ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

13/05/2019

Απάντηση Π. Μοσκοβισί σε Δημ. Παπαδημούλη για τη λογοδοσία του Eurogroup

Απάντηση Π. Μοσκοβισί σε Δημ. Παπαδημούλη για τη λογοδοσία του Eurogroup



Η θέση του Ευρωπαίου Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών θα ενισχύσει τη διαφάνεια και τη δημοκρατική λογοδοσία, τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής για την ΕΕ και τη ζώνη του ευρώ, με σεβασμό προς τις εθνικές αρμοδιότητες

Δημ. Παπαδημούλης: Ποια μέτρα θα προτείνει η Κομισιόν, ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια και ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου;

Διεθνής Διαφάνεια: Το Eurogroup λειτουργεί ως ‘de facto οικονομική διακυβέρνηση’, υπόκειται σε ‘πιέσεις από τις χρηματοπιστωτικές αγορές και χρονικούς περιορισμούς’, ‘διαφεύγει της αποτελεσματικής λογοδοσίας’, ‘τα περισσότερα μέλη του λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τους προϋπολογισμούς άλλων μελών χωρίς να διαθέτουν τους πόρους για την κατάλληλη ανάλυσή τους’


Απάντηση έδωσε η Κομισιόν, δια του Αρμόδιου Επιτρόπου της για θέματα Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, και Φορολογίας, Πιέρ Μοσκοβίσι, στην ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και υποψήφιου ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, με αφορμή την κριτική που ασκεί ΜΚΟ «Διεθνής Διαφάνεια» στο Eurogroup. Ο Επίτροπος στην απάντησή του αναφέρεται και στην ιδέα ενός Ευρωπαίου Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, τονίζοντας ότι «θα έχει ρόλο αντιπροέδρου της Επιτροπής και προέδρου της Ευρωομάδας, το οποίο επιτρέπουν οι ισχύουσες Συνθήκες της ΕΕ».

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Παπαδημούλη «η έρευνα της «Διεθνούς Διαφάνειας» εστιάζει στην περίπτωση της Ελλάδας από το 2011 ως σήμερα, αλλά και στις πρόσφατες προκλήσεις του προϋπολογισμού της Ιταλίας».

Αξίζει να σημειωθεί πως κατά την έρευνα το Eurogroup λειτουργεί ως ‘de facto οικονομική διακυβέρνηση’, δεν υπόκειται σε συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, αλλά ουσιαστικά σε ‘πιέσεις από τις χρηματοπιστωτικές αγορές και χρονικούς περιορισμούς’, ‘διαφεύγει της αποτελεσματικής λογοδοσίας’, ‘τα περισσότερα μέλη του λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τους προϋπολογισμούς άλλων μελών χωρίς να διαθέτουν τους πόρους για την κατάλληλη ανάλυσή τους’, και ‘δεν δημοσιεύει πρακτικά για τις αποφάσεις’.

Ο Π. Μοσκοβισί, αποφεύγοντας να σχολιάσει το περιεχόμενο της μελέτης της «Διεθνούς Διαφάνειας», αναφέρει ότι η Κομισιόν «πιστεύει ότι η ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής Νομισματικής Ένωσης (ΟΝΕ) συνεπάγεται επίσης διαφάνεια και δημοκρατική λογοδοσία για τις αποφάσεις οι οποίες λαμβάνονται για λογαριασμό ή εκ μέρους της ζώνης του ευρώ».

Ο Δημ. Παπαδημούλης ζητούσε να μάθει από την Κομισιόν «ποια μέτρα θα λάβει και ποιος είναι ο συγκεκριμένος οδικός χάρτης για να ενισχυθεί η διαφάνεια και η δημοκρατική λογοδοσία του Eurogroup, κατά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ΕΕ», καθώς και «πώς αξιολογεί την ανάγκη ελέγχου εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις δραστηριότητες του Eurogroup, στο πλαίσιο ενίσχυσης της κοινοτικής μεθόδου».
Στην απάντησή του ο Επίτροπος υπενθυμίζει πως «η Επιτροπή παρουσίασε έγγραφο προβληματισμού για την εμβάθυνση της ΟΝΕ και μια σειρά συγκεκριμένων προτάσεων κατά το 2017 και το 2018, παραδείγματος χάρη την ενσωμάτωση των διακυβερνητικών ρυθμίσεων που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης στο νομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Στην ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη για το «ποια μέτρα θα προτείνει η Κομισιόν ενόψει των συζητήσεων για τις διαδικασίες ολοκλήρωσης της τραπεζικής ένωσης και της οικονομικής ολοκλήρωσης της ΕΕ, ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια και ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», ο Π. Μοσκοβισί δεν δίνει σχετική απάντηση, ωστόσο αναφέρεται στην ιδέα ενός Ευρωπαίου Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, τονίζοντας ότι «θα έχει ρόλο αντιπροέδρου της Επιτροπής και προέδρου της Ευρωομάδας, το οποίο επιτρέπουν οι ισχύουσες Συνθήκες της ΕΕ». «Αυτή η νέα θέση αναμένεται να ενισχύσει τη διαφάνεια και τη δημοκρατική λογοδοσία της Ευρωομάδας και τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής για την ΕΕ και τη ζώνη του ευρώ, συνδυάζοντας τις υφιστάμενες αρμοδιότητες και τη διαθέσιμη εμπειρογνωμοσύνη, με σεβασμό προς τις εθνικές αρμοδιότητες», επισημαίνει.


Ακολουθούν πλήρεις η ερώτηση και η απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
προς την Επιτροπή
Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL)
Θέμα: Η λογοδοσία του Eurogroup
Στην έρευνα με τίτλο «Μια πράξη εξαφάνισης: η λογοδοσία του Eurogroup»1 η ΜΚΟ «Διεθνής Διαφάνεια» εστιάζει στην περίπτωση της Ελλάδας από το 2011 ως σήμερα, αλλά και στις πρόσφατες προκλήσεις του προϋπολογισμού της Ιταλίας, επαναλαμβάνοντας ότι το Eurogroup λειτουργεί ως «de facto οικονομική διακυβέρνηση», δεν υπόκειται σε συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, αλλά ουσιαστικά σε «πιέσεις από τις χρηματοπιστωτικές αγορές και χρονικούς περιορισμούς», «διαφεύγει της αποτελεσματικής λογοδοσίας», «τα περισσότερα μέλη του λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τους προϋπολογισμούς άλλων μελών χωρίς να διαθέτουν τους πόρους για την κατάλληλη ανάλυσή τους», και «δεν δημοσιεύει πρακτικά για τις αποφάσεις».
Αυτά βρίσκονται σε απόλυτη αντίθεση με την άμεση ανάγκη ενίσχυσης του δημοκρατικού ελέγχου και της λογοδοσίας, που συνιστά προτεραιότητα της Επιτροπής. 
Ερωτάται η Επιτροπή:
1) Ποια μέτρα θα λάβει και ποιος είναι ο συγκεκριμένος οδικός χάρτης για να ενισχυθεί η διαφάνεια και η δημοκρατική λογοδοσία του Eurogroup, κατά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ΕΕ;
2) Πώς αξιολογεί την ανάγκη ελέγχου εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις δραστηριότητες του Eurogroup, στο πλαίσιο ενίσχυσης της κοινοτικής μεθόδου;
3) Ποια μέτρα θα προτείνει ενόψει των συζητήσεων για τις διαδικασίες ολοκλήρωσης της τραπεζικής ένωσης και της οικονομικής ολοκλήρωσης της ΕΕ, ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια και ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου2;

Απάντηση του κ. Moscovici
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(6.5.2019)

Η Επιτροπή πιστεύει ότι η ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής Νομισματικής Ένωσης (ΟΝΕ) συνεπάγεται επίσης διαφάνεια και δημοκρατική λογοδοσία για τις αποφάσεις οι οποίες λαμβάνονται για λογαριασμό ή εκ μέρους της ζώνης του ευρώ.

Κατόπιν μιας σειράς πρωτοβουλιών που έχουν αναληφθεί από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ στον τομέα της εμβάθυνσης της ΟΝΕ, όπως η έκθεση των πέντε Προέδρων του Ιουνίου 2015, η Επιτροπή παρουσίασε έγγραφο προβληματισμού για την εμβάθυνση της ΟΝΕ και μια σειρά συγκεκριμένων προτάσεων κατά το 2017 και το 2018, παραδείγματος χάρη την ενσωμάτωση των διακυβερνητικών ρυθμίσεων που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης στο νομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης3,4.

Η Επιτροπή δημοσίευσε επίσης ανακοίνωση σχετικά με την ιδέα ενός Ευρωπαίου Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, ο οποίος θα έχει ρόλο αντιπροέδρου της Επιτροπής και προέδρου της Ευρωομάδας, το οποίο επιτρέπουν οι ισχύουσες Συνθήκες της ΕΕ5. Αυτή η νέα θέση αναμένεται να ενισχύσει τη διαφάνεια και τη δημοκρατική λογοδοσία της Ευρωομάδας και τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής για την ΕΕ και τη ζώνη του ευρώ, συνδυάζοντας τις υφιστάμενες αρμοδιότητες και τη διαθέσιμη εμπειρογνωμοσύνη, με σεβασμό προς τις εθνικές αρμοδιότητες.

https://transparency.eu/wp-content/uploads/2019/02/TI-EU-Eurogroup-report.pdf

2 βλ. σ. 13-22

3 COM(2017) 827.

4 COM(2017) 824.

5 COM(2017) 823.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ