ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

04/05/2020

Σ. Φάμελλος: Και αντισυνταγματικό το αντιπεριβαλλοντικό νομοσχέδιο Χατζηδάκη

Σ. Φάμελλος: Και αντισυνταγματικό το αντιπεριβαλλοντικό νομοσχέδιο Χατζηδάκη



Ο τομεάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Σ. Φάμελλος, για την ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ για το αντιπεριβαλλοντικό ν/σ

 

Οι βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που συμμετείχαν στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, με περιορισμένη σύνθεση, υπέβαλαν ένσταση και αντιρρήσεις λόγω αντισυνταγματικότητας κατά του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και ειδικότερα ως προς τα άρθρα 44, 48, 92 και 99 του νομοσχεδίου, εγγράφως, και με τοποθέτηση του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Φάμελλου, Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως ανέφερε στη συνεδρίαση ο Σωκράτης Φάμελλος η ένσταση αντισυνταγματικότητας αφορά και στην εφαρμογή του άρθρου 72 του Συντάγματος που εξασφαλίζει ότι μόνο στην Ολομέλεια της Βουλής και με πλήρη σύνθεση μπορεί να γίνει η συζήτηση για ένα νομοσχέδιο που έχει ισχυρό αντιπεριβαλλοντικό χαρακτήρα.

Τα νομοσχέδια που αφορούν ή επηρεάζουν την προστασία και την άσκηση θεμελιωδών ατομικών δικαιωμάτων, όπως το δικαίωμα στο περιβάλλον του άρθρου 24 που αποτελεί ατομικό και κοινωνικό δικαίωμα, σύμφωνα με το άρθρο 72 παρ.1 του Συντάγματος, εισάγονται για ψήφισή στην Ολομέλεια της Βουλής και όχι σε άλλον ελάσσονα σχηματισμό, προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία στα κατοχυρωμένα δικαιώματα.

Ο Σ. Φάμελλος επανέλαβε ότι αυτό δεν μπορεί να προχωρήσει με τη σημερινή σύνθεση της Βουλής, η οποία διενεργεί το νομοθετικό της έργο υπό πρωτοφανείς συνθήκες που έχει επιβάλει η πανδημία του κορωνοϊού και τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπισή του, με την παρουσία πολύ μικρού αριθμού βουλευτών, καθώς η σύνθεση αυτή δεν μπορεί, σε καμία περίπτωση, να θεωρηθεί ότι παρέχει τα εχέγγυα που απαιτεί το Σύνταγμα στο άρθρο 72.

Παράλληλα, σοβαρό θέμα μη τήρησης των κανόνων καλής νομοθέτησης προκύπτει και από τη μη τήρηση των υποχρεώσεων της δημόσιας διαβούλευσης και της υποβολής πληθώρας άρθρων και τροπολογιών χωρίς να τηρηθούν οι προβλέψεις περί διαβούλευσης. Όπως ανέδειξε ο Σ. Φάμελλος η διαδικασία που τηρήθηκε έρχεται σε αντίθεση με τα άρθρα 58 και 61 Νόμου 4622/2019 για το επιτελικό Κράτος, υπάρχει προσβολή της αρχής της ασφάλειας δικαίου, της διαφάνειας και της δημοκρατικής νομιμότητας και το σχέδιο νόμου δεν υποβλήθηκε στην Επιτροπή Αξιολόγησης Ποιότητας της Νομοπαρασκευαστικής Διαδικασίας, κατά το άρθρο 64 του 4622/2019, καθώς η Επιτροπή δεν έχει ακόμη συσταθεί. Άρα, όπως προκύπτει, το Επιτελικό κράτος ήταν και αυτό μια πολιτική εξαπάτηση της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Σχετικά με τα άρθρα 44, 92 και 99, ο Σωκράτης Φάμελλος ξεκαθάρισε ότι η ψήφισή τους θα είναι βαθύτατα αντισυνταγματική διότι έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 24 του Συντάγματος που επιβάλει την προστασία του περιβάλλοντος και ορίζει ρητά ότι οι σχετικές με τη χωροταξική αναδιάρθρωση της χώρας, τη διαμόρφωση, την ανάπτυξη, την πολεοδόμηση και την επέκταση των πόλεων τεχνικές επιλογές και σταθμίσεις γίνονται κατά τους κανόνες της επιστήμης.

Όπως ανέφερε ο Σ. Φάμελλος, το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει τοποθετηθεί σχετικά με την υποχρέωση «τόσο η Διοίκηση, όσο και ο κοινός νομοθέτης οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τα πορίσματα και τις εφαρμογές των επιστημών της χωροταξίας και της πολεοδομίας, αλλά και κάθε άλλης επιστήμης».

Ως εκ τούτου, το άρθρο 44 που τροποποιεί με διάταξη 14 σελίδων το ΠΔ 59/2018 που καθορίζει τις Χρήσεις γης και την οργάνωσή τους σε όλη την Ελλάδα, χωρίς καμία μελέτη ή επεξεργασία, έρχεται σε αντίθεση με το Σύνταγμα και πλείστες αποφάσεις του ΣτΕ.

Μάλιστα το ΣτΕ [ολομέλεια ΣτΕ 123/2007] διευκρινίζει ότι «αιτιολογία παρατιθέμενη αποκλειστικώς στην αιτιολογική έκθεση δεν επαρκεί, ελλείπουσας επίκαιρης ειδικής μελέτης η οποία να τεκμηριώνει επαρκώς τη ρύθμιση σε σχέση με την πολεοδομικής φύσεως ανάγκη που τη δικαιολογεί και να αξιολογεί τα πραγματικά δεδομένα».

Αντίστοιχα και για το άρθρο 92 για την «Προσωρινή Λειτουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων», προκύπτει παραβίαση της διάταξης του άρθρου 24 παρ.2 του Συντάγματος, εφόσον η νομοθετική ρύθμιση δεν έχει προκύψει από καμία μελέτη, παρότι τροποποιούνται θεσμοθετημένες χρήσεις γης και εγκεκριμένα τοπικά ρυμοτομικά σχέδια, που έχουν κυρωθεί με ΠΔ που ενέκρινε το ΣτΕ, ενώ απαιτείται η τήρηση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης εφόσον οι Σταθμοί Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων εντάσσονται στις δραστηριότητες υψηλής όχλησης.

Αντίστοιχη παράβαση προκύπτει και για το άρθρο 99 με το τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων πολεοδομικού χαρακτήρα», όπου η κυβέρνηση επεδίωξε την τροποποίηση τριών (3) ΠΔ στο κέντρο της Αθήνας [περιοχές του Εμπορικού Τριγώνου, Ψυρρή-Κέντρου και Μεταξουργείου] χωρίς καμία μελέτη ούτε καν διαβούλευση και ενημέρωση του δήμου Αθηναίων. Τελικά η διάταξη του άρθρου 99 για το κέντρο της Αθήνας αποσύρθηκε από τον κ.Χατζηδάκη επαληθεύοντας τις ενστάσεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Η ένσταση αντισυνταγματικότητας του ΣΥΡΙΖΑ αφορούσε και το άρθρο 48 για τη διαδικασία ανάρτησης, κύρωσης και αναμόρφωσης των δασικών χαρτών που έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 24 του Συντάγματος που ορίζει ότι «Νόμος ορίζει τα σχετικά με την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων. Η σύνταξη δασολογίου συνιστά υποχρέωση του Κράτους». Ειδικότερα, το άρθρο 48 οδηγεί στην ακύρωση των ήδη κυρωμένων δασικών χαρτών, που καλύπτουν το 44% του συνόλου και στην αναθεώρηση αυτών αλλά και των υπο εκπόνηση για το υπόλοιπο τμήμα της Ελλάδας, με ρυθμίσεις που δεν εξασφαλίζουν την εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας. Όπως επισήμανε ο Σ. Φάμελλος, με τη ρύθμιση του άρθρου 48, αποδομείται το κράτος δικαίου και αναιρείται η σύνταξη του δασολογίου, εφόσον πολλές εκτάσεις του αγροτικού χώρου εξαιρούνται χωρίς αξιολόγηση του χαρακτήρα της έκτασης και χωρίς αξιολόγηση και τακτοποίηση των αλλαγών χρήσης, με τελικό αποτέλεσμα να μην υπάρχουν γεωχωρικά δεδομένα και να κυριαρχεί η αδιαφάνεια και η ανισοτιμία, ενώ σε δεύτερο βαθμό δεν θα δύναται να προχωρήσει η εφαρμογή του Κτηματολογίου με αρνητικές επιπτώσεις επί της δημόσιας και ιδιωτικής ιδιοκτησίας.

Ο Σ. Φάμελλος ξεκαθάρισε ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προβλέπει διαδικασία διόρθωσης του κυρωμένου χάρτη, καθώς και υποχρέωση ενσωμάτωσης διοικητικών πράξεων που δεν αναιρεί την εγκυρότητά του, όπως επίσης και ρυθμίσεις ένταξης των γεωργικών τεμαχίων στους δασικούς χάρτες, χωρίς να αμφισβητηθούν οι επιδοτήσεις των αγροτών. Ως εκ τούτου, δεν υπήρχε λόγος και ανάγκη για τις νέες διατάξεις Χατζηδάκη που εξυπηρετούν άλλα συμφέροντα. Αντίθετα, με τις ρυθμίσεις Χατζηδάκη, εισάγονται στο δασικό χάρτη αρχεία που δεν θα ελεγχθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες και δύνανται να αλλάξουν τον χαρακτήρα της έκτασης, σε αντίθεση με το Σύνταγμα και τη δασική νομοθεσία. ​



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ