ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

12/07/2018

Δημ. Εμμανουηλίδης: Μύθευμα ότι η απλή αναλογική λειτουργεί διαλυτικά για το πολιτικό σύστημα - βίντεο



Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά την πρώτη συνεδρίαση συζήτησης και ψήφισης επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - Εμβάθυνση της Δημοκρατίας - Ενίσχυση της Συμμετοχής - Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] - Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α. - Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ»

.

«Αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψις» έλεγε ο φιλόσοφος Αντισθένης.
Κλεισθένης: Η επιτομή της δημοκρατικής σκέψης και της δημοκρατικής πράξης.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΖΑΒΑΡΑΣ: Αριστοκρατικός, όμως. Αλκμεωνίδης.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ: Θα ήθελα με πολλή προσοχή, κύριε Τζαβάρα, να με ακούσετε.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΖΑΒΑΡΑΣ: Πάντα σας παρακολουθώ με προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ: Η Δημοκρατία προϋποθέτει και οικονομική ομογενοποίηση. Στην αρχαία Αθήνα υπήρχαν τρεις περιοχές: άστυ, παραλία και μεσογαία. Άστυ είναι οι μπουρζουάδες. Είναι η οικογενειοκρατία της εποχής. Παραλία είναι οι νιόφερτοι πλούσιοι εξαιτίας του εμπορίου και της ναυτιλίας και οι καρβουναραίοι από το Μενίδι και οι αμπελουργοί από το Μαρκόπουλο ήταν οι ξεχασμένοι του Θεού. Με αυτούς τους όρους Δημοκρατία δεν μπορούσε να στηθεί.
Τι κάνει, λοιπόν, οιονεί το αυγό του Κολόμβου, ο Κλεισθένης; Κάθε περιοχή τη διαιρεί σε δέκα μικρότερα τμήματα και από κάθε περιοχή παίρνει ένα τμήμα και δημιουργεί τις δέκα φυλές, εξασφαλίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο και την οικονομική ομογενοποίηση και την κοινωνική.
Στα χνάρια, λοιπόν, αυτής της πρακτικής ερχόμαστε σήμερα να καταλύσουμε τη Β΄ Αθηνών, που τι ήταν; Ένας χώρος βαρωνίας. Και βέβαια, εμείς του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουμε απόθεμα, δεν έχουμε πουγκί στην τσέπη μας για να ξοδεύουμε από τα αξόδευτα. Με πολλή περιστολή και με σεβασμό στο δημόσιο χρήμα –δεν με ακούτε, όμως, κύριε Τζαβάρα- προσπαθούμε να περιστείλουμε τις εκλογικές δαπάνες.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Εγώ που είμαι Βουλευτής της Β΄ Αθηνών σας ακούω.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ: Ενδεχομένως να ανήκετε στις παρυφές της βαρωνίας.
Πάντως η οικογενειοκρατία καλά κρατούσε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Πάντως βαρωνία δεν είμαι.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ: Το διευκρίνισα. Ή μπορεί να είστε εν δυνάμει.
Βλέπετε πόσο τα πράγματα έχουν μια ιστορική αναλογικότητα; Γι’ αυτό λέμε ότι το όνομα «Κλεισθένης» δεν είναι μόνο σημειολογία. Είναι η βαθιά ουσία αυτού του νομοσχεδίου.
Και έρχομαι στη συνέχεια να μιλήσω για το δεύτερο στοιχείο, της απλής αναλογικής. Είναι τουλάχιστον θλιβερό δεκαετίες ολόκληρες πολιτικά κόμματα να έχουν ως σημαία, ως αιτούμενο ιστορικό την απλή αναλογική και όταν έρχεται η ώρα αυτή να αναδειχθεί μέσα στο πολιτικό σύστημα, να γυρίζουμε την πλάτη. Αν αυτό το πράγμα δεν είναι πολιτικός καιροσκοπισμός, τι άλλο μπορεί να είναι;
Η απλή αναλογική, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας και των άλλων κομμάτων που την αντιπαλεύουν, μας λέτε ότι θα δημιουργήσει θύλακες δούναι-λαβείν κάτω από το τραπέζι. 

Ποτέ η αναλογική δεν δημιουργεί τέτοιες συμπεριφορές, γιατί δεν έχει τον απολυταρχικό και μη μαθηματικό λογισμό του τύπου με 25% να γίνονται δήμαρχοι με ένα δημοτικό συμβούλιο της πλειοψηφίας, πάνω χέρι-κάτω χέρι, κατά τις επιταγές του δημάρχου. Ποιου δήμαρχου, άραγε; Αυτού που με 25% απέκτησε την απόλυτη κυριαρχία. Αυτά είναι μαθήματα απλά και αριθμητικής λογικής, αλλά κυρίως πολικής λογικής.
Έρχομαι τέλος να πω: Από πότε η απλή αναλογική λειτουργεί διαλυτικά για το πολιτικό σύστημα; Αυτό ήταν ένα μύθευμα που το υπηρετούσατε χρόνια, γιατί έτσι σας βόλευε. Αυτό σας τακτοποιούσε και βέβαια, τακτοποιούσε και η λογική του μπόνους των πενήντα εδρών. Πάνω σε αυτές τις πολιτικές λογικές χτίσατε αυτή την πολιτική κυριαρχία πολλών δεκαετιών. Και πού απέληξε αυτή; Σε ένα πολιτικό και κοινωνικό ναυάγιο.
Γι’ αυτό, λοιπόν, θα πρέπει να είμαστε όλοι πολύ προσεκτικοί, να δούμε τα καλέσματα των καιρών. Με μικρόνοιες και με πολιτικές μικροψυχίες δεν αντιμετωπίζονται τομές που βλέπουν στο αύριο. Το χθες καταδικάστηκε από την κοινωνία, καταδικάστηκε από τον λαό. Και, επιτέλους, ας δούμε πώς πορεύονται κράτη της Ευρώπης που πραγματικά μέσα από την ανάγκη κυβερνησιμότητας βρίσκουν τον τρόπο εκείνο μιας ουσιαστικής συνεργασίας.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)