ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

12/12/2019

Χ. Μαμουλάκης: Τεράστιες οι κοινωνικές συνέπειες από το νέο νόμο της κυβέρνησης ΝΔ για τα κόκκινα δάνεια - βίντεο

Χ. Μαμουλάκης: Τεράστιες οι κοινωνικές συνέπειες από το νέο νόμο της κυβέρνησης ΝΔ για τα κόκκινα δάνεια - βίντεο



Ομιλία του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο του υπουργείο Οικονομικών «Πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων»

 

Στις χαώδεις αποκλίσεις ανάμεσα στο σχέδιο της ΝΔ και σε αυτό του ΣΥΡΙΖΑ, στην απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την διαχείριση των κόκκινων δανείων, στην επίπλαστη και εν τέλει αντιδημοκρατική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου, αφού δεν ακούστηκαν αρμόδιοι εκπρόσωποι, και τελικά στο απόλυτο αντικοινωνικό προφίλ της κυβέρνησης που αγνοεί πλήρως ότι το αντικείμενο του σημερινού νομοσχεδίου αφορά στη στέγαση χιλιάδων συμπολιτών μας, αναφέρθηκε ο βουλευτής ν. Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης στην σημερινή ομιλία του στην Ολομέλεια στο πλαίσιο συζήτησης του νομοσχεδίου «Πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων». Και τόνισε ότι «το πρόβλημα αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με όρους που να διασαλεύουν την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική ειρήνη. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αν πρώτα δεν έχει διασφαλιστεί το δικαίωμα στην κατοικία και δεν έχει ισχυροποιηθεί η θέση των δανειοληπτών σε σχέση με τα τραπεζικά ιδρύματα».

Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στα εξής σημεία.

-«Το σχέδιο της απελθούσας κυβέρνησης για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων περιελάμβανε πολλά διαφορετικά εργαλεία. Αποτυπώθηκε και στην αναπτυξιακή στρατηγική της προηγούμενης κυβέρνησης ώστε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, δανειολήπτες, τράπεζες και επενδυτές, να γνωρίζουν τις επερχόμενες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ώστε να προσανατολίσουν ανάλογα και την οικονομική τους συμπεριφορά. Ύψιστη προτεραιότητα για τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντοτε η προστασία της πρώτης κατοικίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που υπέστησαν τα βάρη των μνημονίων και τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Και ταυτόχρονα στις προτεραιότητες μας συμπεριλαμβάνονταν και η διαμεσολάβηση ανάμεσα στις ελληνικές τράπεζες και τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να κατασκευάσουμε εκείνα τα εργαλεία που θα οδηγούσαν σε ρυθμίσεις οφειλών σε μεγάλη κλίμακα. Για όλους τους παραπάνω λόγους το σχέδιό μας περιελάβανε την αναθεώρηση του νόμου Κατσέλη, τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, τον εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού κώδικα, τον νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας και άλλα. Μέρος του σχεδίου μας αποτελούσε από την πρώτη μέρα και η προοπτική της δημιουργίας μιας bad bank. Σε αντίθεση με όσα εσφαλμένα είπε ο κύριος Υφυπουργός στην Επιτροπή, το σχέδιο Ηρακλής δεν πατάει στο άστρο του κυρίου Μητσοτάκη αλλά στο cash buffer της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα.

Το σχέδιο όμως, του ΣΥΡΙΖΑ θα λειτουργούσε σε ένα περιβάλλον εκτεταμένων ρυθμίσεων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσα από την στήριξη του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, τον οποίο εσείς έχετε χαρακτηρίσει νεκρό από την μέρα που αναλάβατε.

Και, παράλληλα, το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ θα ενεργοποιούταν σε ένα περιβάλλον προστασίας της πρώτης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών».

-«Το δικό σας σχέδιο, κατά δήλωση του εισηγητή της συμπολίτευσης στην επιτροπή, θα αρχίσει να φέρνει αποτελέσματα σε 6 μήνες από σήμερα. Όταν δηλαδή θα λήξει και η προστασία της πρώτης κατοικίας. Ο ίδιος εξάλλου, ο υφυπουργός μας είπε ότι η προστασία είναι εξασφαλισμένη εξαιτίας του κώδικα δεοντολογίας και μόνο. Την δε καθολική κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας την έχετε συμφωνήσει στο enchanced surveillance report. Το σχέδιο της κυβέρνησης θα τεθεί σε λειτουργία ενώ εκκρεμούν πάνω από 35.000 αιτήσεις μικρομεσσαίων επιχειρήσεων στο νόμο του εξωδικαστικού συμβιβασμού, τα δάνεια των οποίων, προφανώς, θα είναι προς τιτλοποίηση.

Επίσης, το σχέδιο νόμου προβλέπει την χρήση έως και 12 δις ευρώ. Η διαφορά από τα 9 δις ευρώ της αρχικής πρότασης είναι κατά την άποψη μου το ότι η κυβέρνηση δεν αποβλέπει σε κανένα άλλο εργαλείο διαχείρισης των απαιτήσεων απέναντι σε υπερχρεωμένες επιχειρήσεις παρά μόνο στην τιτλοποίηση.

Επίσης, η δυνατότητα του Υπουργού Οικονομικών να προβαίνει σε μονομερή αύξηση αυτού του ποσού εγείρει τεράστιο ζήτημα διαφάνειας και θα αποτελεί μια μόνιμη πηγή επισφάλειας για τα δημόσια οικονομικά.

Επαφίεται δηλαδή στην καλοσύνη των ξένων, και όχι στη βούληση του Έλληνα νομοθέτη το ότι το σχέδιο δεν θα έχει δυνητικές δημοσιονομικές επιπτώσεις».

 

 

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση:

 

Ομιλία Χάρη Μαμουλάκη, εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο «Πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων»


12 Δεκεμβρίου 2019

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας. Επ’ αυτού υπάρχει συναίνεση σε αυτή εδώ την αίθουσα. Η επιτυχής έξοδος από τα προγράμματα δημοσιονομικής εποπτείας δεν θα φέρει τα προσδοκώμενα οφέλη για την ελληνική οικονομία, αν η πληγή αυτή του ελληνικού τραπεζικού συστήματος δεν αντιμετωπιστεί.
Το πρόβλημα αυτό, όμως, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με όρους που να διασαλεύουν την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική ειρήνη.
Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αν πρώτα δεν έχει διασφαλιστεί το δικαίωμα στην κατοικία και δεν έχει ισχυροποιηθεί η θέση των δανειοληπτών σε σχέση με τα τραπεζικά ιδρύματα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Το σχέδιο της απελθούσας κυβέρνησης για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων ήταν πολυδιάστατο και περιελάμβανε πολλά διαφορετικά εργαλεία.
Το σχέδιο αυτό αποτυπώθηκε και στην αναπτυξιακή στρατηγική της προηγούμενης κυβέρνησης ώστε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, δανειολήπτες, τράπεζες και επενδυτές, να γνωρίζουν τις επερχόμενες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ώστε να προσανατολίσουν ανάλογα και την οικονομική τους συμπεριφορά.
Φυσικά, όπως και εσείς με το παρών νομοσχέδιο, έτσι και εμείς μέρος της λύσης που προωθούσαμε, αφορούσε και την διευκόλυνση των τραπεζών.
Το σχέδιο-νόμου που κατέθεσε χθες εσπευσμένα η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει να αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στην Ελλάδα και στους Ευρωπαϊκούς θεσμούς από τον προηγούμενο Φλεβάρη. Αυτό εξάλλου αποτυπώνεται και στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που το ίδιο σχέδιο νόμου επικαλείται.
Παράλληλα όμως, ύψιστη προτεραιότητα για τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντοτε η προστασία της πρώτης κατοικίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που υπέστησαν τα βάρη των μνημονίων και τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης.
Και ταυτόχρονα στις προτεραιότητες μας συμπεριλαμβάνονταν και η διαμεσολάβηση ανάμεσα στις ελληνικές τράπεζες και τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να κατασκευάσουμε εκείνα τα εργαλεία που θα οδηγούσαν σε ρυθμίσεις οφειλών σε μεγάλη κλίμακα.
Για όλους τους παραπάνω λόγους το σχέδιό μας περιελάβανε την αναθεώρηση του νόμου Κατσέλη, τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, τον εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού κώδικα, τον νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας και άλλα.
Μέρος του σχεδίου μας αποτελούσε από την πρώτη μέρα και η προοπτική της δημιουργίας μιας bad bank.
Την πρόταση αυτή την είχαμε καταθέσει επανειλημμένα στους εκπροσώπους των δανειστών μέχρι τελικά να συναινέσουν στο σχέδιο για ένα Asset Protection Scheme, το οποίο απεστάλη επισήμως τον προηγούμενο Φλεβάρη.
Η επί της αρχής αυτή έγκριση των ευρωπαϊκών θεσμών δεν θα ήταν εφικτή αν πρώτα δεν είχε επιτυχώς ολοκληρωθεί το τρίτο πρόγραμμα.
Ταυτόχρονα, η έγκριση αυτή δεν θα ήταν εφικτή αν δεν είχαν εξυγιανθεί τα δημόσια οικονομικά και δεν είχαν δημιουργηθεί εκείνες οι δεξαμενές ρευστότητας που θα μας επέτρεπαν με ασφάλεια να αποκλιμακώσουμε τα επιτόκια δανεισμού της χώρας μας.
Σε αντίθεση με όσα εσφαλμένα είπε ο κύριος Υφυπουργός στην Επιτροπή, το σχέδιο Ηρακλής δεν πατάει στο άστρο του κυρίου Μητσοτάκη αλλά στο cash buffer της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα.
Το σχέδιο όμως, του ΣΥΡΙΖΑ θα λειτουργούσε σε ένα περιβάλλον εκτεταμένων ρυθμίσεων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσα από την στήριξη του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, τον οποίο εσείς έχετε χαρακτηρίσει νεκρό από την μέρα που αναλάβατε.
Και, παράλληλα, το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ θα ενεργοποιούταν σε ένα περιβάλλον προστασίας της πρώτης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών.

Τι κάνει διαφορετικό από όλα τα παραπάνω η κυβέρνηση με το παρόν σχέδιο νόμου;
Καταρχήν το «σχέδιο Ηρακλής» είναι μια προσπάθεια πώλησης ομολογιών που θα εκδώσουν οι τράπεζες από τις απαιτήσεις των μη-εξυπηρετούμενων δανείων τους με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Μέχρι εδώ καλά.
Η συναλλαγή περιλαμβάνει τέσσερα μέρη. Τις τράπεζες που τιτλοποιούν τις απαιτήσεις τους. Το όχημα ειδικού σκοπού εντός του οποίου μεταφέρονται οι τίτλοι. Τους επενδυτές που προτίθενται να βάλουν τα χρήματα τους σε αυτά τα προϊόντα. Και τις ανεξάρτητες εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων, τους servicers, που θα κληθούν να παράξουν επιπλέον έσοδα, μέσα από ρευστοποιήσεις, δικαστικές διαμάχες, πλειστηριασμούς, ρυθμίσεις ή όποια άλλη στρατηγική επιλέξουν ώστε να πληρωθεί τόσο το δημόσιο όσο και οι επενδυτές.
Η εγγύηση του ελληνικού δημοσίου τίθεται εν ενεργεία υπό την προϋπόθεση της πώλησης του 50%+1 των ομολογιών χαμηλών εξασφαλίσεων.
Το ελληνικό δημόσιο, στο παραπάνω σχήμα είναι πράγματι μερικώς εξασφαλισμένο καθώς η εγγύηση του αφορά δάνεια χαμηλού ρίσκου, είναι πρωτοφειλέτης και διατηρεί το δικαίωμα υπό όρους να κρίνει τους servicers ως έκπτωτους.
Από τα παραπάνω είναι εμφανές ότι τόσο οι Servicers όσο και οι τράπεζες και οι επενδυτές δεν θα μπορέσουν να απολαύσουν τα προνόμια αυτού του προγράμματος παρά μόνο αν εντατικοποιήσουν τις δράσεις τους στρεφόμενοι ενάντια στους δανειολήπτες.
Και εδώ αρχίζουν οι πλέον χαώδεις αποκλίσεις ανάμεσα στο σχέδιο της παρούσας κυβέρνησης και σε αυτό του ΣΥΡΙΖΑ.
Το σχέδιο, κατά δήλωση του εισηγητή της συμπολίτευσης στην επιτροπή, θα αρχίσει να φέρνει αποτελέσματα σε 6 μήνες από σήμερα. Όταν δηλαδή θα λήξει και η προστασία της πρώτης κατοικίας.
Ο ίδιος εξάλλου, ο υφυπουργός μας είπε ότι η προστασία είναι εξασφαλισμένη εξαιτίας του κώδικα δεοντολογίας και μόνο.
Την δε καθολική κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας την έχετε συμφωνήσει στο enchanced surveillance report.
Το σχέδιο της κυβέρνησης θα τεθεί σε λειτουργία ενώ εκκρεμούν πάνω από 35.000 αιτήσεις μικρομεσσαίων επιχειρήσεων στο νόμο του εξωδικαστικού συμβιβασμού, τα δάνεια των οποίων, προφανώς, θα είναι προς τιτλοποίηση.

Κανείς θα μπορούσε να αναφερθεί και σε επιμέρους θέματα που καλλιεργούν την καχυποψία μας.
Για παράδειγμα το σχέδιο νόμου προβλέπει την χρήση έως και 12 δις ευρώ. Η διαφορά από τα 9 δις ευρώ της αρχικής πρότασης είναι κατά την άποψη μου το ότι η κυβέρνηση δεν αποβλέπει σε κανένα άλλο εργαλείο διαχείρισης των απαιτήσεων απέναντι σε υπερχρεωμένες επιχειρήσεις παρά μόνο στην τιτλοποίηση.
Επίσης, η δυνατότητα του Υπουργού Οικονομικών να προβαίνει σε μονομερή αύξηση αυτού του ποσού εγείρει τεράστιο ζήτημα διαφάνειας και θα αποτελεί μια μόνιμη πηγή επισφάλειας για τα δημόσια οικονομικά.
Τέλος, παραμένει στην διακριτική ευχέρεια του επόπτη της επιτροπής το να θεωρήσει ότι οι εγγυήσεις αυτές είναι μηδενικού ρίσκου, και άρα δεν αποτελούν με κανένα τρόπο δημοσιονομικό κίνδυνο.
Επαφίεται δηλαδή στην καλοσύνη των ξένων, και όχι στη βούληση του Έλληνα νομοθέτη το ότι το σχέδιο δεν θα έχει δυνητικές δημοσιονομικές επιπτώσεις.
Αυτό, εξάλλου, απάντησε και ο κύριος Υφυπουργός στην επιτροπή στην σχετική μας ερώτηση.

Όλες όμως, οι παρατηρήσεις για τα επί μέρους άρθρα και τις κακοτεχνίες του νόμου ωχριούν μπροστά στην γενική εικόνα.
Και η γενική εικόνα είναι αυτή της απουσίας ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την διαχείριση των κόκκινων δανείων.
Η γενική εικόνα είναι αυτή της επίπλαστης διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου. Ζήτημα που εν προκειμένω δεν είναι απλώς νομικισμός ή τυπολατρεία.
Είναι η αντιδημοκρατική μεθόδευση της κυβέρνησης ώστε να μην ακούσουμε ούτε ένα εκπρόσωπο από τους εκατομμύρια των δανειοληπτών της χώρας μας σε αυτή την αίθουσα.
Η γενική εικόνα είναι η απουσία οποιασδήποτε υποχρέωσης εκ μέρους των τραπεζών να διαθέσουν τα μελλοντικά τους αποδεσμευμένα κεφάλαια σε παραγωγικές κατευθύνσεις.
Και η μεγάλη εικόνα είναι αυτό το απόλυτα αντικοινωνικό προφίλ της κυβέρνησης που αγνοεί πλήρως ότι το αντικείμενο του σημερινού νομοσχεδίου δεν αφορά τις εταιρίες διαχείρισης κινδύνου, τα risk assessment units των τραπεζών και τους χρηματοπιστωτικούς συμβούλους, αλλά τα σπίτια των συμπολιτών μας.
Η μεγάλη εικόνα είναι η απόλυτη υποκρισία και η πλήρη συσκότιση εκ μέρους της κυβέρνησης αναφορικά με τις κοινωνικές συνέπειες από την ενεργοποίηση ενός τέτοιου ισχυρού εργαλείου σε ένα περιβάλλον μηδενικής προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Για τους παραπάνω λόγους σας καλούμε όλους να καταψηφίσετε το παρών σχέδιο νόμου.
Σας ευχαριστώ!



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ