ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

03/03/2019

Γ. Αμανατίδης: Η ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατίας διαμορφώνει αξιόπιστη και σταθερή εθνική στρατηγική

Γ. Αμανατίδης: Η ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατίας διαμορφώνει αξιόπιστη και σταθερή εθνική στρατηγική



Παρέμβαση του βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ στο  «Διεθνές Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών- Delphi Economic Forum IV» και τον κύκλο συζήτησης: «Εθνική Στρατηγική για την Εξωτερική Πολιτική: Πόσο εφικτή είναι τα επόμενα χρόνια;»

Η ελληνική εξωτερική πολιτική μετά τη μεταπολίτευση κινείται σε ένα πλαίσιο αρχών και κατευθύνσεων που είναι αποδεκτές από την πλειοψηφία του πολιτικού κόσμου. Ωστόσο, στα χρόνια της κρίσης αναδείχθηκε ακόμα πιο έντονα η ανάγκη πολιτικών που θα αναβαθμίσουν τη χώρα και θα συμβάλουν στην έξοδό της από την κρίση.
Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον με το χαρακτηριστικό της πολυπολικότητας, με εντάσεις στη γειτονιά μας και αστάθεια, η χώρα δεν μπορούσε να παραμένει αδρανής και ακολουθώντας μια «πεπατημένη» οδό.
Η εφαρμογή μιας ενεργητικής, πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής αναβάθμισε το ρόλο της.
Στα μεγάλα εθνικά θέματα υπήρχε ήδη διαμορφωμένη από το υπουργείο Εξωτερικών μια κατεύθυνση επίλυσής τους. Διαχρονικά εκφράστηκε από τη Βουλή, την κυβέρνηση, τα πολιτικά κόμματα και τα πολιτικά πρόσωπα.
Η εθνική στρατηγική διαμορφώνεται από τους πολιτικούς θεσμούς, που λειτουργούν στη χώρα μας, στο σύνολό τους (Βουλή, κυβέρνηση, ΥΠΕΞ, Αρμόδια υπουργεία, Επιτροπή Άμυνας & Εξωτερικών Υποθέσεων, Συμβούλια πολιτικών αρχηγών, πολιτικά κόμματα, πολιτικά πρόσωπα).
Ωστόσο, στη διαμόρφωση των στρατηγικών μεγαλύτερο ρόλο έπαιξαν τα πολιτικά πρόσωπα, με τις αδυναμίες και τα προτερήματά τους.
Η συστηματική και ουσιαστική λειτουργία των θεσμικών οργάνων είναι το μέσον της χάραξης μιας εθνικής στρατηγικής, γιατί εθνική στρατηγική σημαίνει διάλογος, συναίνεση και συνέχεια.
Η θεσμική θωράκιση είναι αυτή που δεν επιτρέπει την ανάπτυξη στρατηγικών που είναι ευμετάβλητες, αλλά ούτε και εργαλειοποίηση για εσωτερικές πολιτικές σκοπιμότητες των θεμάτων εξωτερικής πολιτικής, που επιφέρουν βαρύ τραυματισμό, με κίνδυνο διάρρηξης της ενότητας και διχασμού στα εθνικά θέματα.
Ακόμα, θα επιτρέψει έναν μακροχρόνιο σχεδιασμό, που όμως ταυτόχρονα θα έχει και αντανακλαστικά αλλαγής της πολιτικής, ανάλογα με τις εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον. Ταυτόχρονα, ο σχεδιασμός θα πρέπει να έχει το χαρακτηριστικό της εξειδίκευσης ανά τομέα.
Η χώρα μας έχει δύο σημαντικά όπλα διπλωματικής ισχύος, τον πολιτισμό της και την Ορθοδοξία. Είναι δύο πεδία στα οποία εκτιμώ ότι υπήρχε και συνεχίζει να υπάρχει εθνική στρατηγική και συναίνεση. Η πρωτοβουλία μαζί με την Κίνα του ACF, θα πρέπει να συνεχιστεί, ωστόσο η επαναφορά στο υπουργείο Εξωτερικών του Ε.Ι.Π. θα δώσει ένα χρήσιμο εργαλείο στην ανάπτυξη της πολιτιστικής διπλωματίας της χώρας μας.
Η στήριξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων, όπως και των αποφάσεων της Πανορθόδοξης Συνόδου της Κρήτης, είναι στρατηγική θέση μας.
Ο ασφαλής χώρος ανάπτυξης της ιδιαίτερης ταυτότητας των Ορθοδόξων είναι η μεγάλη αγκαλιά της διαχρονίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το οποίο δοκιμάστηκε θεσμικά και απέδειξε τον ενοποιητικό και ειρηνευτικό ρόλο που του έχει επιφυλάξει η μνήμη της ιστορικής χριστιανικής συνείδησης.
Σ` αυτήν προσέτρεξαν ανά τους αιώνες όλοι σχεδόν οι Ορθόδοξοι λαοί που οραματίστηκαν το μέλλον τους μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, γιατί εκεί προσδοκούσαν να αναπτυχθούν πνευματικά και να γίνει σεβαστή η ιδιαιτερότητά τους.

Εν κατακλείδι: Η ουσιαστική λειτουργία της Δημοκρατίας διαμορφώνει αξιόπιστη και σταθερή Εθνική Στρατηγική.