ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

18/01/2019

Α. Βαγενά: Η παιδεία, η ουσιαστική παιδεία και η αληθινή μόρφωση είναι το πιο δυνατό όπλο κάθε λαού



Κυρία Βουλευτή, κύριοι συνάδελφοι, σήμερα συζητάμε ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο, στο οποίο υπάρχει και μια πολύ σημαντική τροπολογία, αυτή του τρόπου πρόσληψης των εκπαιδευτικών. Και τα δύο είναι πολύ σημαντικά, γιατί αφορούν την παιδεία. Η παιδεία, η ουσιαστική παιδεία και η αληθινή μόρφωση είναι, κατά τη γνώμη μου, το πιο δυνατό όπλο κάθε λαού.

Όσον αφορά τη συγχώνευση του ΤΕΙ Θεσσαλίας με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, αυτό είναι ένα εγχείρημα που προκάλεσε πολλές συζητήσεις, διαφωνίες, ενστάσεις αλλά και συναινέσεις. Εδώ θα ήθελα, για άλλη μία φορά, να πω στους συναδέλφους κ. Κέλλα και κυρία Κεραμέως ότι μένουν μόνο στην απόφαση της Συγκλήτου του Οκτωβρίου του 2018, που ήταν αρνητική ως προς τη συνένωση, και δεν αναφέρονται καθόλου στην απόφαση της δεύτερης συνέλευσης, που έγινε στις 9 Νοεμβρίου του 2018, η οποία ήταν σύμφωνη στη συνένωση, βεβαίως με πολλές προτάσεις για βελτίωση του νομοσχεδίου. Για να είμαστε δίκαιοι, όμως, πρέπει να λέμε και τη δεύτερη αυτή απόφαση.

Το ΤΕΙ Θεσσαλίας με έδρα τη Λάρισα είναι ένα πολύ δυναμικό και δυνατό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, που επί σχεδόν σαράντα χρόνια είναι απόλυτα συνδεδεμένο με τη ζωή της πόλης μας, της Λάρισας, και της ευρύτερης περιοχής. Σίγουρα η αναβάθμισή του σε πανεπιστήμιο είναι πολύ τιμητική για την πόλη μας, αλλά και για το εκπαιδευτικό προσωπικό και τους φοιτητές, αρκεί αυτό να αποδειχτεί και στην πράξη, γιατί πολλές φορές οι πολιτικοί σχεδιασμοί αποτυγχάνουν και έρχεται η ζωή στην πράξη να τους αποδομήσει. Ελπίζω και εύχομαι, πραγματικά, το διευρυμένο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας να γίνει ένα πρότυπο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, αντάξιο των προσδοκιών μας και αντάξιο όλων αυτών που εργάστηκαν για τη δημιουργία του.

Έρχομαι τώρα σε επιμέρους θέματα και πρώτα σε ένα θετικό μέτρο, κατά τη γνώμη μου. Στο εν λόγω νομοσχέδιο προβλέπεται η δημιουργία ερευνητικών ινστιτούτων. Δεν πρέπει να υποτιμούμε καθόλου τον ρόλο αυτών των ινστιτούτων, γιατί η έρευνα είναι εξίσου σημαντική με την εκπαίδευση. Χαίρομαι που ο Υπουργός αποδέχτηκε την πρόταση μου για τη μεταφορά της έδρας του Ινστιτούτου Αγροτικής Ανάπτυξης στον Δήμο Κιλελέρ. Η δημιουργία αυτού του Ινστιτούτου θα συμπληρώσει αποτελεσματικά τη διαδικασία ενεργοποίησης του υπό σύσταση -και ελπίζω να συσταθεί- Εθνικού Μουσείου Αγροτικού Κινήματος Κιλελέρ. Θα δημιουργήσει ένα τρίγωνο τοπικής, περιφερειακής ανάπτυξης, με αναφορές στην ιστορία -αυτό θα είναι το μουσείο-, στην έρευνα -αυτό θα είναι το Ινστιτούτο- και τον αγροτισμό. Γιατί ο Δήμος Κιλελέρ είναι ο μεγαλύτερος αγροτικός δήμος υπό τον «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ». Πιστεύω πως με τη δημιουργία του συγκεκριμένου Ινστιτούτου με έδρα τον Δήμο Κιλελέρ και συγκεκριμένα το Δημοτικό Κατάστημα της τοπικής κοινότητας Κιλελέρ θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, επισκεψιμότητα και σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη της περιοχής.

Μια ακόμα διάταξη θετική του νομοσχεδίου είναι τα διετή προγράμματα σπουδών «Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης», μια διάταξη που, κατά τη γνώμη μου, δίνει τη δυνατότητα κυρίως σε παιδιά οικογενειών με περιορισμένα οικονομικά να κάνουν σπουδές επαγγελματικής κατάρτισης ανωτάτου επιπέδου σε σύντομο χρονικό διάστημα -δύο έτη-, οι οποίες θα τους εξασφαλίσουν τη δυνατότητα εξεύρεσης εργασίας.

Συνεχίζω τώρα με ένα θέμα το οποίο προκάλεσε και προκαλεί έντονες αντιδράσεις και δικαιολογημένα, κατά την άποψή μου. Αναφέρομαι στο Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων του ΤΕΙ Θεσσαλίας, ένα εξαιρετικό Τμήμα, κατά γενική ομολογία, ακόμα και σύμφωνα με τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το οποίο έχει υψηλό βαθμό εισαγωγής και κυρίως άμεση επαγγελματική απορρόφηση, πράγμα πολύ σημαντικό στις μέρες μας.

Με το παρόν νομοσχέδιο, δυστυχώς, αυτό το Τμήμα καταργείται. Βεβαίως, οι ήδη υπάρχοντες φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις τετραετείς σπουδές τους. Υπήρξα, από την πρώτη στιγμή που ενημερώθηκα από φοιτητές και καθηγητές του Τμήματος, αντίθετη σε αυτήν την προοπτική. Προσπάθησα όσο μπορούσα και στην Επιτροπή όπου συζητήθηκε το νομοσχέδιο, αλλά και με προσωπικές παρεμβάσεις μου, ακόμα και με επιστολές προς τον Πρωθυπουργό, να το αποτρέψω. Φαίνεται ότι δεν το κατάφερα, προς το παρόν.

Το επιχείρημα από την πλευρά του Υπουργού Παιδείας, αλλά και του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, του κ. Μαμούρη, είναι ότι δεν έχουν τη σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου. Κατάφερα, όμως, να αποσπάσω -και βεβαίως, με την παρέμβαση του Υπουργού, με την επιστολή που έστειλε στον Πρύτανη- τη ρητή δέσμευση του Πρύτανη ότι σύντομα, πριν το τέλος του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους, θα κάνει δεκτό το αίτημα των φοιτητών του Τμήματος Ιατρικών Εργαστηρίων, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αποφοιτήσουν από το Τμήμα Βιοχημείας-Βιοτεχνολογίας, εφόσον ολοκληρώσουν δύο επιπλέον έτη σπουδών σε αυτό, καθώς και τη συνέχεια του Τμήματος Ιατρικών Εργαστηρίων ως κατεύθυνση σε κάποια άλλη σχολή στο νέο πανεπιστήμιο. Περιμένω την πραγματοποίηση αυτής της δέσμευσης και θα παρακολουθώ την εξέλιξή της.

Προς το παρόν, δηλώνω την επιφύλαξή μου για το άρθρο 22, σχετικά με την ίδρυση και μετονομασία τμημάτων. Αν μπορούσα επιλεκτικά, θα το καταψήφιζα, τη μη ύπαρξη Τμημάτων Ιατρικών Επιστημών.

Κλείνοντας, θα ήθελα να απευθυνθώ στους φοιτητές του Τμήματος και να τους ευχαριστήσω για την τιμή που μου έκαναν και την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν, ζητώντας τη βοήθειά μου στην προσπάθειά τους. Θα ήθελα να πω σε αυτούς, αλλά και σε όλους τους φοιτητές, να είναι πάντα δυναμικοί και ενεργητικοί, όπως τώρα, να διεκδικούν αυτό που θεωρούν δίκιο τους, αλλά και να σέβονται τις σπουδές τους και τις οικονομικές θυσίες που κάνουν οι γονείς τους για να τους σπουδάσουν, κυρίως όμως να εκμεταλλεύονται αυτά τα υπέροχα χρόνια της νιότης τους και των σπουδών τους, αποκτώντας ουσιαστική γνώση, αλλά και ζώντας τα σαν ενεργοί πολίτες και έτσι να παραμείνουν σε όλη τους τη ζωή.

Πολύ λίγο χρόνο θα χρειαστώ, κύριε Πρόεδρε.

Θέλω να πω και κάτι που ανέφερα στην τοποθέτησή μου στην Επιτροπή. Τα πανεπιστήμια και γενικά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα πρέπει να γίνονται και να λειτουργούν με κύριο μέλημά τους τους φοιτητές και όχι και τους καθηγητές, γιατί καμιά φορά, δυστυχώς, αυτός ο στόχος χάνεται μέσα σε συντεχνιακά συμφέροντα.

Καλή δύναμη, παιδιά! Καλή τύχη στη ζωή σας!

Θα μου επιτρέψετε, κύριε Πρόεδρε, να κλείσω με μια αναφορά σε κάτι προσωπικό. Σε λίγες μέρες κλείνουν δύο χρόνια που έφυγε από τη ζωή ο σύντροφος της ζωής μου, ο Λουκιανός Κηλαηδόνης. Ξέρετε τι με παρηγορεί κάπως για την απουσία του, μέσα σε όσα συμβαίνουν αυτές τις μέρες; Λέω: Ευτυχώς, Λουκιανέ, που δεν είσαι εδώ να δεις την κατάντια κάποιων συντρόφων σου που πολύ τους αγαπούσες.

Σας ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ