ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

18/01/2019

Απ. Καραναστάσης: Η παιδεία είναι τομέας στον οποίο κάθε δράση, κάθε απόφαση, κάθε ενέργεια αφήνει αποτύπωμα στο σύνολο της χώρας

Απ. Καραναστάσης: Η παιδεία είναι τομέας στον οποίο κάθε δράση, κάθε απόφαση, κάθε ενέργεια αφήνει αποτύπωμα στο σύνολο της χώρας



Κύριε Πρόεδρε, κυρία και κύριοι Υπουργοί, νομίζω ότι μετά τη χθεσινή ψηφοφορία δεν μπορώ να καταλάβω τους συναδέλφους της Αντιπολίτευσης. Δεν μπορούν να κατανοήσουν πως σε μία ψηφοφορία όπου η Κυβέρνηση παίρνει τη στήριξη της Βουλής, ο κάθε βουλευτής έχει τη δυνατότητα, είναι ελεύθερος να ψηφίζει αυτό που θεωρεί αυτή τη στιγμή αναγκαίο και χρήσιμο για τον ελληνισμό, για το ελληνικό Κοινοβούλιο, αλλά και για τον κόσμο.

Θα ξεκινήσω διαφορετικά σχετικά με την αρχιτεκτονική της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και για το τι καλά που τα έκανε κάποια στιγμή η Νέα Δημοκρατία! Εγώ θα πω ένα απλό παράδειγμα για το πώς λειτουργούσαν τα ερευνητικά κέντρα κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησής τους. Στις 09/10/2014 –όταν σχεδόν η κυβέρνηση είχε πέσει- δημιούργησαν με το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας περίπου δέκα-δώδεκα ερευνητικά κέντρα ανά την Ελλάδα. Και ίδρυσαν -γιατί έγινε αναφορά από τον συνάδελφο και φίλο Χρήστο Σταϊκούρα- στη Λαμία ένα δίκτυο καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, το ΕΣΕΠ.

Λοιπόν, με την ίδια σύνθεση στις 13/2/15, αμέσως μετά, το ίδιο Συμβούλιο, το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας τι αποφάσισε; Το ΕΣΕΠ είχε συμφωνήσει σε προηγούμενη συνεδρίαση, καταρχήν, για την ίδρυση. Δηλώνει, όμως, επιφύλαξη για το περιεχόμενο και τη δομή, δηλαδή το γιατί ιδρύθηκαν κάποια συγκεκριμένα ινστιτούτα, γιατί δεν υπήρχαν μελέτες βιωσιμότητας και σκοπιμότητας.

Καταλαβαίνετε, λοιπόν, και θέλω να δείξω ένα απλό παράδειγμα με ποιον τρόπο τότε η Νέα Δημοκρατία περνούσε νομοσχέδια σε αυτή τη Βουλή. Νομίζω ότι θα είναι στην ευχέρειά μας να τα δούμε στα Πρακτικά. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα εντάσσεται στην υλοποίηση της θέσης της Κυβέρνησης για αναθεώρηση της αρχιτεκτονικής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με άξονα τη στρατηγική του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας, στοχεύει στις συνέργειες πανεπιστημιακών ιδρυμάτων για τριτοβάθμια εκπαίδευση υψηλού επιπέδου προσανατολισμένη στο μέλλον.

Μετά τη Μεταπολίτευση, και κυρίως μετά το 1980, είχαμε ραγδαία αύξηση του αριθμού των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα. Αυτό έγινε χωρίς σοβαρή επεξεργασία, χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς εθνικό σχεδιασμό. Βαφτίστηκε αποκέντρωση και στα λόγια στόχευε στο να δώσει πρόσβαση σε όλους στην ανώτατη παιδεία.

Αυτό βέβαια αποδείχτηκε τελείως ψευδεπίγραφο, χωρίς σύνδεση με την αγορά εργασίας και με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Η πρόσβαση όλων στην ανώτατη παιδεία παρέμεινε βαθιά ταξική, αν και με διαφορετικά χαρακτηριστικά ταξικής διαίρεσης, που πλέον εκφράζονταν με τη δυνατότητα για πληρωμή καλών φροντιστηρίων και ακριβών ιδιωτικών σχολείων.

Κριτήριο για την επιλογή της πόλης υποδοχής –και θα το θυμόμαστε όλοι- κάθε νέας σχολής ήταν βασικά η ικανοποίηση του ανταγωνισμού των τοπικών κοινωνιών και φυσικά το μικροκομματικό πολιτικό όφελος των τοπικών παραγόντων, Βουλευτών, Υπουργών και αυτοδιοικητικών, που έσπευδαν να κεφαλαιοποιήσουν με τη μορφή συλλογής ψήφων το περίφημο παλαιοκομματικό «κατόπιν ενεργειών μου».

Δυστυχώς, τα σχέδια για την ανάπτυξη της χώρας με άξονα την αυτοδιοίκηση δεν κατάφεραν να δημιουργήσουν στον λαό περιφερειακή συνείδηση ούτε να δημιουργήσουν βάση για συνέργειες και σύμπνοια μεταξύ των περιοχών της κάθε περιφέρειας.

Αν θέλουμε να μιλήσουμε με τους όρους που ισχύσαν, σίγουρα η Περιφέρεια Στερεάς είναι αδικημένη, αφού είναι η μόνη από τις δεκατρείς περιφέρειες που δεν έχει δικό της πανεπιστήμιο. Για την ακρίβεια, είχε από το 2003 μέχρι το 2013 ένα υποτυπώδες Πανεπιστήμιο Στερεάς με μία σχολή που έκλεισε στα πλαίσια του Σχεδίου ΑΘΗΝΑ και ταυτόχρονα απέκτησε τη Σχολή Θετικών Επιστημών με δύο Τμήματα του Πανεπιστημίου -αυτό νομίζω ότι πιστώνεται στην τότε πολιτική ηγεσία-, ενώ συνέχισε να έχει κάποια τμήματα ΤΕΙ, που αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς με την εξαίρεση κάποιων τμημάτων, οι επιδόσεις στην έρευνα, στην τεχνολογία και στην καινοτομία υπήρξαν αναιμικές, όπως έχει αναφέρει σε γραπτά του ο Γενικός Γραμματέας Διά Βίου Μάθησης της τότε κυβέρνησης.

Ουδέποτε, λοιπόν, υπήρξαν ελκυστικά για τους υποψήφιους φοιτητές με όλες τις επακόλουθες συνέπειες, ιδιαίτερα μετά τη συνένωση του ΤΕΙ Χαλκίδας με το ΤΕΙ της Λαμίας.

Το αντιφατικό είναι όταν το 2013 έκλεισε το Πανεπιστήμιο Στερεάς ελάχιστα αντιδράσαμε, ενώ σήμερα η μη επανίδρυση ως Πανεπιστήμιο Στερεάς αποτελεί πεδίο στο οποίο επενδύουν οι πολιτικοί αντίπαλοι της Κυβέρνησης για να ψαρέψουν στα θολά νερά του τοπικισμού και της εξυπηρέτηση οικονομικών τοπικών συμφερόντων και ως νέοι Μαυρογιαλούροι να τάξουν το ξαναστήσιμο αυτού που οι ίδιοι κατήργησαν.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η παιδεία είναι τομέας στον οποίο κάθε δράση, κάθε απόφαση, κάθε ενέργεια αφήνει αποτύπωμα στο σύνολο της χώρας. Η υπόθεση της παιδείας στη σύγχρονη εποχή απαιτεί συνέργειες που ξεπερνούν τα σύνορα των τοπικών κοινωνιών και γίνονται εθνικής και υπερεθνικής εμβέλειας.

Πρόσφατα καλοδεχτήκαμε τη συνεργασία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με το φημισμένο Κολούμπια. Πόσο υποκριτικές μπορεί να ακούγονται μετά το γεγονός αυτό οι ενστάσεις για τη συνέργεια τριών μεγάλων πανεπιστημίων στον χώρο της Στερεάς Ελλάδας!

Πιστεύω, λοιπόν, ότι το παρόν νομοσχέδιο δίνει με τις διατάξεις του τη βέλτιστη λύση, υπό τις παρούσες συνθήκες, εμπεδώνοντας παράλληλα την περιφερειακή συνείδηση μεταξύ των πολιτών. Ιδρύονται σε όλες τις μεγάλες πόλεις σχολές υψηλής επιλεξιμότητας με ισχυρά και βιώσιμα τμήματα που θεραπεύουν διακριτά και αναγνωρισμένα διεθνώς γνωστικά αντικείμενα.

Ειδικά στην έδρα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, στη Λαμία, μαζί με τα δύο υφιστάμενα Τμήματα, της Πληροφορικής με εφαρμογές στη Βιοϊατρική και το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, θα ιδρυθούν και θα λειτουργήσουν το Τμήμα Μαθηματικών και το Τμήμα Φυσικής. Τα τέσσερα αυτά Τμήματα εντάσσονται στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ενώ στη Σχολή Επιστημών Υγείας εντάσσονται και το Τμήμα Φυσικοθεραπείας, σε αναβάθμιση του αντίστοιχου ΤΕΙ, και το Τμήμα Λογοθεραπείας.

Παράλληλα, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ιδρύεται Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο αποτελούμενο από έντεκα ινστιτούτα, δύο από τα οποία, το Ινστιτούτο Ασφάλειας Συστημάτων και Επιστήμης Δεδομένων και το Ινστιτούτο Αποκατάστασης και Ευεξίας, θα έχουν έδρα τη Λαμία.

Η υψηλή επιλεξιμότητα των σχολών αυτών πέρα από την προσέλκυση φοιτητών από όλη την Ελλάδα, πιστεύω ότι θα λειτουργήσει και στην κατεύθυνση της παραμονής των νέων της Στερεάς Ελλάδας για σπουδές στις σχολές αυτών, αποκαθιστώντας έτσι και τη σύμπνοια και τις ευρύτερες συνέργειες μεταξύ των περιοχών της Περιφέρειας, που σήμερα δεν υπάρχουν.

Τέλος, πιστεύω ότι η ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευση στην Ελλάδα, μέσω των ρυθμίσεων του παρόντος νομοσχεδίου, θα οδηγήσει κάποια στιγμή στην επανίδρυση του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδος, όπως προβλέπεται από το καινούργιο Ακαδημαϊκό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Έρευνας Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας που έχει εισαχθεί στο νομοσχέδιο.

Κλείνοντας θα ήθελα να ζητήσω από τον κύριο Υπουργό, αν είναι δυνατόν, στα πλαίσια των δυνατοτήτων τη δημιουργία του Τμήματος Γεωλογίας με έδρα τη Λαμία. Σας θυμίζω, κύριε Υπουργέ, ότι η Φθιώτιδα έχει αξιόλογο ορυκτό πλούτο και επιπροσθέτως είναι ο νόμος της Ελλάδας με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση ιαματικών πηγών καθώς και με εκτεταμένα γεωθερμικά πεδία.

Σημαντικό, επίσης, είναι ότι πρέπει να γίνει μια αναφορά και προς τους τοπικούς παράγοντες στη Φθιώτιδα. Με την ευκαιρία να υπενθυμίσω την ανάγκη υλοποίησης των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει για τη χωροθέτηση της έκτασης που θα φιλοξενήσει τις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου. Νομίζω ότι έχουν καθυστερήσει πάρα πολύ. Χρειάζεται μία τροποποίηση του γενικού πολεοδομικού σχεδίου και όπως προβλέπεται και από τον σχετικό νόμο, γιατί ο χώρος, ο οποίος έχει υποδειχθεί από όλους, είναι μία σημαντική έκταση και δυστυχώς το γενικό πολεοδομικό σχέδιο της Λαμίας εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχει χωροθετηθεί σε ένα σημείο που είναι δασική έκταση.

Για τους λόγους, λοιπόν, αυτούς πιστεύω ότι θα πρέπει να στηρίξουμε το παρόν νομοσχέδιο και πιστεύω ότι οι συνάδελφοί θα στηρίξουν μία καινοτόμα δράση η οποία γίνεται στην περιοχή για να μπορέσει να αναπτυχθεί ένα πανεπιστήμιο το οποίο θα παίξει σημαντικό ρόλο.

Ευχαριστώ πολύ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ