ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

12/07/2018

Εύη Καρακώστα: Αλίμονο αν σε ένα δημοτικό συμβούλιο δεν υπάρξουν συνθέσεις

Εύη Καρακώστα: Αλίμονο αν σε ένα δημοτικό συμβούλιο δεν υπάρξουν συνθέσεις



Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά την πρώτη συνεδρίαση συζήτησης και ψήφισης επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - Εμβάθυνση της Δημοκρατίας - Ενίσχυση της Συμμετοχής - Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] - Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α. - Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ»

Καλησπέρα σε όλους και όλες που βρισκόμαστε σήμερα εδώ.
Σήμερα διαχειριζόμαστε ένα νομοσχέδιο εξαιρετικό. Θα εξηγήσω με ποια έννοια. Η λέξη «αυτοδιοίκηση» ετυμολογικά έχει δύο συνθετικά το «διοίκηση» και το «αυτό». Το «αυτό» σημαίνει ότι απαιτείται μεγάλη συμμετοχή και γνώση των προβλημάτων του δήμου. Για να υπάρξει αυτό, σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουμε και πληθυσμιακά και χωρικά μικρούς δήμους, έτσι ώστε να μπορεί ο λαός να συμμετέχει, να έχει άποψη και να έχει και θέση για τα προβλήματα του δήμου του.
Δυστυχώς, με το νομοσχέδιο του «Καλλικράτη» αυτό δεν επετεύχθη. Και πραγματικά δεν θα ήθελα οι εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ που δημιούργησαν τον «Καλλικράτη» να κατηγορούν εμάς για ένα νομοσχέδιο ψηφοθηρικό.
Διότι σε καμία περίπτωση ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» στις συνενώσεις του δεν έλαβε υπ’ όψιν, παραδείγματος χάρη, τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και έτσι συνένωσε ορεινούς δήμους με πεδινούς δήμους. Έκανε πολύ μεγάλους δήμους δίπλα σε πολύ μικρούς δήμους.
Άρα, λοιπόν, έχει τραγικά ελαττώματα ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», τα οποία βεβαίως -και εδώ θέλω να το πω- ο συγκεκριμένος νόμος δεν τα διορθώνει. Εκτιμώ ότι γι’ αυτό ονομάστηκε και «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι», γιατί οφείλουμε να δημιουργήσουμε τον «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ ΙΙ», που θα λάβει υπ’ όψιν του όλα αυτά τα χαρακτηριστικά και θα διορθώσει όσα δεν διορθώνονται τώρα. Κάνει μια προσπάθεια, βέβαια, να διορθώσει αυτά τα ζητήματα με τις κατηγοριοποιήσεις των δήμων με βάση τον πληθυσμό τους, τα γεωμορφολογικά στοιχεία των υπαρχόντων, όμως, δήμων.
Είναι, λοιπόν, πάρα πολύ σημαντικό να αντιληφθούμε το τι σημαίνει αυτοδιοίκηση και το τι πρέπει να περιμένουμε από αυτό. Ακούστηκαν, παραδείγματος χάρη, θέματα -και θέλω να το θέσω- σχετικά και με την κυβερνησιμότητα. Ό,τι ανέπτυξα προηγούμενα δεν θα ήταν σε καμία περίπτωση δυνατό -πιθανά και γι’ αυτό είναι εισηγητής ο κ. Βορίδης εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας- να γίνει αντιληπτό ότι η αυτοδιοίκηση διαχέεται στο λαϊκό κίνημα, στον πολίτη, στην πολίτισσα και στο αίτημά του. Το αντιλαμβάνονται εντελώς διαφορετικά από εμάς, αντιλαμβάνονται τις διοικήσεις του ενός ανδρός, του δημάρχου δηλαδή, άρα κυβερνησιμότητα, όταν ο δήμαρχος δεν έχει πλειοψηφία.
Αλίμονο αν σε ένα δημοτικό συμβούλιο δεν υπάρξουν συνθέσεις. Όπου πραγματικά έχουν λειτουργήσει σοβαρά οι δήμοι θα έχουμε παρατηρήσει ότι υπάρχουν εξαιρετικές συνθέσεις, οι οποίες δεν γίνονται πολλές φορές με τη βούληση των κομμάτων που εκπροσωπούν οι δημοτικοί σύμβουλοι, αλλά με την πίεση του τοπικού λαϊκού κινήματος. Αυτό έχει πάρα πολύ μεγάλη αξία, γιατί πάρα πολλές φορές τα δημοτικά συμβούλια υποχωρούν στη σκέψη ότι δεν υπηρετείται το συμφέρον του τόπου και ότι θα αντιδράσουν οι δημότες.
Άρα, λοιπόν, αυτό είναι το κυρίαρχο στοιχείο που εμείς πρέπει να αναδείξουμε και με αυτόν, βεβαίως, τον νόμο να έρθουμε μέσω της απλής αναλογικής να γίνονται συνθέσεις μέσα στο δημοτικό συμβούλιο.
Προσωπική μου άποψη; Ο δήμαρχος θα έπρεπε να εκλεγόταν από το δημοτικό συμβούλιο. Δεν είναι ώριμο ούτε καν στους δημάρχους που υπάρχουν σήμερα, όπως καταλαβαίνετε και η πλειοψηφία σήμερα είναι διαφορετική από αυτό που πάει εν μέρει να προωθήσει αυτός ο νόμος.
Αναφέρθηκε και η λέξη «συναλλαγή». Με την ανελευθερία δεν δημιουργείται ήθος. Όσο περισσότερο είμαστε ελεύθεροι, τόσο περισσότερες δυνατότητες έχει να δημιουργηθεί ηθική διάσταση της διαδικασίας και της διαχείρισης των πραγμάτων.
Σε αυτή την ίδια λογική και επειδή ο χρόνος μου περνά, έχει μεγάλη σημασία να τονίσω ότι είναι απαραίτητο στους δήμους να γίνεται πράγματι ένας τετραετής προϋπολογισμός, που σημαίνει προηγούμενος σχεδιασμός σε όλα τα επίπεδα.
Είναι απαραίτητο, λοιπόν, ο δήμαρχος να δίνει στους πελάτες του το πρόγραμμα της τετραετίας και να έρχεται να το εφαρμόζει σε επιμέρους μονοετείς προϋπολογισμούς. Είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό και να κρίνεται από το τετραετές του πρόγραμμα.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Είναι, επίσης, πάρα πολύ σημαντικό ότι αυξάνει το ποσοστό των γυναικών στα ψηφοδέλτια. Θεωρούμε ότι είναι ο πληθυσμός εκείνος που θα αλλάξει στη βάση και στη δομή του τόπου τον τρόπο σκέψης για τα δημοτικά ζητήματα και τα αιτήματα και σε αυτή την ίδια λογική πραγματικά πιστεύω ότι και η διάσπαση των εκλογικών περιφερειών είναι εντελώς απαραίτητη.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Κυρία Καρακώστα, ολοκληρώστε, παρακαλώ.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ (ΕΥΗ) ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ: Τελειώνω.
Θεωρώ ότι δεν θα πρέπει στην πολιτική, όταν πραγματικά πιστεύουμε κάτι σωστό, να το ζυγίζουμε με κάτι άλλο που πιθανά δεν μας ικανοποιεί και να μη ψηφίζουμε ούτε αυτό που πιστεύουμε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Κυρία Καρακώστα, καλώς.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ (ΕΥΗ) ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ: Αυτό το λέω για τη Νέα Δημοκρατία που συμψηφίζει την έννοια της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού με τη διάσπαση της Β’ Αθηνών και της Περιφέρειας Αττικής.
Ευχαριστώ πολύ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ