ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

29/05/2018

Απάντηση Κ. Κρέτσου σε ερώτηση Δημ. Παπαδημούλη σχετικά με την επιβάρυνση του Δημοσίου κατά 1,2 δισ. ευρώ για την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων Ολυμπία Οδός, Ε65 και Μορέας για την περίοδο 2009-2014

Απάντηση Κ. Κρέτσου σε ερώτηση Δημ. Παπαδημούλη σχετικά με την επιβάρυνση του Δημοσίου κατά 1,2 δισ. ευρώ για την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων Ολυμπία Οδός, Ε65 και Μορέας για την περίοδο 2009-2014



Κομισιόν: H Επιτροπή θα εξετάσει πιθανές βελτιώσεις, όσον αφορά τις ειδικές συστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου - Η απόφαση ως προς τη σύναψη συμβάσεων έργου παραμένει αρμοδιότητα των κρατών-μελών

Το «μπαλάκι» της ευθύνης στις τότε ελληνικές κυβερνήσεις της περιόδου 2009-2014 πετάει η Κομισιόν με την απάντηση της ΕπιτρόπουΚορίνα Κρέτσου, αρμόδιας για θέματα Περιφερειακής Πολιτικής, στην ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, αναφορικά με τις αδυναμίες και την συνολική επιβάρυνση του Δημοσίου κατά 1,2 δισ. ευρώ, κατά την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων προοριζόμενων για έργα ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, όπως αυτές αποτυπώνονται σε έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου που αφορά στην περίοδο 2009-2014.

Σύμφωνα με την εν λόγω έκθεση, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο καταγράφει υπέρβαση του προϋπολογισμού για την κατασκευή τριών αυτοκινητόδρομων (Ολυμπία Οδός, Ε65, Μορέας), με συνολική επιβάρυνση 1,2 δισ. ευρώ για το Δημόσιο (κατά την αναθεώρηση των έργων, ενόσω το αντικείμενό τους μειώθηκε κατά 55%). Ειδικότερα, το συνολικό κόστος των τριών οδικών αξόνων αυξανόταν 36% κατά την αναθεώρηση των συμβάσεων τους, και η συνεισφορά της ΕΕ αυξήθηκε 95% (4,1 εκατ. ευρώ/ χλμ).

Στην απάντησή της προς τον Δημ. Παπαδημούλη, η Επίτροπος Κρέτσου τονίζει πως «η απόφαση ως προς τη σύναψη συμβάσεων έργων, χρηματοδοτημένων απ’ την ΕΕ, με τη μορφή ΣΔΙΤ παραμένει αρμοδιότητα των κρατών μελών, τα οποίαείναι επίσης υπεύθυνα για την επίτευξη της καλύτερης σχέσης ποιότητας/τιμής», υπογραμμίζοντας έτσι ότι την ευθύνη για την επιβάρυνση του Δημοσίου κατά 1,2 δισ. ευρώ την φέρουν οι αντίστοιχες κυβερνήσεις της περιόδου 2009-2014.

Η Επίτροπος Κρέτσου, στην γενικόλογη κατά τα άλλα απάντησή της, επισημαίνει ότι παραχωρήσεις έργων που υπογράφηκαν το 2006«ήταν σύμφωνες με τις προτεραιότητες του προγράμματοςβάσει του οποίου συγχρηματοδοτήθηκαν». Συμπληρώνει ότι «η ικανότητα των ιδιωτικών κεφαλαίων να κατασκευάσουν ένα πλέον σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων αξιολογήθηκε από την Ελλάδα το 2000 και επιβεβαιώθηκε το 2017», ενώ και «η ανάλυση κόστους-ωφέλειας έδειξε τα οφέλη των έργων». Η ίδια προσθέτει πως «η προκαταρκτική μελέτη της κυκλοφορίας κατά το 2018 επιβεβαιώνει τις δυνατότητές τους».

Παρά τις ενστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, που επιρρίπτει ευθύνες αφενός στην τότε ελληνική διοίκηση για «πρόωρες συμβάσεις με ιδιώτες παραχωρησιούχους», και στην Επιτροπή, δεδομένου ότι τις ενθάρρυνε, επικαλούμενη την οικονομική αδυναμία της Ελλάδας, παρά τα όσα διαπιστώνει για «σχέσεις εξάρτησης λόγω μειωμένου ανταγωνισμού, αναποτελεσματική διαχείριση πόρων και μεγάλα έργα εκτός χρονοδιαγράμματος», η Επίτροπος Κρέτσου αποφεύγει μια πιο συγκεκριμένη απάντηση καισημειώνει: «Το μοντέλο παραχώρησης αποδείχτηκε ανθεκτικό και ευπροσάρμοστο σε απρόβλεπτες περιστάσεις».

Η αρμόδια Επίτροπος προσθέτει επίσης πως «οι προβλέψεις βασίστηκαν σε μοντέλα κυκλοφορίας τα οποία ελέγχθηκαν και εγκρίθηκαν από τους δανειοδότες του έργου, δηλαδή τις εμπορικές τράπεζες και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων» και συνεχίζει λέγοντας πως έγκειται στην ευθύνη των κρατών-μελών «η απόφαση ως προς τη σύναψη συμβάσεων έργων, χρηματοδοτημένων απ’ την ΕΕ, με τη μορφή ΣΔΙΤ».

Στην ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη για το «τί σκοπεύει να κάνει η Κομισιόν για να ανταποκριθεί στις συστάσεις του ΕΕΣ, που ζητά να διαδραματίζει η ίδια σημαντικό ρόλο στην έγκριση συγχρηματοδοτούμενων μεγάλων έργων», η Επίτροπος Κρέτσου αναφέρει ότι «θα εξετάσει πιθανές βελτιώσεις, όσον αφορά τις ειδικές συστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου».

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε να μάθει από την Κομισιόν «ποια μέτρα σχεδιάζει για την αποτελεσματική εποπτεία και έλεγχο κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση αντίστοιχων έργων στην ΕΕ», και η Επίτροπος απαντά πως «η Κομισιόν ελέγχει αν τα κονδύλια της ΕΕ επενδύονται με ορθό και αποτελεσματικό τρόπο, με εστίαση στα αποτελέσματα, και αν τα έργα που επωφελούνται από επιχορηγήσεις της ΕΕ είναι σε θέση να λειτουργήσουν εγκαίρως».


Ακολουθούν πλήρεις η ερώτηση και η απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
προς την Επιτροπή
Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL)
Θέμα:Αδυναμίες κατά την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων προοριζόμενων για έργα ΣΔΙΤ στην Ελλάδα
Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου αποτυπώνει χρόνιες αδυναμίες την περίοδο 1990-2014 κατά την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων προοριζόμενων για έργα ΣΔΙΤ. Καταγράφεται υπέρβαση του προϋπολογισμού για την κατασκευή τριών αυτοκινητόδρομων (Ολυμπία Οδός, Ε65, Μορέας), με συνολική επιβάρυνση 1,2 δισ. ευρώ για το Δημόσιο (κατά την αναθεώρηση των έργων, ενόσω το αντικείμενό τους μειώθηκε 55%).1
Το ΕΕΣ επιρρίπτει ευθύνες στην ελληνική διοίκηση για «πρόωρες συμβάσεις με ιδιώτες παραχωρησιούχους», και στην Επιτροπή, δεδομένου ότι τις ενθάρρυνε, επικαλούμενη την οικονομική αδυναμία της Ελλάδας2. Σχέσεις εξάρτησης λόγω μειωμένου ανταγωνισμού, αναποτελεσματική διαχείριση πόρων και μεγάλα έργα εκτός χρονοδιαγράμματος καταγράφονται εξίσου στην έκθεση.
Ερωτάται η Επιτροπή:
-Με βάση ποια πρότυπα σχεδιάστηκαν και εκτελέστηκαν από τις ελληνικές αρχές τα συγκεκριμένα έργα ΣΔΙΤ;
-Ποια μέτρα σχεδιάζει για την αποτελεσματική εποπτεία και έλεγχο κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση αντίστοιχων έργων στην ΕΕ;
-Τι σκοπεύει να κάνει για να ανταποκριθεί στις συστάσεις του ΕΕΣ, που ζητά να διαδραματίζει η ίδια σημαντικό ρόλο στην έγκριση συγχρηματοδοτούμενων μεγάλων έργων;

Απάντηση της κ. Ms Creţu
εξ ονόματος της Επιτροπής
(24.5.2018)

Το εθνικό και το ενωσιακό δίκαιο (ΕΕ) καθώς και οι διεθνείς πρακτικές καθορίζουν τα πρότυπα παραχώρησης έργων. Παραχωρήσεις που υπογράφηκαν το 2006 ήταν σύμφωνες με τις προτεραιότητες του προγράμματος βάσει του οποίου συγχρηματοδοτήθηκαν, γεγονός το οποίο συνέβαλε στους στόχους τους σε αρμονία με άλλες κοινοτικές πολιτικές4. Η ικανότητα των ιδιωτικών κεφαλαίων να κατασκευάσουν ένα πλέον σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων αξιολογήθηκε από την Ελλάδα το 2000 και επιβεβαιώθηκε το 2017: σε αυτό το διάστημα προστέθηκαν 300 χλμ νέων αυτοκινητοδρόμων και αναβαθμίστηκαν 164 χλμ υφιστάμενων αυτοκινητοδρόμων. Ολοκληρώθηκαν επίσης: 159 χλμ της Ιονίας Οδού, 26 χλμ αυτοκινητοδρόμου, συμπεριλαμβανομένων 11 χλμ δίδυμων σηράγγων στα Τέμπη, και μια λειτουργική αναβάθμιση του άξονα Αθήνας–Θεσσαλονίκης. Για λόγους σύγκρισης, η αναβάθμιση 64 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Ελευσίνα–Κόρινθος, διήρκεσε 20 έτη (1986 έως 2006) και χρειάστηκε 21 δημόσιες συμβάσεις.

Η ανάλυση κόστους-ωφέλειας έδειξε τα οφέλη των έργων. Η προκαταρκτική μελέτη της κυκλοφορίας κατά το 2018 επιβεβαιώνει τις δυνατότητές τους. Οι προβλέψεις βασίστηκαν σε μοντέλα κυκλοφορίας τα οποία ελέγχθηκαν και εγκρίθηκαν από τους δανειοδότες του έργου5. Η αξιοπιστία τους επιβεβαιώθηκε κατά την περίοδο 2007-2009 μέχρι και την κρίση της Ελλάδας του 2010. Παρ’ όλα αυτά το μοντέλο παραχώρησης αποδείχτηκε ανθεκτικό και ευπροσάρμοστο σε απρόβλεπτες περιστάσεις.

Η απόφαση ως προς τη σύναψη συμβάσεων έργων, χρηματοδοτημένων απ’ την ΕΕ, με τη μορφή ΣΔΙΤ παραμένει αρμοδιότητα των κρατών μελών, τα οποία είναι επίσης υπεύθυνα για την επίτευξη της καλύτερης σχέσης ποιότητας/τιμής. Η Επιτροπή ελέγχει ότι:
— τα κονδύλια της ΕΕ επενδύονται με ορθό και αποτελεσματικό τρόπο, με εστίαση στα αποτελέσματα·
— τα έργα που επωφελούνται από επιχορηγήσεις της ΕΕ είναι σε θέση να λειτουργήσουν εγκαίρως.

Η Κοινή βοήθεια για την υποστήριξη έργων στις ευρωπαϊκές περιφέρειες (JASPERS) και ο Ευρωπαϊκός Κόμβος Επενδυτικών Συμβουλών μπορούν να υποστηρίξουν τα κράτη μέλη στην σύνταξη των εγγράφων για τις συμβάσεις μεγάλων έργων. Βεβαίως, η Επιτροπή θα εξετάσει πιθανές βελτιώσεις, όσον αφορά τις ειδικές συστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου.

 

--------------------------------------------

1Το συνολικό κόστος των τριών οδικών αξόνων αυξανόταν 36% κατά την αναθεώρηση των συμβάσεων τους, και η συνεισφορά της ΕΕ αυξήθηκε 95% (4,1 εκατ. ευρώ/ χλμ).

2https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_09/SR_PPP_EL.pdf (παράρτημα), παρά την αντίθετη σύσταση του Συνεδρίου (ο.π. σ. 67).

3(δίκτυο ΔΕΔ-Μ, περιφερειακή ανάπτυξη και αυξημένη οδική ασφάλεια)

4(περιβάλλον, μεταφορές, δημόσιες συμβάσεις και ανταγωνισμός)

5(οι εμπορικές τράπεζες και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων)



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ