ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

23/05/2020

Σ. Φάμελλος: «Το σχέδιο νόμου του Τουρισμού επιφέρει άλλο ένα πλήγμα στο ελληνικό περιβάλλον»

Σ. Φάμελλος: «Το σχέδιο νόμου του Τουρισμού επιφέρει άλλο ένα πλήγμα στο ελληνικό περιβάλλον»



Τοποθέτηση του Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού

 

Η σημερινή συζήτηση γίνεται στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Βιοποικιλότητας που θέτει στο επίκεντρο την αποκατάσταση και την προστασία των οικοσυστημάτων και αποτελεί μία βασική προϋπόθεση εφαρμογής των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Το 2020, είναι ένα έτος που μας δείχνει, πιο ξεκάθαρα από ποτέ, ότι η προστασία της βιοποικιλότητας συνδέεται με το μέλλον μας, με τις ζωονόσους, την υγειονομική προστασία και την προστασία του πλανήτη.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε σε σημαντικές ενέργειες και μεταρρυθμίσεις σε κατεύθυνση παρόμοια με αυτή που δίνει η ευρωπαϊκή στρατηγική του 2030 για τη βιοποικιλότητα, την οποία έρχεται η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να ανατρέψει. Νομοθετεί εις βάρος του ελληνικού περιβάλλοντος σε αντίθεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Καταργεί το αποκεντρωμένο και συμμετοχικό μοντέλο των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, αμφισβητώντας, στη ουσία, το «σήμα κατατεθέν» του ελληνικού τουρισμού.

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού επιφέρει ένα ακόμη πλήγμα στο περιβάλλον και έχει ήδη χαρακτηριστεί περιβαλλοντοκτόνο. Για τον ΣΥΡΙΖΑ, όπως και για την επιστήμη και την παγκόσμια κοινότητα, το περιβάλλον και η ιστορία αποτελούν υπεραξίες που προσδίδουν ποιότητα, απασχόληση και πρόοδο στον τουρισμό και εν γένει στην ελληνική οικονομία. Όμως, η Νέα Δημοκρατία θεωρεί την προστασία της αρχαιολογικής κληρονομιάς και την προστασία του περιβάλλοντος ως εμπόδια και για αυτό καταστρατηγεί διατάξεις του περιβαλλοντικού και του αρχαιολογικού νόμου.

Οι σοβαρές νομοτεχνικές αλλαγές, η κριτική των φορέων και της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής αποδεικνύουν την απουσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και του αρμόδιου Υπουργού, κυρίου Χατζηδάκη, από αυτό το νομοσχέδιο. Αναρωτιόμαστε πώς υπέγραψε το σχέδιο νόμου χωρίς να εντοπίσει όλα αυτά τα προβλήματα, τόσα λάθη που κανείς από το ΥΠΕΝ δεν μπήκε στον κόπο να διαβάσει και να ακούσει.

Φαίνεται ότι το ΥΠΕΝ της Ελλάδας κλείνει και ότι ο κύριος Χατζηδάκης έχει πάρει μία σαφή εντολή από τον κύριο Μητσοτάκη. Να πουλήσει την περιουσία του δημοσίου και να γίνει ο Υπουργός που θα «κλείσει» τις λειτουργίες των Υπηρεσιών περιβάλλοντος της χώρας. Το πιο σύντομο ανέκδοτο που κυκλοφορεί στους διαδρόμους της Βουλής είναι ότι ο κύριος Μητσοτάκης είναι «πράσινος» Πρωθυπουργός. Ειλικρινά, αποδεικνύεται διαρκώς ότι η πολιτική σας στον τομέα του περιβάλλοντος είναι πιο παλαιά και από αυτήν που εφαρμοζόταν πριν από είκοσι χρόνια.

Η πρόχειρη νομοθέτηση και η έλλειψη ποιοτικού ελέγχου των σχεδίων νόμου αποδεικνύουν ότι είναι μια «φούσκα» το επιτελικό κράτος, καθώς δε συστήθηκαν ποτέ τα προβλεπόμενα όργανα, ενώ καταργήσατε την Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή (ΚΕΝΕ). Άρα, φούσκα το επιτελικό κράτος.

Στις διατάξεις για τον καταδυτικό τουρισμό, η κυβέρνηση δε χρησιμοποιεί τις προδιαγραφές του Πρωτοκόλλου της Βαρκελώνης για την Προστασία της Μεσογείου Θαλάσσης για την πόντιση τεχνητών υφάλων και υλικών στη θάλασσα, παρότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμμετείχε στη διάσκεψη της Νάπολης τον Δεκέμβριο του 2019 που τις ενέκρινε.

Αγνοείτε επίσης όλα τα επίπεδα υπερκείμενου σχεδιασμού. Τη θαλάσσια χωροταξία, τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, τα Ειδικά Χωρικά, το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, αναιρείτε το πλαίσιο ασφάλειας δικαίου για τους επενδυτές και για τους πολίτες. Βάζετε βόμβα στα θεμέλια της βιώσιμης ανάπτυξης γιατί θέλετε απλά να τακτοποιήσετε τους κολλητούς, να κάνετε ρουσφέτια με αντάλλαγμα ψήφους και τη στήριξη που είχατε στον προεκλογικό σας αγώνα. Δυστυχώς, ο τρόπος που ασκείτε πολιτική δε βοηθάει τη χώρα.

Συγκεκριμένα, στο εν λόγω σχέδιο νόμου, η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής επιβεβαιώνει ότι στο άρθρο 2 δεν προκύπτουν με σαφήνεια οι ορισμοί και σάς καλεί να προβείτε σε διορθώσεις. Έχετε μπερδέψει τα είδη καταδυτικού τουρισμού και οι ορισμοί δημιουργούν αντιθέσεις και ασάφειες σε σχέση με τα άρθρα 7.1 και 8.1.

Στο άρθρο 8, δε διευκρινίζετε επαρκώς ζητήματα προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού, θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών και τίθεται ζήτημα μη συμβατότητας με το ευρωπαϊκό πλαίσιο. Ενώ στο άρθρο 21, που αφορά στο καθεστώς των Περιοχών Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), όπως σάς επισήμαναν οι χωροτάκτες και η WWF, δεν μπορεί η δραστηριότητα και ο επενδυτής εντός ΠΟΤΑ να ρυθμίζει και να απαγορεύει άλλες χρήσεις άλλων ιδιοκτητών στην ευρύτερη περιοχή, ούτε αυτός ο αποκλεισμός να αντιβαίνει στο Τοπικό Χωρικό Σχέδιο. Πρακτικά θέλετε κάποιος να ανάγεται σε «δερβέναγα» της ευρύτερης περιοχής, αποκλείοντας χρήσεις συμβατές με το τουριστικό αντικείμενο ή ακόμη και να ακυρώνει την πρόσβαση των πολιτών στην παραλία, ακόμα και εκτός ΠΟΤΑ. Στο άρθρο 29, η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής επισημαίνει τα λάθη του σχεδίου νόμου για το ρόλο των ρεμάτων και τις αντιφάσεις σε σχέση με Αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ).

Ιδιαίτερα προβληματική είναι η διάταξη που διατήρησε η κυβέρνηση για τη δημιουργία και τη μεταφορά του συντελεστή δόμησης από το σύνολο μιας δασικής έκτασης, η οποία χρησιμοποιείται μόνο για διόδους των γηπέδων γκολφ, σε συντελεστή δόμησης και δικαίωμα που μπορεί να αξιοποιηθεί σε άλλες χρήσεις και άρα στην τροποποίηση δικαιωμάτων και υπεραξίας.

Με το άρθρο 33 του νομοσχεδίου, τροποποιείται όλη η νομοθεσία που αφορά την αποκατάσταση με αναδασώσεις και δασοτεχνικά έργα όλων των επιτρεπόμενων παρεμβάσεων και όχι μόνο του τουρισμού, καθώς αλλάζει, μειώνοντας το ισοδύναμο της αναδάσωσης αλλά και το χρηματικό αντίτιμο, σε περίπτωση που δεν πραγματοποιηθεί αναδάσωση.

Κλείνω τέλος, με ένα άρθρο μείζονος σημασίας, το άρθρο 43, για το οποίο η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής αφιέρωσε πέντε σελίδες, αυτό της χρήσης αιγιαλού. Αναιρείτε τον προορισμό του αιγιαλού, δηλαδή της παραλίας, για κοινή χρήση, σε αντίθεση με πλείστες Αποφάσεις του ΣτΕ και το Πρωτόκολλο της Βαρκελώνης. Μας βρίσκει αντίθετους η διεύρυνση κατάληψης των παραλιών, που έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 24 του Συντάγματος, και βέβαια, μας προβληματίζει το περιεχόμενο της διάταξης που επιτρέπει την κατάληψη όλου του μετώπου των παραλιών από τις τουριστικές δραστηριότητες αλλά και των όμορων οικοπέδων, που έχει ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των πολιτών και των τουριστών από τη χρήση του αιγιαλού και της παραλίας.

Εμείς ήρθαμε στη Βουλή για να συμβάλλουμε στη διαδικασία αλλά εσείς αγνοείτε τις πραγματικές ανάγκες του τουριστικού τομέα, των εργαζόμενων και των επιχειρηματιών. Είστε δυστυχώς μόνο μία κυβέρνηση πολιτικής εξαπάτησης που δε βοηθάει καθόλου τη χώρα.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ