ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

05/06/2020

Κ. Μάλαμα: Παραλήρημα συντηρητισμού, επιθεωρητισμού και τιμωρητισμού το νομοσχέδιο για την παιδεία

Κ. Μάλαμα: Παραλήρημα συντηρητισμού, επιθεωρητισμού και τιμωρητισμού το νομοσχέδιο για την παιδεία



Ομιλία στο σχέδιο νόμου “Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις” στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. 4.6.2020

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα αναπαράγει τα ίδια αποτυχημένα συντηρητικά στερεότυπα της Νέας Δημοκρατίας για την παιδεία, την ώρα που το υπουργείο αγνοεί τα πραγματικά προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος. Η κυρία Υπουργός νομοθετεί εκ του μακρόθεν κι αφ’΄υψηλού, χωρίς να έχει μελετήσει όλους αυτούς τους μήνες ποιες είναι οι πραγματικές προκλήσεις για την εκπαιδευτική κοινότητα, για τους μαθητές, για τις οικογένειες. Μέσα από ένα παραλήρημα συντηρητισμού, επιθεωρητισμού και τιμωρητισμού προσπαθεί το υπουργείο να σκεπάσει επικοινωνιακά τα προβλήματα. Το νομοσχέδιο αυτό υποτίθεται ότι προάγει την αριστεία κι εξυμνεί τα πρότυπα σχολεία, ενώ ταυτόχρονα επιβάλλει μία ακατανόητη γραφειοκρατεία επιτήρησης της σχολικής ζωής, γυρνάει το εκπαιδευτικό ρολόι πολλά χρόνια πίσω, με την επαναφορά της αναγραφής της διαγωγής στα απολυτήρια κι όλα αυτά με φόντο τις κάμερες που επιχειρήθηκε να εισβάλλουν στις σχολικές τάξεις, δημιουργώντας έτσι μια εικόνα κοινωνικού πειράματος εποπτείας και πειθάρχησης στο σχολικό περιβάλλον.

Αυτό όμως είναι το επικοινωνιακό περιτύλιγμα, γιατί η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική και το υπουργείο την αγνοεί παντελώς. Κυρία Υπουργέ, όσο κι αν σας αρέσει η αριστεία, θα έπρεπε να γνωρίζετε ότι υπάρχουν ολόκληροι Νομοί στην Ελλάδα, όπως ο Νομός Χαλκιδικής, οι οποίοι δεν διαθέτουν κανένα πρότυπο και κανένα πειραματικό σχολείο. Στο Νομό Χαλκιδικής φέτος, στα δυσπρόσιτα σχολεία, οι αναπληρωτές πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων τοποθετήθηκαν τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο τα σχολεία έκλεισαν. Οι μαθητές, λοιπόν, στο λύκειο της Συκιάς, του Αγίου Νικολάου, του Μαρμαρά δεν διδάχτηκαν μαθηματικά φέτος παρά μόνο για ένα μήνα. Εσείς, λοιπόν λέτε, σε αυτά τα παιδιά και στους γονείς τους ότι προσφέρετε αριστεία και μάλιστα κουνάτε το δάχτυλο επαναλαμβάνοντας με στόμφο ότι θα πρέπει να αυξηθούν τα εξεταζόμενα μαθήματα για την προαγωγή των μαθητών στην επόμενη τάξη, τους λέτε ότι δεν δικαιούνται μετεγγραφής αν δεν έχουν υψηλότατες επιδόσεις και τελικά τους λέτε ότι είναι δικό τους πρόβλημα τα μαθησιακά εμπόδια που αντιμετωπίζουν κι όχι ευθύνη της Πολιτείας.

Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου ισχυρίζεστε ότι θα επιλύσετε το πρόβλημα των κενών στα δυσπρόσιτα σχολεία κι αυξάνετε την μοριοδότηση των εκπαιδευτικών που θα δεχτούν την τοποθέτηση τους σε αυτά. Όμως, το πρόβλημα είναι ότι αυτή η μοριοδότηση δεν οδηγεί σε κάποια πραγματική ανταπόδοση, με δεδομένο ότι ούτε τον Σεπτέμβριο που μας έρχεται θα γίνουν μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση. Άρα προς τι η μοριοδότηση; Καλείται τους εκπαιδευτικούς να αρκεστούν στη μοριοδότηση, αλλά δεν τους λέτε που θα μείνουν. Που θα στεγαστεί ένας αναπληρωτής που θα κληθεί να μετακομίσει στην ορεινή Χαλκιδική για παράδειγμα; Πως θα καλύπτει τις ανάγκες διαβίωσης του; Η δική μας εκτίμηση είναι ότι ούτε την επόμενη χρονιά τα σχολεία θα έχουν τους καθηγητές στις θέσεις τους τον Σεπτέμβριο με το άνοιγμα κι αυτό δεν θα μπορείτε επικοινωνιακά να το κρύψετε μέσα από ρητορικές νεοσυντηρητικές εξάρσεις περί διαγωγής και περί αριστείας.

Και βέβαια μέσα σε όλο αυτό το κυνήγι της αριστείας κάνετε και κάτι ακόμα. Κολεγιοποιείτε τα πανεπιστήμια. Δημιουργείτε στα ΑΕΙ ξενόγλωσσα παράλληλα τμήματα με δίδακτρα, παρακάμπτοντας έτσι το άρθρο 16 του Συντάγματος. Ξενόγλωσσα τμήματα με δίδακτρα, με διαδικασίες επιλογής, προφανώς σε συνάρτηση με το βαλάντιο του καθενός και χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα ή ακαδημαϊκή αναγνώριση. Ακούμε για ιατρική μέσω skype κι άλλα αντίστοιχα ευτράπελα και βέβαια αναρωτιόμαστε σε ποιά ανάγκη υπακούουν όλα αυτα;

Κλείνοντας θα ήθελα να θέσω κι ένα θέμα εξαιρετικά επίκαιρο που καταδεικνύει την κυβερνητική αδιαφορία κι αναλγησία. Μιλάτε από το πρωί μέχρι το βράδυ στα τηλεοπτικά δίκτυα για τα αντισηπτικά στα θρανία και για απολυμάνσεις αιθουσών, αλλά αδιαφορείτε πλήρως για τις σχολικές καθαρίστριες που καλούνται να σηκώσουν αυτό το βάρος. Αν αυτό δεν είναι υποκρισία τότε τι είναι; Πως θα ανταποκριθούν οι σχολικές καθαρίστριες σε όλα αυτά τα καθήκοντα με 300 ευρώ το μήνα; Πόσες φορές θα καθαρίσουν μία αίθουσα με αμοιβή ένα ευρώ; Γιατί δεν λέτε τίποτα για αυτούς τους ανθρώπους που μεριμνούν καθημερινά για την προστασία των μαθητών και που καλούνται να εφαρμόσουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ώστε να νιώθουν ασφαλείς οι γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο; Γιατί πολύ απλά, όλα αυτά για εσάς είναι αδιάφορες λεπτομέρειες.

Εμείς, λοιπόν, λέμε ότι με αυτό το νομοσχέδιο χαϊδεύετε συντηρητικά και νεοφιλελεύθερα αυτιά, αλλά δεν προσφέρετε απολύτως τίποτα στα σχολεία, στην εκπαιδευτική κοινότητα, στους μαθητές. Κουνάτε τη σημαία της αριστείας, αλλά τα εκπαιδευτικά κενά διαιωνίζονται. Μιλάτε για σύγχρονη εκπαίδευση, αλλά επιστρέφετε στην αποστήθιση των λατινικών καταργώντας την δυνατότητα των μαθητών να προβληματιστούν σε επίκαιρα θέματα μέσα από την κοινωνιολογία. Μιλάτε για ασφάλεια στα σχολεία, αλλά εφαρμόζετε συνθήκες σκλαβοπάζαρου για τις σχολικές καθαρίστριες. Αυτή είναι η πολιτική σας, αυτή ήταν πάντοτε και γι΄αυτό οι ρυθμίσεις σας αποδοκιμάζονται εντονότατα από την ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα. Σας ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ