ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

16/12/2019

Γ. Γκιόλας: Ο προϋπολογισμός αδιαφορεί για τη χάραξη μιας δίκαιης και βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης - βίντεο

Γ. Γκιόλας: Ο προϋπολογισμός αδιαφορεί για τη χάραξη μιας δίκαιης και βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης - βίντεο



Ομιλία του βουλευτή Αργολίδας του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή για τον προϋπολογισμό του 2020

 

Ο προϋπολογισμός της χώρας μας έχει, κατά καιρούς, χαρακτηρισθεί αναπτυξιακός ή υφεσιακός, μνημονιακός ή αντιμνημονιακός, επεκτατικός ή συντηρητικός.

Ο υπό ψήφιση προϋπολογισμός είναι μόνο, ή κυρίως, εμμονικός και ιδεοληπτικός.

Για τη ΝΔ, οι αριθμοί δεν καταγράφονται για να αποδώσουν με ρεαλιστικό τρόπο και ασφαλή πρόβλεψη την πορεία της οικονομίας προς την οικονομική ανάπτυξη, έστω όπως την οραματίζεστε εσείς.

Τα λογιστικά στοιχεία παρατίθενται επεξεργασμένα και φιλτραρισμένα, ώστε να συμφωνήσουν με όποιες εκτιμήσεις συνάδουν προς το συνειδησιακό και ιδεολογικό σας υπόβαθρο.

Κατά το αφήγημά σας, η βελτίωση των οικονομικών της χώρας εξαρτάται απόλυτα από την αγορά και τις μόνες ικανές να παράξουν πλούτο δυνάμεις της. Η αόρατη κινητήρια ισχύς της αυτορρυθμιζόμενης αγοράς (κάτι κοινωνικά ανατριχιαστικό μας θυμίζει αυτό), θα προκαλέσει επενδύσεις, θα προάξει την επιχειρηματικότητα και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, με καλοπληρωμένες, μάλιστα, απολαβές.

 

Πώς βλέπετε να γίνουν όλα αυτά ;

Aσφαλώς και προεχόντως, με τις φοροελαφρύνσεις, με φοροελαφρύνσεις, όμως, που έχουν μονομερώς κατανεμηθεί υπέρ των μεγάλων επιχειρήσεων και των ελίτ.

Αντιθέτως, τις δαπάνες για δημόσιες δαπάνες, για επενδύσεις σε υποδομές και στο περιβάλλον, για κοινωνική προστασία και δημόσια αγαθά, για ευκαιρίες στο εξειδικευμένο δυναμικό των νέων ανθρώπων, τις κρίνατε ως μη αναγκαίες, περιορίζοντάς τες στο ελάχιστο.

Για σας, φτάνει να αφεθούν να λειτουργήσουν ανεξέλεγκτα οι δυνάμεις της επιχειρηματικότητας και της κερδοσκοπίας, απαλλασσόμενες, μάλιστα, από θεσμικούς, περιβαλλοντικούς και άλλους περιορισμούς, προκειμένου, με κάποιον μαγικό τρόπο, να μεγαλουργήσουν με επενδύσεις που θα φέρουν και νέες θέσεις εργασίας.

Η συνταγή είναι δοκιμασμένη, επιτυχής για τον πλούτο και τους κατέχοντες, καταδικαστική όμως για το σύνολο των λαϊκών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης!

Οι επιλογές σας αυτές, πέραν του αντικοινωνικού χαρακτήρα που έχουν λόγω της υιοθέτησης του απόλυτου νεοφιλελεύθερου δόγματος, είναι βέβαιο ότι θα δοκιμασθούν από εξωγενείς παράγοντες, θέση που σαφώς αποτυπώνεται στο κείμενο του προϋπολογισμού, καθώς οι περιστάσεις αυτές είναι πιθανόν να διαψεύσουν την υψηλή ανάπτυξη που προβλέπεται σύμφωνα με το τρέχον μακροοικονομικό σενάριό σας.

 

Ως τέτοιες δυσμενείς εξελίξεις, αναφέρονται :

α. Ο προβληματικός ρυθμός ανάπτυξης στο επίπεδο της Ευρωζώνης και την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου. Με την ιδιαίτερη επισήμανση της συνεχούς πτώσης του ετήσιου ρυθμού ανόδου του πραγματικού ΑΕΠ στη ζώνη του ευρώ από 3% το 2017 στο 1,2% το 2018 και σε 1,1% το γ’ τρίμηνο του 2019.

γ. Η ύπαρξη περαιτέρω κλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων και του εμπορικού προστατευτισμού.

δ. Νέες παγκόσμιες γεωπολιτικές εντάσεις, ιδιαίτερα εμφανείς στον ευαίσθητο γειτονικό μας χώρο της Ν.Α. Μεσογείου, αλλά σχετιζόμενες και με την επιθετική πολιτική της ανατολικής γείτονος χώρας.

ε. Τυχόν δυσμενής έκβαση από την αποχώρηση των διαπραγματεύσεων κατά την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. και

στ. Πιθανός κίνδυνος κάμψης του τουριστικού τομέα, μετά από συνεχή άνοδο 7αετίας συνεπεία των ανωτέρω κρίσιμων ενδεχομένων, αλλά και λόγω της πτώχευσης ενός Διεθνούς Τουριστικού κολοσσού.

 

Σε ποια, επομένως, κριτήρια θεμελιώνετε την πεποίθησή σας για ρυθμούς ανάπτυξης του 2,8%, ενόσω το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και ο ΟΟΣΑ προβλέπουν 2,2%, η δε Κομισιόν, 2,3%;

 

Πως οδηγείστε στην πρόβλεψη ότι μέσα στη χώρα η ιδιωτική κατανάλωση θα εκτιναχθεί τριπλασιάζοντας το ποσοστό της από 0,6% φέτος σε 1,8% το ’20, ενώ τα φυσικά πρόσωπα, δηλαδή τα νοικοκυριά, θα επιβαρυνθούν με επιπλέον 323 εκατ. ευρώ φόρου εισοδήματος, 84 εκατ. φόρους ακίνητης περιουσίας και περί τα 106 εκατ. λιγότερες επιστροφές φόρων, δηλ. ένα συνολικό ποσό 513 εκατ. Ευρώ και πλέον που, εν δυνάμει, θα το στερηθεί η ντόπια αγορά ;

Ανάγκη πλέον να διατρέξω ορισμένα βασικά στοιχεία των εσόδων και των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού του 2020, αποπειρώμενος να τα συγκρίνω με τα αντίστοιχα του 2019.

- Η προβλεπόμενη αύξηση των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, για το 2020, υπολείπεται σε απόλυτο αριθμό, του 2019, κατά 132 εκατ., δηλ. συγκριτική μείωση της τάξης του 40%.

- Οι κοινωνικές παροχές κατά το έτος 2019 υπήρξαν αυξημένες κατά 1.834 εκατ. ευρώ, που σε μέγιστο βαθμό πιστώνονται στην Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αφού στην αύξηση αυτή συμπεριλήφθηκε ποσό 971 εκατ., για τη χορήγηση της 13ης σύνταξης, που την ψηφίσαμε ως μόνιμο μέτρο, - αυτής, την οποία εσείς διαγράφετε μονοκοντυλιά. Την βαπτίσατε μάλιστα έκτακτο επίδομα και με την πρόφαση αυτή πετσοκόψατε το ΚΕΑ.

- Ένα διαφωτιστικό, των προθέσεων σας στοιχείο είναι η αποτυπούμενη μείωση του φόρου εισοδήματος Ν.Π., στο ύψος των 446 εκατ. ευρώ. Με το φορολογικό, μάλιστα, νομοσχέδιο η ελάφρυνση που προκύπτει κυρίως στρέφεται στις μεγάλες επιχειρήσεις, αφού το υψηλότατο ποσοστό, 80% της ελάφρυνσης θα κατευθυνθεί σε 6.000 επιχειρήσεις, μόλις στο 2% του συνόλου αυτών.

- Αναγκαίο επίσης είναι να επισημανθεί το γεγονός ότι αυξήσεις αναμένονται στο από τους Δήμους επιβαλλόμενο Τ.Α.Π., αφού προϋπολογίζεται αυξημένο κονδύλι 111 εκατ. Ευρώ, ένα ακόμη έμμεσο φορολογικό χαράτσι.

 

Απαραίτητη η αναφορά στους περιορισμούς κοινωνικών και άλλων δαπανών, όπως :

Μειώσεις προνοιακών επιδομάτων : α. ΑΜΕΑ : 170 εκατ. , β. οικογενειακών (επιδομάτων) : 140 εκατ. , γ. μειώσεις επιδόματος ενοικίου : 51 εκατ. Ευρώ

H συνταξιοδοτική δαπάνη περικόπτεται κατά 250 εκατομμύρια ευρώ, αφού δεν έφτανε η κατάργηση της 13ς σύνταξης του Πάσχα, για να εξασφαλισθεί η φορολογική ελάφρυνση των υψηλών εισοδημάτων. Το εφαρμόσατε, άλλωστε, εντελώς ξεδιάντροπα και με τη μείωση κατά 22% του ΕΝΦΙΑ, για τους ιδιοκτήτες περιουσιών άνω των 500.000 Ευρώ.

Κοινωνικά απαράδεκτος ο περιορισμός του ΚΕΑ και πρέπει να ακουστεί και πάλι.

 

KEA 2017 = 629 εκατ. ευρώ σε 1.600.000 δικαιούχους

2018 = 750 εκατ. ευρώ σε 3.650.000 ‘’

2019 = 780 εκατ. ευρώ σε 3.700.000 ‘’

 

ΚΕΑ με τη ΝΔ για το 2020 = 175 εκατ. σε 750.000 δικαιούχους

Τέλος, ειδική μνεία θέλω να κάνω στην άρνηση της κυβέρνησης να διαπραγματευθεί τη χαλάρωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα κατά 1% ή 1,9 δις περίπου, προσφέροντας ως ισοδύναμο αντάλλαγμα το αντίστοιχο αποθεματικό, διεργασία που είχε φέρει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης η δική μας διακυβέρνηση χωρίς να έχει γίνει, βέβαια, εξαρχής δεκτή, αλλά και χωρίς να έχει προβληθεί ουσιαστικά αντίρρηση. Με την κατάλληλη πειστική και επαρκή επιχειρηματολογία, θα ήταν δυνατόν να επιτευχθεί η μείωση του πλεονάσματος κατά 1%, ώστε κατ’ αυτόν τον τρόπο, να περιορισθούν τα πλεονάσματα και να κατευθυνθούν σε περαιτέρω ενίσχυση των λαϊκών τάξεων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Επειδή, γνωρίζω ότι ο αντίλογος σας είναι ότι δεν υπήρχε συμφωνημένη αποδοχή της πρότασης αυτής, θα υπενθυμίσω ότι και ο κ. Σταϊκούρας περιέλαβε στα δημόσια έσοδα ποσό 644 εκατ. ευρώ, από τα κέρδη των ομολόγων ANFA’S και SMP’S, χωρίς ακόμη να έχει λάβει την έγκριση των θεσμών.

Κλείνω, λέγοντας ότι καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό της Κυβέρνησης, που με σαφή ταξικό προσανατολισμό ευνοεί τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και τους κατέχοντες και περιστέλλει κατακτήσεις και κοινωνικά δικαιώματα των λαϊκών στρωμάτων και των μεσαίων τάξεων, αδιαφορώντας για τη χάραξη μιας δίκαιης και βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης για τη συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ