ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

18/01/2019

Γ. Ακριώτης: Για ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύγχρονο που θα καλλιεργεί την ελεύθερη σκέψη και θα προάγει τη γνώση και τη δημιουργικότητα - βίντεο

Γ. Ακριώτης: Για ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύγχρονο που θα καλλιεργεί την ελεύθερη σκέψη και θα προάγει τη γνώση και τη δημιουργικότητα - βίντεο



.

Αγαπητοί συνάδελφοι, η φετινή χρονιά αποτελεί ορόσημο, καθώς σηματοδοτεί το τέλος της μνημονιακής εποχής και το πέρασμα σε ένα νέο κεφάλαιο για τη χώρα. Από τα πρώτα νομοσχέδια που φέρνουμε φέτος προς ψήφιση και μετά την ανανέωση της εμπιστοσύνης της Βουλής στην Κυβέρνησή μας, το νομοσχέδιο αυτό αφορά τον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Έχει προηγηθεί σειρά μεταρρυθμίσεων τόσο στην τριτοβάθμια όσο και στις υπόλοιπες βαθμίδες και θα ακολουθήσουν κι άλλες.

Στόχος μας είναι η διαμόρφωση εκ νέου του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας, η διόρθωση στρεβλώσεων και παθογενειών, η δημιουργία ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος που να ανταποκρίνεται στις διεθνείς προκλήσεις. Με πάνω από χίλιες νέες θέσεις μελών ΔΕΠ, τα τελευταία δύο χρόνια, με αύξηση των εισροών κατά 40% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος στα πανεπιστήμια, με τον χώρο έρευνας 45 εκατομμύρια που έχουν προϋπολογιστεί για την ενίσχυση ερευνητικών φορέων σε ακριτικές και νησιωτικές περιοχές, με εκατόν πενήντα δύο νέες θέσεις εργασίας επιστημόνων που θα ενισχύσουν ακόμη τα ερευνητικά κέντρα της χώρας, με δεκαπέντε χιλιάδες προσλήψεις οι οποίες θα γίνουν την επόμενη τριετία και τεσσερισήμισι χιλιάδες προσλήψεις που θα γίνουν για πρώτη φορά στην ειδική αγωγή το 2019, αυτή η φροντίδα μας για την παιδεία.

Σχετικά με τις τροπολογίες, η μία τροπολογία που αναφέρεται στους διορισμούς και αφορά τον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών –είτε για μόνιμους διορισμούς είτε για τις προσλήψεις αναπληρωτών- ήταν και είναι μια δύσκολη διαδικασία και αυτό είναι δικό σας κατόρθωμα, της Αντιπολίτευσης, έτσι όπως έχουν δημιουργηθεί τα πράγματα με πάρα πολλές ομάδες εκπαιδευτικών, οι οποίοι διατηρούν για τον εαυτό τους το δικαίωμα να έχουν τη μεγαλύτερη μοριοδότηση. Η ενισχυμένη προϋπηρεσία, το πτυχίο, ακόμα τα επιστημονικά και κοινωνικά κριτήρια καθορίζουν ένα σύστημα ισορροπημένο, το οποίο θα δώσει αυτήν τη διάσταση που χρειάζονται οι εκπαιδευτικοί για το επόμενο διάστημα για να λειτουργήσουν.

Η άλλη τροπολογία που αναφερόμαστε είναι η μείωση των μαθητών ανά τμήμα από τα είκοσι πέντε στα είκοσι δύο, ξεκινώντας από φέτος για τα νηπιαγωγεία και την Α΄ Δημοτικού.

Το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής Ιωαννίνων, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, όπως και το παρόν νομοσχέδιο δημιουργούν μια νέα αρχιτεκτονική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκροτούν τον ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας. Ενισχύουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα και παράλληλα ανοίγουν το δρόμο για την ουσιαστική αναβάθμιση των τεχνολογικών ιδρυμάτων. Τα ΤΕΙ εντάσσονται σε πανεπιστημιακά ιδρύματα ισχυρά, με κύρος και παράδοση στην εκπαίδευση, ώστε και για τα ίδια να αποτελεί πρόκληση η διασφάλιση της αποτελεσματικής και ορθολογικής λειτουργίας από δω και πέρα ως ΑΕΙ. Κι έχουμε και την Αξιωματική Αντιπολίτευση να ανησυχεί για το αν, πώς και πότε θα ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Τι προσέφερε, όμως, το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας; Διαθεσιμότητες, απολύσεις, συνεχή μείωση των δαπανών για την εκπαίδευση και ένα Σχέδιο ΑΘΗΝΑ που μάλλον για τυφώνας έμοιαζε. Στη λογική του «αποφασίζουμε και διατάσσουμε» χωρίς συστηματική προεργασία, προχώρησε σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο τμημάτων χωρίς κριτήρια, χωρίς κεντρικό σχεδιασμό, χωρίς διαβούλευση.

Εμείς δεν ερχόμαστε εν μια νυκτί να αλλάξουμε τα πάντα. Εδώ υπήρξε διαβούλευση για ενάμιση χρόνο, συστήθηκαν επιτροπές εργασίας με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, έγιναν ανοιχτές δημόσιες συζητήσεις στη βάση συγκεκριμένων κειμένων, προτάσεων και τεκμηριωμένων πορισμάτων.

Με το παρόν νομοσχέδιο έχουμε, λοιπόν, μια νέα αρχιτεκτονική από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, την ίδρυση του Συγκροτήματος Ευρίπου από το ΕΚΠΑ και νέων τμημάτων στην Αθήνα, νέα τμήματα και σχολές για το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Σημαντικό το όφελος που θα προκύψει και για το Νομό μας, την Εύβοια. Πολύπλευρα αναμένεται να είναι τα οφέλη σε κοινωνικό, πολιτιστικό, οικονομικό επίπεδο με την ίδρυση από το ΕΚΠΑ της καινοτόμας δομής της «Τεχνόπολης του Ευρίπου» στη Χαλκίδα. Είναι ένας χώρος ανάπτυξης καινοτόμων, ερευνητικών, αναπτυξιακών και πολιτιστικών δομών. Παράλληλα, ιδρύεται από το ΕΚΠΑ στα Ψαχνά Σχολή Αγροτικής Ανάπτυξης, Διατροφής και Αειφορίας καθώς και οκτώ νέα τμήματα, με πρωτοπόρα και καινοτόμα γνωστικά αντικείμενα, όπως η αεροδιαστημική, οι ψηφιακές τέχνες, ο εναλλακτικός τουρισμός, η διαχείριση λιμένων και ναυτιλίας.

Η ένταξη των τμημάτων σε ένα πανεπιστήμιο όπως το ΕΚΠΑ με μακρόχρονη ιστορική διαδρομή καθώς και η ενδυνάμωση με σύγχρονα αντικείμενα που απαντούν στις σύγχρονες απαιτήσεις και προκλήσεις δίνει νέα δυναμική τόσο στα ίδια τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, αλλά και ευρύτερα για το Νομό μας.

Αγαπητοί συνάδελφοι, το παρόν νομοσχέδιο είναι ένα νομοσχέδιο εμβληματικό. Το είπε εξάλλου και ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην Επιτροπή. Το παρόν νομοσχέδιο θα μπορούσε, λέει, να είναι εμβληματικό, αν ακούγαμε την Αντιπολίτευση. Έπειτα καταψηφίζουν επί της αρχής το νομοσχέδιο -ε, αυτό μας ξεπερνά- και τώρα βάζουν και ονομαστική ψηφοφορία.

Εγώ θα ήθελα ένα πράγμα να υπενθυμίσω στον ειδικό αγορητή του ΚΙΝΑΛ. Διαβάζω από ένα δελτίο Τύπου: «Επειδή οι ευκαιρίες για τις τοπικές κοινωνίες και ιδίως για την Εύβοια δεν πρέπει να συνεχίζουν να χάνονται, καλούμε την ευβοϊκή αυτοδιοίκηση, τους φορείς και την κοινωνία της Εύβοιας να μην μείνουν απαθείς θεατές σε όσα δρομολογούνται, να στηρίξουν προτάσεις που δίνουν άμεση και απτή προοπτική για την ανώτατη παιδεία στην Εύβοια. Η Νομαρχιακή Επιτροπή του Κινήματος Αλλαγής Νομού Ευβοίας θεωρεί αναγκαία επιτέλους την ένταξη της Χαλκίδας και της Εύβοιας στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, με την εγκατάσταση δομών πανεπιστημιακού επιπέδου και αυτό θα συμβάλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη των πνευματικών, πολιτιστικών και οικονομικών πόρων της περιοχής.»

Το καταθέτω για τα Πρακτικά.

Δεν ξέρω αν έχει ερωτηθεί η Νομαρχιακή ή το κόμμα τους στον Νομό.

Ολοκληρώνω αμέσως, κύριε Πρόεδρε.

Ο χώρος της εκπαίδευσης δεν μπορεί να μένει στάσιμος. Είναι ένας ζωντανός οργανισμός όπου οι αλλαγές και ο επανασχεδιασμός είναι ζωτικής σημασίας, ώστε να συμβαδίζει με τις σύγχρονες ανάγκες και εξελίξεις.

Η Αξιωματική Αντιπολίτευση, από την πλευρά της, κόπτεται για το πότε και πώς θα ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αυτό είναι το μοναδικό μέλημα της και από την άλλη ο Αρχηγός της να δηλώνει από το βήμα του Συνεδρίου του κόμματος του «θέλω να βγάλουμε φτερούγες και να πετάξουμε και να κάνουμε άλμα στον καινούργιο κόσμο». Λίγο δύσκολο το πέταγμα στην περίπτωση του. Και να θέλει να πετάξει ο ίδιος, δηλαδή, είναι δύσκολο έως ανέφικτο να συμπαρασύρει τα βαρίδια που χρόνια τώρα σέρνει το κόμμα του: σκάνδαλα στην υγεία, εξοπλιστικές δαπάνες, το φάρμακο. Πώς ακριβώς θα πετάξει ο κ Μητσοτάκης δεν ξέρω.

Οι άριστοι, οι απόφοιτοι των ιδιωτικών κολλεγίων, που λειτουργούν ως διαφημιστές των ιδιωτικών συμφερόντων, είναι προφανές ότι βολεύονται με ένα εκπαιδευτικό σύστημα ανίσχυρο και αποδυναμωμένο. Είναι προφανές ότι βολεύονται με έναν πολίτη που διαγράφει την ιστορία του, με έναν νέο εργαζόμενο εξαθλιωμένο, στα όρια της απελπισίας. Ο χώρος, όμως, της δημόσιας εκπαίδευσης δεν είναι τσιφλίκι τους.

Ενάντια στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές τους, που άφησαν το στίγμα, συντελώντας στη συρρίκνωση και υποβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, προχωράμε βήμα-βήμα στην αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας για ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύγχρονο, που θα καλλιεργεί την ελεύθερη σκέψη και θα προάγει τη γνώση και τη δημιουργικότητα.

Ευχαριστώ.