ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

16/06/2020

Π. Πέρκα: «Τα σκάνδαλα στα δημόσια έργα με την κατασπατάληση των χρημάτων του Ελληνικού λαού τελείωσαν με την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ» - βίντεο

Π. Πέρκα: «Τα σκάνδαλα στα δημόσια έργα με την κατασπατάληση των χρημάτων του Ελληνικού λαού τελείωσαν με την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ» - βίντεο



Τοποθέτηση της αναπληρώτριας Τομεάρχη Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτή Φλώρινας, Π. Πέρκα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στο πλαίσιο της ενημέρωσης για τον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος

.

Η κ. Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα τοποθετήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, σήμερα, 16.6.2020, στο πλαίσιο της Ενημέρωσης από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Καραμανλή, σχετικά με την πορεία του έργου στον αυτοκινητόδρομο «Πάτρα-Πύργος». 

«Θα συμφωνήσω με τον κ. Μπουκώρο, Βουλευτή της ΝΔ, Κάθε μεγάλο έργο ξεκινάει από μια Κυβέρνηση ξεπερνάει την θητεία της και εγκαινιάζεται από την επόμενη. Έτσι προχωράνε τα μεγάλα έργα. Όμως η σημερινή Κυβέρνηση δεν έχει αποδείξει ότι εφαρμόζει αυτόν τον βασικό κανόνα υλοποίησης μεγάλων έργων και μεταρρυθμίσεων. Θα προχωρήσω σε μια σύντομη ιστορική αναφορά γιατί έχει σημασία. Οι συμβάσεις παραχώρησης θα μπορούσαν να είναι ένα καλό εργαλείο. Δυστυχώς όμως, η εμπειρία από τους πέντε αυτοκινητόδρομους ήταν τραγική για την χώρα μας. Στις συμβάσεις αυτές, που ξεκινήσαν από το 2007 με τον κ. Σουφλιά, υπήρχαν όροι απαράδεκτοι, π.χ. προέβλεπαν ότι αν δεν αποδοθούν οι χώροι από την Αρχαιολογία σε χρονικό διάστημα έξι μηνών τότε ενεργοποιούνταν ρήτρες εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου. Εάν δεν ολοκληρωνόταν οι απαλλοτριώσεις σε χρονικό διάστημα τριών μηνών, ξανά ρήτρα εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου. Ξέρουμε όλοι ότι δεν μπορούσαν να ολοκληρωθούν αυτά τα έργα τόσο σύντομα. Το αποτέλεσμα, υπέρογκα αιτήματα αποζημιώσεων των ιδιωτών, υπέρογκες χρεώσεις για το Ελληνικό Δημόσιο. Ήταν σκανδαλώδεις. Φτάσαμε στο σημείο, οι αυτοκινητόδρομοι, ίδιων διαστάσεων και διατομών να στοιχίζουν στην Ελλάδα πέντε φορές περισσότερο από αντίστοιχους στην Ευρώπη.
Το 2013 το Ελληνικό Δημόσιο με Υπουργό υποδομών τον κ. Χρυσοχοΐδη είχε δώσει στους παραχωρησιούχους200 εκ. ευρώ ως αποζημιώσεις ενώ συγχρόνως αναθεωρήθηκε η σύμβαση παραχώρησης και απεντάχθηκε το τμήμα Πάτρα – Πύργος. Στη συνέχεια ξεκίνησε να προκηρυχθεί ως δημόσιο έργο. Ακούστε όμως, και εδώ θα συμφωνήσω με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αναφορικά με τις προσφυγές των τεχνικών εταιριών. Αυτό όμως δεν μπορεί να είναι μόνο ευχή, όπως διατυπώθηκε από τον Υπουργό. Όταν προκηρύσσεις έργο χωρίς να έχει την απαιτούμενη ωριμότητα, χωρίς καν προϋπολογισμό, αυτή θα είναι η κατάληξη του. Το έργο θα πήγαινε στις καλένδες, ήδη μια τεχνική εταιρία είχε προσφύγει. Στη συνέχεια, ήρθε η κατάτμηση, η οποία είχε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι πέντε όμως εργολαβίες είχαν ξεκινήσει, και ως μηχανικός, που για 25 χρόνια ασχολούμαι με δημόσια έργα, αναρωτιέμαι πως θα συνεχίσει το έργο; Πως θα γίνει η παραλαβή; Oι επιμετρήσεις; To νέο τεχνικό αντικείμενο πως θα προσδιοριστεί; Πως θα τις καταργήσετε;
Ήδη, υπάρχει μια διαμάχη που παίρνει πια και προσωπικό χαρακτήρα μεταξύ του Υπουργού και της εταιρείας GDINFRASTRUCTURE. Αυτά δεν είναι καλά σημάδια για ένα έργο, γιατί πάνω από όλα είναι η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος και η οδική ασφάλεια. Αναφερθήκατε στην DGREGION αλλά δεν αναφερθήκατε στην DGCOMP, γιατί αυτή είναι η αρμόδια Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα φέρει τις αντιρρήσεις. Θέλω να μου το απαντήσετε αυτό, γιατί έχω πραγματικά αγωνία για αυτά τα έργα, τα οποία κάποτε πρέπει να τελειώνουν. Λες και είμαστε μια τριτοκοσμική χώρα. Γινόταν πάρτι στα δημόσια έργα κ. Υπουργέ, με τα χρήματα του Ελληνικού λαού. Δεν υπάρχει Έλληνας πολίτης που δεν το γνωρίζει αυτό. Τελευταία μάθαμε ότι αντίστοιχα σκάνδαλα γινόταν και στον τομέα της υγείας. Ξέραμε ότι τα σκάνδαλα γινόταν στα εξοπλιστικά και στα δημόσια έργα. Πάρα πολλά εκατομμύρια έχουν κατασπαταληθεί.
Σε κάθε περίπτωση θα θέλαμε οπωσδήποτε να δούμε το μνημόνιο συναντίληψης, μπορούμε και να βοηθήσουμε, εφόσον θέλετε. Πραγματικά σας το λέω, γιατί ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Έχουμε μελετήσει ενδελεχώς αυτές τις πέντε συμβάσεις παραχώρησης δεν προάσπιζαν καθόλου το δημόσιο συμφέρον. Με αφορμή την πρόσφατη οικονομική κρίση προκύπτει τελικά ότι οι ιδιώτες δεν αναλαμβάνουν κανένα ρίσκο. Το βλέπουμε και στην πανδημία. Εχθές συζητάγαμε για τις αεροπορικές εταιρίες, τα κέρδη δεν τα μοιραζόμαστε με τους ιδιώτες, τις ζημιές όμως τις μοιραζόμαστε.
Διευκρινίζω ότι δεν έχουμε κανένα απολύτως θέμα με τους ιδιώτες και την επιχειρηματικότητα, αρκεί να μην είναι κρατικοδίαιτοι και να μην είναι εις βάρος του δημοσίου, οι συμβάσεις που υπογράφονται. Θέλουμε να ξέρουμε την χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου, είτε από ΕΣΠΑ είτε από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ, την οικονομική δέσμευση του παραχωρησιούχου, τις προβλέψεις για τυχόν διόδια, και φυσικά το πλήρες κείμενο του μνημονίου συναντίληψης. Επίσης, σε ότι αφορά στο σχέδιο για την οδική ασφάλεια, πάλι από την εμπειρία μου θα σας ενημερώσω ότι ώσπου να γίνει αυτός ο διαγωνισμός και να εγκατασταθεί ο εργολάβος και να γίνουν τα έργα της οδικής ασφάλειας θα περάσει πολύς χρόνος. Δεν ξέρω αν έχετε εκτιμήσει το χρόνο που απαιτείται, εκτός και αν έχετε σκοπό να προβείτε πάλι σε απευθείας ανάθεση. Να ξέρετε ότι αυτό θα το καταγγείλουμε. Υπάρχει και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, που ελπίζουμε ότι αν έχετε τέτοιο σκοπό, θα σας σταματήσει.

Κ. Υπουργέ πρέπει επιτέλους να καταλάβετε κάποια στιγμή ότι είστε ένα χρόνο Κυβέρνηση και οι αναφορές στις ενέργειες-παραλήψεις της προηγούμενης Κυβέρνησης δεν είναι άλλοθι. Αν κάτι πήγε στραβά, διορθώνουμε σημειακά και προχωράμε. Είναι λάθος η τακτική του «ράβε- ξήλωνε». Όλη αυτή η εξέλιξη, θα καθυστερήσει σίγουρα το έργο, εάν εγκριθεί. Εάν δεν εγκριθεί και χρειαστεί να επαναπροκυρηχθεί, τότε συζητάμε ξανά για τον μύθο του Σίσυφου, που κουβαλάει την πέτρα στη ράχη και ξανακυλάμε πάλι προς τα πίσω. Πάλι διαγωνισμός, πάλι προσφυγές, πάλι τεύχη δημοπράτησης, πάλι λάθη. Δεν είναι ο σωστός τρόπος για να σχεδιάσεις και να υλοποιείς ένα έργο.
Στη δευτερολογία της η κ. Πέρκα τοποθετήθηκε ως εξής: «Ότι συζητάμε στην Βουλή, πρέπει να διευκρινίζεται τεκμηριωμένα, γιατί πρέπει η συζήτησή μας να είναι παραγωγική. Σε ότι αφορά τις συμβάσεις παραχώρησης, καταλαβαίνω την αγωνία των βουλευτών της περιοχής. Πρέπει όμως να αναφερθεί ότι αν δεν ήταν η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, οι τέσσερις από τις πέντε συμβάσεις δεν θα είχαν προχωρήσει με αποτέλεσμαόλη σχεδόν η Ελλάδα δεν θα είχε αυτοκινητόδρομους και θα είχαμε ακόμα περισσότερα ατυχήματα και νεκρούς. Είναι τεχνικά στοιχεία και νούμερα που δεν αμφισβητούνται. 1 δις 200 εκ. ευρώ ήταν το αίτημα για αποζημιώσεις των παραχωρησιούχων. Επομένως για να θυμόμαστε, ήταν βαλτωμένα όλα τα έργα πλην του Μωρέα. Ότι και να πείτε, τα στοιχεία υπάρχουν. Αυτοί οι δρόμοι προχώρησαν επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το αίτημα για αποζημίωση από 1 δις 200 εκ. έγινε 500 εκ. και επιτέλους ολοκληρώθηκαν. Γι’ αυτό λέω ότι τα μνημόνιο συναντίληψης και οι συμβάσεις παραχώρησης πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης και επεξεργασίας μέσα στη Βουλή γιατί έτσι θα προστατευτεί καλύτερα το δημόσιο συμφέρον.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ