ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

10/02/2020

Απάντηση Π. Τζεντιλόνι σε Δημ. Παπαδημούλη για τη φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας στην ΕΕ

Απάντηση Π. Τζεντιλόνι σε Δημ. Παπαδημούλη για τη φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας στην ΕΕ



Απάντηση Π. Τζεντιλόνι σε Δημ. Παπαδημούλη: Άμεση προτεραιότητα της Κομισιόν η δίκαιη και αποτελεσματική φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας – Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία σε διεθνές επίπεδο ως τα τέλη του 2020, η ΕΕ θα πρέπει να είναι έτοιμη να ενεργήσει μεμονωμένα – Διαθέτουμε κυριαρχία στα θέματα ευρωπαϊκής ψηφιακής φορολογίας

Οι φορολογικοί κανόνες που διευκολύνουν τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό επανεξετάζονται και ενδέχεται να οδηγήσουν σε ειδική σύσταση ανά κράτος-μέλος

Ερώτηση Δημ. Παπαδημούλη στην Κομισιόν για τη φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας στην ΕΕ – Δισεκατομμύρια ευρώ τα πιθανά έσοδα για τα κράτη-μέλη

 

Αναφανδόν υπέρ της φορολόγησης της ψηφιακής οικονομίας, μάλιστα ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να ενεργήσει μεμονωμένα, τάσσεται η Κομισιόν.

Στην απάντηση που δίνει δια του αρμόδιου Επιτρόπου της επί των Οικονομικών Υποθέσεων, Πάολο Τζεντιλόνι, για το θέμα στον Αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, υπογραμμίζει: “Η δίκαιη και αποτελεσματική φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας αποτελεί άμεση προτεραιότητα για την Κομισιόν”. Και συμπληρώνει: “Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία ή επιτευχθεί περιορισμένη συμφωνία σε επίπεδο Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) έως το τέλος του 2020 (…) η ΕΕ θα πρέπει να είναι έτοιμη να ενεργήσει μεμονωμένα”.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γαλλία ήδη έχει προχωρήσει στην επιβολή ψηφιακού φόρου σε μεγάλους τεχνολογικούς κολοσσούς -κίνηση που έχει ήδη αποφέρει έσοδα εκατομμυρίων στο γαλλικό Δημόσιο. Ωστόσο, όπως επισημαίνει και ο Δημ. Παπαδημούλης με την ερώτησή του, “ορισμένα κράτη μέλη, όπως η Ιρλανδία, η Δανία, η Σουηδία, η Φινλανδία, εκφράζουν δυσαρέσκεια μπροστά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, παρ` όλο που μια ευρωπαϊκή συμφωνία για φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας θα ενίσχυε με δισεκατομμύρια ευρώ την κοινοτική οικονομία”. “Την ίδια στιγμή, αντίστοιχα υπέρογκα ποσά χάνονται σε φορολογικούς «παραδείσους» εντός και εκτός της ΕΕ”, σημειώνει χαρακτηριστικά ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο Δημ. Παπαδημούλης ζήτησε να μάθει από την Κομισιόν “σε ποιες αρχές θα βασίσει το σχέδιο που θα προτείνει στα κράτη μέλη, αν δεν υπάρξει συμφωνία για τη φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας σε διεθνές επίπεδο μέσα στο 2020”, με τον Επίτροπο Π. Τζεντιλόνι να απαντά: “Η Επιτροπή θα αξιολογήσει τα διάφορα σενάρια προτού προτείνει τη μελλοντική πορεία. Στην πρόταση αυτή θα πρέπει να αποτυπώνονται αποτελεσματικά τα ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα, ιδίως εκείνα που μπορούν να λειτουργήσουν σε μια περιοχή δικαιοδοσίας χωρίς φυσική παρουσία, καθώς και να περιορίζεται ο επιθετικός φορολογικός σχεδιασμός και ο υπερβολικός φορολογικός ανταγωνισμός”.

Μάλιστα, στην ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για το “πώς η Κομισιόν θα αντιμετωπίσει τις διεθνείς αντιδράσεις απέναντι σε μια ευρωπαϊκή λύση για την ψηφιακή φορολόγηση”, ο Επίτροπος υπογραμμίζει ιδιαίτερα εμφατικά: “Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της διαθέτουν κυριαρχία όσον αφορά τα θέματα ευρωπαϊκής ψηφιακής φορολογίας. Σε περίπτωση εμπορικών διαφορών, η Επιτροπή θα υποστηρίξει τη νομική διαδικασία στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ). Σε περίπτωση μονομερούς εμπορικής δράσης εκτός ΠΟΕ, η Επιτροπή είναι έτοιμη να αντιδράσει σθεναρά”. Υπενθυμίζεται ότι οι ΗΠΑ είχαν αντιδράσει στη μονομερή απόφαση της Γαλλίας για φορολόγηση με 3% των εν εταιρειών του ψηφιακού/ τεχνολογικού κλάδου.

Τέλος, σχετικά με τις επεξεργασίες της Κομισιόν επί των κρατών μελών που χαρακτηρίζονται από διάφορους οργανισμούς ως «φορολογικοί παράδεισοι» (π.χ. από την Oxfam), ο Π. Τζεντιλόνι τονίζει πως αν και “η Κομισιόν δε συμφωνεί με τον χαρακτηρισμό”, εντούτοις “τα ειδικά φορολογικά καθεστώτα επανεξετάζονται στο πλαίσιο του κώδικα δεοντολογίας για τη φορολογία των επιχειρήσεων και υπόκεινται σε τροποποίηση εφόσον κριθούν επιζήμια”, ενώ “οι φορολογικοί κανόνες που μπορεί να θεωρηθεί ότι διευκολύνουν τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό επανεξετάζονται κατά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και ενδέχεται να οδηγήσουν σε ειδική ανά χώρα σύσταση”.

 

Ακολουθούν πλήρεις η ερώτηση και η απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή

DimitriosPapadimoulis

Θέμα: ΕΕ και φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας

Το ενδεχόμενο επιβολής ενός ενιαίου φόρου επί των κερδών της ψηφιακής οικονομίας στο πλαίσιο των χωρών του ΟΟΣΑ, μέσα στο 2020, τέθηκε εκ νέου κατά την ακρόαση των νέων Επιτρόπων. Aν αυτό δεν καταστεί εφικτό, η ΕΕ θα πρέπει, κατά ορισμένους Επιτρόπους, να προχωρήσει σε μια ευρωπαϊκή συμφωνία.

Σε μια τέτοια προοπτική, ορισμένα κράτη μέλη (Ιρλανδία, Δανία, Σουηδία, Φινλανδία) εκφράζουν δυσαρέσκεια, παρ` όλο που μια ευρωπαϊκή συμφωνία για φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας θα ενίσχυε με δισεκατομμύρια ευρώ την κοινοτική οικονομία. Την ίδια στιγμή, αντίστοιχα υπέρογκα ποσά χάνονται σε φορολογικούς «παραδείσους» εντός και εκτός της ΕΕ.

Ερωτάται η Επιτροπή:

1 Σε ποιες αρχές θα βασίσει το σχέδιο που θα προτείνει στα κράτη μέλη, αν δεν υπάρξει συμφωνία για τη φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας σε διεθνές επίπεδο μέσα στο 2020;

2 Πώς θα αντιμετωπίσει τις διεθνείς αντιδράσεις απέναντι σε μια ευρωπαϊκή λύση για την ψηφιακή φορολόγηση; Υπενθυμίζεται ότι οι ΗΠΑ είχαν αντιδράσει στη μονομερή απόφαση της Γαλλίας για φορολόγηση με 3% των εν λόγω εταιρειών.

3 Με ποια συμπεράσματα και ευρήματα προχωρούν οι έρευνες της Επιτροπής επί των κρατών μελών που χαρακτηρίζονται από διάφορους οργανισμούς ως «φορολογικοί παράδεισοι» (π.χ. Oxfam); [1] .


Απάντηση του κ. Gentiloniεξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(6.2.2020)

Η δίκαιη και αποτελεσματική φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας αποτελεί άμεση προτεραιότητα για την Επιτροπή. Εξακολουθούμε να θεωρούμε προτιμότερη επιλογή την επίτευξη συμφωνίας σε διεθνές επίπεδο, καθώς αυτό θα επέφερε σταθερότητα στο παγκόσμιο φορολογικό πλαίσιο και θα απέτρεπε μια πληθώρα μονομερών μέτρων.

Εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία ή επιτευχθεί περιορισμένη συμφωνία σε επίπεδο Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) έως το τέλος του 2020, οι βάσιμοι λόγοι που συνηγορούν υπέρ της ανάληψης δράσης από την ΕΕ θα εξακολουθούν να υφίστανται και η ΕΕ θα πρέπει να είναι έτοιμη να ενεργήσει μεμονωμένα. Σε αυτή την περίπτωση, η Επιτροπή θα αξιολογήσει τα διάφορα σενάρια προτού προτείνει τη μελλοντική πορεία. Στην πρόταση αυτή θα πρέπει να αποτυπώνονται αποτελεσματικά τα ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα, ιδίως εκείνα που μπορούν να λειτουργήσουν σε μια περιοχή δικαιοδοσίας χωρίς φυσική παρουσία, καθώς και να περιορίζεται ο επιθετικός φορολογικός σχεδιασμός και ο υπερβολικός φορολογικός ανταγωνισμός.

Μολονότι η Επιτροπή θα εξακολουθήσει να υποστηρίζει τις εργασίες στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ προκειμένου να επιτευχθεί παγκόσμια συναινετική συμφωνία για τη μεταρρύθμιση του πλαισίου εταιρικής φορολογίας, η ΕΕ και τα κράτη μέλη της διαθέτουν κυριαρχία όσον αφορά τα θέματα ευρωπαϊκής ψηφιακής φορολογίας. Σε περίπτωση εμπορικών διαφορών, η Επιτροπή θα υποστηρίξει τη νομική διαδικασία στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ). Σε περίπτωση μονομερούς εμπορικής δράσης εκτός ΠΟΕ, η Επιτροπή είναι έτοιμη να αντιδράσει σθεναρά.

Η Επιτροπή δεν συμφωνεί με τον χαρακτηρισμό ενός ή περισσότερων κρατών μελών ως φορολογικών παραδείσων. Τα ειδικά φορολογικά καθεστώτα επανεξετάζονται στο πλαίσιο του κώδικα δεοντολογίας για τη φορολογία των επιχειρήσεων και υπόκεινται σε τροποποίηση εφόσον κριθούν επιζήμια. Επιπλέον, όσον αφορά τα κράτη μέλη της ΕΕ, οι φορολογικοί κανόνες που μπορεί να θεωρηθεί ότι διευκολύνουν τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό επανεξετάζονται κατά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και ενδέχεται να οδηγήσουν σε ειδική ανά χώρα σύσταση.

 

[1] Στις σχετικές έρευνες είχε αναφερθεί απαντώντας σε ερώτησή μου και ο Επίτροπος Μοσκοβισί http://www.europarl.europa.eu/greece/el/



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ