ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

22/04/2019

Ν. Ηγουμενίδης: Η σημερινή κυβέρνηση κυρώνει και με όρους δημοσίου συμφέροντος τη σύμβαση για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Ν. Ηγουμενίδης: Η σημερινή κυβέρνηση κυρώνει και με όρους δημοσίου συμφέροντος τη σύμβαση για το αεροδρόμιο στο Καστέλι



Ομιλία του εισηγητή του νομοσχεδίου στην Επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της βουλής

Κυρίες και κύριοι,
Η τελευταία 4ετία αποτελεί μια ιστορική καμπή για τα λεγόμενα μικρά και μεγάλα έργα της Κρήτης.
Μέσα σε 4 χρόνια, κατά την περίοδο 2015-2019, πραγματοποιήθηκαν όσα δεν έγιναν σε δεκαετίες ολόκληρες.
Θα ήθελα να είμαι πιο συγκεκριμένος.
• Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Μετά από δεκαετίες εγκληματικής - τονίζω τη λέξη εγκληματικής – ολιγωρίας, στο εν λόγω διάστημα το έργο έχει περάσει αισίως στη β’ φάση του και το προσεχές διάστημα αναμένεται να δημοπρατηθεί η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών.
Έχει σημασία μάλιστα για την Σύμβαση Παραχώρησης για το αεροδρόμιο Καστελίου που συζητάμε σήμερα ότι η οριστική χάραξη του έργου προβλέπει και τρεις κάθετους άξονες προς τη νότια Κρήτη, έναν από τα Χανιά ως την Παλαιόχωρα, έναν από το Ρέθυμνο στον Πλακιά, κι έναν ακόμα από τη Χερσόνησο προς το Καστέλλι και το Βιομηχανικό Πάρκο Αρκαλοχωρίου, ο οποίος και περιλαμβάνεται στην Σύμβαση.
• Παράλληλα, πριν λίγες μέρες ανεπίσημα παραδόθηκε το έργο Χερσόνησος – Γούρνες. Έργο ύψους 50 εκατ. ευρώ, κομμάτι του ΒΟΑΚ μήκους 9 χλμ, στάσιμο από το 2012, και που αποδίδεται σήμερα στην κοινωνία της Κρήτης και στα πρότυπα ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού αυτοκινητοδρόμου.

• Σε λίγες μέρες, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα παραδοθεί ένα ακόμη εξαιρετικά σημαντικό έργο που αποτελούσε το «κρητικό γεφύρι της Άρτας» και που η παράδοση του σηματοδοτεί το οριστικό τέλος σε μια εποχή υποσχέσεων χωρίς πραγματικό αντίκρισμα. Ο λόγος για το πολύπαθο οδικό έργο Ηράκλειο – Μεσαρά. Δεν χρειάζεται να σχολιάσω τίποτε παραπάνω.

• Εκτός από το τμήμα Γούβες – Χερσόνησος και τον δρόμο της Μεσαράς, τις επόμενες μέρες θα παραδοθούν προς χρήση και δύο ακόμη έργα: η γέφυρα στο Χαμέζι, αλλά και όλο το έργο του Αποσελέμη.


• Σε όλα τα παραπάνω να προστεθούν όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στο υπάρχων «Αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης» και βέβαια όσες άμεσα πρέπει να ολοκληρωθούν και εντός χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και όλες οι ευρύτερες διεργασίες που βάζουν την Κρήτη στο επίκεντρο σημαντικών εξελίξεων.

• Υπενθυμίζω ότι στα μέσα του 2018 υπεγράφησαν οι συμβάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης Πελοποννήσου, ενώ βγαίνει και ο διεθνής διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, με προοπτική το έργο να ολοκληρωθεί το 2022, και που αφορά την μελλοντική ενεργειακή αυτονομία της Κρήτης, αλλά και την ανάδειξη του νησιού ως γέφυρα συνεργασίας ανάμεσα στους λαούς της ευρύτερης περιοχής.

• Δεν θα μπω στον πειρασμό να αναφερθώ στις μελέτες για τα έργα αντικατάστασης των δικτύων ύδρευσης στο Δήμο Ηρακλείου που το καλοκαίρι του 2015 τις βρήκαμε «θαμμένες» στα «συρτάρια» των αρμοδίων και που σήμερα και χρηματοδοτούνται και υλοποιούνται.

• Για το Νομό Ηρακλείου θα πω για τα περίπου 32 εκ ευρώ ενισχύσεις που δόθηκαν μόνο μέσα στο 2018 και μόνο από το Υπουργείο Εσωτερικών για κομβικά έργα ύδρευσης, αποχέτευσης και για βασικές δομές που εξυπηρετούν αποκλειστικά τις τοπικές ανάγκες – χωρίς να υπολογίζουμε τα περίπου 12 εκατομμύρια που είναι να προστεθούν στο υπό εξέλιξη έργο της αντικατάστασης-επέκτασης του δικτύου ύδρευσης της ΔΕΥΑ Ηρακλείου.


• Σε απόλυτη συνάφεια με όσα συζητάμε σήμερα έχει ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί η παγίωση της τουριστικής δυναμικής της Κρήτης και μάλιστα σε ιστορικά επίπεδα.
Τα αεροδρόμια Ηρακλείου και Σητείας καταγράφονται παγίως τα τελευταία χρόνια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση της χώρας, ενώ ειδικά για το μήνα Νοέμβριο του 2018 είναι χαρακτηριστική η αύξηση στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου: Από 88.000 επιβάτες το 2015 (τα στοιχεία τα έχω λάβει από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) σε 169.957 το 2018, δηλαδή σχεδόν διπλασιασμός της επιβατικής κίνησης και μάλιστα σε μη τουριστικό μήνα.
Η Εθνική Στρατηγική για τον θεματικό τουρισμό αποδίδει ιδιαίτερα καρπούς στην Κρήτη, αφού η στροφή στην ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού αποτελεί κεντρική στρατηγική της Κυβέρνησης και του σημερινού Υπουργείου Τουρισμού.
• Σε ένα τέτοιο περιβάλλον έρχεται σήμερα να υπογραφεί μια σύμβαση που αποτελεί σταθμό για τον τουρισμό, την ανάπτυξη αλλά και την γεωστρατηγική θέση της Κρήτης.
Με το παρόν σχέδιο νόμου αποκτά ισχύ νόμου η Σύμβαση Παραχώρησης που υπεγράφη τον Φεβρουάριο του 2019 και αφορά τη Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης & Μελέτη – Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών του Συνδέσεων.
Όπως σημειώνεται στην Αιτιολογική Έκθεση, το έργο στο Καστέλι αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με τεράστια στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της Κρήτης, αλλά και γενικότερα της εθνικής οικονομίας.
Πρόκειται για επένδυση 1,5 δις ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ.

Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και χρήσεις.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε, για πρώτη φορά, το Δημόσιο να διατηρήσει παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης όσο και στη λειτουργία του Αεροδρομίου με συγκεκριμένα οφέλη.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι προηγήθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ένας σημαντικός κύκλος παρεμβάσεων και αλλαγών στη δομή του διαγωνισμού. Είναι παρεμβάσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος καθώς και με οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, που αποτυπώνονται στη Σύμβαση Παραχώρησης.

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου σημειώνονται:
• Αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα στο 45.9%. Σημειώνεται ότι κατά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο παραχωρησιούχος αποδέχτηκε την πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετάθεση του χρόνου καταβολής της συμβολής του Δημοσίου, ύψους 180 εκατ. ευρώ η οποία είναι καταβλητέα στην Εταιρεία Αεροδρομίου ένα χρόνο από την ημερομηνία έναρξης της Παραχώρησης.
• Με αντανάκλαση στην τοπική κοινωνία, διπλασιάζονται τα έσοδα από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%. Τα έσοδα αυτά θα διανέμονται στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, για κοινωφελείς δράσεις.  Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό, το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης  θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού κατά ποσοστό 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις. Τα  έσοδα αυτά υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ.
• Μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δις ευρώ,   (Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης).
• Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέταξε στους  όρους σύμβασης τη δημιουργία εκθεσιακού χώρου σε έκταση δέκα στρεμμάτων, για την αποκλειστική προβολή των τοπικών προϊόντων και εταιρειών.
•  Επίσης, έχει σημασία η αναγνώριση και η ξεχωριστή μνεία στη σύμβαση στην πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου και του τοπίου, με παρεμβάσεις στα ελάχιστα τεχνικά στοιχεία του διαγωνισμού (καθορισμός συγκεκριμένων υψηλών προδιαγραφών για βιοκλιματικό κτίριο του Αεροσταθμού κατά ΚΕΝΑΚ, θέσπιση ελάχιστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Αερολιμένα, ειδικοί όροι για την αρχιτεκτονική του κτιρίου κλπ).
• Επιπλέον, για την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου, υπήρξε αποφασιστική προώθηση των απαλλοτριώσεων με τη νέα διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαθεσιμότητα του χώρου για την εκτέλεση του έργου πριν από την έναρξη της Περιόδου Παραχώρησης. Για την κατασκευή του Αερολιμένα και των οδικών συνδέσεων καθώς και των ζωνών άρσης εμποδίων έχουν εκδοθεί 28 Αποφάσεις κήρυξης αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.
•  Σημαντική τροποποίηση του τρόπου επιλογής του Ανεξάρτητου Μηχανικού, με ανοικτή διαδικασία και διεθνή διαγωνισμό, και με ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτόν, με παράλληλη θέσπιση διαδικασίας για την άμεση αντικατάστασή του, εφόσον αυτό ζητηθεί από το Δημόσιο. 
• Όπως ανέφερα και εισαγωγικά, στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο –Αρκαλοχώρι – Βιάννος.

Θα μπορούσα να παραθέσω και άλλα στοιχεία που συνηγορούν υπέρ του έργου, ωστόσο κύριε Υπουργέ, με την παρουσία σας στο Ηράκλειο επανειλημμένως, έχετε δώσει όλα τα στοιχεία του έργου αλλά και απαντήσεις σε μια σειρά από θέματα.

Νομίζω πως και από αυτό το βήμα - για ιστορικούς λόγους – θα είχε σημασία να αναφερθείτε σε εκείνα τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την προστασία του περιβάλλοντος, για τους κατοίκους της περιοχής του Καστελίου, για τα ζητήματα των απαλλοτριώσεων και του ύψους αυτών, για τους εργαζόμενους και τις καλλιεργήσιμες εκτάσεις, αλλά και για τους λόγους που η πρόταση του «λοξού διαδρόμου» στο νυν αεροδρόμιο απορρίφθηκε ως λύση. Ακριβώς επειδή υπάρχουν πειστικές απαντήσεις και πολύς κόσμος σήμερα μας παρακολουθεί νομίζω πως έχει μια αξία να αναφερθείτε και εσείς σε αυτά.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι μια υπόθεση που έχει περάσει από 40 κύματα και σήμερα με τον πιο θεσμικό τρόπο ολοκληρώνεται βάζοντας φρένο σε μια παρατεταμένη αναμονή που μόνο πίσω πήγε την περιοχή.

Η απόφαση για το αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι από το 2003 και 16 χρόνια μετά - και μετά από πολλές υποσχέσεις - τελικά είναι η σημερινή Κυβέρνηση εκείνη που εξασφάλισε την ισχυρή παρουσία του Δημοσίου στη σύμβαση και ολοκλήρωσε το διαγωνισμό.

Κόντρα σε όσους έταζαν χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα, κόντρα σε όσους πόνταραν σε μια «Αριστερή παρένθεση», κόντρα σε όσους σε κάθε φάση του έργου δεν σταματούσαν να κινδυνολογούν, είμαι στη θέση να πω ότι είναι η σημερινή Κυβέρνηση της Αριστεράς που φέρνει στη Βουλή προς κύρωση και με όρους δημοσίου συμφέροντος τη σύμβαση για το αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Σας ευχαριστώ.

 

 

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ