ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

16/12/2019

Π. Πέρκα: Υπάρχει πλήρης εγκατάλειψη από τη ΝΔ του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών - βίντεο

Π. Πέρκα: Υπάρχει πλήρης εγκατάλειψη από τη ΝΔ του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών - βίντεο



Ομιλία της αναπληρώτριας Τομέαρχη Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτή Φλώρινας, στην Ολομέλεια της Βουλής, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2020»

 

Η αναπληρώτρια τομεάρχης Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, ξεκίνησε την ομιλία της αναφέροντας ότι «σήμερα μαθαίνουμε ότι τελικά μας κάνατε πλάκα. Ότι το υπερταμείο δεν υποθηκεύει τελικά την περιουσία του ελληνικού δημοσίου αλλά αποτελεί εργαλείο για τη στήριξη της ανάπτυξης και το μαξιλάρι έχει συνεισφέρει σημαντικά στη μείωση του κόστους δανεισμού. Ότι το 2,8% δεν είναι αναιμική ανάπτυξη, αφού αυτός είναι και ο στόχος του προϋπολογισμού. Άρα ούτε εμείς είχαμε αναιμική ανάπτυξη, γιατί 2,8% είναι η αναθεωρημένη ανάπτυξη για το 2ο τρίμηνο του 2019.Ότι βγάλαμε παραπάνω συντάξεις και όχι όπως μας έλεγε ο κ. Βρούτσης ότι η συνταξιοδοτική δαπάνη ήταν μειωμένη, γιατί δεν βγάζαμε συντάξεις. Τώρα η συνταξιοδοτική δαπάνη εμφανίζεται μειωμένη κατά €200 εκ περίπου. Είναι προφανές ότι αυτός που θα βγάλει λιγότερες συντάξεις, είναι η ΝΔ. `

Για να μην πούμε για το δημοσιονομικό κενό, το οποίο ήταν τόσο μεγάλο, ώστε κατευθείαν δώσατε €200εκ για ΕΝΦΙΑ, εκ των οποίων τα €136εκ τα παίρνετε πίσω με τις αντικειμενικές αξίες. Η συνεισφορά πέρα από τα €260εκ που δώσαμε εμείς για τον ΕΝΦΙΑ είναι γύρω στα €60εκ.

Ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ περιέκοψε το ΠΔΕ προκειμένου να πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους σε βάρος της ανάπτυξης. Ότι η εκτέλεση του ΠΔΕ το 2018 που έφτασε τα 6237 εκ ευρώ ήταν μια χαρά αφού το 2019 θα εκτελεστούν 6150 εκ ευρώ όταν ο στόχος ήταν 6750 εκ €.Σύμφωνα με δικές σας εκτιμήσεις το 2019 θα υπάρχει υποεκτέλεση του ΠΔΕ κατά 600 εκ. €. Άρα το 2019 θα κλείσει χαμηλότερα από το 2018 παρόλο που το 1ο εξάμηνο του 2019 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε εκτέλεση δαπανών ΠΔΕ αυξημένη κατά 500 εκ. € σε σχέση με το αντίστοιχο του 2018!

Η αλήθεια είναι ότι με την πολιτική που ακολουθείτε και το πάγωμα των έργων φοβόμαστε ότι η εκτέλεση του ΠΔΕ δεν θα φτάσει ούτε τα €6150 εκ. Και φυσικά υπάρχει ο κίνδυνος όχι μόνο να εκτροχιαστεί η πορεία πληρωμών του ΠΔΕ το 2020. Αλλά ακόμα και η επιτυχής ολοκλήρωση και απορρόφηση του ΕΣΠΑ το 2023 λόγω και της φύσης των δαπανών του ΠΔΕ που έχει μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα. Θα πρέπει να μας εξηγήσετε τον σχεδιασμό σας για μια σειρά έργα όπως : πάγωμα εντάξεων και πληρωμών σε δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας που ήταν έτοιμες τον Ιούνιο του 2019, πάγωμα των έργων επέκτασης δικτύων φυσικού αερίου λόγω ιδιωτικοποίησης της ΔΕΔΑ Υποδομών, κ.α.

Θέλω να αναφερθώ όμως ιδιαιτέρως στον προϋπολογισμό του ΥΠΟΜΕ που παρουσιάζεται δραστική περικοπή και στο εθνικό σκέλος κατά 82 εκ και στο συγχρηματοδοτούμενο κατά 255 εκ. Συνολική μείωση 337 εκ. Ιστορικό χαμηλό για το Υπουργείο. Ίσως βέβαια έτσι σας βγει καλύτερα το ποσοστό της απορρόφησης γιατί απορρόφηση με βαλτωμένα έργα δεν προβλέπεται! Γιατί έχουμε πάγωμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, ματαίωση του σχεδιασμού του Μετρό Θεσ/κης, σιδηροδρομικά έργα (ΕΡΓΟΣΕ) με μειωμένο προϋπολογισμό, τον ΒΟΑΚ να τον εξετάζετε από μηδενική βάση.

Φυσικά δεν λείπουν και τα κόλπα. Οι δαπάνες για επιδότηση των άγονων γραμμών θα καλυφθούν από το ΠΔΕ με αποτέλεσμα να μειώνεται ο πραγματικός δημοσιονομικός χώρος του ΠΔΕ. Εξαιρείται μάλλον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εξακολουθεί να επιδοτείται από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΥΠΟΜΕ. Γιατί αυτή η διαφοροποίηση;

Σε ότι αφορά στην ΥΠΑ και στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας η οποία συστάθηκε ήδη το 2016 και οργανώθηκε περαιτέρω το 2018 με την έκδοση του Π.δ. 84/2018. Τον Απρίλιο του 2019 εκδόθηκαν ακόμα και οι Υπουργικές Αποφάσεις κατανομής του προσωπικού της ΥΠΑ στην ΑΠΑ και πέραν αυτού έχει ήδη τακτοποιηθεί χωροταξικά ο νέος φορέας σε εγκαταστάσεις διακριτές από εκείνες της ΥΠΑ.

Παρατηρούμε ότι στον προϋπολογισμό δεν εγγράφονται διακριτές πιστώσεις για την έναρξη λειτουργίας της ΑΠΑ και ταυτόχρονα διατηρείται – και μάλιστα αυξημένη - η ίδια μισθολογική δαπάνη για την ΥΠΑ όταν είναι γνωστό ότι περίπου 300 άτομα εκ των 2500 που υπηρετούν στην ΥΠΑ έχουν ήδη κατανεμηθεί στην ΑΠΑ και η μισθολογική δαπάνη που αντιστοιχεί σε αυτούς θα βάρυνε την ΑΠΑ. Κατά συνέπεια αποκαλύπτεται η πρόθεση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών να μην λειτουργήσει η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ως Ανεξάρτητη Αρχή.

Ο κ. Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσιάζεται ανακόλουθος τόσο απέναντι στον επικεφαλής της EASA κ. PatrickKy και συνολικά στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσο και απέναντι στον Ελληνικό Λαό και στους εργαζόμενους της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας αναφορικά με την χρήση των πόρων του Κρατικού Προϋπολογισμού και την στελέχωση μίας υπηρεσίας νευραλγικής για την ασφάλεια των πτήσεων, την ΑΠΑ.

Στην Αιτιολογική Έκθεση, γίνεται αναφορά σε «…στοχευμένο σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής και τον εξορθολογισμό και βελτίωση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής που διέπει την δωρεάν μετακίνηση. Η αναμενόμενη απόδοση ανέρχεται σε 5 εκ. € για το 2020». Σε ότι αφορά την εισιτηριοδιαφυγή, είναι κάτι θετικό αν και με το ηλεκτρονικό εισιτήριο που εμείς εφαρμόσαμε πρέπει να έχει μειωθεί σημαντικά. Επομένως φοβόμαστε ότι υποκρύπτει περιορισμό των κατηγοριών δικαιούχων δωρεάν μετακίνησης. Καλό θα ήταν σε ότι αφορά τις αστικές συγκοινωνίες να ασχοληθείτε με την πύκνωση και εξορθολογισμό των δρομολογίων….

Επίσης να μας εξηγήσετε τον σχεδιασμό σας για τον ΟΑΣΘ. Καταργήσατε με τροπολογία την ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης) στον προϋπολογισμό βέβαια αναφέρεται, είναι δηλαδή και πρόχειρος, και μονιμοποιήσατε το μεταβατικό καθεστώς του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, διατηρώντας το για 3 ακόμα χρόνια και συγχρόνως απευθείας ανάθεση του 1/3 περίπου του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ. Με την ανάθεση αυτή αποκαλύπτεται άλλο ένα deal της ΝΔ, μετά τη μετάθεση του χρονοδιαγράμματος παράδοσης του Μετρό Θεσσαλονίκης στο 2023, αφού πέρα από τις ρήτρες που θα πληρώνει το Ελληνικό Δημόσιο στον εργολάβο, η Κυβέρνηση φροντίζει και για την κερδοφορία των ΚΤΕΛ για τα επόμενα 3 χρόνια.

Οι μεταφορές αποτελούν έναν από τους ανερχόμενους και δυναμικούς κλάδους της οικονομίας και μπορεί να συμβάλει στην αύξηση του ΑΕΠ με προϋπόθεση τον στρατηγικό σχεδιασμό και την ορθή αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας. Η αύξηση του εμπορίου και ιδιαίτερα του όγκου των εξαγωγών συνδέεται άμεσα με την αύξηση της ζήτησης για υπηρεσίες logistics, οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές στην παγκόσμια και ευρωπαϊκή οικονομία. Έχουν παγώσει οι διαδικασίες για τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Ενώ η διαγωνιστική διαδικασία είναι σε εξέλιξη, ο κ Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι στην περιοχή προγραμματίζεται η δημιουργία «Ελεύθερης Οικονομικής Ζώνης».

Υπάρχει πλήρης εγκατάλειψη από τη ΝΔ του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών (ΕΣΣΜ). Ο Μητσοτάκης από το βήμα της ΔΕΘ και λίγους μόλις μήνες μετά την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου Σχεδίου εξήγγειλε την κατασκευή υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (fly-over) στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, ένα έργο που δεν εντάσσεται σε κανενός επιπέδου σχεδιασμό».

Στη συνέχεια η κα Πέρκα αναφέρθηκε σε δύο θέματα που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Φλώρινα. Πρώτον, το επίδομα θέρμανσης. Δήλωσε χαρακτηριστικά «ξέρετε πόσα πρέπει να δίνει μια οικογένεια στη Φλώρινα για να ζεσταθεί; Βλέπουμε στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού ότι τα επιδόματα είναι μειωμένα επειδή δόθηκαν πολλά για το επίδομα θέρμανσης το 2019. Άρα το 2020 μηδέν; Να πω δηλαδή στους συμπολίτες μου ότι το επίδομα θέρμανσης για το 2020 δεν θα υπάρχει». Δεύτερον, στην απολιγνιτοποίηση. Ενώ υπάρχει η δέσμευση για το 2028, στον προϋπολογισμό, όπως και στον αναπτυξιακό, δεν υπάρχει καμία αναφορά για κονδύλια για αυτό τον σκοπό.

Στην συνέχεια η κα Πέρκα αναφέρθηκε στην επένδυση του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά. «Πάμε τώρα στην μεγαλύτερη πλάκα που μας κάνετε και αφορά στο Ελληνικό. Το γράφει η εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού και το ακούω και από αυτό το βήμα, από βουλευτές. Θα έπρεπε ο αρμόδιος Υπουργός να σας ενημερώσει ότι αυτό το έργο του το δώσαμε σχεδόν έτοιμο. Η επένδυση του Ελληνικού είχε 11 αναβλητικές αιρέσεις, κάποιες από αυτές απαράδεκτες, με μία σύμβαση απαράδεκτη την οποία διορθώσαμε. Για παράδειγμα η πρόβλεψη στο προϋπολογισμό για την καταβολή του 51% του τιμήματος κατά τη δεύτερη επέτειο της μεταβίβασης των μετοχών, προβλέπεται στη τροποποιητική σύμβαση που κάναμε εμείς και όχι στην αρχική.

Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε ένα έργο στο μηδέν, με την αρχική σύμβαση, χωρίς να συνοδεύεται καν με το απαιτούμενο τοπογραφικό διάγραμμα, χωρίς κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους, χωρίς οριοθέτηση ρεμάτων, χωρίς καθορισμό αιγιαλού, χωρίς Κτηματολόγιο, χωρίς επίλυση δασικών εκκρεμοτήτων, όπως συνέβαινε σε όλη τη χώρα. Γιατί αυτό το παραγωγικό μοντέλο προωθούσατε, επενδύσεις χωρίς τα απαιτούμενα εργαλεία. Στη συνέχεια η κα Πέρκα αναφέρθηκε ενδεικτικά στις αναβλητικές αιρέσεις που έχουν πληρωθεί. το Π.Δ για την έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης ανάπτυξης. «H παράδοση του Ακινήτου ελευθέρου από κατοχή τρίτων. Παρότι οι σχετικές ενέργειες για την μετεγκατάσταση δημόσιων και ιδιωτικών φορέων (69 φορείς) λόγω της πολυπλοκότητας του εγχειρήματος έπρεπε να έχουν ξεκινήσει ήδη από το 2012. Καταφέραμε και ολοκληρώσαμε αυτή την πολύ δύσκολη αίρεση δεδομένου ότι μιλάμε για υπηρεσίες τις ΥΠΑ, λεωφορεία κλπ. Ιδρύθηκε και συστάθηκε ο φορέας διαχείρισης κοινοχρήστων του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά και βεβαίως ο διεθνής διαγωνισμός για την χορήγηση άδειας καζίνο εντός του Μητροπολιτικού πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2019. Ιδιαίτερα αυτή η αναβλητική αίρεση είναι παγκόσμια πρωτοτυπία. Έπρεπε το Ελληνικό Δημόσιο να κάνει το διαγωνισμό αλλά ταυτόχρονα έπρεπε να προκύπτει και ότι ο επενδυτής θα λαμβάνει χρήματα, ως ενοίκιο της έκτασης από αυτόν που θα του χορηγηθεί η άδεια του καζίνου, μετά την μεταβίβαση των μετοχών. Απίστευτη η αρχική σύμβαση όπως και γενικά όλες οι συμβάσεις που υπέγραφαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ -ΝΔ, οι οποίες δεν προάσπιζαν τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου».

Το μόνο που είχε να κάνει αυτή η κυβέρνηση ήταν α) η έκδοση των ΚΥΑ για τις περιοχές προς πολεοδόμηση και των ζωνών ανάπτυξης, που ήταν η εξειδίκευση του π.δ/τος έγκρισης του ΣΟΑ, οι οποίες εδώ και ένα χρόνο αποτελούσαν αντικείμενο επεξεργασίας των αρμόδιων Υπηρεσιών, είχε ολοκληρωθεί και η απαιτούμενη δημόσια διαβούλευση και ήταν έτοιμες για το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας και β) η ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού για το καζίνο. Στη συνέχεια η κα Πέρκα ανέφερε ότι «ο κ. Μητσοτάκης είχε πει ότι χρειάζεται επτά (7) ημέρες. Τότε γελάσαμε γιατί ήταν προφανές ότι δεν ήξερε τις διαδικασίες. Μετά όμως αρχίσαν τα πολιτικά κόλπα. Μπορεί εμείς να τα «βασανίσαμε» παραπάνω τα περιβαλλοντικά, αρχαιολογικά και άλλα ζητήματα, και για αυτό μας κατηγορήσατε για ιδεοληψίες, αυτά όμως προάσπισαν το δημόσιο συμφέρον και ταυτόχρονα δημιουργούν ασφάλεια δικαίου για την ίδια την επένδυση. Αν κάνεις χωροταξία με τροπολογίες ή αν κάνεις Πράξεις Νομοθετικού περιεχομένου για τα κοινόχρηστα, σε ένα έργο που έχεις σίγουρα προσφυγές, τότε δεν έχεις ασφάλεια δίκαιου. Ολοκλήρωσε την ομιλία της αναφέροντας «όποιος βουλευτής ξανά αναφέρει ότι το έργο είχε τελματώσει και το ξεμπλόκαρε η ΝΔ τότε ας έρθει να το συζητήσουμε μαζί».



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ