ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

25/01/2019

Τ. Κουράκης: Η κοινή προσέγγιση της ιστορίας είναι η πραγματική κοινωνική επένδυση της Συμφωνίας των Πρεσπών - βίντεο

Τ. Κουράκης: Η κοινή προσέγγιση της ιστορίας είναι η πραγματική κοινωνική επένδυση της Συμφωνίας των Πρεσπών - βίντεο



Ομιλία στο σχέδιο νόμου "Κύρωση της Τελικής Συμφωνίας για την Επίλυση των Διαφορών οι οποίες περιγράφονται στις Αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών 817 (1993) και 845 (1993), τη Λήξη της Ενδιάμεσης Συμφωνίας του 1995 και την Εδραίωση Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης μεταξύ των Μερών.". Ολομέλεια Βουλής 25.1.2019

e>

.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, μετά από τέσσερις ημέρες εξαντλητικής κοινοβουλευτικής συζήτησης και διακοσίων και πλέον, όπως φαίνεται ότι θα φτάσει, ομιλητών, από το σύνολο των κομμάτων, μπορούμε να πούμε ότι σήμερα, παρά τις άθλιες προσπάθειες της ακροδεξιάς και διαφόρων άλλων, η δημοκρατία βγαίνει πιο δυνατή. Και στο επίπεδο των επιχειρημάτων ακούστηκαν ενδιαφέροντα πράγματα. Έτσι, είχαμε όλοι την ευκαιρία να θυμηθούμε γιατί μόνο η ελληνική Μακεδονία είναι ελληνική. Καταφέραμε να επικαιροποιήσουμε τις γνώσεις μας σε σχέση με ποια ήταν η εθνολογική εξέλιξη στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της Μακεδονίας. Ποιοι λαοί συμβίωναν, ποιοι συγκρούστηκαν και πότε και κυρίως να θυμηθούμε ότι στην περιοχή αυτή υπήρχαν άνθρωποι χωρίς όνομα.
Χθες, λέχθηκε πολύ χαρακτηριστικά ότι ονομάζονταν ντόπιοι. Κανένας δεν μπορούσε να πει ότι αυτοί ήταν Σλαβομακεδόνες. Ήταν άνθρωποι χωρίς δικαιώματα. Άνθρωποι που συμμετείχαν στις δύσκολες στιγμές της ιστορίας της περιοχής αυτής των Βαλκανίων. Ποια ήταν η απαγορευμένη γλώσσα της Μακεδονίας; Ποιοι μιλούσαν τα μακεδονίτικα στα οποία αναφέρθηκε η Πηνελόπη Δέλτα; Γνωρίζετε ότι ήταν τόσο μεγάλη η απαγόρευση να μιλούν τη γλώσσα τους, ώστε ακόμα και τραγούδια που ακούγονταν σε γάμους ήταν απαγορευμένα και έμπαινε η αστυνομία και διέλυε τους γάμους. Ήταν οικογένειες που χώρισε ο εμφύλιος που εκδιώχθηκαν και όλα αυτά τα θυμηθήκαμε, τα ιστορικά γεγονότα, με αφορμή τη συζήτηση που κάναμε.
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, η καταφυγή στην εθνικιστική ρητορεία, η καταφυγή στον δικό μας αλυτρωτισμό, ακόμα και χθες λέχθηκε και θυμάστε πως έκλεισε την ομιλία του ο κύριος Σαμαράς, ότι είναι μία η Μακεδονία και είναι ελληνική. Αυτό δεν είναι αλυτρωτικό; Αυτό δεν συμπαρασύρει και το σύνθημα, “στα όπλα, στα όπλα να πάρουμε τα Σκόπια”; Γιατί υπάρχει ένας τέτοιος τυφλός εθνικιστικός αναθεωρητισμός και τέτοια παραχάραξη της ιστορίας; Το ερώτημα το οποίο πρέπει όλοι να θέσουμε είναι ότι στο ιστορικό διάστημα ανάμεσα στη Μακεδονία του Μεγάλου Αλεξάνδρου και στη σημερινή εποχή, δεν υπήρξαν πληθυσμιακές ανακατατάξεις στα Βαλκάνια; Δεν υπήρξαν διαδικασίες δημιουργίας εθνικών κρατών;
Δράττομαι της ευκαιρίας να πω ότι χθες χάρηκα που ο κύριος Μητσοτάκης για πρώτη φορά αναγνώρισε και είπε ρητά ότι υπάρχει γεωγραφικός χώρος της Μακεδονίας, ότι υπάρχουν διάφορες Μακεδονίες που ανήκουν σε διάφορα κράτη. Υπήρξαν συγκρούσεις πριν και μετά τον εμφύλιο γύρω από το ζήτημα αυτό. Άρα, λοιπόν, να αναρωτηθούμε εάν η Μακεδονία ως ιστορικός χώρος παρέμεινε ελληνικός και ενιαίος; Όποιος αρνείται αυτά τα γεγονότα δεν προσφέρει καλές υπηρεσίες στην Ελλάδα γιατί εθνικό όπως είπαμε είναι το αληθές.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα και με δεδομένο ότι ακούστηκαν όλα τα επιχειρήματα σε σχέση με τη συμφωνία, ως προς τα επίδικα της γλώσσας, της υπηκοότητας και όλων των άλλων σημαντικών θεμάτων, να κάνω μια αναφορά σε ένα από τα πιο κρίσιμα, για εμένα, θέματα. Είναι το ζήτημα των σχολικών βιβλίων. Καταλαβαίνετε ότι μπαίνει θέμα σχολικών βιβλίων, καθώς έχουμε κατακτήσει, μέσω της συμφωνίας το ζήτημα της ιστορίας, με αποτέλεσμα το αφήγημα που είχαν χτίσει οι γείτονές μας να απαλειφθεί τελείως, συμπαρασύροντας μία αλλαγή των σχολικών εγχειριδίων.
Εάν ένα θέμα βρίσκεται στον πυρήνα της αδελφοσύνης ανάμεσα στο λαό της Ελλάδας και σε εκείνον της γειτονικής μας χώρας είναι η δέσμευσή μας να διδάξουμε την ιστορία από κοινού απαλείφοντας τους εθνικισμούς. Να θυμίσουμε ότι κάτι ανάλογο έκανε και η Γαλλία με τη Γερμανία και αυτό ήταν πάρα πολύ επωφελές και για τα δύο κράτη. Τα σχολικά εγχειρίδια της ιστορίας που θα προκύψουν από την κοινή επιστημονική και παιδαγωγική μας προσπάθεια είναι η πραγματική κοινωνική επένδυση αυτής της συμφωνίας. Η κοινή προσέγγιση της ιστορίας, όπου κατέστη δυνατή, όπως είπαμε, δημιούργησε νέες γενιές πολιτών που ξεπέρασαν το μίσος. Θέλουμε, λοιπόν να το καταφέρουμε και θα το καταφέρουμε.
Το Υπουργείο Εξωτερικών, στο οποίο αναφέρθηκε και ο κύριος Μπόλαρης αναλυτικά, μέσω της κοινής επιτροπής που έχει συσταθεί, δουλεύει και φέρνει αποτελέσματα. Μεγαλοϊδεατισμοί, διαστρεβλωτικοί χάρτες, σφετερισμός ιστορικών γεγονότων ήδη αποτελούν παρελθόν από τα βιβλία της γειτονικής χώρας. Εδώ να σας πω ότι αυτή η επιτροπή συνεδρίασε μια φορά στη Θεσσαλονίκη και θα συνεδριάσει τις επόμενες ημέρες σε κάποια πόλη της γειτονικής μας χώρας. Όσον αφορά στα αναλυτικά προγράμματα που θα βγάλει το Υπουργείο Παιδείας από τα Σκόπια, θα δώσει εντολή κανένα κεφάλαιο από αυτά που ήταν της προπαγάνδας των προηγουμένων δεκαετιών, να μην διδάσκεται, επειδή όλα ήταν ανιστόρητα και αναφέρονταν στην αρχαία ελληνική ιστορία, στην αρχαία μακεδονική ιστορία, στον Αλέξανδρο, στον Αριστοτέλη και όλα αυτά δεν θα διδαχθούν.
Κλείνω, λέγοντας ως πολίτης της Θεσσαλονίκης ότι περιμένω από αυτή τη συμφωνία να ωθήσει την ανάπτυξη που όλοι έχουμε ανάγκη. Όλοι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θυμόμαστε τον οικονομικό μαρασμό που έφερε στην πόλη μας το εμπάργκο στην πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Όλοι μας οργιστήκαμε όταν είδαμε τάγματα εφόδου να καίνε νεοκλασικά κτίρια και να επιτίθενται στο δήμαρχο της πόλης. Αυτή την πόλη του μίσους εμείς δεν θα την αφήσουμε να υπάρξει. Η Θεσσαλονίκη είναι και θα συνεχίσει να είναι η πολυπολιτισμική πόλη της αδελφοσύνης, της φιλοξενίας και της προόδου. Κανένας δεν μπορεί να στρέψει την κοινωνία της πόλης στον εθνικισμό κι όλοι εμείς θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε με όλα τα μέσα που διαθέτουμε, τα κοινωνικά και δημοκρατικά κεκτημένα που έχουμε εδραιώσει με αγώνες όλα αυτά τα χρόνια. Σας ευχαριστώ.