ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

22/01/2020

Χ. Καφαντάρη: «Η προεκλογική αναφορά του κ. Μητσοτάκη περί "ψυκτικών από το Περιστέρι" αποτυπώνει την ταξική αντίληψη της Ν.Δ για την Παιδεία»

Χ. Καφαντάρη: «Η προεκλογική αναφορά του κ. Μητσοτάκη περί



Τοποθέτηση της Χαράς Καφαντάρη αν. τομεάρχη Περιβάλλοντος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτή Β2 Δυτ. Τομέα Αθήνας, στην Ολομέλεια της Βουλής (21.01.2020)κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, συζητάμε σήμερα ένα πολύ σοβαρό νομοσχέδιο, διότι το θέμα της παιδείας, όπως όλοι νομίζω συμφωνούμε, είναι άκρως ένα εθνικό ζήτημα.

Ο Γάλλος ιστορικός Ιούλιος Μισελέ όταν ρωτήθηκε ποιο είναι το πρώτο κεφάλαιο της πολιτικής απάντησε: «Η παιδεία». Το δεύτερο; Απάντησε: «Η παιδεία». Και το τρίτο; Απάντησε: «Η παιδεία». Όπου υπάρχει άγνοια και έλλειψη γνώσης επικρατεί φόβος και προκατάληψη.

Πρόκειται για ένα ακόμα νομοσχέδιο της Νέας Δημοκρατίας που ουσιαστικά αποτυπώνει την ιδεολογική αντίληψή της για την παιδεία, παιδεία για λίγους, παιδεία με σαφές ταξικό πρόσημο. Να υπενθυμίσω προεκλογικές δηλώσεις του νυν Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη για τους ψυκτικούς από το Περιστέρι, όπου ξεχωρίζει την πορεία του καθενός στο εκπαιδευτικό κομμάτι, όσον αφορά την καταγωγή, την οικονομική άνεση, την κατοικία και προσπαθεί με αυτό τον τρόπο να ενσωματώσει ιδεολογικά αυτό που πιστεύει ουσιαστικά η Νέα Δημοκρατία. Μάλιστα, τυχαίνει να είναι Βουλευτής και της εν λόγω περιοχής, της Δυτικής Αθήνας.

Το σχέδιο νόμου εκφράζει επίσης την αντίληψη της Νέας Δημοκρατίας και την απέχθειά της σε ό,τι είναι δημόσιο. Αυτό εκφράζεται ιδιαίτερα στο άρθρο 50 περί κολεγίων. Θα αναφέρω σχετικά παρακάτω.

Αφού καταργήσατε ουσιαστικά τα διετή πανεπιστημιακά προγράμματα για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, αφού δεν ιδρύσατε τη Νομική της Πάτρας, που ήταν ένα τοπικό αίτημα πολλών φορέων, αφού καταργήσατε τριάντα επτά νέα τμήματα πανεπιστημιακά, ήρθε ο κ. Μητσοτάκης και στην τοποθέτησή του σήμερα μίλησε για απελευθέρωση της έρευνας και της καινοτομίας η οποία εισάγεται με το εν λόγω σχέδιο νόμου.

Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας μεταφέρθηκε από το Υπουργείο Παιδείας στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Μακριά δηλαδή από τα πανεπιστήμια και την πανεπιστημιακή κοινότητα; Επίσης, εδώ θα ήθελα να βάλω και ένα άλλο ζήτημα και να θέσω ένα ερώτημα στην κυρία Υπουργό ή στον κύριο Υπουργό: Τι θα γίνει με τα έξι νέα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που με νόμο, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ιδρύθηκαν; Μιλάμε για τον νόμο με τον οποίο τα κέντρα αυτά μετονομάστηκαν σε Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία, μιλάμε για έξι καινούργια. Γιατί δεν προχωρεί η στελέχωση των εν λόγω; Τι θα γίνει ιδιαίτερα και για το Κέντρο Εκπαίδευσης για την Αειφορία που συστάθηκε στο Πάρκο Τρίτση που αφορά μία ιδιαίτερα σημαντική περιοχή της Δυτικής Αθήνας, ιδιαίτερα περιβαλλοντικά υποβαθμισμένη; Θα θέλαμε μία απάντηση και σε αυτό.

Έρχομαι τώρα στο εν λόγω νομοσχέδιο, Καταργείται η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η ΑΔΙΠ, και θεσμοθετείται η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, ΕΘΑΑΕ. Για τη συμμετοχή της ΕΘΑΑΕ στο ευρωπαϊκό δίκτυο για τη διασφάλιση της ποιότητας και στην ανώτατη εκπαίδευση βασικό κριτήριο είναι η ανεξαρτησία της Αρχής. Πόσο ανεξάρτητη όμως είναι η Αρχή αυτή τη στιγμή που είναι ξεκάθαρο, από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, ότι στην ουσία ορίζεται και ελέγχεται στενά από το Υπουργείο και συνεπώς την εκάστοτε κυβέρνηση;

Διαβάζουμε λοιπόν στο άρθρο 3: «Ο Πρόεδρος επιλέγεται με απόφαση της ειδικής μόνιμης επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που λαμβάνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού, κατόπιν πρότασης του Υπουργικού Συμβουλίου, μετά από εισήγηση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ο Πρόεδρος διορίζεται με διαπιστωτική πράξη του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Ταυτόχρονα, με επιχείρημα αυτή ακριβώς την ανεξαρτησία, που δεν εξασφαλίζεται, το Υπουργείο μεταφέρει αρμοδιότητες, ουσιαστικά δε εξουσιοδοτηθεί για τη λήψη πολιτικών αποφάσεων τη νέα Αρχή, ώστε να έχει τη δυνατότητα στο μέλλον να μην αναλάβει τις όποιες ευθύνες θα του αναλογούν.

Δεύτερο σοβαρό ζήτημα. Με το νέο σύστημα χρηματοδότησης των ΑΕΙ -80% γενικά κριτήρια, 20% ειδικά- το μόνο που θα επιτευχθεί θα είναι η περαιτέρω υποβάθμιση των ιδρυμάτων. Πρόκειται για περαιτέρω υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας. Η χρηματοδότηση 80%-20% θα διευρύνει τις ανισότητες μεταξύ των ελληνικών ΑΕΙ, θα εντείνει την εσωστρέφεια, θα πυροδοτήσει εσωτερικές διαμάχες στην επιστημονική και ερευνητική κοινότητα της χώρας. Παράλληλα, θα αποδυναμώσει τα περιφερειακά πανεπιστήμια και θα τα οδηγήσει σε αναζήτηση πόρων εκτός του δημόσιου κορβανά.

Προς επίρρωση αυτού αρκεί μόνο η παράγραφος 3 του άρθρου 7. Το Ανώτατο Συμβούλιο μπορεί να εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας την ολική ή μερική αναστολή της επιχορήγησης ενός ΑΕΙ, εάν αυτό δεν παρέχει εντός εύλογου χρονικού διαστήματος το απαραίτητο υλικό πληροφόρησης και την απαραίτητη τεκμηρίωση για την άσκηση αρμοδιοτήτων της Αρχής. Θα κοπεί η χρηματοδότηση ενός ΑΕΙ τη στιγμή που έχουμε συνταγματικά κατοχυρωμένη δημόσια και δωρεάν παιδεία. Με επιείκεια θα το χαρακτήριζα αυτό τουλάχιστον εκβιαστικό.

Επίσης, μέσα στα ειδικά κριτήρια αναφέρεται αριθμητική σχέση αποφοίτων προς τους εισερχόμενους φοιτητές. Τι σημαίνει αυτό; Να αποφοιτούν γρήγορα οι φοιτητές; Πώς μπορεί να γίνει αυτό, αν όχι με διευκόλυνσή τους από τους καθηγητές ή ακόμα χειρότερα με διευκόλυνση από ένα πιο ελαστικό πρόγραμμα σπουδών; Ένας τέτοιος εκβιασμός σίγουρα δεν θα είναι ενισχύσει τα ΑΕΙ της χώρας και το κύρος τους.

Σημειώνεται πως η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης στη βάση των επιδόσεων εφαρμόστηκε σε πολλές χώρες της Ευρώπης τις προηγούμενες δεκαετίες και η πολιτική αυτή της επιβράβευσης ή τιμωρίας δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αντίθετα, οι ευρωπαίοι στράφηκαν σε άλλου τύπου πολιτικές, όπως συγχωνεύσεις ιδρυμάτων στα ευρωπαϊκά δίκτυα πανεπιστημίων.

Στα συμπεράσματά αυτά όμως δεν καταλήγει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διεθνή φόρα και τα μεγάλα πανεπιστήμια της Ευρώπης και του κόσμου τα οποία διαπιστώνουν τις επιζήμιες για τα πανεπιστήμια και συνολικά για την εκπαίδευση συνέπειες της χρηματοδοτικής αυτής της πολιτικής. Κρίνοντας βέβαια από το άρθρο 50 δεν νομίζω ότι σας απασχολεί και πολύ αυτό.

Άλλο ένα ασύλληπτο κριτήριο που αναφέρεται στο νομοσχέδιο είναι η πορεία επαγγελματικής απορρόφησης των αποφοίτων. Ποιος και πώς θα ελέγχει αυτή την πορεία τη στιγμή μάλιστα που υπάρχουν τμήματα με εκατοντάδες εισακτέους, αλλά ανύπαρκτη επαγγελματική αποκατάσταση;

Ενώ η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε αναγγείλει διορισμούς δεκαπέντε χιλιάδων εκπαιδευτικών, εσείς έξι μήνες μετά προχωράτε σε προκήρυξη μόνο πέντε χιλιάδων διακοσίων πενήντα. Συνδέετε καθαρά την αξιολόγηση με τη χρηματοδότηση σε μία προσπάθεια –λέτε- αναβάθμισης της ανώτατης παιδείας. Αυτό που κάνετε όμως είναι η ολοκληρωτική αποδυνάμωση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης, την οποία επικυρώνετε με το άρθρο 50 στο οποίο προβλέπεται ισοτιμία διπλωμάτων και επαγγελματικών δικαιωμάτων δημόσιων ΑΕΙ με αυτά ιδιωτικών κολεγίων.

Έτσι αντισυνταγματικά και εντελώς αβίαστα πουλάτε τη δημόσια εκπαίδευση για τα συμφέροντα κολλεγίων και την προώθηση αγοράς τίτλων σπουδών που ανταγωνίζεται τα δημόσια ιδρύματα.

Μια σειρά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας μας έχουν σταθεί αρνητικά στο συγκεκριμένο.Θα καταθέσω εδώ την απόφαση της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Το σαθρό επιχείρημα σας είναι ότι η συγκεκριμένη διάταξη είναι Ευρωπαϊκή Οδηγία και συνεπώς αποτελεί μία υποχρέωση της χώρας, όμως την ίδια υποχρέωση έχει η χώρα μας και απέναντι στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς με την Οδηγία 70 του ’99,όπου καθορίζονται οι ελάχιστες απαιτήσεις σχετικά με την εργασία ορισμένου χρόνου προκειμένου να διασφαλιστεί η ίση μεταχείριση εργαζομένων και να αποτραπεί η κατάχρηση που προκαλείται από τη χρησιμοποίηση διαδοχικών συμβάσεων ή σχέσεων εργασίας αυτού του τύπου.

Η παιδεία, κυρίες και κύριοι, Βουλευτές είναι σοβαρή υπόθεση και νομίζω όλοι συμφωνούμε. Ο Πρωθυπουργός ανέφερε σήμερα:«Η παιδεία δεύτερος ήλιος του ανθρώπου», όπως είχε πει ο Πλάτων. Πριν όμως από 2.500 χρόνια ο Πλάτωνας είχε πει ακόμα: «Εκείνη που τείνει απλώς στο να καταστήσει τον νέο ικανό να κερδίζει χρήματα ή κάποια ιδιαίτερη δύναμη ή κάποιες άλλες γνώσεις, χωρίς την πνευματική και ηθική καλλιέργεια του, είναι βάναυση και ανελεύθερη, γι’ αυτό και δεν αξίζει καν να λέγεται παιδεία.»

Ευχαριστούμε.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ