ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

21/01/2020

Χ. Μαμουλάκης: Να αποσύρετε τα προσβλητικά προς το Σύνταγμα άρθρα 16, 33 και 50 - βίντεο

Χ. Μαμουλάκης: Να αποσύρετε τα προσβλητικά προς το Σύνταγμα άρθρα 16, 33 και 50 - βίντεο



Δελτίο Τύπου Ομιλίας για το νομοσχέδιο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις

Για τα προσβλητικά προς το Σύνταγμα άρθρα 16, 33 και 50, δηλαδή την σύνδεση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση τους, την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των αποφοίτων των δημόσιων πανεπιστημίων και το κλείσιμο μεγάλου αριθμού υπό ίδρυσης νέων ακαδημαϊκών τμημάτων, μίλησε σήμερα στην Ολομέλεια ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις. Και είπε, μάλιστα, ότι «Το σημερινό νομοσχέδιο θα μπορούσε να έχει τίτλο «Οι 3 ταφές της δημόσιας και δωρεάν παιδείας της κυρίας Κεραμέως».
-«Με τον μετασχηματισμό της Α.Δ.Ι.Π. στη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, το υπουργείο στην αποποιείται την αρμοδιότητα για την ίδρυση, τον προσδιορισμό της σκοπιμότητας και τη λειτουργία όλων των ακαδημαϊκών τμημάτων της χώρας. Με αυτό τον τρόπο, μια αμιγώς πολιτική απόφαση, «ποια τριτοβάθμια παιδεία αρμόζει στους πολίτες της χώρας μας», μεταφέρεται σε ένα σώμα ειδικών που- βάση του νόμου ο οποίος θα διέπει την λειτουργία της νέας αρχής- δεν θα μπορεί παρά να γνωμοδοτεί με κριτήρια της αγοράς. Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα των διατάξεων για την νέα ΑΔΙΠ είναι η σύνδεση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης των πανεπιστημίων που πραγματοποιεί η νέα αρχή, με την χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, όπως προβλέπει το άρθρο 16 του σχεδίου νόμου».
-«Η εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των κολεγίων με αυτά των αποφοίτων των δημόσιων πανεπιστημίων, οδηγεί στην πλήρη απαξίωση της αξίας των πτυχίων των τελευταίων. Ταυτόχρονα υπονομεύονται οι πρώτοι μετά από χρόνια μεγάλης έκτασης διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ που δρομολογούνται αυτή την περίοδο, καθώς τα αποτελέσματα τους θα βουλιάξουν σε μια θάλασσά ενστάσεων που θα προκύψουν από την νομική απροσδιοριστία που η εν λόγω ρύθμιση προκαλεί. Με την διάταξη του άρθρου 50, ουσιαστικά, αίρεται στην πράξη το άρθρο 16 Συντάγματος που προστατεύει το κοινωνικό αγαθό της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης».
-«Το τελευταίο ατόπημα του εν λόγω νομοσχεδίου είναι το οριστικό κλείσιμο 37 υπό σύσταση νέων ακαδημαϊκών τμημάτων. Οι νέοι φοιτητές, που θα απορροφούνταν στα νέα καινοτόμα ακαδημαϊκά πεδία που δημιουργήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και σήμερα καταργούνται, τεχνηέντως κατευθύνονται προς τα διάφορα ΙΕΚ που φέρουν, ατυχώς, τη Βούλα κάποιου ανύπαρκτου Αγγλικού Πανεπιστημίου.
Επιτρέψτε μου εδώ να αναφερθώ λίγο περισσότερο, ωστόσο, ως βουλευτής Ηρακλείου, στην μεταχείριση που έτυχε το νεοσυσταθέν Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, του οποίου μάλιστα η ίδρυση ψηφίστηκε και από τους βουλευτές της ΝΔ. Για τα τμήματα που σήμερα καταργούνται υπάρχουν εν εξελίξει επιτροπές με αρμοδιότητα τον προσδιορισμό των προγραμμάτων σπουδών και των απαιτούμενων υποδομών των σχετικών τμημάτων. Ενδεικτικό της προετοιμασίας που έχει γίνει είναι το ότι για παράδειγμα στον Άγιο Νικόλαο ο Δήμος σε συνεργασία με την διοίκηση του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. έχουν ήδη προσδιορίσει και τους χώρους στους οποίους θα αναπτύσσονταν οι αθλητικές υποδομές του υπό κατάργηση τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τα τμήματα αυτά δεν θα εντάσσονταν στο μηχανογραφικό του 2020 αλλά σε αυτό του 2021, και ως εκ τούτου, υπήρχε άφθονος χρόνος για την στελέχωση και συγκρότηση τους. Στην πραγματικότητα αυτό που στοχοποιήθηκε ήταν συνολικά το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. για λόγους πολιτικούς και όχι ακαδημαΐκούς».
Ενδεικτικό του ύφους και του ήθους διακυβέρνησης του κυρίου Διγαλάκη είναι και το ότι η διοίκηση του Ιδρύματος ενημερώθηκε την ίδια μέρα που εκδόθηκε η σχετική υπουργική απόφαση. Η ακαδημαϊκή κοινότητα, δηλαδή, ούτε ρωτήθηκε ούτε κλήθηκε να τοποθετηθεί επί του θέματος, γεγονός που αναδεικνύει και τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ο συντοπίτης μου Υφυπουργός την έννοια του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων».

 

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Το σημερινό νομοσχέδιο θα μπορούσε να έχει τίτλο «Οι 3 ταφές της δημόσιας και δωρεάν παιδείας της κυρίας Κεραμέως»
Με την εξαίρεση των θετικών ρυθμίσεων για την ευελιξία των ΕΛΚΕ, με το σημερινό νομοσχέδιο η κυβέρνηση και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επιδιώκουν να απαξιώσουν και να υποβαθμίσουν την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας μας με 3 διαφορετικούς τρόπους.
Πρώτον, μέσα από την σύνδεση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση τους.
Δεύτερον, μέσα από την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των αποφοίτων των δημόσιων πανεπιστημίων.
Και τρίτον, μέσα από το κλείσιμο μεγάλου αριθμού υπό ίδρυσης νέων ακαδημαϊκών τμημάτων.
Με τον μετασχηματισμό της Α.Δ.Ι.Π. στη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, το υπουργείο στην πραγματικότητα δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να αποποιείται την αρμοδιότητα για την ίδρυση, τον προσδιορισμό της σκοπιμότητας και τη λειτουργία όλων των ακαδημαϊκών τμημάτων της χώρας. Με αυτό τον τρόπο, μια αμιγώς πολιτική απόφαση, «ποια τριτοβάθμια παιδεία αρμόζει στους πολίτες της χώρας μας», μεταφέρεται σε ένα σώμα ειδικών που- βάση του νόμου ο οποίος θα διέπει την λειτουργία της νέας αρχής- δεν θα μπορεί παρά να γνωμοδοτεί με κριτήρια της αγοράς.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα των διατάξεων για την νέα ΑΔΙΠ είναι η σύνδεση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης των πανεπιστημίων που πραγματοποιεί η νέα αρχή, με την χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, όπως προβλέπει το άρθρο 16 του σχεδίου νόμου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Το μέτρο της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με κριτήρια αξιολόγησής έρχεται να εφαρμοστεί μέσα σε συγκεκριμένες συνθήκες που διαμορφώθηκαν στα χρόνια της κρίσης. Θα υλοποιηθεί μέσα σε ένα πλαίσιο υποχρηματοδότησης, μιας δεκαετίας και πέραν, η οποία μόνο μερικώς αντιμετωπίστηκε την τελευταία διετία.
Θα υλοποιηθεί σε συνθήκες ακραίας υποστελέχωσης και γήρανσης του επιστημονικού προσωπικού μας.
Επομένως, το μέτρο της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με κριτήρια αξιολόγησής θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην ένταση των ανισοτήτων μεταξύ των διαφορετικών ιδρυμάτων της χώρας. Τα ήδη αναπτυγμένα πανεπιστήμια, τα καλύτερα στελεχωμένα και αυτά με δυναμικές και ανταγωνιστικές ερευνητικές υποδομές, θα αντλήσουν περισσότερους πόρους. Αντίθετα, αυτά που δεν έχουν ακόμα συγκροτήσει ισχυρούς ερευνητικούς βραχίονες δεν θα μπορέσουν να αποκτήσουν αυτή την δυνατότητα λόγω της υποχρηματοδότησης τους και θα οδηγηθούν, δια της διολισθήσεως, σε έναν φαύλο κύκλο υποχρηματοδότησης και τελικά στην απαξίωση.
Δεύτερον, η εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των κολεγίων με αυτά των αποφοίτων των δημόσιων πανεπιστημίων, οδηγεί στην πλήρη απαξίωση της αξίας των πτυχίων των τελευταίων. Ταυτόχρονα υπονομεύονται οι πρώτοι μετά από χρόνια μεγάλης έκτασης διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ που δρομολογούνται αυτή την περίοδο, καθώς τα αποτελέσματα τους θα βουλιάξουν σε μια θάλασσά ενστάσεων που θα προκύψουν από την νομική απροσδιοριστία που η εν λόγω ρύθμιση προκαλεί. Με την διάταξη του άρθρου 50, ουσιαστικά, αίρεται στην πράξη το άρθρο 16 Συντάγματος που προστατεύει το κοινωνικό αγαθό της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης.
Ταυτόχρονα, όμως, η απόδοση πλήρων επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των κολλεγίων λειτουργεί συμπληρωματικά και με το τελευταίο ατόπημα του εν λόγω νομοσχεδίου, δηλαδή με το οριστικό κλείσιμο 37 υπό σύσταση νέων ακαδημαϊκών τμημάτων. Οι νέοι φοιτητές, που θα απορροφούνταν στα νέα καινοτόμα ακαδημαϊκά πεδία που δημιουργήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και σήμερα καταργούνται, τεχνηέντως κατευθύνονται προς τα διάφορα ΙΕΚ που φέρουν, ατυχώς, τη Βούλα κάποιου ανύπαρκτου Αγγλικού Πανεπιστημίου, .
Επιτρέψτε μου εδώ να αναφερθώ λίγο περισσότερο, ωστόσο, ως βουλευτής Ηρακλείου, στην μεταχείριση που έτυχε το νεοσυσταθέν Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, του οποίου μάλιστα η ίδρυση ψηφίστηκε και από τους βουλευτές της ΝΔ.
Στην συγκρότηση των εν λόγω τμημάτων είχε οδηγηθεί ο τότε Υπουργός Παιδείας κύριος Γαβρόγλου μετά από πόρισμα επιτροπής που αποτελούνταν από ακαδημαϊκούς εγνωσμένου κύρους, της οποίας επικεφαλής ήταν ο πρόεδρος του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ). Πάνω σε αυτό το πόρισμα «πάτησε» ο ιδρυτικός νόμος του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ.

Ως προς τα συγκεκριμένα τμήματα, η ακαδημαϊκή κοινότητα και η κοινωνία της Κρήτης δεν έχουν λάβει καμία απάντηση για τους λόγους για τους οποίους η συγκρότηση των νέων τμημάτων δεν ανταποκρίνονταν σε ακαδημαϊκά κριτήρια, όπως δηλώνει η νυν ηγεσία του υπουργείου.
Για τα τμήματα που σήμερα καταργούνται υπάρχουν εν εξελίξει επιτροπές με αρμοδιότητα τον προσδιορισμό των προγραμμάτων σπουδών και των απαιτούμενων υποδομών των σχετικών τμημάτων. Ενδεικτικό της προετοιμασίας που έχει γίνει είναι το ότι για παράδειγμα στον Άγιο Νικόλαο ο Δήμος σε συνεργασία με την διοίκηση του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. έχουν ήδη προσδιορίσει και τους χώρους στους οποίους θα αναπτύσσονταν οι αθλητικές υποδομές του υπό κατάργηση τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τα τμήματα αυτά δεν θα εντάσσονταν στο μηχανογραφικό του 2020 αλλά σε αυτό του 2021, και ως εκ τούτου, υπήρχε άφθονος χρόνος για την στελέχωση και συγκρότηση τους. Στην πραγματικότητα αυτό που στοχοποιήθηκε ήταν συνολικά το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. για λόγους πολιτικούς και όχι ακαδημαΐκούς.
Ενδεικτικό του ύφους και του ήθους διακυβέρνησης του κυρίου Διγαλάκη είναι και το ότι η διοίκηση του Ιδρύματος ενημερώθηκε την ίδια μέρα που εκδόθηκε η σχετική υπουργική απόφαση. Η ακαδημαϊκή κοινότητα, δηλαδή, ούτε ρωτήθηκε ούτε κλήθηκε να τοποθετηθεί επί του θέματος, γεγονός που αναδεικνύει και τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ο συντοπίτης μου Υφυπουργός την έννοια του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων.

Κυρίες και κύριοι της συμπολίτευσης.
Ο σημερινός νόμος δεν τιμάει ούτε εσάς ούτε την ακαδημαϊκή κοινότητα της χώρας, η οποία έχει ήδη εκφραστεί αρνητικά απέναντι στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο. Για το λόγο αυτό σας καλούμε, έστω και την τελευταία στιγμή, να αποσύρετε τα προσβλητικά προς το Σύνταγμα άρθρα 16, 33 και 50.

Σας ευχαριστώ!



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ