ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

25/05/2020

Τι είπαν Αχτσιόγλου, Παππάς, Τσακαλώτος, Ξενογιαννακοπούλου στην επικαιροποίηση του προγράμματος Μένουμε Όρθιοι

Τι είπαν Αχτσιόγλου, Παππάς, Τσακαλώτος, Ξενογιαννακοπούλου στην επικαιροποίηση του προγράμματος Μένουμε Όρθιοι



Οι τοποθετήσεις των τομεαρχών του ΣΥΡΙΖΑ στην επικαιροποίηση του προγράμματος Μένουμε Όρθιοι

Ε. ΑΧΤΣΙΟΓΛΟΥ: Να σας καλησπερίσω κι εγώ με τη σειρά μου. Φίλες και φίλοι, έγινε φανερό και από την ομιλία του Προέδρου, νομίζω πως ήταν φανερό και από το πρώτο πρόγραμμα που παρουσίασε ο ΣΥΡΙΖΑ πριν από εβδομάδες για τη στήριξη της κοινωνίας και της οικονομίας, ότι ο κεντρικός στόχος του προγράμματος ήταν, είναι και παραμένει η προστασία του κόσμου της εργασίας, η συγκράτηση της ανεργίας, αλλά και η αντιστροφή της αυθόρμητης τάσης της αγοράς, για απορρύθμιση της αγοράς εργασίας. Μια τάση, που ενισχύεται ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης.
Επειδή όμως πολλοί ομνύουν, και μάλιστα πολύ όψιμα, ομνύουν στην ανάγκη για την προστασία της εργασίας συμπεριλαμβανομένης και της Κυβέρνησης στο στόχο της προστασίας της εργασίας, νομίζω ότι εδώ πρέπει να είμαστε σαφείς τι εννοούμε όταν μιλάμε για προστασία της εργασίας.
Προστασία της εργασίας σε αυτές τις συνθήκες σημαίνει τρία πράγματα:
1. Διατήρηση των θέσεων εργασίας,
2. Διατήρηση των σχέσεων εργασίας. Nα μη μεταβάλλονται δηλαδή οι σχέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, σε εκ περιτροπής ή μερικής και
3. Καταβολή των μισθών στο 100% όχι μόνο για λόγους αξιοπρέπειας και επιβίωσης των εργαζομένων, αλλά και για λόγους οικονομικής αποτελεσματικότητας και συγκράτησης της ύφεσης.
Αυτά τα τρία είναι τα απαραίτητα στοιχεία για να εννοείς πραγματικά αυτό που λες όταν μιλάς για προστασία της εργασίας.
Αυτή η στρατηγική στόχευση ήταν ο καθοδηγητικός μίτος του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ «Μένουμε Όρθιοι Ι» όπως παρουσιάστηκε και πριν από εβδομάδες από εμάς.
Δυστυχώς, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όχι μόνο δεν ακολουθεί αυτή τη στρατηγική, αλλά κινείται, θα έλεγα, στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Από την πρώτη στιγμή αξιοποίησε ουσιαστικά αυτή την έκτακτη οικονομική συνθήκη, που προκλήθηκε από την πανδημία, ως δικαιολογητικό λόγο, ως πρόφαση αλλά και ως ευκαιρία πολλές φορές για απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, εμβαθύνοντας και επιταχύνοντας μια πολιτική που υπήρχε στην πραγματικότητα από την πρώτη στιγμή της διακυβέρνησής της.
Και από τις τελευταίες ανακοινώσεις της Κυβέρνησης προέκυψε αυτό ακριβώς που είχαμε υπογραμμίσει ως το μέγιστο κίνδυνο: αυτές οι αλλαγές, οι αρνητικές μεταβολές, που είχαν εμφανιστεί ως έκτακτες, τελικά να μονιμοποιηθούν, να τυποποιηθούν.
Οι εργαζόμενοι, μετά και τις τελευταίες ανακοινώσεις της Κυβέρνησης, έχουν στην πραγματικότητα τρεις δρόμους μπροστά τους:
 είτε θα μειωθούν οι μισθοί τους κατά 20%, διότι αυτό προβλέπει το σχήμα της επιδοτούμενης εκ περιτροπής εργασίας που κατά προτεραιότητα πριμοδοτεί η Κυβέρνηση,
 είτε θα απολυθούν, καθώς οι απολύσεις δεν απαγορεύονται,
 είτε θα παραμείνουν σε καθεστώς ανεργίας.
Διότι αυτό είναι η αναστολή των συμβάσεων εργασίας: είναι ανεργία με επιδότηση 530 € το μήνα. Στην πραγματικότητα, οι εργαζόμενοι αυτοί που παραμένουν σε καθεστώς αναστολής παρότι δεν καταγράφονται επίσημα ως άνεργοι, έχουν τεθεί εκτός αγοράς εργασίας με κυβερνητική απόφαση. Κάποιοι από αυτούς ακόμα και για έξι μήνες, θα συμπληρώσουν έξι μήνες.
Επομένως, αυτή τη στιγμή είναι απολύτως επιβεβλημένο να τερματιστεί αυτή η επιχείρηση αποσταθεροποίησης των εργασιακών σχέσεων. Οι εργασιακές σχέσεις και οι μισθοί πρέπει να σταθεροποιηθούν, οφείλουν να σταθεροποιηθούν, τουλάχιστον στο επίπεδο που είχε διαμορφωθεί τον Φεβρουάριο του 2020.
Και καμία μόνιμη ή προσωρινή αρνητική μεταβολή δεν πρέπει να ενσωματωθεί στο Εργατικό Δίκαιο της χώρας με αφορμή, με πρόφαση, με δικαιολογητικό λόγο την πανδημία.
Δεν μπορεί να γίνει ανεκτό, μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση που περάσαμε, να υπάρξει μια επανάληψη της ίδιας καταστροφικής συνταγής και οι εργαζόμενοι να πληρώσουν και πάλι αυτή την νέα κρίση. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε, τελικά, λόγω των ιδεοληψιών της Κυβέρνησης, γιατί οι ιδεοληψίες είναι από εκείνη τη μεριά, να οδηγηθούμε σε μια χαμένη γενιά.
Όλα αυτά τα είχαμε επισημάνει εξαρχής. Καταθέσαμε συγκεκριμένες και ρεαλιστικές προτάσεις. Σήμερα έχουμε μπροστά μας διαμορφωμένα νέα δεδομένα, δεν αλλάζουν όμως την κεντρική ιδέα του προγράμματός μας. Επαναλαμβάνω, ο πυρήνας του προγράμματός μας είναι: η καταβολή των μισθών των εργαζομένων στο 100%, η μη αρνητική μεταβολή των σχέσεων εργασίας και αυτονόητα η συγκράτηση της ανεργίας με διατήρηση των θέσεων εργασίας.
Τα τρία απαραίτητα στοιχεία που διαπνέουν όλο το πρόγραμμα και όλες τις προτάσεις για τη στήριξη και των επιχειρήσεων και των εργαζομένων και της κοινωνίας.
 Ειδικότερα για τις λίγες εκείνες επιχειρήσεις που παραμένουν σε αναστολή λειτουργίας, προτείνουμε την 100% κάλυψη του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους από το κράτος, όπως είχαμε και στο πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι Ι».
 Για τις πληττόμενες επιχειρήσεις, δεύτερη κατηγορία, στους ευαίσθητους κλάδους της εστίασης, του τουρισμού και των μεταφορών προτείνουμε επιδότηση 100% των ασφαλιστικών εισφορών και 40% των μισθών από το κράτος με υποχρέωση καταβολής του υπολοίπου 60% του μισθού από την επιχείρηση.
 Τρίτη κατηγορία, για τις υπόλοιπες πληττόμενες επιχειρήσεις που αρχίζουν να επαναλειτουργούν προτείνουμε επιδότηση 40% των μισθών και των ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος με υποχρέωση και πάλι καταβολής του υπολοίπου 60% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους από την επιχείρηση.
Για τη μέγιστη αποτελεσματικότητα, για την πραγματικά καλύτερη λειτουργία αυτών των μέτρων, για να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή ανταπόδοση στη λειτουργία της αγοράς εργασίας, είναι απαραίτητο αυτά τα μέτρα, τα τρία συγκεκριμένα μέτρα των επιδοτήσεων, να συνοδευτούν από τα εξής:
 Κατάργηση του σχήματος των αναστολών συμβάσεων εργασίας,
 Κατάργηση του νέου αυτού σχήματος της εκ περιτροπής εργασίας,
 Κατάργηση της αναστολής δήλωσης των ωραρίων να υπάρχει δηλαδή και πάλι η δυνατότητα στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας να κάνει ελέγχους,
 Θέσπιση ενός ειδικού πλαισίου για τον έλεγχο της τηλεργασίας και την προστασία των εργαζομένων σε αυτή,
 Υποχρέωση διατήρησης των συμβάσεων εργασίας για έξι μήνες μετά το τέλος της κρατικής επιχορήγησης.
Επαναλαμβάνω επίσης ένα μέτρο που το είχαμε επισημάνει και στο πρώτο πρόγραμμα: είναι αναγκαίο να παραταθεί η ισχύς μέχρι το τέλος του έτους όλων των συλλογικών συμβάσεων εργασίας που ξεκίνησαν να λήγουν από το Μάρτιο του 2020 καθώς, αυτονόητα, οι κοινωνικοί ανταγωνιστές δεν μπορούν να διαπραγματευτούν όλη αυτή την περίοδο.
Το σύνολο των παρεμβάσεων για τη στήριξη της εργασίας ανέρχεται στα 3,7 δισ. ευρώ και αφορούν τουλάχιστον 1,7 εκατομμύρια εργαζομένους και 200 χιλιάδες επιχειρήσεις.
Ωστόσο, πρέπει να επισημάνουμε εδώ ότι υπάρχουν αόρατοι εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι, άνεργοι που δεν καλύπτονται από αυτό το πακέτο. Είναι αυτό το τμήμα της κοινωνίας που αντιμετωπίζει ραγδαίες και αιφνίδιες μειώσεις στο εισόδημά του. Και αυτό το τμήμα αυξήθηκε δυσανάλογα ακριβώς εξ αιτίας της έλλειψης μέτρων από την Κυβέρνηση για τη στήριξη της εργασίας στην πρώτη φάση της πανδημίας.
Στην πραγματικότητα είναι δυο συγκοινωνούντα δοχεία. Όσο μικρότερη είναι η στήριξη της εργασίας, τόσο μεγαλύτερη είναι η ανάγκη για να υπάρξει ένα ισχυρό κοινωνικό δίχτυ προστασίας αυτών οι οποίοι μένουν εκτός αγοράς εργασίας ή των οποίων το εισόδημα, παρότι εργαζόμενοι, μειώνεται ραγδαία. Όσο περισσότερο στηρίζεις την εργασία, τόσο λιγότερη ανάγκη έχεις για να υπάρχει ένα ισχυρό κοινωνικό δίχτυ προστασίας όλων αυτών των κατηγοριών.
Είναι αυτή η ραγδαία επιδείνωση που επήλθε στο εισόδημα μεγάλων τμημάτων της ελληνικής κοινωνίας, που απαιτεί τη θεσμοθέτηση ενός διευρυμένου πλέγματος κοινωνικής προστασίας. Η δημιουργία ενός εισοδήματος έκτακτης ανάγκης. Είναι η μόνη λύση για να υποστηριχθεί ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού της χώρας, να αποφευχθεί ο ορατός πλέον κίνδυνος φτωχοποίησής του, αλλά και να στηριχθεί η κατανάλωση που αποτελεί κρίσιμο μέγεθος για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Αντίστοιχες πολιτικές ξεκινούν να εφαρμόζουν ήδη κι άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Προτείνουμε τη θεσμοθέτηση του εισοδήματος έκτακτης ανάγκης το οποίο καλύπτει 1.900.000 νοικοκυριά, στα οποία συμμετέχουν άνεργοι, επισφαλώς εργαζόμενοι, εργαζόμενοι με μπλοκάκι, εργαζόμενοι με εργόσημα, εργαζόμενοι με μερικά μεροκάματα το μήνα, εποχικοί εργαζόμενοι, εργαζόμενοι στον πολιτισμό, αγρότες, αλλά και κυρίως πληττόμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι που είδαν τα εισοδήματά τους αιφνιδίως να μειώνονται ραγδαία αυτή την περίοδο.
Και νομίζω ότι, όπως είναι φανερό από τις κατηγορίες που περιέγραψα, το μέτρο αυτό, η πρόταση αυτή, δεν υποστηρίζει μόνο τμήματα των χαμηλών εισοδηματικά στρωμάτων, αλλά κυρίως υποστηρίζει τμήματα της μεσαίας τάξης που υπέστησαν αυτή τη ραγδαία απώλεια του εισοδήματος.
Ο σχεδιασμός αυτού του εισοδήματος, του έκτακτου εισοδήματος -κι αυτό είναι πολύ κρίσιμο- βασίζεται στις ανάγκες ολόκληρου του νοικοκυριού, λαμβάνει υπόψη του δηλαδή τις κοινωνικές ανάγκες που διαμορφώνονται αυτή τη στιγμή. Δίνοντας 400 € για το πρώτο ενήλικο μέλος του νοικοκυριού, 200 € για κάθε πρόσθετο ενήλικο μέλος και 100 € για κάθε παιδί, μιλάω πάντα για το μήνα.
Αυτό το έκτακτο εισόδημα που προτείνουμε είναι προφανώς αφορολόγητο και ακατάσχετο και αφορά σχεδόν 4 εκατομμύρια άτομα. Για διάρκεια τεσσάρων μηνών, το κόστος του ανέρχεται στα 3,5 δισ. ευρώ.
Φίλες και φίλοι, αυτή η δέσμη προτάσεων που εντάσσεται, όπως είπα εξαρχής, σε μια πολύ συγκεκριμένη στρατηγική προστασίας της εργασίας, στήριξης των μισθών και διατήρησης της διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζομένων. Αυτή η δύναμη μπορεί να διατηρηθεί μόνο εάν μπορέσει να υπάρξει μια συγκράτηση της ανεργίας αποτελεί και το μοναδικό δρόμο για να περιοριστεί η ύφεση και να μείνουμε όρθιοι ως κοινωνία μπροστά σε μια πρωτοφανή οικονομική και κοινωνική πρόκληση.
Σας ευχαριστώ πολύ.

N. ΠΑΠΠΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, φίλες και φίλοι, αγαπητοί εκπρόσωποι φορέων. Δυο και πλέον μήνες από την επιβολή των διοικητικών μέτρων περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας, η στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων, είναι μεγάλη ανάγκη να αποκλίνει από τα ελάχιστα.
Η λογική της ανοσίας της αγέλης έχει ήδη δυστυχώς αρχίσει να διαμορφώνει αρνητικές για την οικονομία αποφάσεις στο επίπεδο των ελληνικών επιχειρήσεων. Αποφάσεις οι οποίες εάν δεν αναστραφούν, θα έχουν οδυνηρές επιπτώσεις και για τις επιχειρήσεις και για την κοινωνία και για την οικονομία συνολικά.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν είναι ζόμπι. Οι άνθρωποι της αγοράς δεν είναι μπαταχτσήδες. Είναι άνθρωποι που αγωνιούν, είναι άνθρωποι που έχουν καταφέρει να σταθούν μέσα στα χρόνια της κρίσης και χρειάζονται τώρα, πρώτον, παροχή άμεσης ρευστότητας για να δοθεί η δυνατότητα αποπληρωμής των βαρών που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του lockdown, αλλά και αντιμετώπισης ζημιών που θα προκύψουν στο επόμενο διάστημα.
Έχουν ανάγκη και τη στήριξη της εργασίας, όπως αναλύθηκε και από τον Πρόεδρο και από την Έφη Αχτσιόγλου. Δυστυχώς όμως, η τεράστια πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων αποκλείονται εντελώς από τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί ψηφιστεί και υλοποιηθεί μέχρι τώρα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία αντιπροτείνει ένα σχέδιο ενεργής παρέμβασης δημόσιας, στήριξης της ρευστότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και αποτροπής του αδιεξόδου. Στην εξειδίκευση του προγράμματός μας Μένουμε Όρθιοι, προτείνουμε την άμεση μη επιστρεπτέα ενίσχυση των επιχειρήσεων με ένα κονδύλι περίπου στο ύψος των 3 δισ. ευρώ.
Η ενίσχυση στις πληττόμενες επιχειρήσεις συνίσταται σε 2.000 ευρώ ανά εργαζόμενο σε επιχειρήσεις που απασχολούν εργαζόμενους, με ανώτατο όριο ενίσχυσης τις 100.000 ευρώ. Ατομικές επιχειρήσεις που επιχειρούν σε διαφορετική έδρα από την οικία του ιδιοκτήτη, ενισχύονται κι αυτές με 2.000 ευρώ. Είναι ένας απλός κανόνας, σε αντίθεση με τους δαιδαλώδεις κανόνες οι οποίοι μπήκανε σε εφαρμογή και αποκλείσανε, εκ των πραγμάτων, την πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων από το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής.
Θυμίζω ότι η αρχική εξαγγελία για διοχέτευση ενός δισ. στην ελληνική επιχειρηματικότητα, έφτασε να αφορά μόνο το μισό ποσό και το μειοψηφικό αριθμό των 50 περίπου χιλιάδων επιχειρήσεων.
Πρέπει να αντιληφθούν όλοι ότι η ύφεση δυστυχώς βρίσκεται αυτή τη στιγμή εν εξελίξει λόγω της κυβερνητικής αδράνειας. Καμία καθυστέρηση, καμία μεταφορά χρημάτων για τους επόμενους μήνες δεν θα αποσοβήσει τα αδιέξοδα. Μας είπαν ότι αυτή η πρόταση είναι δαπανηρή πρόταση. Κάθε άλλο. Είναι πρόταση η οποία θα διασφαλίσει ότι ένα μεγάλο κομμάτι από αυτό το ποσό θα επιστρέψει στα δημόσια ταμεία. Δεν είναι μια πρόταση η οποία λέει πάρτε λεφτά στις επιχειρήσεις και κάντε ό,τι νομίζετε. Είναι μια ενίσχυση η οποία μπορεί να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες. Υπάρχουν τρόποι και είμαστε έτοιμοι να τους συζητήσουμε εάν η κυβέρνηση κάνει το βήμα και κοιτάξει έξω από το παράθυρο και ακούσει μια φωνή λογικής.
Προτείνουμε επίσης ένα πρόγραμμα εγγυήσεων του δημοσίου για τις επιχειρήσεις. Έναν Ηρακλή για τις επιχειρήσεις, με την αξιοποίηση την πραγματική του εργαλείου που κληρονόμησε από εμάς η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, της Αναπτυξιακής Τράπεζας, και δυστυχώς δεν το αξιοποιεί. Εδώ θα πρέπει να πω ότι τα αποτελέσματα είναι απολύτως απογοητευτικά, μιας και ο αριθμός των επιχειρήσεων που έχουν μέχρι στιγμής επωφεληθεί από το πρόγραμμα το οποίο τρέχει, το λεγόμενο ΤΕΠΙΧ ΙΙ για την επιδότηση του επιτοκίου, ανέρχεται μόνο στις 2.000 επιχειρήσεις με τη φιλοδοξία της κυβέρνησης να πηγαίνει στις 10.000 επιχειρήσεις. Αντιλαμβάνεστε, αγαπητοί φίλοι και αγαπητές φίλες, ότι πρόκειται για μια μειοψηφία επιχειρήσεων και λόγω της περίστασης και του χαρακτήρα της εκδήλωσης, δεν θα ήταν πολύ δόκιμο να ανοίξουμε και άλλα ζητήματα που αφορούν το πότε άνοιξε και πότε έκλεισε η προθεσμία υποβολής αιτήσεων, η οποία χρειάζονταν και 17 δικαιολογητικά, κατά παρέκκλιση του ψηφιακού κράτους το οποίο υποτίθεται ότι ήταν και πανέτοιμο να υποδέχεται όλες αυτές τις αιτήσεις.
Προτείνουμε αυτό το πρόγραμμα να αφορά εγγυήσεις δανείων που να ξεκινούν από το 80 και να φτάνουν ακόμα και το 100%. Ιδιαίτερο βάρος πρέπει να πέσει σε κλάδους όπως ο τουρισμός, η εστίαση, τα εμπορικά καταστήματα και άλλα καταστήματα τα οποία έχουν εποχικό χαρακτήρα.
Στις ανυπέρβλητες προϋποθέσεις και τα υψηλά επιτόκια των τραπεζικών ιδρυμάτων, πρέπει να αντιπαραβάλουμε τα σύγχρονα εγγυοδοτικά εργαλεία και τους ελκυστικούς όρους δανεισμού. Προτείνουμε επίσης την άμεση ψήφιση του κληρονομημένου, έτοιμου νομοσχεδίου που πήρε η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη από εμάς για τις μικροπιστώσεις. Είναι μια πηγή χρηματοδότησης κυρίως για επιχειρήσεις οι οποίες δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.
Είναι μια αδικαιολόγητη αδράνεια η οποία μας κάνει δυστυχώς καχύποπτους. Δυστυχώς, οι μέχρι τώρα παρεμβάσεις σε αυτό το πεδίο χαρακτηρίζονται απολύτως ανεπαρκείς. Μία υπόμνηση: δυο δισ. εγγυήσεις υποτίθεται ότι δρομολογεί η κυβέρνησή μας, ενώ η κυβέρνηση της Πορτογαλίας 13 δισ. για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μια οικονομία η οποία είναι συγκρίσιμου μεγέθους.
Και βεβαίως, όπως προαναφέρθηκε, μόνο 10.000 επιχειρήσεις είναι η φιλοδοξία η κυβερνητική να ενταθούν στα προγράμματα της Αναπτυξιακής Τράπεζας. Αυτά τα ζητήματα ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία θέλει να τα κάνει ένα αντικείμενο πάρα πολύ σοβαρής διαβούλευσης. Και πρέπει να πω -δεν νομίζω ότι είναι έκπληξη- ότι θα υποστηρίξουμε στη Βουλή την πρόταση που ήρθε από τη ΓΣΕΒΕΕ για ειδική συνεδρίαση των Αρμόδιων Επιτροπών Οικονομικών και Παραγωγής και Εμπορίου ακριβώς με αντικείμενο τη συζήτηση γύρω από αυτά τα φλέγοντα ζητήματα για την ελληνική επιχειρηματικότητα.
Ξεχωριστό κεφάλαιο πρέπει να είναι, όπως αναλύθηκε πριν, η στοχευμένη ενίσχυση του τουρισμού. Ακούμε πολλές κουβέντες για την επόμενη μέρα της ελληνικής οικονομίας. Πολλά θα είχαμε και εμείς να πούμε. Όμως στον τομέα, στον κλάδο του τουρισμού, ακουμπούν πάνω από 350.000 θέσεις εργασίας και άλλες οι οποίες ήταν έτοιμες να δημιουργηθούν και δεν θα δημιουργηθούν.
Ένα γενναίο πρόγραμμα εσωτερικού τουρισμού για 2,5 εκατομμύρια πολίτες με επέκταση του μεταφορικού ισοδυνάμου, ύψους καταρχήν περίπου 700 εκατομμυρίων ευρώ.
Στην εστίαση, όπως αναφέρθηκε, πέρα από τα οριζόντια μέτρα που καλύπτουν όλες τις επιχειρήσεις, προτείνουμε και τη μείωση του ΦΠΑ στο 6% για να στηρίξουμε έναν κλάδο που πλήττεται τόσο από τα μέτρα περιορισμού, του διοικητικού περιορισμού που υφίστανται όσο βεβαίως και από τη συνολική μειωμένη ζήτηση στην αγορά. Επιπρόσθετα, όπως ειπώθηκε και πριν, προτείνουμε τη μείωση της προκαταβολής φόρου στο 50% για όλους τους υπόχρεους σε όλους τους κλάδους με μια παρέμβαση μόνιμου και όχι έκτακτου χαρακτήρα.
Αναγκαία βεβαίως είναι και η στήριξη του αγροτικού κόσμου, των πληττόμενων αγροτικών επιχειρήσεων και συνεταιρισμών. Με ένα πρόγραμμα 300 εκατομμυρίων ευρώ, πέραν των βασικών προβλέψεων ενίσχυσης του προγράμματός μας. Τα εισοδήματα του γεωργού, του κτηνοτρόφου, του αλιέα, πρέπει να στηριχθούν καθώς επηρεάστηκαν από τις χαμηλές τιμές πώλησης, την περιορισμένη ζήτηση και την αδυναμία απορρόφησης της παραγωγής, αλλά και την έλλειψη ρευστότητας.
Οφείλουμε επίσης να αξιοποιήσουμε και ευρωπαϊκά προγράμματα, να καταβάλουμε ενισχύσεις, συνυπολογίζοντας και τις παραγωγές περασμένων ετών.
Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι, βρισκόμαστε σε μια πάρα πολύ κρίσιμη περίοδο. Μια περίοδο που η δημόσια περιουσία μπορεί και πρέπει να εγγυηθεί την παροχή των δημόσιων αγαθών. Μια περίοδο που πρέπει να προστατευθούν οι δημόσιες υποδομές. Η δημόσια παρέμβαση και η ιδιοκτησία σε υποδομές όπως ο σιδηρόδρομος, οι τηλεπικοινωνίες, η ύδρευση, μπορεί και πρέπει να γίνει η μηχανή της νέας ανάπτυξης, όχι να γίνουν αυτές οι υποδομές πρώτη ύλη για εκποίηση.
Τα μεγάλα έργα υποδομής, έργα τα οποία είχε δρομολογήσει και υλοποιούσε ήδη η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο βόρειος οδικός άξονας της Κρήτης, ο Ε65, η Πατρών – Πύργου, το αεροδρόμιο του Καστελίου, το μετρό της Θεσσαλονίκης, η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, πρέπει να επανεκκινήσουν. Η ειρωνεία είναι ότι στο πρόγραμμα της Ν.Δ. αυτά ακριβώς τα έργα τα οποία είχαμε ξεκινήσει, δρομολογήσει και διασφαλίσει τη χρηματοδότησή τους, θα διαμόρφωναν τις συνθήκες για 40.000 νέες θέσεις εργασίας. Και ω του θαύματος, όλα αυτά τα έργα έχουν παγώσει και έχουν πάει πίσω στο χρόνο. Μια επιλογή η οποία, με όρους οικονομικής πολιτικής, είναι ανεξήγητη.
Χρειάζεται επίσης να επανεκκινήσει το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, να επεκταθεί και να ενισχυθεί. Η κυβέρνηση δυστυχώς και εδώ επέλεξε να το παγώσει. Είναι αναγκαίο η χρηματοδότηση των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να επιστρέψει τουλάχιστον στο ύψος στο οποίο η κυβέρνηση της Ν.Δ. το κληρονόμησε από εμάς.
Υπάρχουν και έργα δρομολογημένα τα οποία δυστυχώς καθυστερούν και θα μπορούσαν να κάνουν το δημόσιο πιο αποτελεσματικό και την ελληνική επιχειρηματικότητα πιο παραγωγική, όπως η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων στο δημόσιο, αλλά και το ηλεκτρονικό ΓΕΜΗ το οποίο είχαμε δρομολογήσει μαζί με την Ένωση Επιμελητηρίων.
Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι, παρότι η Ελλάδα αναμένεται να είναι πρωταθλήτρια στην ύφεση και την ανεργία μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η κυβέρνηση αδρανεί. Ίσως κάποιοι ακόμη πιστεύουν ότι αυτό γίνεται από άγνοια για τους κανόνες της οικονομίας.
Σε κάθε περίπτωση, εμείς λέμε ότι η πολιτεία οφείλει να δράσει άμεσα και γενναία, ακόμα και τώρα με ενίσχυση των επιχειρήσεων, με στήριξη της εργασίας και με επανεκκίνηση μεγάλων επενδύσεων και έργων υποδομής. Η Ελλάδα έχει ανάγκη μια μεγάλη δημόσια παρέμβαση. Δεν έχει ανάγκη άλλες αδράνειες, δεν έχει ανάγκη την ανοσία της αγέλης στην οικονομία.
Σας ευχαριστώ.


ΕΥ. ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ: Φίλες και φίλοι, καλησπέρα κι από μένα. Τα πιο πολλά μέτρα και τα φορολογικά έχουν ειπωθεί, οπότε ο δικός μου ρόλος είναι, συνοπτικά, να σας πω τρία πράγματα.
Το πρώτο είναι κάποια σύγκριση με το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, της κυβέρνησης, κάποια θέματα για το από πού θα βρούμε τα λεφτά, τη χρηματοδότηση των μέτρων και κάποια πράγματα για την ευρωπαϊκή διάσταση της πολιτικής μας.
Αρχίζω με τη Νέα Δημοκρατία. Τα 24 δισ. μέτρα που μας λένε ότι υπάρχουν, που όταν τα λέει η Νέα Δημοκρατία είναι μια σοβαρή πολιτική, όταν εμείς λέμε 13 δισ., ξαφνικά έχουμε βρει «λεφτόδεντρα». Θα επιστρέψω στα λεφτόδεντρα, πάμε όμως στα 24 δισ.
Αυτά που υπάρχουν, και να το βάλουμε σε μια σειρά, είναι μέτρα που δεν δημιουργούν απαιτήσεις μελλοντικές από τις επιχειρήσεις και τους ανθρώπους, που είναι περίπου 8,5 δισ, έχουν ήδη ανακοινώσει 6,4 και υπάρχει και 2,1 που ανακοίνωσαν την προηγούμενη εβδομάδα. Άρα, έχουμε ένα ποσό 8,5 δισ.
Σε αυτά μπορούμε να προσθέσουμε τα 2 δισ. που είναι της επιστρεπτέας καταβολής και εγγυήσεις και αναστολές, 3,1 δισ. που προσθέτουμε στα 8,5. Εδώ μπορούμε να πούμε κάτι για τα λεφτόδεντρα. Γιατί ενώ δεν έχει αποφανθεί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αν το κράτος έχει λεφτόδεντρα, είναι σαφές ότι οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι έχουν λεφτόδεντρα.
Γιατί όταν ένα μεγάλο κομμάτι από το δικό σου το πρόγραμμα είναι αναστολές, προφανώς αυτοί οι άνθρωποι που έχουν περάσει αυτά που έχουν περάσει και οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι και οι εργαζόμενες, ξαφνικά θα βρουν τα λεφτόδεντρα για να μπορούν να πληρώσουν και τις νέες υποχρεώσεις που θα έχουν και αυτές που προκύπτουν.
Άρα το σύνθημα «λεφτά υπάρχουν», μπορεί για τη Νέα Δημοκρατία να είναι «λεφτόδεντρα υπάρχουν για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις αυτής της χώρας».
Πάμε παρακάτω: Έχουν και άλλα 4 δισ., ο στόχος μας είναι να φτάσουμε στα 24 δισ. του προγράμματος, έχουμε άλλα 4 δισ. που είναι μέτρα που θα πάρουν στο μέλλον. Αλλά το πιο ενδιαφέρον είναι και η επίδραση που όλα αυτά τα μέτρα θα έχουν στην οικονομία. Δηλαδή, για να φτάσουμε από το 14 μέχρι το 20, πριν πάρουμε τα 4 καινούργια μέτρα, τι είναι, είναι η επίδραση στην οικονομία. Μέτρα δεν το λες.
Μπορεί να μην έχουμε το επιτελικό κράτος, αλλά ξέρουμε να ξεχωρίσουμε τι είναι μέτρο και τι είναι επίδραση. Άρα, τα 24 δισ. απλώς δεν υπάρχουν στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας. Εμείς έχουμε λεφτόδεντρα και άρα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε τι είπε ο Πρόεδρος, η Έφη Αχτσιόγλου, ο Νίκος Παππάς και τα παραδείγματα που θα δώσει η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.
Εμείς ξέρουμε από τα λόγια της κυβέρνησης ότι είχαν αποθεματικά. Είχαν παραδεχθεί ότι τους παραδώσαμε 43 δισ. ταμειακά διαθέσιμα. Και τώρα μας λένε ότι για σοβαρούς λόγους, έχουν μείνει 36 δισ. Εμείς λέμε το εξής: Ότι μπορούμε να εξαιρέσουμε τα χρήματα που είναι για τα ομόλογα, δεν τα πιάνουμε αυτά, όπως δεν τα πιάνει, και σωστά, η κυβέρνηση.
Από τα άλλα που μένουν, που είναι ταμειακά διαθέσιμα, ούτε εμείς προτείνουμε να τα ξοδέψουμε όλα. Καταλαβαίνουμε, κάποια είναι πιο προσβάσιμα απ’ ό,τι είναι κάποια άλλα. Καταλαβαίνουμε ότι κάποια άλλα πρέπει να μείνουν στη μπάντα για μελλοντικά προβλήματα. Αλλά είναι ένα μεγάλο ποσό. Όπως μεγάλο ποσό είναι η διαφορά, η αλλαγή προσανατολισμού που μπορούμε να κάνουμε για χρήματα που είναι του ΕΣΠΑ.
Δηλαδή, πολλά από αυτά που είπε και ο Νίκος και η Έφη μπορούν να έρθουν κατευθείαν από χρήματα ΕΣΠΑ. Υπάρχει και μια άλλη πηγή χρηματοδότησης. Ο ΟΔΔΗΧ έχει ένα πρόγραμμα εξόδου στην αγορά και αυτό θα βοηθήσει τα ταμειακά διαθέσιμα.
Υπάρχουν, τέλος, τα προγράμματα του SURE, ευρωπαϊκοί πόροι που μπορούν να ξοδευτούν. Μας κάνει μεγάλη εντύπωση ότι δεν έχει πιέσει η κυβέρνηση αυτά τα προβλήματα, του SURE, να είναι ανάλογα με την ανάγκη και όχι με το ποσοστό του ΑΕΠ. Έπρεπε η κυβέρνηση να πάρει το νήμα από αυτά που λένε η Μέρκελ και ο Μακρόν, να πάρουν περισσότερα χρήματα χώρες όπως η Ελλάδα, η Ισπανία και η Ιταλία που έχουν μεγαλύτερες ανάγκες.
Δεν το έκανε. Παρόλα αυτά, υπάρχουν και αυτά τα χρήματα. Κατά τη δική μας άποψη, έχουμε όλους τους πόρους γι’ αυτό το πρόγραμμα που σας έχουμε ανακοινώσει.
Μια κουβέντα για την Ευρώπη: Εδώ θα υπάρχουν άνθρωποι που θα βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο και θα υπάρχουν άνθρωποι και μέσα στο ΣΥΡΙΖΑ και εκτός του ΣΥΡΙΖΑ και στην Προοδευτική Συμμαχία και στην κοινωνία γενικότερα, που βλέπουν το ποτήρι μισοάδειο. Αν το βλέπεις μισογεμάτο, λες ότι γίνονται πράγματα αυτή τη στιγμή. Όταν η Μέρκελ και ο Μακρόν ανακοινώνουν αυτό που ανακοινώνουν, κάνουν τρεις ρωγμές στην υπάρχουσα κατάσταση στην Ευρώπη.
Πρώτον, λένε να υπάρχει ένα πρόγραμμα μεταβίβασης πόρων (grants) και όχι δάνεια. Δεύτερον, λένε κατανομή με βάση τις ανάγκες και όχι τη συμμετοχή στο ΑΕΠ της Ευρωζώνης. Και τρίτον, έχει το στοιχείο της αμοιβαιοποίησης. Ότι θα είναι από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό που θα το πληρώσουν. Αυτές είναι μεγάλες ρωγμές, είναι πράγματα που λέμε εμείς, ΣΥΡΙΖΑ, οι Προοδευτικοί, οι άνθρωποι που έχουν έρθει μαζί μάς, το λένε πάρα πολλά χρόνια.
Από την άλλη, αν θέλετε να δείτε το ποτήρι μισοάδειο, δεν ξέρουμε τελικά τι θα γίνει με αυτή την πρόταση. Είδατε όλοι και όλες την αντίσταση των τεσσάρων χωρών που λένε μία απ’ τα ίδια και να μην κάνουμε τίποτε από τις τρεις καινοτομίες που σας είπα πριν. Βλέπουμε μια ελληνική κυβέρνηση που υποστηρίζει τη θέση Μακρόν – Μέρκελ αλλά, το υπονόησε και ο Πρόεδρος, όχι με φανατισμό και αυταπάρνηση απ’ ό,τι καταλαβαίνω εγώ.
Βλέπουμε ότι το ποσό που είναι προς πληρωμή δεν είναι μεγάλο σε σχέση, νομίζω το είπε και ο Νίκος αυτό, σε σχέση με το τι κάνουν οι ΗΠΑ, τι κάνει η Ιαπωνία, η Βρετανία. Και βλέπουμε όλοι ότι οι χώρες του Νότου θα έχουν μεγάλο χρέος σε δυο χρόνια και πολύ μεγαλύτερο από τον Βορρά. Κατά τη δική μας άποψη, αυτό δεν είναι βιώσιμο. Και μόνο μια προοδευτική συμμαχία στην Ελλάδα και στην Ευρώπη μπορεί, αυτές τις προτάσεις στην Ευρώπη που αρχίζουν το ρήγμα, να τις αλλάξει.
Να φέρουμε ένα διαφορετικό μοντέλο. Που αυτό το διαφορετικό μοντέλο, είναι αυτό που προσπαθήσαμε κι εμείς στο δικό μας, το ελληνικό κομμάτι, να αναδείξουμε. Να δείξουμε δηλαδή ότι χρειαζόμαστε την κοινωνία όρθια. Να αναδείξουμε ότι πρέπει να συγκρατήσουμε όσο πιο πολύ μπορούμε τη μείωση του ΑΕΠ. Γιατί έχουμε μάθει εδώ και 10 χρόνια τι γίνεται όταν μπαίνουμε στον φαύλο κύκλο: μέτρα, ύφεση, μεγαλύτερο χρέος, ξανά ύφεση, μέτρα, ύφεση μεγαλύτερο χρέος, ξανά μέτρα.
Έχουμε αυτή την εμπειρία. Και ως Έλληνες και Ελληνίδες αλλά και ως Ευρωπαίοι και Ευρωπαίες. Και ξέρουμε ότι: πρώτον, δεν πρέπει να αφήσεις την ύφεση να ξεφύγει και, δεύτερον, ξέρουμε ότι όχι μόνο δεν πρέπει να την αφήσεις να ξεφύγει, αλλά η λιτότητα και οι πολιτικές λιτότητας, δεν είναι απάντηση σε καμία ερώτηση. Γιατί και γονάτισαν οι οικονομίες, και αύξησαν το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Άρα, μόνο έτσι θα μπορέσουμε να έχουμε τη βάση για να μπορούμε να σχεδιάσουμε την επόμενη μέρα, τη μετάβαση σε μια οικονομία που είναι βιώσιμη, που δεν βασίζεται σε μονοκαλλιέργειες, που βασίζεται και στους ανθρώπους και στις ανάγκες αυτών των ανθρώπων. Ευχαριστώ πολύ.


Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Αγαπητέ Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι εκπρόσωποι των επαγγελματικών, παραγωγικών και κοινωνικών φορέων, φίλες και φίλοι. Προηγουμένως, ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, ο Αλέξης Τσίπρας και οι τρεις αρμόδιοι Τομεάρχες μας, η Έφη Αχτσιόγλου, ο Νίκος Παππάς και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος παρουσίασαν αναλυτικά ένα πλαίσιο επεξεργασμένων μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πρωτόγνωρης κρίσης της πανδημίας και των άμεσων αναγκών της κοινωνίας και της οικονομίας.
Όπως έχει αναδειχθεί όλη αυτή την περίοδο, αλλά και γλαφυρά αναδείχθηκε στη σημερινή μας εκδήλωση από τις προηγούμενες ομιλίες, αντιπαρατίθενται σήμερα δύο εκ διαμέτρου αντίθετες αντιλήψεις και πολιτικές συνολικά αλλά και για την αντιμετώπιση αυτής της κρίσης.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εμμένει στις ιδεοληψίες της και αντιμετωπίζει την κρίση ως την ευκαιρία για την αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων με τη λογική της «ανοσίας της αγέλης». Δηλαδή, όποιος αντέξει, οι ισχυροί και οι δυνατοί, αδιαφορώντας για τις οικονομικές και τις κοινωνικές συνέπειες.
Η δική μας πρόταση, το πρόγραμμα «Μένουμε όρθιοι ΙΙ», απαντά στις ανάγκες των εργαζομένων, των επαγγελματιών, των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, καθώς και των ευάλωτων εκείνων κοινωνικών ομάδων που βρέθηκαν ή κινδυνεύουν να βρεθούν άμεσα άνεργοι στο περιθώριο και σε απόγνωση, μέσα σ’ αυτές τις δύσκολες κοινωνικές συνθήκες.
Τα μέτρα που προτείνει σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, όπως αναδείχθηκε προηγουμένως, είναι απόλυτα κοστολογημένα και εφικτά. Είναι μέτρα που αφορούν και στηρίζουν κάθε επαγγελματική και κοινωνική κατηγορία. Και επειδή είναι διάχυτη γύρω μας η κοινωνική αγωνία και αβεβαιότητα, επιτρέψτε μου να σας παρουσιάσω 9 χαρακτηριστικά και συγκεκριμένα παραδείγματα που αναδεικνύουν την εφαρμογή των μέτρων που προτείνουμε, σε αντιδιαστολή με τα μέτρα που εφαρμόζει ή εξαγγέλλει γενικά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, έχοντας υπολογίσει την ενίσχυση που αναλογεί σε κάθε εργαζόμενο και σε κάθε επιχείρηση.
Στα παραδείγματα αυτά που θα σας παρουσιάσω τώρα, τα ποσά αφορούν τους μήνες, όπως ακούσαμε και προηγουμένως, από τον Ιούνιο μέχρι το Σεπτέμβριο.
Παράδειγμα πρώτο: Αυτοαπασχολούμενος που διατηρεί γραφείο εντός του σπιτιού του, ή κατάσταση, παντρεμένος με ένα παιδί, με περσινό καθαρό εισόδημα 10.000 ευρώ. Σύμφωνα με τα μέτρα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, του αναλογούν: 2.000 ευρώ από μη επιστρεπτέα ενίσχυση, 2.800 ευρώ από το εισόδημα έκτακτης ανάγκης. 1.100 ευρώ από τη μείωση της προκαταβολής φόρου στο 50%. Δηλαδή, σύνολο 5.900 ευρώ.
Σύμφωνα με τα μέτρα της Νέας Δημοκρατίας, όπως τα έχει εξαγγείλει, μείωση μόνο της προκαταβολής φόρου προβλέπεται, αλλά και αυτή, όπως ξέρετε, είναι άγνωστη, δεν έχει αποσαφηνιστεί μέχρι σήμερα.
Παράδειγμα δεύτερο: Δικηγόρος με έδρα την κατοικία της, παντρεμένη, χωρίς παιδί, με περσινό καθαρό εισόδημα 10.000 ευρώ. Σύμφωνα με τα μέτρα του ΣΥΡΙΖΑ, αναλογούν: 2.400 ευρώ από το εισόδημα έκτακτης ανάγκης, 1.100 ευρώ από τη μείωση της προκαταβολής φόρου στο 50%, σύνολο 3.500 ευρώ.
Από τα μέτρα της Νέας Δημοκρατίας, πάλι, η μόνη πρόβλεψη-εξαγγελία είναι η μείωση της προκαταβολής φόρου, που όμως είναι ασαφής και άγνωστη.
Παράδειγμα τρίτο: Εργαζόμενος σε πληττόμενη επιχείρηση που μπαίνει σε εκ περιτροπής εργασία, σύμφωνα με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν προηγουμένως, του ΣΥΡΙΖΑ, καμία μείωση του εισοδήματός του και προστασία της θέσης και των όρων εργασίας του, ενώ από την πλευρά των μέτρων της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, έχουμε μείωση του μισθού κατά 205.
Παράδειγμα τέταρτο: Εποχικά εργαζόμενος με δυο παιδιά: Σύμφωνα με τα μέτρα του «Μένουμε όρθιοι ΙΙ», αναλογούν: 3.200 ευρώ από το εισόδημα έκτακτης ανάγκης ενώ από τις εξαγγελίες 1.920 ευρώ από επιδόματα ανεργίας.
Παράδειγμα πέμπτο: Εργαζόμενη στον πολιτισμό, με δυο παιδιά, που δεν θα καταφέρει αυτό το δύσκολο τετράμηνο που, όπως ξέρετε, έχουν ακυρωθεί όλες οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, να βρει δουλειά, τους μήνες απ’ τον Ιούνιο μέχρι το Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τα μέτρα που ανακοινώσαμε, της αναλογούν: 3.200 από το εισόδημα έκτακτης ανάγκης ενώ από τα κυβερνητικά μέτρα, 1.000 ευρώ από το Πρόγραμμα Κοινωνικής Εργασίας, που όπως ξέρετε, μέχρι στιγμής είναι μια γενική εξαγγελία, χωρίς λεπτομέρειες εφαρμογής.
Παράδειγμα έκτο: Επισφαλώς εργαζόμενος, άγαμος χωρίς παιδιά. Σύμφωνα με τα μέτρα που ανακοινώσαμε σήμερα με το «Μένουμε όρθιοι ΙΙ», του αναλογούν 1.600 ευρώ από το εισόδημα έκτακτης ανάγκης. Από την κυβέρνηση, δεν αναλογεί τίποτα, κανένα έσοδο.
Παράδειγμα έβδομο: Κτηνοτρόφος, παντρεμένος, με δυο παιδιά, με καθαρό περσινό εισόδημα 9.000 ευρώ. Από τα μέτρα του «Μένουμε όρθιοι ΙΙ», του αναλογούν 3.200 ευρώ από το εισόδημα έκτακτης ανάγκης, επίσης ενίσχυση με βάση μέσο ποσό ανά κτηνοτροφική εκμετάλλευση, 1.800 ευρώ. Το σύνολο που αναλογεί στον κτηνοτρόφο αυτόν είναι 5.000 ευρώ, σύμφωνα με το πρόγραμμά μας, όπως παρουσιάστηκε.
Απ’ την πλευρά της κυβέρνησης, του αναλογεί ενίσχυση, με βάση μέσο εκτιμώμενο ποσό ανά κτηνοτροφική εκμετάλλευση, μόλις 720 ευρώ, που είναι και το σύνολο. Δεν του αναλογεί κάτι άλλο από τα κυβερνητικά μέτρα.
Παράδειγμα όγδοο και πολύ επίκαιρο, σήμερα που πλέον ανοίγουν και οι επιχειρήσεις εστίασης: επιχείρηση εστίασης, με 10 εργαζόμενους, με κέρδη το 2019 12.000 €. Σύμφωνα με το πρόγραμμά μας, του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, καλύπτεται το 40% του μισθού και το 100% των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων του, δηλαδή 28.500 €. Επίσης, μείωση προκαταβολής φόρου στο 50% δηλαδή 1.440 €. Επίσης, μη επιστρεπτέα ενίσχυση 20.000 € ενίσχυση ζήτησης λόγω μειωμένου ΦΠΑ στο 6%. Και, τέλος, ενίσχυση ζήτησης λόγω πακέτου εσωτερικού τουρισμού, που όλο αυτό το σύνολο μας κάνει 49.940 €. Σύνολο καθαρής, χωρίς δηλαδή δάνεια, ενίσχυσης: 49.940 €.
Τι γίνεται από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας για τις επιχειρήσεις της εστίασης και για το συγκεκριμένο μας παράδειγμα; Καμία στήριξη του εργατικού κόστους της επιχείρησης, αφού για όσες ώρες ο εργαζόμενος εργάζεται, ο επιχειρηματίας καλύπτει εξ ολοκλήρου τον μισθό και τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων.
Μείωση προκαταβολής φόρου, που όπως είπαμε και στις προηγούμενες περιπτώσεις, παραμένει ασαφές και άγνωστο τελικά για ποιους και τι ποσό θα είναι αυτή η μείωση της προκαταβολής φόρου. Ενίσχυση της ζήτησης μεν, μικρότερη δε. Λόγω μειωμένου ΦΠΑ για καφέ και αναψυκτικά στο 13% και επιστρεπτέα προκαταβολή 8.000 €. Σύνολο ενίσχυσης: 8.000 €. Σύνολο καθαρής χωρίς δάνεια ενίσχυση: 0.
Παράδειγμα ένατο: ατομική επιχείρηση λιανικής ή χονδρικής με 4 εργαζόμενους, με μηδενικά κέρδη το 2019 που ανήκει στις πληττόμενες επιχειρήσεις και η ιδιοκτήτρια είναι παντρεμένη και έχει δυο παιδιά. Σύμφωνα με τις προτάσεις που παρουσιάσαμε σήμερα, θα της αναλογούν 3.200 € από το βασικό εισόδημα έκτακτης ανάγκης, κάλυψη του 40% του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων που φτάνει στις 7.680 € και μη επιστρεπτέα ενίσχυση της τάξης των 8.000 €. Σύνολο 18.880 €. Σύνολο καθαρής ενίσχυσης, χωρίς δάνεια: 18.880 €.
Από την πλευρά της Κυβέρνησης: καμία στήριξη του εργατικού κόστους της επιχείρησης, όπως είπαμε και προηγουμένως, και επιστρεπτέα προκαταβολή 4.000 €, που τελικά είναι και το μόνο ποσό που αναλογεί σε αυτή την περίπτωση.
Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι: αυτά ήταν εννιά χαρακτηριστικά παραδείγματα με τα οποία προσπαθήσαμε να πιάσουμε ενδεικτικά και χαρακτηριστικά πάρα πολλές περιπτώσεις εργαζομένων, επιχειρηματιών, επαγγελματιών στο χώρο της εστίασης, όπως επίσης και κτηνοτρόφων και νομίζω ότι η σύγκριση είναι πάρα πολύ σαφής και καθοριστική.
Από τη συνολική πρόταση «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ» και τα παραδείγματα αυτά φαίνεται καθαρά αυτό που είπε και ο Πρόεδρος, ο Αλέξης Τσίπρας: ότι ένας άλλος δρόμος είναι και αναγκαίος περισσότερο από ποτέ σήμερα, αλλά πάνω απ` όλα είναι εφικτός. Ένας δρόμος οικονομικής ανάκαμψης, κοινωνικής ευθύνης, αλληλεγγύης και προοπτικής.
Ένα προοδευτικό σχέδιο οικονομικής και κοινωνικής ανασυγκρότησης με σαφείς προτεραιότητες τις αναγκαίες κοινωνικές συμμαχίες και κυρίως με την πολιτική βούληση και δέσμευση της εφαρμογής του.
Προϋποθέσεις που αποτυπώνονται με σαφήνεια στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία. Μια πρόταση όπως αυτή που σας παρουσιάσαμε που, σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε, επιδιώκει: να μειώνουμε όρθιοι ως χώρα, ως κοινωνία, ως λαός και να προχωρήσουμε μπροστά. Σας ευχαριστώ πολύ.
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικά αυτά τα παραδείγματα τα οποία μας παρουσίασε μόλις τώρα η Μαριλίζα, γιατί μας κάνει να θυμηθούμε κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ. Ότι πίσω απ` όλες τις δημοσιονομικές μας αναλύσεις, πίσω από τις μακροοικονομικές μας ανακοινώσεις, πάντα υπάρχουν πραγματικοί άνθρωποι με πραγματικές ζωές και πραγματικές ανάγκες και αυτό είναι κάτι το οποίο πάντα πρέπει να το έχουμε κατά νου, όταν καταρτίζουμε τα προγράμματά μας.
Θέλουμε να σας ευχαριστήσουμε όλες και όλους για την παρουσία σας απόψε εδώ, όπως επίσης θέλουμε να ευχαριστήσουμε και τους εκατοντάδες εκπροσώπους επαγγελματικών Ενώσεων, παραγωγικών φορέων, συνδικαλιστικών Οργανώσεων που συμμετείχαν στις δεκάδες τηλεδιασκέψεις που οργανώσαμε το προηγούμενο διάστημα για να μπορέσουμε να φτάσουμε στη σημερινή παρουσίαση.
Αυτή η δουλειά βεβαίως θα συνεχιστεί. Νομίζω όμως ότι σήμερα δείξαμε ότι υπάρχει και ένας άλλος δρόμος, υπάρχει ένας δρόμος για να μείνουμε πραγματικά όρθιοι.
Σας ευχαριστούμε πολύ. Καλό βράδυ σε όλους.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ