ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

11/09/2018

Ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Παρασκευόπουλου σχετικά με φαινόμενα κακοδιαχείρισης στον Φο.Δ.Σ.Α. Κεντρικής Μακεδονίας



ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
- Εσωτερικών
- Περιβάλλοντος και Ενέργειας

ΘΕΜΑ: Φαινόμενα κακοδιαχείρισης στον Φο.Δ.Σ.Α. Κεντρικής Μακεδονίας

Ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.) Κεντρικής Μακεδονίας, έχει ως κύρια αρμοδιότητά του τη διαχείριση των απορριμμάτων των χώρων υγειονομικές ταφής καθώς και τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών διαχείρισης στερεών αποβλήτων.
Στόχος είναι τόσο η προστασία του περιβάλλοντος, όσο και η μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας των φυσικών πόρων μέσα από μια σύγχρονη αναπτυξιακή προοπτική με προτεραιότητα τον πολίτη.
Ωστόσο, στην πρόσφατη έκθεση ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης της Γενικής Γραμματείας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, καταγράφονται σοβαρά φαινόμενα κακοδιαχείρισης και παρατυπίες ως προς τον τρόπο σύναψης των συμβάσεων.
Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα από τον δειγματοληπτικό έλεγχο 540 συμβάσεων του Φο.Δ.Σ.Α. για την περίοδο 1.1.2014 έως και 10.5.2017 (όπως προκύπτουν και από το σχετικό εκτενές δημοσίευμα του Απόστολου Λυκεσά στην Εφημερίδα των Συντακτών, 30.8.2018, υπό τον τίτλο «Ατασθαλίες στον Φο.Δ.ΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας»), είναι τα παρακάτω:
α) μη νόμιμη υπογραφή συμβάσεων προμήθειας υγρών καυσίμων ύψους 186.458,25 ευρώ,
β) «απευθείας αναθέσεις συμβάσεων για παροχή υπηρεσιών παραγωγής και προβολής ραδιοφωνικών μηνυμάτων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος και σε εργασίες και διαφημιστικό υλικό του Φο.Δ.ΣΑ στην 81η ΔΕΘ-ΗΕLΕΧPΟ αντίστοιχα, συνολικού ποσού 47.512,48 ευρώ στον ίδιο ανάδοχο…» (χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι: «η διαδικασία που ακολουθήθηκε για τη σύμβαση α/α413, δηλαδή ανάρτηση στην ιστοσελίδα του φορέα για πέντε ημέρες της πρόσκλησης για την υποβολή οικονομικών προσφορών, αποτελεί κακή πρακτική εφαρμογής του άρθρου 118 του Ν. 4412/2016»),
γ) απευθείας ανάθεση σύμβασης 19.650 ευρώ σε εταιρεία, ως συμβούλου υποστήριξης του Φο.Δ.ΣΑ «για τον εντοπισμό ελλείψεων σε υποδομές, καταγραφή προβλημάτων λειτουργίας και την περιγραφή απαιτούμενων συμπληρωματικών υποδομών και μέτρων επίλυσης λειτουργικών προβλημάτων στους ΧΥΤΑ της Κεντρικής Μακεδονίας».
Επιπροσθέτως –όπως προκύπτει από το πόρισμα: «ο αριθμός των διαγωνισμών (εκτός των απευθείας αναθέσεων) είναι πολύ μικρότερος από τις υπογραφείσες αντίστοιχες συμβάσεις καθώς πολλοί διαγωνισμοί προκηρύσσονται σε τμήματα, ενώ και η Συμφωνία Πλαίσιο κατέληξε σε περισσότερες από μία συμβάσεις». Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 540 συμβάσεις, οι 365 έχουν γίνει με απευθείας ανάθεση, οι 78 με πρόχειρο/συνοπτικό διαγωνισμό, οι 86 με ανοιχτό διαγωνισμό, οι 6 με διαπραγμάτευση και 5 διαγωνισμοί αφορούν τη Συμφωνία Πλαίσιο.
Περαιτέρω δε, σημειώνεται πληθώρα παρατυπιών ως προς τις συμβάσεις των προμηθειών και υπηρεσιών, κατά παράβαση των αρχών της διαφάνειας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.
Ενδεικτικά αναφέρονται τα κάτωθι: ασάφεια ως προς τα παραδοτέα υλικά σε σχέση με την μελέτη και προσφορά του αναδόχου, σύγχυση ως προς τη χρονική διάρκεια της σύμβασης και τον χρόνο παράδοσης των υλικών, μη αναλυτική καταγραφή στο πρωτόκολλο των ειδών που παραλαμβάνονται, ώστε να υπάρχει αδυναμία ελέγχου των ειδών που τιμολογούνται, μη αναφορά του αριθμού και της χρονολογία της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, του αριθμού καταχώρησης στα λογιστικά βιβλία του φορέα καθώς ή και του αριθμού της απόφασης έγκρισης της πολυετούς ανάληψης, ή και εσφαλμένη καταχώρηση της βεβαίωσης του αρμόδιου οργάνου για την ύπαρξη και δέσμευση της αναγκαίας πίστωσης. Επιπλέον συχνά απουσιάζει και η αιτιολόγηση της απόρριψης προσφορών που κρίθηκαν ακατάλληλες.
Οι ως άνω διαπιστώσεις εξειδικεύονται και περιγράφονται αναλυτικά στο πολυσέλιδο πόρισμα, είτε πρόκειται για συμβάσεις προμηθειών, είτε υπηρεσιών, είτε για απευθείας ανάθεση σε εξωτερικούς δικηγόρους υποθέσεων για τη νομική υποστήριξη του φορέα.
Επειδή οι παραπάνω πρακτικές αντιβαίνουν τις αρχές της χρηστής και ορθής διοίκησης και της διαφάνειας και λογοδοσίας.
Επειδή προκαλείται σημαντική οικονομική ζημία στην τοπική αυτοδιοίκηση και εν γένει στη δημόσια περιουσία.
Επειδή η διαχείριση των αποβλήτων αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύγχρονης αναπτυξιακής πολιτικής.
Επειδή η προστασία του περιβάλλοντος, της δημόσιας υγείας αλλά και η προώθηση της δίκαιης και βιώσιμης διαχείρισης των απορριμμάτων είναι συνταγματικά και νομοθετικά κατοχυρωμένες.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
Τι μέτρα προτίθενται να λάβουν για την αντιμετώπιση των φαινομένων κακοδιαχείρισης στους Φο.Δ.Σ.Α. και την αποφυγή ανάλογων μελλοντικών πράξεων στον συγκεκριμένο φορέα, ιδίως όταν πρόκειται για έναν τόσο ευαίσθητο τομέα για την οικονομία, την υγεία και το περιβάλλον.
Ο Ερωτών Βουλευτής
Παρασκευόπουλος Νικόλαος

 

 

 

 

 

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ