μου την άποψή σας. Τελικά τελειώνουμε το καλοκαίρι του 2018 ή να συζητήσουμε λιγάκι;…

Αυτή τη στιγμή όλος ο ευρωπαϊκός Τύπος αλλά και όλες οι ευρωπαϊκές πολιτικές δυνάμεις, ακόμα και αυτές που μόνο φιλικές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν για την ελληνική κυβέρνηση, μιλούν για καθαρή έξοδο της Ελλάδας το 2018 κι ότι θα υπάρξει η στήριξη στις προσπάθειες ώστε αυτός ο στόχος να επιτευχθεί. Οπότε αυτό είναι κάτι το οποίο ο μόνος ο οποίος ακόμα προσπαθεί να το αμφισβητήσει είναι η αντιπολίτευση στην Ελλάδα, που έχει μείνει αυτή τη στιγμή τραγικά μόνη της στο να υπερασπίζεται ότι θα υπάρξουν νέα μνημόνια.

Να ρωτήσω κάτι….. Ακούω ότι υπάρχουν εισηγήσεις στο πρωθυπουργικό γραφείο, προτάσεις για πρόωρες εκλογές την άνοιξη του 2018;

Αυτό πρώτη φορά το ακούω, αλλά νομίζω ότι το έχουμε διαβάσει πολλές φορές όλο το προηγούμενο διάστημα…

Καμιά φορά και οι δημοσιογράφοι….

Οι δημοσιογράφοι χαίρονται στο να ανακαλύπτουν εκλογές, δημοψηφίσματα κ.ο.κ. Αυτό όμως που υπάρχει σήμερα και δεν είναι αποκύημα της φαντασίας του οποιουδήποτε είναι η πολιτική σταθερότητα, η οικονομική σταθερότητα και ότι έχουν μπει για πρώτη φορά οι βάσεις για έξοδο από την κρίση και τα μνημόνια κι αυτό προσπαθούμε να γίνει με τις λιγότερο δυνατές επιπτώσεις για την κοινωνία..

Οφείλω να σας πω ότι γι αυτό ακριβώς σας ρωτούσα, για τις επιπτώσεις στην κοινωνία, για το πότε ακριβώς βγαίνουμε απ’ αυτό το τούνελ. Γιατί ενδιάμεσοι σταθμοί είναι και οι πλειστηριασμοί, είναι και ο συνδικαλιστικός νόμος, είναι και η πώληση μονάδων της ΔΕΗ. Τι γίνεται με όλα αυτά; Τόσο εύκολα θα τα περάσουμε και θα φτάσουμε .. και ο στόχος είναι το καλοκαίρι του 2018;

Δεν έχουμε αμφισβητήσει ποτέ ούτε τους αρνητικούς συσχετισμούς δύναμης, ούτε ότι η συμφωνία του Αυγούστου του 2015 αποτυπώνει αυτούς τους αρνητικούς συσχετισμούς και τους εκβιασμούς. Την ίδια στιγμή όμως δεν νομίζω ότι μπορεί κανένας να αμφισβητήσει τις προσπάθειες που έκανε, και συνεχίζει να κάνει, η ελληνική κυβέρνηση στο να υπερασπιστεί τα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα, εκείνα δηλαδή τα οποία βρέθηκαν στο περιθώριο όλο το προηγούμενο διάστημα και επλήγησαν περισσότερο από την κρίση.
Να σας αναφέρω δυο παραδείγματα από την ολοκλήρωση της τελευταίας αξιολόγησης, που όλοι αντιλαμβάνονται ότι δεν είχε κανένα δημοσιονομικό μέτρο και κανένα μέτρο περαιτέρω…

Υπάρχει μείωση των συντάξεων και μείωση του αφορολόγητου για το 2019 και το 2020. Πολλοί λένε ότι θα είναι το 2019 και τα δύο. Αυτά δεν είναι μέτρα;

Αυτά είναι μέτρα τα οποία αποφασίστηκαν τους προηγούμενες μήνες και τα οποία έχουν να κάνουν με το δημοσιονομικό χώρο που πρέπει να υπάρξει μετά το 2019 και μετά το 2020…

Ναι, αλλά μέτρα είναι κι αυτά…

.. Αυτό όμως το οποίο πέτυχε η κυβέρνηση σε εκείνη τη φάση ήταν, εκτός από αυτά τα μέτρα, της μείωσης του αφορολόγητου και της μείωσης των συντάξεων, να υπάρξουν ισόποσα θετικά αντίμετρα…

Τα έχουμε ξεχάσει αυτά…Αφού πιάσουμε το 3,5% πλεόνασμα…

Το 3,5 πλεόνασμα, το οποίο θα υπάρξει για πέντε χρόνια κι όχι για δέκα χρόνια, όπως ήθελαν διάφορες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Γερμανία. Πρέπει να θυμίσουμε ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν συμφωνήσει σε πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 4,2 και 4,5% μέχρι το 2030. Το 3,5% είναι κατά πολύ χαμηλότερο- παρόλο που δεν μπορώ να αμφισβητήσω ότι είναι υψηλό- ακριβώς επειδή υπήρξε μια πολύ σκληρή διαπραγμάτευση από πλευράς της ελληνικής κυβέρνησης, όταν όλοι στην Ελλάδα και στην αντιπολίτευση μιλούσαν για καθυστερήσεις, έλεγαν ότι το πρόγραμμα εκτροχιάζεται από τη διαπραγμάτευση κ.ο.κ. Αλλά δεν μπορούμε να ξεχάσουμε σ’ αυτή την αξιολόγηση που ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο ούτε ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τα κοινωνικά επιδόματα κατά 40%...

Όχι, αλλά ταυτοχρόνως έχουμε και τον ΦΠΑ στα νησιά… Και να σας πω… Εγώ λιγάκι παραξενεύομαι όταν λέμε ΦΠΑ στα νησιά, γιατί δεν λέμε ΦΠΑ και στην Ήπειρο, γιατί δεν λέμε και στα Ιόνια, γιατί δεν λέμε ΦΠΑ και στη Ν. Σμύρνη… Συγνώμη για την υπερβολή, αλλά έχω την εντύπωση ότι το χάσαμε κι αυτό. Δηλαδή το παλέψαμε –αλήθεια είναι, δόθηκε μεγάλη μάχη από τον Ευκλείδη Τσακαλώτο…

Περιμένετε να δούμε τις επίσημες ανακοινώσεις. Είναι γνωστό ότι τα νησιά μας, ειδικά αυτά τα οποία αντιμετωπίζουν το ζήτημα των προσφυγικών ροών έχουν πολλά προβλήματα και η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα στηρίξει τα νησιά, οπότε να περιμένουμε να δούμε τις επίσημες ανακοινώσεις και μην προεξοφλούμε το τι θα γίνει…

Μας λέτε δηλαδή ότι έχετε κάποια πληροφορία ότι μπορεί το ΦΠΑ να μην περάσει για τα νησιά;…

Αυτό που σας λέω είναι ότι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε διαπραγμάτευση και θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις από το οικονομικό επιτελείο και από τον πρωθυπουργό ως προς το τι θα γίνει με τη στήριξη των νησιών.

Πάμε και στο μεγάλο θέμα των πλειστηριασμών. Τετάρτη είναι αύριο, παρότι μαθαίνουμε ότι η κυβέρνηση προσανατολίζεται στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς πλέον, τα στοιχεία όλο και περισσότερο δείχνουν ότι πλειστηριάζονται και ακίνητα που δεν είναι μόνο πλουσίων. Εξ ου ακόμα και το αίτημα του κ. Φίλη και του κ. Σκουρλέτη για να γίνει νόμος, να προστατευτεί η πρώτη κατοικία… Εσείς τι λέτε για τους πλειστηριασμούς;

Κατ’ αρχήν ο νόμος Κατσέλη- Σταθάκη έρχεται να καλύψει τη μεγαλη πλειοψηφία των δανειοληπτών ως προς την πρώτη κατοικία, τόσο για χρέη προς τις τράπεζες όσο και για χρέη προς το δημόσιο. Υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια σχετικά με την αντικειμενική αξία των ακινήτων και σχετικά με τα εισοδήματα των δανειοληπτών, έγιναν παρεμβάσεις επίσης και στον κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών, όπως επίσης διαμορφώθηκε και ο εξωδικαστικός μηχανισμός για τις οφειλές των επιχειρήσεων που αφορά όλα τα χρέη προς εφορία, ταμεία, τράπεζες αλλά και λοιπούς ιδιώτες –αυτή είναι μια πλατφόρμα η οποία μετά το καλοκαίρι είναι ανοιχτή και μπορούμε να αξιολογήσουμε τα αποτελέσματά της- και την ίδια στιγμή έχει δημιουργηθεί και η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους ώστε να ενημερώνει και να στηρίζει τους δανειολήπτες. Θα σας έλεγα ότι πρέπει να συμπληρωθεί και με ένα Παρατηρητήριο για το τι συμβαίνει με τους πλειστηριασμούς, ακριβώς επειδή οι τράπεζες και τα δικαστήρια θα πρέπει να προστατεύσουν και θα πρέπει να εφαρμόσουν αυτά τα κριτήρια προστασίας των δανειοληπτών…

‘Άρα λέτε ότι είναι επαρκές το νομικό πλαίσιο…

Λέω ότι ο νόμος Κατσέλη και Σταθάκη, όπως σας είπα και πριν, έχει συγκεκριμένα κριτήρια τα οποία πρέπει να εφαρμοστούν από τις τράπεζες και το δικαστικό σύστημα, γιατί όπως γνωρίζετε προσφεύγουν οι δανειολήπτες σύμφωνα με αυτό το νόμο, και όπου δούμε ότι υπάρχουν ελλείψεις στο νομοθετικό πλαίσιο, η κυβέρνηση θα είναι εκεί για να τις αξιολογήσει και για να τις διορθώσει.

Να πάμε και στο συνδικαλιστικό νόμο… γιατί, απ’ ότι φαίνεται, θα επανέλθει η τροπολογία η οποία απεσύρθη…

.. Η οποία, όπως δήλωσε και η κυρία Αχτσιόγλου θα αφορά μόνο στα επιχειρησιακά σωματεία.

Άρα δεν έχετε πρόβλημα αν έρθει έτσι…

Η κυβέρνηση κατάφερε την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων το 2018. Κι αυτό ήταν μια μάχη που έδωσε προσπαθώντας να κινητοποιήσει δυνάμεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, λέγοντας ότι δεν μπορεί στην Ελλάδα να μην ισχύουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τις συλλογικές συμβάσεις και για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις κι αυτό είναι ένα μεγάλο κέρδος για τους εργαζόμενους. Την ίδια στιγμή…

‘Άρα είστε ευχαριστημένη… Κατ’ εσάς δεν είναι μεγάλο πρόβλημα…

Θα σας πω. Εγώ είμαι ευχαριστημένη –και νομίζω το κόμμα μου είναι ευχαριστημένο- από τους αγώνες που έχει δώσει η ελληνική κυβέρνηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την επαναφορά της κανονικότητας στις εργασιακές σχέσεις στην Ελλάδα. Από εκεί και πέρα η τροπολογία, όπως εξήγησε η ίδια η κυρία Αχτσιόγλου, θα αφορά μόνο στα επιχειρησιακά σωματεία. Δεν είναι κάτι το οποίο θα θεσμοθετούσαμε ποτέ εμείς οι ίδιοι, δεν είναι κάτι το οποίο ανήκει στο δικό μας πυρήνα αξιών, αλλά την ίδια στιγμή δεν μπορώ να μην δω τη συνολική εικόνα, που είναι μια εικόνα επαναφοράς και επαναρύθμισης των εργασιακών σχέσεων σε αντίθεση με όσα μετά μανίας ζητούν και η αξιωματική αντιπολίτευση και ο ΣΕΒ..

Έχω την εντύπωση, φοβάμαι –για να σας μιλήσω πολύ ειλικρινά- μήπως αυτή η κυβέρνηση, με αυτούς τους αγώνες που δίνει, με αυτά που κάνει φτάσει σε ένα σημείο σε έξι μήνες από σήμερα και απολογείται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που απολογούνταν και οι προηγούμενοι. Ότι οι αριθμοί πάνε πολύ καλά, αλλά η κοινωνία ακόμα δεν μπορεί να ανασάνει..

Η δική μας αποτίμηση και ο δικός μας απολογισμός και οι διορθώσεις που καθημερινά…

Γιατί ξέρετε πολύ καλά και εσείς, γιατί είστε ένα πολιτικό πρόσωπο με πλούσια εμπειρία, δεν τελειώνουν όλα τον Αύγουστο του 2018…

Σίγουρα δεν τελειώνουν όλα τον Αύγουστο του 2018. Και μάλιστα θα έλεγα ότι τότε αρχίζει μια νέα φάση με τις δικές της δυσκολίες. Γιατί πρέπει από τώρα να σχεδιάζουμε για το πώς θα διαμορφωθούν εκείνοι οι όροι μετά τον Αύγουστο του 2018 ώστε να υπάρξουν οι ανάσες στην οικονομία, αλλά κυρίως οι ανάσες στην κοινωνία, ώστε πραγματικά να μπορούμε να μιλήσουμε για μια αλλαγή σελίδας. Γιατί αν είναι να επανέλθουμε στα προ της κρίσης…

Αυτό λέω…

Ακριβώς αυτό.. Και γι αυτό το λόγο έχουν και μεγάλη σημασία και οι συζητήσεις που γίνονται σε επίπεδο τοπικών κοινωνιών, για παράδειγμα, με τα αναπτυξιακά συνέδρια, όπου έχουν ήδη ολοκληρωθεί μια σειρά συνεδρίων σε διάφορες περιοχές –το επόμενο αν δεν κάνω λάθος στη Δυτική Αττική- όπου εκεί καταγράφονται οι προβληματισμοί και οι αγωνίες ων τοπικών κοινωνιών και κατατίθενται σχέδια ανάπτυξης και πρωτοβουλιών για την κάθε περιφέρεια χωριστά. Αυτές είναι οι συζητήσεις που θα πρέπει να γίνουν για τη μετά το μνημόνιο περίοδο, γιατί πραγματικά, αν έχει κάτι σημασία, είναι να δούμε πως και η ίδια η κοινωνία θα μπορεί να συμμετάσχει στον προβληματισμό και στον σχεδιασμό για την επόμενη μέρα.

Εμείς σας ρωτούμε αναλυτικά γι αυτά –κι είναι και το θέμα της ΔΕΗ βέβαια- γιατί είναι μέτρα τα οποία οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν κατάφεραν να τα υλοποιήσουν… σε εσάς….

Το σχέδιο της κυβέρνησης Σαμαρά ήταν το σχέδιο της μικρής ΔΕΗ, όπου θα παραχωρούνταν το 20% της…

Ενώ τώρα αν θα πωληθούν οι μονάδες, θα μεγαλώσει η ΔΕΗ;…

Δεν θα μεγαλώσει …. Κατ’ αρχήν αφορά απόφαση του Ευρωδικαστηρίου. Είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση, ακριβώς επειδή αφορά μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου η οποία και έπρεπε να γίνει σεβαστή. Αλλά αυτό το οποίο τελικά χάνει η ΔΕΗ αφορά στο λιγνίτη και σε καμία περίπτωση δεν αφορά στο φυσικό αέριο και τις υδροηλεκτρικές μονάδες, που ήταν το σχέδιο της μικρής ΔΕΗ του κ. Σαμαρά. Κι αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξουν οι μικρότερες δυνατές απώλειες για ιη ΔΕΗ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ