ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

07/02/2018

Άρθρο από οκτώ ευρωβουλευτές πέντε διαφορετικών πολιτικών ομάδων, υπέρ των υπερεθνικών ψηφοδελτίων: Οι ευρωπαϊκές εκλογές θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ευρωπαϊκή πολιτική και να μην χρησιμοποιηθούν ως εθνικές ‘εκλογές δεύτερης τάξης’

Άρθρο από οκτώ ευρωβουλευτές πέντε διαφορετικών πολιτικών ομάδων, υπέρ των υπερεθνικών ψηφοδελτίων: Οι ευρωπαϊκές εκλογές θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ευρωπαϊκή πολιτική και να μην χρησιμοποιηθούν ως εθνικές ‘εκλογές δεύτερης τάξης’



Κοινό άρθρο με 10 επιχειρήματα υπέρ των υπερεθνικών ψηφοδελτίων δημοσίευσαν στο ευρωπαϊκό δίκτυο Euractiv οκτώ ευρωβουλευτές πέντε διαφορετικών πολιτικών ομάδων (GUE/NGL, EPP, S&D, ALDE, Greens), μεταξύ των οποίων ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης. Το άρθρο συνυπογράφουν επίσης οι ευρωβουλευτές Jo Leinen, συν-εισηγητής της έκθεσης για την μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού εκλογικού νόμου (S&D), Guy Verhofstadt, Πρόεδρος της Ευρωομάδας των Φιλελευθέρων (ALDE), Pascal Durand, Αντιπρόεδρος της Ευρωομάδας των Πρασίνων (Greens), Jérôme Lavrilleux, Αντιπρόεδρος της γαλλικής αντιπροσωπείας στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP) και συντονιστής της επιτροπής Συνταγματικών Υποθέσεων του ΕΚ, Mercedes Bresso, συντονίστρια της επιτροπής Συνταγματικών Υποθέσεων του ΕΚ (S&D), Sophia in ‘t Veld, Αντιπρόεδρος της Ευρωομάδας των Φιλελευθέρων (ALDE), Philippe Lamberts, συμπρόεδρος της Ευρωομάδας των Πρασίνων (Greens).

Στο κοινό τους άρθρο οι οκτώ ευρωβουλευτές υποστηρίζουν, μεταξύ άλλων, ότι «θεμελιώδες πρόβλημα των ευρωπαϊκών εκλογών είναι το γεγονός ότι δεν είναι καθόλου ευρωπαϊκές, αλλά το άθροισμα εθνικών εκλογικών νόμων, ψηφοδελτίων και εθνικών προεκλογικών εκστρατειών», για να τονίσουν ότι «τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια δεν αποτελούν κίνδυνο για την δημοκρατία στην Ευρώπη, αντίθετα θα επιτρέψουν στους Ευρωπαίους πολίτες να ψηφίσουν απευθείας για τον υποψήφιο που προτιμούν για επικεφαλής της Κομισιόν».

Ακολουθεί αναλυτικά το κοινό άρθρο των 8 ευρωβουλευτών:

Γιατί τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια είναι καλά για την Ευρωπαϊκή Δημοκρατία

Την Τετάρτη (7 Φεβρουαρίου), η ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αποφασίζει για τη σύνθεσή του μετά το Brexit. Έχει προκύψει μια διαμάχη ειδικά για το ερώτημα εάν ένα μέρος των 73 υπολειπόμενων βρετανικών εδρών θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την εισαγωγή των υπερεθνικών ψηφοδελτίων, όπως πρότεινε ο Πρόεδρος της Γαλλίας Emmanuel Macron και ο Πρόεδρος της Κομισιόν Jean-Claude Juncker.

Επιχειρούμε να απαντήσουμε στα πιο συνηθισμένα επιχειρήματα των αντιπάλων των υπερεθνικών ψηφοδελτίων, και να εξηγήσουμε γιατί θεωρούμε ότι θα ήταν θετικά για την θωράκιση της δημοκρατίας στην Ευρώπη.

Ας θυμηθούμε αρχικά ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ζητήσει επανειλημμένα την καθιέρωση υπερεθνικών ψηφοδελτίων. Την πρώτη φορά, το 1998, με την έκθεση του τότε Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Γεώργιου Αναστασόπουλου, και πιο πρόσφατα με την πρόταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού εκλογικού νόμου τον Νοέμβριο του 2015. Τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια είναι μια πραγματικά καθιερωμένη απαίτηση εντός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια δεν αποτελούν κίνδυνο για την δημοκρατία στην Ευρώπη, αντίθετα θα επιτρέψουν στους Ευρωπαίους πολίτες να ψηφίσουν απευθείας για τον υποψήφιο που προτιμούν για επικεφαλής της Κομισιόν. Έτσι θα ολοκληρωθεί η καινοτομία των εκλογών του 2014 -τότε που το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερασπίστηκε με επιτυχία το προνόμιό του να εκλεγεί από το ίδιο ο επικεφαλής της εκτελεστικής εξουσίας. Αυτό συνιστά δικαίωμα κάθε κοινοβουλίου σε μια κοινοβουλευτική δημοκρατία.

Θεμελιώδες πρόβλημα των ευρωπαϊκών εκλογών είναι το γεγονός ότι δεν είναι καθόλου ευρωπαϊκές, αλλά το άθροισμα εθνικών εκλογικών νόμων, ψηφοδελτίων και εθνικών προεκλογικών εκστρατειών. Σαράντα χρόνια μετά την καθιέρωση άμεσων εκλογών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι πλέον καιρός να δώσουμε στις εκλογές αυτές μια πραγματική ευρωπαϊκή διάσταση. Οι ευρωπαϊκές εκλογές θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ευρωπαϊκή πολιτική και να μην χρησιμοποιηθούν ως εθνικές "εκλογές δεύτερης τάξης".

1. Μια τέτοια νομοθέτηση θα παράκαμπτε την υπάρχουσα σχέση μεταξύ των κρατών-μελών και του εκλογικού τους σώματος. Συνεπώς θα οδηγήσει σε μια πιο απόμακρη και κεντροποιημένη ΕΕ, και όχι σε μια πιο δημοκρατική, που θα λογοδοτεί.

Όχι, δεν ισχύει Η σχέση τους δεν θα ήταν ποτέ ισχυρότερη. Ένα άτομο, μία ψήφος. Δεν έχει σημασία πού ζει κανείς. Τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια είναι καλά για τους ψηφοφόρους. Τους δίνουν περισσότερη εξουσία σε βάρος των συμφωνιών πίσω από κλειστές πόρτες. Οι πολίτες θα αποφασίσουν ποιος θα γίνει ο επόμενος πρόεδρος της Επιτροπής.

2. Τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια θα θεωρηθούν ως στροφή σε μια πιο κεντροποιημένη άσκηση της εξουσίας.
Λάθος, αποτελούν ένα επιπλέον στοιχείο και δεν αντικαθιστούν το τρέχον σύστημα. Δεδομένου ότι έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε ένα μέρος των βρετανικών εδρών, κανένα κράτος μέλος δεν θα χάσει θέσεις στο ευρωκοινοβούλιο λόγω της εισαγωγής των υπερεθνικών ψηφοδελτίων. Οι πολίτες θα εξακολουθήσουν να έχουν τον εκπρόσωπό τους στην εκλογική περιφέρεια, όπως ακριβώς και πριν.

3. Τα ψηφοδέλτια θα χρησιμοποιηθούν κατά πάσα πιθανότητα από λαϊκίστικα κινήματα που θα αποκτήσουν περαιτέρω προβολή και θα τα αξιοποιήσουν για να προβάλλουν τις ακραίες απόψεις τους γύρω από την Ευρώπη.

Αυτό είναι ένα πολύ αμυντικό επιχείρημα. Συνεπώς, δεν μπορούμε να κερδίσουμε τα λαϊκιστικά και εθνικιστικά κινήματα σε έναν πανευρωπαϊκό δημοκρατικό debate; Δεν πρέπει να φοβόμαστε τη δημοκρατία. Τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια θα χρησιμοποιηθούν από κόμματα όλων των πολιτικών κατευθύνσεων και είναι δική μας δουλειά να κερδίσουμε τις καρδιές και τα μυαλά των ανθρώπων με τα καλύτερα επιχειρήματα.

4. Τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια δεν προάγουν τη δημοκρατία, αλλά υποβαθμίζουν τη λογική της στο όνομα μιας ελιτίστικης "από τα πάνω" προσέγγισης.

Οι ψηφοφόροι θα έχουν δύο ψήφους αντί για μια: θα έχουν διπλάσια άμεση επιρροή από ό,τι έχουν τώρα. Αν μη τι άλλο, θα ενισχυθεί δημοκρατία. τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια δεν είναι ούτε ελιτίστικα, ούτε προωθούν μια λογική "από τα πάνω". Θα καθοριστούν από τα μέλη των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων, τα εθνικά κόμματα και μεμονωμένους πολίτες, με διαφανή και δημοκρατική διαδικασία. Η διαδικασία αυτή αντικατοπτρίζεται στον ορισμό των επικεφαλής υποψηφίων των ψηφοδελτίων.

5. Συλλέγοντας ψήφους διαμαρτυρίας σε όλη την Ευρώπη, οι λαϊκιστές θα μπορούσαν τελικά να επιλέξουν τον επόμενο υποψήφιο Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά την προσεχή κοινοβουλευτική περίοδο.

Οι λαϊκιστές μπορούν να επιλέξουν μόνο τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εάν κερδίσουν πλειοψηφία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο -πράγμα που θα σήμαινε ότι κάναμε πολύ κακή δουλειά. Το Κοινοβούλιο εκλέγει τον πρόεδρο της Επιτροπής. Εάν αυτό το επιχείρημα ήταν έγκυρο, γιατί όλες οι λαϊκίστικες και οι εθνικιστικές δυνάμεις αντιτίθενται στα υπερεθνικά ψηφοδέλτια;

6. Μια τέτοια νομοθέτηση (η οποία δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί) θα διευρύνει το ήδη υπάρχον χάσμα μεταξύ των ισχυρότερων και μη κρατών-μελών.

Όχι. Στο Συμβούλιο η γαλλική κυβέρνηση υπέβαλε λεπτομερή πρόταση για την εφαρμογή υπερεθνικών ψηφοδελτίων με ασφαλιστικές δικλείδες για την απαγόρευση της υπερεκπροσώπησης των ισχυρότερων κρατών-μελών:

• Κάθε κατάλογος πρέπει να αποτελείται από υποψήφιους τουλάχιστον από το ένα τρίτο των κρατών-μελών
• Το μερίδιο των υποψηφίων ενός κράτους μέλους δεν πρέπει να υπερβαίνει το 25%
• Οι πρώτοι επτά υποψήφιοι πρέπει να είναι πολίτες από διαφορετικά κράτη-μέλη
• Τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια εναλλάσσονται μεταξύ υποψηφίων διαφορετικών κρατών-μελών

7. Θα ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με το καθεστώς των ευρωβουλευτών, με αφορμή των αν εκλέγονται μέσω εθνικών ή υπερεθνικών ψηφοδελτίων.

Σε πολλά από τα κράτη μέλη μας, οι βουλευτές εκλέγονται άμεσα και επίσης μέσω λιστών. Ποτέ δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα στα εθνικά κοινοβούλια μεταξύ των διαφορετικά εκλεγμένων βουλευτών. Επιπλέον, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι βουλευτές εκλέγονται με διαφορετικούς τρόπους και σε εκλογικές περιφέρειες διαφόρων μεγεθών, που απαιτούν διαφορετικό αριθμό ψήφων.

8. Ελλείψει μιας ενιαίας ευρωπαϊκής εκλογικής περιφέρειας, είναι δύσκολο να γνωρίζουμε σε ποιους πολίτες αυτοί οι νέοι ευρωβουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα λογοδοτούν.

Η Συνθήκη της Λισαβόνας ορίζει σαφώς ότι "το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απαρτίζεται από εκπροσώπους των πολιτών της Ένωσης". Συνεπώς, όλοι οι ευρωβουλευτές, εκλεγμένοι σε εθνικά ή υπερεθνικά ψηφοδέλτια λογοδοτούν σε όλους τους ευρωπαίους πολίτες.

9. Στο τέλος της ημέρας, η ρύθμιση για τα υπερεθνικά ψηφοδέλτια δεν μπορεί να εγκριθεί χωρίς την απαραίτητη νομική βάση, η οποία επί του παρόντος δεν παρέχεται ούτε στις Συνθήκες ούτε στον εκλογικό νόμο της ΕΕ.

Όπως αναφέρει σαφώς η πρόταση της έκθεσης για τη σύνθεση του Κοινοβουλίου, ο ευρωπαϊκός εκλογικός νόμος πρέπει να προσαρμοστεί ώστε να δημιουργηθεί μια κοινή ευρωπαϊκή εκλογική περιφέρεια. Ταυτόχρονα, η απόφαση θα πρέπει να καλύπτει τις απαραίτητες θέσεις ευρωβουλευτών. Και οι δύο νομικές πράξεις είναι απαραίτητες για τη δημιουργία υπερεθνικών ψηφοδελτίων. Η διατύπωση της έκθεσης σχετικά με τη σύνθεση του Κοινοβουλίου είναι σαφής και νομικά ορθή στο θέμα αυτό.

10. Ακόμη και οι πιο ολοκληρωμένες ομοσπονδίες, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ελβετία και η Γερμανία, δεν διαθέτουν μια ενιαία εκλογική περιφέρεια.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια ομοσπονδιακή οντότητα sui generis και όχι μια ενοποιημένη ομοσπονδία όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γερμανία ή η Ελβετία. Στα ομοσπονδιακά κράτη, συνήθως υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σύστημα για τα κόμματα. Έτσι, σε όλα τα μέρη, τα ίδια κόμματα τρέχουν για τις εκλογές. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό δεν συμβαίνει. Τα υπερθνικά ψηφοδέλτια θα απελευθερώσουν τελικά τις εκλογικές εκστρατείες από τους εθνικούς τους περιορισμούς.

Είμαστε πεπεισμένοι ότι τώρα υπάρχει ένα μοναδικό παράθυρο ευκαιρίας. Λόγω της αποχώρησης της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κανένα κράτος μέλος δεν θα χάσει θέση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Και επί του παρόντος εξετάζονται και οι δύο πράξεις που είναι αναγκαίες για τη σύσταση κοινής εκλογικής περιφέρειας -η μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού εκλογικού νόμου και η σύνθεση του Κοινοβουλίου. Και πολλά κράτη-μέλη τάσσονται υπέρ αυτής της καινοτομίας. Εκτός από τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ιρλανδία και το Βέλγιο, όλα τα νότια κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας, έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ