ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

04/05/2020

Σωκρ. Φάμελλος: Σοβαρά τα ζητήματα αντισυνταγματικότητας του αντιπεριβαλλοντικού νομοσχεδίου Μητσοτάκη-Χατζηδάκη - βίντεο

Σωκρ. Φάμελλος: Σοβαρά τα ζητήματα αντισυνταγματικότητας του αντιπεριβαλλοντικού νομοσχεδίου Μητσοτάκη-Χατζηδάκη - βίντεο



Σημεία από την τοποθέτηση του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ και τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια του σχεδίου νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος σχετικά με την αίτηση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε η αξιωματική αντιπολίτευση

 

Τα ζητήματα που τίθενται στην ένσταση αντισυνταγματικότητας που καταθέσαμε τα οποία θα διεκδικήσουμε να συζητηθούν και να ψηφιστούν με βάση τον κανονισμό της Βουλής, μετά τη συζήτηση, και όχι με βάση οποιαδήποτε αυθαίρετη απόφαση του Προεδρείου, περιλαμβάνουν τα άρθρα 44, 48, 92 και 99.

Υποχρεούμαι να θέσω για λόγους κοινοβουλευτικής τάξης υπόψη όλου του Κοινοβουλίου ότι η ένσταση αντισυνταγματικότητας θα έπρεπε να αφορά και τη διαδικασία συζήτησης και ψήφισης του ν/σ.

Διότι παραβιάζεται και το άρθρο 72 του Συντάγματος όσον αφορά τη συζήτηση στην Ολομέλεια με πλήρη σύνθεση με όλα τα δικαιώματα των βουλευτών, για ένα ζήτημα το οποίο αφορά ατομικό, κοινωνικό και πολιτικό δικαίωμα όπως είναι το περιβάλλον. Υπάρχει σχετική νομολογία για το άρθρο 24 και δεν αμφισβητείται ότι ζητήματα δικαιωμάτων συζητούνται εν συνόλω στην Ολομέλεια και όχι με περιορισμένη σύνθεση.

Τα νομοσχέδια που αφορούν ή επηρεάζουν την προστασία και άσκηση θεμελιωδών ατομικών δικαιωμάτων εισάγονται για ψήφιση στην Ολομέλεια και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει πληθώρα διατάξεων που επηρεάζουν και τροποποιούν την περιβαλλοντική νομοθεσία εις βάρος του περιβάλλοντος, εις βάρος των προστατευόμενων περιοχών, εις βάρος των δασών, άρα υπάρχει ουσιαστικό ζήτημα και ως προς το άρθρο 72 του Συντάγματος. Δεν τίθεται τυπικά, αλλά ουσιαστικά, πρέπει να κατατεθεί στη διαδικασία, ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να τηρεί κάθε λέξη του Συντάγματος.

Η λειτουργία της Βουλής όμως εν μέσω πανδημίας και εκτάκτων μέτρων που έχουν ληφθεί στο σύνολο του πολιτικού και κοινωνικού βίου δεν επιτρέπει και αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τους βουλευτές εντός της Βουλής και δεν θεωρούμε ότι παρέχει τα εχέγγυα για τη συζήτηση του νομοσχεδίου όπως προβλέπει το Σύνταγμα.

Υπάρχει έλλειμμα νομιμότητας στη συζήτηση ως προς τη μη τήρηση κανόνων καλής νομοθέτησης, που θέσαμε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και αυτό συγκεκριμένα αφορά τη μη εφαρμογή του νόμου 4622 του επιτελικού κράτους. Δεν εφαρμόζεται ούτε το άρθρο 58, ούτε οι ορισμοί του άρθρου 61 διότι δεν έχει συνεδριάσει η επιτροπή και δεν έχει συγκροτηθεί η επιτροπή για την αξιολόγηση του νομοθετικού έργου, άρα δεν υπάρχει η διαμόρφωση αρχών και μέσων για τη βελτίωση της ποιότητας του παραγόμενου κοινοβουλευτικού έργου, κάτι που αφορά επί της ουσίας την κυβέρνηση, αλλά αφορά και το Προεδρείο της Βουλής.

Ρωτούμε, λοιπόν, για ποιο λόγο παραβιάζονται οι διατάξεις του νόμου περί επιτελικού κράτους, για ποιον λόγο δεν υπάρχει έκθεση αξιολόγησης και για ποιο λόγο δεν εφαρμόστηκε η διαβούλευση για το σύνολο των άρθρων κάτι που υποχρεώνει ο νόμος του επιτελικού κράτους. Εκ τούτου, οι βουλευτές δεν γνωρίζουν πολλά ζητήματα που αφορούν τη συνταγματικότητα, τη συμβατότητα με το δίκαιο της Ε.Ε με την ευρωπαϊκή σύμβαση δικαιωμάτων του ανθρώπου.

 

Όσον αφορά τα ζητήματα της ουσίας και τα οποία εγγράφονται στην αίτησή μας:

Άρθρο 44

Το άρθρο 44 που τροποποιεί όλο το Προεδρικό Διάταγμα χρήσεων γης το 59/2018. Και αυτό γιατί το άρθρο 24 του Συντάγματος ξεκάθαρα ορίζει ότι οι σχετικές τεχνικές επιλογές και σταθμίσεις γίνονται κατά τους κανόνες της επιστήμης. Και αυτό δεν το λέει μόνο το Σύνταγμα, υπάρχει νομολογία του ΣτΕ και στην ολομέλειά του που λέει ότι οι τεχνικές επιλογές και σταθμίσεις γίνονται με τους κανόνες της επιστήμης, κάτι που δεσμεύει όλα τα κρατικά όργανα, συμπεριλαμβανομένου του νομοθέτη.

 

Αιτιολογία που παρατίθεται μόνο στην αιτιολογική έκθεση όπως λέει η απόφαση 123/2007 δεν αποτελεί επαρκή τεκμηρίωση. Άρα, ούτε η ελλιπής κατά την άποψή μας, περιγραφή της αιτιολογικής δεν καλύπτει αυτό το μεγάλο έλλειμμα.

Ως εκ τούτου είναι φανερό ότι η προτεινόμενη ρύθμιση αντίκειται στο 24 διότι παραβιάζεται η συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή, οι τεχνικές επιλογές και οι σταθμίσεις της χωροταξικής διαμόρφωσης και του πολεοδομικού σχεδιασμού να ακολουθούν τους κανόνες επεξεργασιών της επιστήμης.

 

Άρθρο 48

Σχετικά με το Άρθρο 48 οφείλουμε να τονίσουμε πως το συγκεκριμένο άρθρο είναι ιδιαίτερα κομβικό και είναι αμέλεια και υποτίμηση του ρόλου του υπουργού, να μην το έχει προσέξει.

Το Άρθρο 48 που τροποποιεί τον τρόπο ανάρτησης των δασικών χαρτών, έχει τα εξής θέματα, που έχουν διατυπωθεί στην επιτροπή

Τα προβλήματα έχουν να κάνουν με την υποχρεωτική τροποποίηση των κυρωμένων, με νέο νόμο, με νέες προδιαγραφές, με την εξαίρεση επί του δασικού αρχείου των αρχείων του υπ. Αγροτ. Ανάπτυξης που νομιμοποιούν μη νόμιμες πράξεις σύμφωνα με το Συμβούλιο της Επικρατείας, που τώρα με αυτό το νομοσχέδιο νομιμοποιούνται, υποτιμώντας και το θεσμό του Ανώτατου Δικαστηρίου

 

Προκύπτει λοιπόν το εξής ζήτημα, εφόσον ο νόμος ορίζει τα σχετικά με την προστασία των δασών και τη σύνταξη δασολογίου που είναι υποχρέωση του κράτους, ο συνταγματικός νομοθέτης ζήτησε δασολόγιο ενώ στην αντίστοιχη διάταξη ζητάτε να μην αποτυπώνεται τα δάση και οι δασικές εκτάσεις, να εξαιρούνται και να τροποποιηθούν οι κυρωμένοι δασικοί χάρτες, παρόλη τη νομοθεσία που υπάρχει, για την επικαιροποίηση και ενσωμάτωση πράξεων του Δημοσίου στους δασικούς χάρτες,

 

Άρα με την προτεινόμενη διάταξη αναμορφώνονται υποχρεωτικά οι χάρτες και εξαιρούνται περιοχές από την τήρηση του δασολογίου, κάτι πυ δεν έχει αρμοδιότητα η Βουλή να κάνει, αφού υπερβαίνει το Σύνταγμα και δημιουργείται και ένα σοβαρό πρόβλημα χρονοδιαγράμματος αφού δεν θα τηρηθούν οι δύο μήνες που προτείνονται

ενώ σχετικά με την αξιοποίηση του ψηφιακού αρχείου που ζητάτε από το υπουργείο Αγρ. Ανάπτυξης δεν θα ελεγχθεί από τις υπηρεσίες με βάση τις υφιστάμενες διατάξεις αλλά με κατ εξαίρεση διατάξεις που δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα ισοτιμίας.

 

Η συγκεκριμένη διάταξη δεν αντίκειται μόνο στο άρθρο 24 του Συντάγματος αλλά η αφαίρεση της υποχρέωσης χαρακτηρισμού από περιοχές του αγροτικού χώρου, δημιουργεί δευτερογενώς ζητήματα σχετικά με την ιδιοκτησία και του Δημοσίου και των ιδιωτών.

 

Άρθρο 92

Σχετικά με το άρθρο 92 σε αυτό υπάρχουν πολλά άρθρα που τακτοποιούν, αδειοδοτούν και νομιμοποιούν δράσεις διαχείρισης στερεών αποβλήτων σε πολλές περιοχές, ιδιαίτερα της Αττικής ενώ το άρθρο 24 επιβάλλει οι επιλογές και οι σταθμίσεις της χωροταξικής διαμόρφωσης να γίνονται με τους κανόνες της επιστήμης. Εδώ όμως δεν υπάρχει καμία εισήγηση επιστημονικής επιτροπής, καμία μελέτη, κανένα επιστημονικό κείμενο που να δίνει τη δυνατότητα αδειοδότησης χωροταξικών ρυθμίσεων και περιβαλλοντικών επιπτώσεων παρότι οι δραστηριότητες αυτές κατατάσσονται στις οχλούσες και σε αυτές που απαιτείται απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.

Ως εκ τούτου παραβιάζεται το άρθρο 24 διότι προτείνεται να μην τηρούνται οι διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης και χωροταξικού σχεδιασμού και νομοθετείται εις βάρος αυτών.

 

Άρθρο 99

Η ίδια ακριβώς παραβίαση υπάρχει στο άρθρο 99 όπου παραβιάζονται 3 προεδρικά διατάγματα για το κέντρο της Αθήνας χωρίς να υπάρχει επεξεργασία του ρυθμιστικού σχεδίου Αθήνας η απαραίτητη διαβούλευση επιστημονικές μελέτες και η γνώμη των αυτοδιοικητικών οργάνων, άρα παραβιάζονται οι κανόνες της χωροταξικής διαμόρφωσης που δεσμεύουν όλα τα κρατικά όργανα

Σε αυτό το σημείο επισημαίνουμε ότι για όλα αυτά που επισημαίνουμε θα υπάρχει πρόβλημα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και άρα η νομοθέτηση θα έχει σοβαρά προβλήματα όπως και η εξυπηρέτηση της κοινωνίας, αν σε αυτό σκοπεύεται γιατί δεν γνωρίζουμε ποιοι ακριβώς είναι οι σκοποί σας, οφείλατε να γνωρίζατε τη νομοθεσία. 

Εφόσον οι παράγραφοι 7,8, και 9 τροποποιούν ειδικά προεδρικά διατάγματα υπάρχει σοβαρό θέμα και για το άρθρο αυτό, αφού εκτός των άλλων τροποιοιείται ο χαρακτήρας της περιοχής.

Οφείλω σε αυτό το σημείο να καταθέσω τη γνώμη της επιστημονικής υπηρεσίας και τα προηγούμενα ήταν αποσπάσματα της έκθεσης της επιστημονικής υπηρεσίας.

Σχετικά με το άρθρο 99 που θέσαμε τα ζητήματα μας για την ευελιξία του χωροταξικού σχεδιασμού και η επιστημονική επιτροπή της Βουλής αναφέρει ότι δεν μπορεί να υπάρχει υπέρβαση της συνταγματικής απαίτησης ορθολογικού χωροταξικού σχεδιασμού διότι όπως διαπιστώνει δημιουργούνται παραθυράκια με τους όρους ευελιξία και ανάδραση.

Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε να αποσυρθεί το νομοσχέδιο λόγω όλων των αντισυνταγματικών παραβιάσεων που περιέχει.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ