ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

23/02/2018

Ν. Συρμαλένιος: Η παραχώρηση του ΟΛΘ γίνεται με διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, των περιβαλλοντικών όρων και των εργασιακών σχέσεων



Ομιλία του βουλευτή Κυκλάδων στην Ολομέλεια της Βουλής

.

Την επικίνδυνη ακροδεξιά φρασεολογία «τα τελευταία απομεινάρια του κομμουνισμού», που χρησιμοποίησε ο τομεάρχης Ναυτιλίας της ΝΔ Γιάννης Πλακιωτάκης κατά τη συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου για την παραχώρηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), κατήγγειλε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής και σημείωσε ότι η φρασεολογία του βουλευτή της ΝΔ γυρίζει τη χώρα πολλά χρόνια πίσω.

Ο Ν. Συρμαλένιος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δυστυχώς, φαίνεται ότι η ακροδεξιά ρητορική και μετατόπιση του φιλελεύθερου κόμματος της Νέας Δημοκρατίας την έχει μετατοπίσει όχι μόνο στον οικονομικό νεοφιλελευθερισμό αλλά και σε ακροδεξιές, εθνικιστικές απόψεις εμφυλιοπολεμικών χαρακτηρισμών.

Εν πάση περιπτώσει, εγώ θα μπω στο θέμα λέγοντας για όλα αυτά για οποία μας κατηγορείτε, για «οβιδιακές μεταμορφώσεις». Καταρχήν, να πω ότι στον σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο καπιταλισμό εγώ ξέρω ιδιωτικές εταιρείες που λειτουργούν άριστα, ξέρω άλλο τόσο δημόσιες εταιρείες που λειτουργούν άριστα και ξέρω κι άλλες τόσες ιδιωτικές εταιρείες που λειτουργούν με πάρα πολύ αεριτζίδικο και με τρόπο που δεν προσιδιάζει σε ποιότητα και σε λειτουργία μιας υγιούς επιχειρηματικής δράσης.

Κατά συνέπεια, το ζήτημα ιδιωτικοποιήσεις-κρατικοποιήσεις είναι ένα ζήτημα το οποίο, μέσα στο πλαίσιο ενός σύγχρονου καπιταλισμού, δεν είναι ένα απλοϊκό δίλημμα. Έχουμε Δημόσιο το οποίο επί πολλά χρόνια στη χώρα μας έχει οικοδομηθεί ως ένα δημόσιο σύστημα πελατειακών, ρουσφετολογικών σχέσεων και ιδιωτικών εξυπηρετήσεων μεγάλων συμφερόντων. Ένα τέτοιο Δημόσιο, βεβαίως, δεν θα μπορούσε να αναλάβει με υγιή τρόπο και να λειτουργήσει τις μεγάλες υποδομές της χώρας, είτε αυτά είναι λιμάνια είτε αυτά είναι αεροδρόμια. Εμείς δεν μιλούσαμε για τέτοιο Δημόσιο και για τέτοια κρατική περιουσία.

Μιλάμε για μια κρατική, δημόσια περιουσία, την οποία τη διαχειρίζονται κυβερνήσεις και οργανισμοί οι οποίοι, πρώτα απ’ όλα, μπορούν να εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και όχι ιδιωτικά, ιδιοτελή συμφέροντα. Κάναμε, λοιπόν, τον συμβιβασμό μας το καλοκαίρι του 2015, έναν συμβιβασμό που είχε και επώδυνα μέτρα και το ξέρουμε. Μετά από τρία χρόνια, όμως, η αποτίμηση είναι θετική. Το πρόγραμμα βγαίνει, η οικονομία ανακάμπτει, η ανεργία μειώνεται, η επόμενη μέρα, με κοινωνικά δίκαιο και οικολογικά βιώσιμο τρόπο, προχωρά, ενώ μια σειρά μέτρων οικοδόμησης του κοινωνικού κράτους έχουν προχωρήσει. Και φυσικά, σταθερά χτυπάμε τους αρμούς της διαφθοράς και της διαπλοκής για να προχωρήσει η χώρα επιτέλους μπροστά, χωρίς τις στρεβλώσεις, τις παθογένειες και τις διαπλεκόμενες εξαρτήσεις που πολιτικού και οικονομικού συστήματος που μας οδήγησαν στη χρεοκοπία.

Δεν αποστήκαμε ποτέ από τις θέσεις μας για τις ιδιωτικοποιήσεις των μεγάλων υποδομών. Εξακολουθούμε να θεωρούμε ως βέλτιστη λύση την ιδιοκτησία των λιμανιών στο Δημόσιο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και βεβαίως ένα Δημόσιο, όπως σας είπα, διαφορετικό. Εμείς μετακινηθήκαμε υιοθετώντας το ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα. Εσείς, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, που λέτε ότι έχετε μετακινηθεί στις παραχωρήσεις, από πού μετακινηθήκατε; Μετακινηθήκατε, μήπως, από τις ιδιωτικοποιήσεις-ξεπούλημα και τώρα μιλάτε για παραχωρήσεις;

Αναφορικά με το θέμα της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, ο Ν. Συρμαλένιος δήλωσε: «Δημόσια Αρχή Λιμένων, αγαπητοί συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, υπάρχει σε όλα τα ευρωπαϊκά και όχι μόνο, λιμάνια. Θα ξέρετε πολύ καλά την έννοια του port authority, και του autorita del porto, για να το πω και στα Ιταλικά, που ασκεί τον δημόσιο έλεγχο και τη δημόσια εποπτεία, ακόμα και στα λιμάνια που είναι υπό παραχώρηση.

Θέλω να πω ότι σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, βάσει του άρθρου 123 του ν. 4389, η Δημόσια Αρχή Λιμένων είναι αυτοτελής υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και στους σκοπούς και στις αρμοδιότητες της επιτρέπονται η συμβολή στην τοπική και περιφερειακή οικονομική και κοινωνική ευημερία, η προστασία του περιβάλλοντος εντός των λιμένων, η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών εντός των λιμένων, η συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων για την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων και παρακολούθηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων στη λιμενική ζώνη.

Γνωστοποιεί η ΔΑΛ αμελλητί στη ΡΑΛ, στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, κάθε στοιχείο το οποίο σχετίζεται με την άσκηση συμβατικών δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου από σύμβαση παραχώρησης σε λιμενική ζώνη.

Αντίθετα, η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων είναι μια ανεξάρτητη αρχή, δεν είναι υπηρεσία του Υπουργείου, που έχει ως στόχο την εποπτεία και τον ρυθμιστικό ρόλο μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων του Εθνικού Λιμενικού Συστήματος.

Και μόνο, λοιπόν, η αμφισβήτηση της ύπαρξης και των αρμοδιοτήτων της ΔΑΛ από εσάς, από τη Νέα Δημοκρατία, καταδεικνύει την ουσιώδη διαφορά μας μεταξύ της δικής σας ιδιωτικοποιημένης παραχώρησης και της δικής μας παραχώρησης με τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, των περιβαλλοντικών όρων και των εργασιακών σχέσεων.

Αυτό ακριβώς κάναμε και πετύχαμε με τη σκληρή διαπραγμάτευση και κύρωση των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης και στον Πειραιά και τώρα στη Θεσσαλονίκη. Αυτό ακριβώς θα κάνουμε και αυτή είναι η μεγάλη διαφορά μας από τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη, που εσείς υπηρετείτε».