ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

09/03/2018

Χρ. Μαντάς: Άσφαιρη φωτοβολίδα η πρόταση της ΝΔ - βίντεο

Χρ. Μαντάς: Άσφαιρη φωτοβολίδα η πρόταση της ΝΔ - βίντεο



Παρέμβαση στη συζήτηση και λήψη απόφασης επί της πρότασης για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης

.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θεώρησα δεοντολογικά σωστό να μιλήσει τελευταίος ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, που κάνει και την πρόταση για τη σύσταση της Προκαταρκτικής Επιτροπής και δηλώνω από την αρχή ότι θα μείνω μόνο σε αυτό το θέμα. Δεν θα μιλήσω για άλλα ζητήματα που αφορούν την επικαιρότητα, πολύ σημαντικά θέματα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Φαντάζομαι ότι θα μιλήσουν και από την Κυβέρνηση και άλλοι για αυτά τα ζητήματα.
Έρχεται, λοιπόν, σήμερα, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, μία πρόταση από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας για σύσταση Προκαταρκτικής Επιτροπής για τη διερεύνηση του αδικήματος της απιστίας από τρεις Υπουργούς των κυβερνήσεών μας.
Νομίζω ότι είναι απολύτως πλέον φανερό σε όποιον παρακολουθεί αυτή τη συζήτηση ότι πρόκειται πραγματικά για μια φωτοβολίδα –θα έλεγα- τραγικά τραγελαφική, υποκριτική, άσφαιρη, μια φωτοβολίδα αντιπερισπασμού που έσβησε νωρίς, πριν την ώρα της. Και αυτό νομίζω ότι είναι φανερό και από αυτό που βλέπουμε στην Αίθουσα.
Αυτοί, λοιπόν, που δεν έβλεπαν όταν τα τρένα της διαφθοράς, τα υποβρύχια, οι βαλίτσες του πολιτικού χρήματος πέρναγαν και περί άλλα ετύρβαζαν, αυτοί που απειλούν τους αρμόδιους δικαστικούς λειτουργούς από το πρωί έως το βράδυ, κάνουν μηνύσεις σε δήθεν κουκουλοφόρους προστατευόμενους μάρτυρες, ενώ οι ίδιοι θεσμοθέτησαν αυτή τη δυνατότητα, που ισχύει σε όλες τις χώρες του κόσμου και το γνωρίζουν, αυτοί που βασίζονται σε μία ανώνυμη επιστολή την οποία, αν διαβάσει κανείς από την αρχή μέχρι το τέλος προσεκτικά, θα δει ότι είναι απολύτως έωλη και για τις ημερομηνίες στις οποίες αναφέρεται και για τους αντίστοιχους Υπουργούς και για το συγκεκριμένο φάρμακο στο οποίο αναφέρεται το οποίο ποτέ δεν κυκλοφόρησε και για πάρα πολλά άλλα, αυτοί που όταν η φαρμακευτική δαπάνη έπαιρνε την ανηφόρα και είχε φτάσει πάνω από το 2% του ΑΕΠ, αυτοί έρχονται να μας κουνήσουν το δάκτυλο και να μας επικρίνουν για δύο ζητήματα. Εγώ, ισχυρίζομαι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η πραγματική σκευωρία επιχειρήθηκε να γίνει σε αυτήν εδώ την περίπτωση και θα σας αποδείξω γιατί.
Δεν ξέρω ποιος ακριβώς συνέλαβε αυτήν την ιδέα. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πολύ σοβαροί συνάδελφοι από τη Νέα Δημοκρατία, από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, που ξέρουν να διαβάζουν και ξέρουν πολύ περισσότερα νομικά προφανώς από εμένα, αλλά ίσως και πολύ περισσότερα ιατρικά από εμένα, συνέλαβαν αυτήν την ιδέα και τη σκέψη, να εγκαλέσουν τους Υπουργούς μας για δύο ζητήματα που τα θεώρησαν ζητήματα απιστίας.
Πρώτα απ’ όλα, νομίζω ότι είναι ορθό να επαναλάβω κάτι για να γίνει απολύτως σαφές, που το γνωρίζουν όλοι σε αυτήν την Αίθουσα και μάλιστα το γνωρίζουν και οι συνάδελφοι της Δημοκρατικής Συμπαράταξης οι οποίοι μίλησαν για τις αναφορές τους, στις αναφορές που έκανε ο κ. Λοβέρδος, η κ. Χριστοφιλοπούλου και ο κ. Κεγκέρογλου και όχι τόσο πολύ στην πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, γιατί και οι ίδιοι το αναγνωρίζουν στην πρώτη αναφορά τους. Ακούστε τι λένε: Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΦΕ, το έτος 2015 και το έτος 2016 η φαρμακευτική δαπάνη του ασφαλιστικού συστήματος –αυτό ακριβώς δεν το καταλαβαίνω τι ακριβώς σημαίνει, είναι ακατανόητο- αυξήθηκε σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και έκλεισε στα 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ και 2,96 δισεκατομμύρια ευρώ αντιστοίχως. Από τους νόμους, βέβαια, που εισήγαγαν με το clawback, το rebate κ.λπ. το υπερβάλλον ποσό -προσέξτε το λένε οι ίδιοι στις αναφορές τους- δεν προκαλεί αύξηση της δημόσιας δαπάνης, που έκλεισε στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ και 1,945 δισεκατομμύρια ευρώ αντιστοίχως. Και μετά -αυτό είναι σαφές νομίζω και δεν χωράει καμία αμφιβολία- λένε και μία φρασούλα: Πάντως αυξάνεται η συμμετοχή των ασφαλισμένων.
Εδώ θέλω να εξηγήσω σε ένα λεπτό τι ακριβώς γίνεται με τη συμμετοχή των ασφαλισμένων. Η συμμετοχή των ασφαλισμένων προσδιορίζεται με δύο τρόπους: Ο ένας είναι το ποσοστό ανάλογα με την ασθένεια που πληρώνουν ως συμμετοχή στα φάρμακα που παίρνουν και, ναι, πράγματι αν υπάρξει αύξηση της τιμής του φαρμάκου, μπορεί μέσα από αυτόν τον μηχανισμό να υπάρξει αύξηση της συμμετοχής των ασφαλισμένων.
Ταυτόχρονα πληρώνουν και τη διαφορά λιανικής και ασφαλιστικής τιμής. Πάρα πολλοί άνθρωποι που με ακούνε και που ζουν αυτό το πράγμα, θα καταλαβαίνουν.
Άρα, είναι ένας συνδυασμός και των δύο πραγμάτων και μάλιστα αυτό που επιβαρύνει πιο πολύ στη συμμετοχή των ασφαλισμένων -όπως είπαν και οι Υπουργοί, είναι ένα σημαντικό πρόβλημα που έχουμε μπροστά μας και θα μιλήσω γι’ αυτό- είναι αυτή η διαφορά.
Γιατί είναι αυτή η διαφορά, για να ανοίξω όλη τη βεντάλια; Διότι αυτό που συμβαίνει στη χώρα μας, στη λειτουργία του φαρμάκου θα πω εγώ, όχι της φαρμακευτικής αγοράς, είναι αποτέλεσμα πάρα πολλών στρεβλώσεων και καθυστερήσεων που έρχονται να συσσωρευτούν τα τελευταία χρόνια.
Διότι η πραγματικότητα είναι ότι μέχρι και σήμερα έχουμε διείσδυση των γενοσήμων φαρμάκων κοντά στο 20%, ενώ στις υπόλοιπες χώρες αυτή η συμμετοχή των γενοσήμων φαρμάκων φτάνει σε πολύ υψηλά ποσοστά, πάντως σίγουρα πάνω από 50% με 60%.
Δεύτερον, υπάρχει μια πρακτική που συνδέεται και με αυτά που συζητάμε, το σκάνδαλο δηλαδή, που έχει επέκταση προφανώς και σε δημόσιους λειτουργούς πέρα από τα πολιτικά πρόσωπα, μιας -θα έλεγα- και νοοτροπίας και ενός στάτους που υπάρχει να μην γράφονται τα γενόσημα φάρμακα, να τα στέλνουμε στο εξώτερο πυρ και να γράφονται φάρμακα όχι από εκείνη τη φαρέτρα. Αυτό θέλει δουλειά για να ανατραπεί. Εν πάση περιπτώσει, ξαναλέω ότι δεν υπάρχει βλάβη του δημοσίου σε καμία, μα σε καμία περίπτωση. Πάμε παρακάτω.
Το δεύτερο πράγμα για το οποίο εγκαλούνται οι Υπουργοί μας είναι ότι δεν εφάρμοσαν έναν νόμο του 2013, ο οποίος προέβλεπε τη μείωση της τιμής των φαρμάκων σε ένα ποσοστό 65% και μάλιστα των γενοσήμων φαρμάκων. Ο Υπουργός κ. Ξανθός νομίζω ότι εξήγησε απολύτως τι συνέβη από το 2015 και μετά και τι συνέβη –κυρίως θα έλεγα εγώ- μετά το τρίτο μνημόνιο σε σχέση με αυτό το ζήτημα.
Εμείς σωστά διαπραγματευτήκαμε αυτή η μείωση να μην γίνει με έναν απότομο τρόπο. Διότι αν γινόταν με έναν απότομο τρόπο, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, τότε οι τιμές των γενοσήμων φαρμάκων που σας είπα ποια είναι η διείσδυσή τους στην αγορά, δηλαδή αυτό το 20% θα έπεφτε με ραγδαίο τρόπο.
Πράγματι, υπήρχε κίνδυνος όχι μόνο να κλείσουν οι βιομηχανίες και να απολυθεί κόσμος, αλλά και ο κίνδυνος κυρίως φτηνά και αποτελεσματικά φάρμακα να αντικατασταθούν με νέα φάρμακα –και ξέρουμε πώς ακριβώς λειτουργούν οι πολυεθνικές εταιρείες σε αυτό το θέμα- και άρα να εκτινάξουν ξανά τη φαρμακευτική δαπάνη προς τα πάνω.
Συνεπώς, θα έλεγα ότι και οι δύο κατηγορίες ή εν πάση περιπτώσει εγκλήσεις –για να είμαι πιο συγκεκριμένος, γιατί έτσι αντιλαμβάνομαι την πρόταση για προκαταρκτική επιτροπή- είναι απολύτως, μα απολύτως στον αέρα. Δεν έχουν καμία βάση.
Να πάω και σε δύο άλλα ζητήματα για τα οποία εγκαλούμαστε και να πω δύο, τρία πράγματα που νομίζω ότι είναι σημαντικά.
Μας λένε από το πρωί ως το βράδυ «Τότε που εμείς παίρναμε τις αποφάσεις για να μειώσουμε τη φαρμακευτική δαπάνη, εσείς ουρλιάζατε σε όλους τους τόνους για να μην γίνει αυτό». Τον Νοέμβριο του 2013 γινόταν αυτή η συζήτηση στη Βουλή για το «claw back» και το «rebate». Δεν θέλω να σας θυμίσω ποια ήταν η κατάσταση. Έχουν περιγράψει οι ίδιοι οι Υπουργοί ποια ήταν η κατάσταση στο δημόσιο σύστημα υγείας, στην υγεία γενικά και πώς αυτό εξελισσόταν. Διαβάζω όμως –και έχει μια σημασία- τι είπε ο σημερινός Υπουργός Υγείας σ’ αυτή τη συγκεκριμένη συζήτηση.
(Στο σημείο αυτό χτυπά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Αν μου επιτρέπετε, θέλω ένα-δύο λεπτά, κύριε Πρόεδρε. Διαβάζω: «ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ: Η φαρμακευτική δαπάνη ήταν πραγματικά υψηλή. Υπήρξε μια φούσκα. Ήταν 5,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Υπήρξε πάρτι στον χώρο του φαρμάκου. Αυτό το πάρτι έχει πολιτικό ονοματεπώνυμο και το ξέρουμε. Και σωστά μειώθηκε σήμερα και έχει πάει στα 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό που αποκρύπτεται συστηματικά…» -λέει ο Ανδρέας Ξανθός, ο σημερινός Υπουργός Υγείας- «…είναι ότι αυτήν την περίοδο που μειώνεται η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, αυξάνεται η ιδιωτική φαρμακευτική δαπάνη. Αυτό γίνεται για πολλούς λόγους».
Και εξηγεί παρακάτω τι σχέση έχει αυτό ακριβώς με όλα αυτά που μας λέτε. Το ότι δεν ψηφίσαμε τις συγκεκριμένες διατάξεις ήταν διότι αυτές εμπεριέχοντο σε ένα συνολικό σχέδιο απαξίωσης και διάλυσης του δημόσιου συστήματος υγείας.
Θα πω δύο πράγματα ακόμα -και θα κλείσω, κύριε Πρόεδρε- αναφορικά μ’ αυτό που επιχείρησαν μέσα από τις αναφορές τους οι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ να πουν –άκουσον, άκουσον- ότι δηλαδή επί δικής μας διακυβέρνησης αυξήθηκε, λέει, η δαπάνη στα πρωτότυπα φάρμακα και μάλιστα στα φάρμακα της NOVARTIS.
Κάνουν, λοιπόν, την εξής πονηριά. Βάζουν δύο στήλες από αποφάσεις τιμολόγησης φαρμάκων. Ξέρετε τι ξέχασαν; Ξέχασαν μια τρίτη στήλη που υπήρξε ενδιάμεσα.
Θα καταθέσω, λοιπόν –για να το μελετήσουν όλοι οι συνάδελφοι- ότι υπήρξε μια ενδιάμεση αύξηση της δαπάνης ειδικά των σκευασμάτων της NOVARTIS και μετά επί δικής μας διακυβέρνησης είναι «ένα-ένα». Είναι απάντηση σ’ αυτά που έχουν καταθέσει οι συνάδελφοι από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, για το πώς δηλαδή παρέλειψαν αυτήν την ενδιάμεση στήλη για να πουν ότι εμείς αυξήσαμε τη δαπάνη στα συγκεκριμένα φάρμακα της συγκεκριμένης εταιρείας.
Κύριε Πρόεδρε, το καταθέτω για τα Πρακτικά.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Χρήστος Μαντάς καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Θα πω και κάτι τελευταίο. Επειδή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έγινε πάρα πολύς λόγος για την Προκαταρτική Επιτροπή, θέλω να σας πω το εξής: Εγώ νομικός δεν είμαι. Φαντάζομαι ότι άλλοι συνάδελφοι είναι πολύ πιο ειδικοί από εμένα. Όμως, υπήρξε μια αναφορά στο άρθρο 263 Β του Ποινικού Κώδικα. Ξέρετε πώς περιγράφεται αυτό το άρθρο του Ποινικού Κώδικα; Περιγράφεται ως «Μέτρα επιείκειας για όσους συμβάλλουν στην αποκάλυψη πράξεων διαφθοράς». Ξέρετε τι λέει στην παράγραφο 4; Λέει ότι αν κάποιος από τους υπαίτιους των εγκλημάτων των άρθρων 235-261 και 390 ή πράξεων νομιμοποίησης εσόδων που προέρχονται άμεσα από τις συγκεκριμένες εγκληματικές δραστηριότητες εισφέρει αποδεικτικά στοιχεία για τη συμμετοχή στις πράξεις αυτές προσώπων που διατελούν ή διετέλεσαν μέλη Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί, έχουν τις παρακάτω πρόνοιες, επιείκειες κλπ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Αν θέλετε, ολοκληρώστε, σας παρακαλώ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε. Δεν ξέρω τι ακριβώς εννοούσε ο συνάδελφος που έκανε αυτήν την αναφορά. Δεν το ξέρω. Όμως, θα έλεγα ότι με βάση αυτή την αναφορά υποθέσεις, όπως η υπόθεση Τσοχατζόπουλου για παράδειγμα, βρήκαν διέξοδο και ήρθαν στο φως. Σε κάθε περίπτωση θα πω το εξής για την Προκαταρτική Επιτροπή. Ακούστε: Πολλοί ήρθαν να μιλήσουν γι’ αυτό εδώ πέρα, γιατί αυτό είναι που καίει, από ό,τι φαίνεται, η Προκαταρκτική Επιτροπή και για τη δήθεν, λέει, προσπάθεια να κουκουλώσουμε και κλείσουμε άρον-άρον. Ξέρετε ποια είναι η μπλόφα; Ποια είναι η μπλόφα; Η μπλόφα είναι ότι, αν αυτό περιοριστεί στα πλαίσια της Προκαταρκτικής Επιτροπής, εκεί θα επέλθει παραγραφή και τίποτα δεν θα διερευνηθεί πιθανά, τίποτα από τα ενδεχόμενα αδικήματα που τελέστηκαν δεν θα ερευνηθεί.
Εμείς, λοιπόν, τηρώντας το Σύνταγμα αυστηρά -αυτό για το οποίο ασκούμε πολύ συγκεκριμένη κριτική και θα το αλλάξουμε και για το άρθρο 86- και τον Κανονισμό, θα φτάσουμε τα πράγματα μέχρι το τέλος, η υπόθεση αυτή θα αποκαλυφθεί και όσοι είναι αθώοι θα αθωωθούν, όσοι είναι ένοχοι αυτό θα κριθεί, βεβαίως, από τη δικαιοσύνη στο τέλος της μέρας. Σας ευχαριστώ πολύ. (Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ