ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

18/01/2019

Δημ. Εμμανουηλίδης: Στόχευσή μας να προασπίσουμε αυτό το στοιχείο της ανάδειξης, της στήριξης των αδικουμένων

Δημ. Εμμανουηλίδης: Στόχευσή μας να προασπίσουμε αυτό το στοιχείο της ανάδειξης, της στήριξης των αδικουμένων



Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητούμε σήμερα στην Ολομέλεια ένα νομοσχέδιο που αφορά την παιδεία, αφού προηγήθηκε η εξαντλητική επεξεργασία του στην αρμόδια Επιτροπή και αυτό σε αντιδιαστολή με την προσφιλή σας πρακτική, εννοώ της Νέας Δημοκρατίας, να νομοθετείτε με προεδρικά διατάγματα που επέβαλαν εκ των άνω τα πλαίσια λειτουργίας της εκπαίδευσης. Να θυμηθούμε εν προκειμένω το περιβόητο σχέδιο «Αθηνά».

Με το συζητούμενο νομοσχέδιο με τίτλο: «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις» συνεχίζουμε το εγχείρημα εξορθολογισμού και αναδιάταξης της αρχιτεκτονικής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας, η οποία ξεκίνησε με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και συνεχίστηκε με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Στην προκειμένη περίπτωση γνώμονας είναι η ενεργή απάντηση στις διεθνείς προκλήσεις, με στόχο να ξεπεραστούν παθογένειες και αγκυλώσεις που κρατούν ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης καθηλωμένα, να ανασυγκροτηθούν ιδρύματα με την αναδιάρθρωση τμημάτων και προγραμμάτων σπουδών και τέλος τα ελληνικά πανεπιστήμια να γίνουν ισχυρότερα, πιο δυναμικά και καινοτόμα, ώστε να ανταποκριθούν τόσο στις ανάγκες των φοιτητών, όσο και κυρίως στις ανάγκες της χώρας.

Από τις αρχές αυτές εμφορείται το παρόν νομοσχέδιο, το οποίο αφορά τρία σημαντικά πανεπιστήμια, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και δύο από τα μεγαλύτερα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας. Και τα πέντε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ανταποκρίθηκαν θετικά στο εγχείρημα και με δικές τους πρωτοβουλίες και προτάσεις συμβάλλουν, σε συνεργασία με την πολιτεία, στην αναδιαμόρφωση του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στη νέα της αρχιτεκτονική.

Θα αναφερθώ τώρα σε μία άλλη έκφραση του οικοδομήματος του Υπουργείου, στην ίδρυση Διεθνούς Πανεπιστημίου με έδρα τη Θεσσαλονίκη, με το οποίο θα λειτουργούν επτά σχολές με τριάντα δύο τμήματα σε πόλεις της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας, μεταξύ αυτών και της Περιφέρειάς μου, της Καβάλας.

Το εγχείρημα αυτό του Υπουργείου χαρακτηρίστηκε γενναίο από τους εμπλεκόμενους φορείς, το οποίο δεν αποτολμήθηκε στο παρελθόν από καμία άλλη κυβέρνηση και το οποίο θα δώσει ώθηση στην ακαδημαϊκή έρευνα και μαζί στις τοπικές κοινωνίες. Τα προς διαμόρφωση μεγάλα πανεπιστημιακά ιδρύματα θα μπορούν να διεκδικούν ερευνητικά προγράμματα και να αναπτύξουν τις υποδομές τους, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προκλήσεις και απαιτήσεις.

Με λίγα λόγια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αν ο πραγματικός ρόλος του πανεπιστημίου είναι να μορφώνει, με την πραγματική έννοια του όρου, τους νέους, να συμβάλει στην καινοτομία και να κάνει πλουσιότερη τη δημοκρατία μας, τότε το νέο οικοδόμημα του Υπουργείου Παιδείας βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση.

Δεν θα είχα πρόθεση να αναφερθώ στο θέμα που αφορά το εγχείρημα της επικείμενης συνέργειας του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τα ΤΕΙ, αν δεν προκαλούσε τη λογική μου η τοποθέτηση προηγουμένως του κ. Κυριαζίδη, ο οποίος προοικονόμησε, μεταξύ άλλων, τη δέσμευση-απειλή του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι θα το καταργήσει.

Θα ήθελα λίγο να σταθώ σε έναν προσφιλή όρο της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, στον οποίο επανέρχεται συχνότατα όταν αναφέρεται σε θέματα παιδείας, την περιώνυμη «αριστεία». Τρεις έννοιες συνθέτουν το σκεπτικό: Αριστεία, αριστοκρατία, οικογενειοκρατία. Η αριστεία, όπως ορίζεται από τη Νέα Δημοκρατία, απέχει πολύ από αυτό που εμείς έχουμε ως πρόταγμα στον σχεδιασμό της παιδείας και της κοινωνίας.

Για μας, προμετωπίδα, θα έλεγα, είναι η ρήση του Θουκυδίδη ότι τιμούμε τους νόμους, πολύ δε περισσότερο τιμούμε εκείνους τους νόμους που κινούνται επ’ ωφελεία των αδικουμένων. Στόχευσή μας, λοιπόν, είναι μέσα από τα νομοθετήματά μας και μέσα από την πολιτική μας πρακτική να προασπίσουμε αυτό το στοιχείο της ανάδειξης, της στήριξης των αδικουμένων.

Απαντητικά στον όρο αριστεία, εμείς έχουμε το πρόταγμα της ενίσχυσης της ειδικής αγωγής, μια έννοια που ήταν ξεχασμένη από τον σχεδιασμό από όλα τα προηγούμενα κόμματα, κυρίως όμως από αυτό της Νέας Δημοκρατίας.

Στέκομαι, επίσης, στον όρο «συνέργειες» που αποτελεί την προμετωπίδα όλων των εγχειρημάτων για την αρχιτεκτονική αναδιάταξη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Θα πρέπει να σας θυμίσω ότι η πρώτη απόπειρα συνέργειας Πανεπιστημίου και ΤΕΙ έγινε με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Λέτε να ήταν τυχαίο; Όχι, βέβαια. Καθόσον η Δυτική Αττική είναι μία περιφέρεια για χρόνια ξεχασμένη από Θεό και από κυβερνήτες. Εκεί, λοιπόν, στοχεύσαμε, στην προσπάθειά μας να οξυγονώσουμε την κοινωνία και εν προκειμένω την παιδεία, σε μία περιοχή που ήταν ιδιαίτερα υποβαθμισμένη όλα αυτά τα χρόνια.

Επειδή ο χρόνος στενεύει, θα ήθελα να πω λίγα πράγματα και για την υπόθεση του τετραγωνισμού του κύκλου. Αναφέρομαι, προφανώς, στο νέο σύστημα μονίμων διορισμών των εκπαιδευτικών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι πολύ δύσκολο από μία στενεμένη πόρτα να περάσουν στρατιές ανθρώπων που είχαν στοιβαχτεί όλες τις δεκαετίες, είτε ως αναπληρωτές είτε ακόμη-ακόμη εκτός νυμφώνος της διαδικασίας της εκπαίδευσης. Είναι πράγματι πάρα πολύ δύσκολο και πρέπει να γίνει κατανοητό ότι όση ευαισθησία κι αν δειχθεί, μοιραία, η αριθμητική δεν διευκολύνει.τή)

Μισό λεπτό, κύριε Πρόεδρε, αν έχετε την καλοσύνη.

Κατανοούμε ακριβώς αυτή τη ζέση και αυτή την αγωνία των ανθρώπων που στήριξαν ένα εκπαιδευτικό σύστημα αμφιρρέπον όλα τα προηγούμενα χρόνια και νιώθουμε την αδυναμία να μην μπορούμε καθ’ ολοκληρία να ανταποκριθούμε στα ζητούμενά τους.

Ωστόσο, ήδη η δέσμευσή μας για δεκαπέντε χιλιάδες αναπληρωτές νομίζω δείχνει ότι αυτή η ευαισθησία δεν είναι εικονική, είναι πραγματική. Και επιτέλους δεν μπορεί να δώσουμε λύση σε ένα δυσεπίλυτο ή ακόμη τολμώ να πω άλυτο πρόβλημα, όταν μονόπαντα στρεφόμαστε στην ενίσχυση της μιας πλευράς και αγνοούμε τα ακαδημαϊκά κριτήρια, που κι αυτά είναι κατάθεση κόπου, κατάθεση ζωής.

Επίσης, δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια -και είμαστε συνεπείς με τις προθέσεις και τις διακηρύξεις μας- στην κοινωνική ευαισθησία που πρέπει να επιδείξουμε όσον αφορά τη στήριξη των ανθρώπων με κοινωνικά προβλήματα.

Κλείνοντας, θα έλεγα ότι όλοι πρέπει να αντιληφθούμε ότι στην καινούργια μέρα που ξημερώνει για τον τόπο πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, με λόγο πια που θα αρθρώνεται όχι με κραυγές, αλλά με αγωνία για το αύριο του τόπου.

Ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ