ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/06/2020

Ερώτηση 43 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του αναπληρωτή τομεάρχη Οικονομικών, Τ. Αλεξιάδη στην υπ. Παιδείας με θέμα τα δίδακτρα του ΕΑΠ

Ερώτηση 43 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του αναπληρωτή τομεάρχη Οικονομικών, Τ. Αλεξιάδη στην υπ. Παιδείας με θέμα τα δίδακτρα του ΕΑΠ



ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΘΕΜΑ: Περί διδάκτρων του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.)

Τα ανοιχτά συστήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης διέπονται από την αντίληψη ότι η μόρφωση είναι δικαίωμα όλων και συνιστά «δια βίου» διαδικασία. Κατά συνέπεια, απευθύνονται σε πολύ μεγάλο φάσμα ενδιαφερομένων και παρέχουν, όσο γίνεται, περισσότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες, καθώς η κατοικία χρησιμοποιείται ως κύριος χώρος μάθησης, ο φοιτητής επιλέγει το χρόνο μελέτης και τον ρυθμό με τον οποίο μαθαίνει , δεν υπάρχουν εισαγωγικές εξετάσεις και καθένας διαμορφώνει ο ίδιος τη μορφωτική του φυσιογνωμία, επιλέγοντας αυτοτελείς κύκλους σπουδών μέσα από αρθρωτό σύστημα.

Το ΕΑΠ, για τη λειτουργία του οποίου ψηφίστηκε ο Νόμος 2552 το 1997 (ΦΕΚ 266/24-12-1997) ήλθε, για να καλύψει αυτή την ανάγκη στο πεδίο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας μας, όπως εξάλλου έγινεκαι με τα Ανοιχτά Πανεπιστήμια σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρώπης, όπου άρχισαν να λειτουργούν από τη δεκαετία του ’70 μέχρι σήμερα και να απορροφούν εκατοντάδες χιλιάδες φοιτητές.

Είναι σαφές ότι, προκειμένου να ξεκινήσει η ακαδημαϊκή χρονιά, το ΕΑΠ αποστέλλει εκπαιδευτικό υλικό, συνάπτει συμβάσεις με τα μέλη του ΣΕΠ (Συνεργαζόμενο Εκπαιδευτικό Προσωπικό) για συγκεκριμένο αριθμό φοιτητών και μισθώνει αίθουσες για τις ΟΣΣ (Ομάδες Συμβουλευτικών Συναντήσεων). Στα έσοδά του συμβάλλουν και οι φοιτητές με την οικονομική τους συμμετοχή και την πληρωμή των διδάκτρων τους.

Η προηγούμενη διοίκηση του ΕΑΠ, συμμεριζόμενη τις ιδιαίτερες συνθήκες της οικονομικής κρίση, αποφάσισε για τα τρία ακαδημαϊκά έτη 2016-2017, 2017-2018 και 2018-2019 όπως δοθεί η δυνατότητα καταβολής της οικονομικής συμμετοχής των φοιτητών σε 6 δόσεις, με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό και αποπληρωμή ως την 31η Δεκεμβρίου (με ρύθμιση αποφασίστηκε, ειδικά για το 2018, η καταβολή του 50% της οικονομικής συμμετοχής έως 20/8 και του υπόλοιπου 50% ως 31/12).

Επιπρόσθετα, είναι σκόπιμο να τονιστεί ότι η Διοίκηση του ΕΑΠ έδειξε μεγάλη ευαισθησία το διάστημα 2015 – 2019 και αποφάσισε καίριες παροχές στον τομέα της φοιτητικής μέριμνας. Συγκεκριμένα, το ΕΑΠ από το 2015 έχει αυξήσει το ποσό για υποτροφίες από 1,2 εκ. ευρώ σε 2 εκ. ευρώ (αύξηση 66%). Επίσης, από το 2016 έχει συμβληθεί με την Ομοσπονδία των ΚΤΕΛ, προκειμένου οι φοιτητές να καταβάλλουν το 50% του εισιτηρίου στις υπεραστικές μετακινήσεις τους, ενώ θεσπίστηκαν τα ΗΛΕ Τμήματα, έτσι ώστε ο φοιτητής που το επιθυμεί να συμμετάσχει στις ΟΣΣ από τον τόπο του. Τέλος, έχει θεσπιστεί, αφενός η επιστροφή της οικονομικής συνδρομής στον αριστούχο φοιτητή, ώστε να σπουδάσει σε όλα τα χρόνια της φοίτησης χωρίς επιβάρυνση και, αφετέρου η μειωμένη κατά 20% οικονομική συνδρομή σε συγγενείς α’ βαθμού που σπουδάζουν στο ΕΑΠ.
Ωστόσο, με δεδομένη την κρίση που υφίσταται τώρα η ελληνική κοινωνία, ως συνέπεια της πανδημίας του covid- 19 και με δεδομένη την οικονομική δυσπραγία που βιώνει η λαϊκή οικογένεια, η οποία μετράει ήδη ανέργους, εργαζομένους με μειωμένους μισθούς και υφίσταται την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων, η σημερινή Διοίκηση του ΕΑΠ δε δείχνει την ανάλογη ευαισθησία. Αντιθέτως, μάλιστα, στις 14 Απριλίου 2020 μεe- mail, ανακοίνωσε έμμεσα, στη δήλωση των θεματικών ενοτήτων για την ακαδημαϊκή χρονιά 2020 – 2021, την κατάργηση των 6 δόσεων σε μετρητά, που ίσχυε μέχρι και πέρυσι, για όσους αδυνατούν να πληρώσουν με πιστωτική κάρτα τα ετήσια δίδακτρά τους. Στην παρούσα, δηλαδή, οικονομική συγκυρία απαιτεί από τους φοιτητές να πληρώσουν σε 3 δόσεις με μετρητά από 15 Ιουνίου έως 14 Αυγούστου 2020 το ποσό των 1000 ή 1500 ευρώ, ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα για 8 δόσεις σε όσους διαθέτουν πιστωτική κάρτα. Η απόφαση αυτή, εκτός του ότι είναι αποτρεπτική για πολλούς φοιτητές να τελειώσουν τις σπουδές τους, καταδεικνύει και διάκριση σε φοιτητές «έχοντες» και «μη έχοντες». Παράλληλα, επιβεβαιώνει και το αφήγημα, γενικά της Κυβέρνησης και, ειδικά της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, ότι «η πανδημία είναι ευκαιρία», που βρίσκει πρόθυμους θιασώτες τα μέλη της Διοίκησης του ΕΑΠ, για να εντείνουν τους ανταποδοτικούς όρους λειτουργίας των ΑΕΙ και να ενισχύσουν τη λογική του φοιτητή – πελάτη.

Προς επίρρωση των παραπάνω, με επιστολή τους, που δημοσιεύτηκε στα «Φοιτητικά Νέα» στις 26.5.2020, και απευθύνεται στον Πρόεδρο του ΕΑΠ, στην Υπουργό Παιδείας και στον Πρωθυπουργό, οι φοιτητές των Προγραμμάτων Σπουδών στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό, τη Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισμών και τον Ελληνικό Πολιτισμό καταθέτουν την έντονη διαμαρτυρία τους για τις αποφάσεις της ΔΕ του ΕΑΠ. Όπως αναφέρουν, προκαλούν «οικονομική ασφυξία στο σύνολο των φοιτητών και οδηγούν πολλούς απ’ αυτούς στην έξοδο από το ΕΑΠ και στην παύση των σπουδών τους». Οι φοιτητές ζητούν την επαναφορά των 6 δόσεων (που ίσχυε μέχρι και πέρυσι) για την πληρωμή των διδάκτρων μέχρι 31 Ιανουαρίου 2021, την επαναφορά της βάσης των 29 μορίων για τις υποτροφίες με κοινωνικά κριτήρια και τη μείωση των διδάκτρων κατά 100 ευρώ ανά θεματική ενότητα.

Επειδή το Ανοικτό Πανεπιστήμιο εξ ορισμού χαρακτηρίζεται από την αντίληψη ότι η μόρφωση είναι δικαίωμα όλων και «δια βίου»

Επειδή η άνοδος του κόστους της εργασίας επιβάλλει τη συνεχή βελτίωση του εκπαιδευτικού επιπέδου και την εξειδίκευση των εργαζομένων

Επειδή οι γυναίκες εισήλθαν πιο μαζικά στην αγορά εργασίας και επαυξάνει η ανάγκη να τους παρέχονται εκπαιδευτικές ευκαιρίες μέσα από κύκλους σπουδών του ευέλικτου συστήματος της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Επειδή απαιτείται ο εκσυγχρονισμός του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας και η ανάπτυξη στον τομέα των υπηρεσιών, ζητήματα που σχετίζονται με τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εργαζομένων

Επειδή ο εργαζόμενος πρέπει να επιμορφώνεται και να ενημερώνεται διαρκώς, αφού η ραγδαία ανάπτυξη της Επιστήμης και της Τεχνολογίας καθιστούν την αρχική τυπική εκπαίδευση ανεπαρκή και οδηγούν στη σταδιακή απαξίωση των γνώσεών του

Επειδή υπάρχουν νέοι και νέες που επιθυμούν μια «δεύτερη ευκαιρία» στη ζωή τους

Επειδή, τέλος, η μόρφωση είναι κοινωνικό αγαθό και πρώτιστο καθήκον της Πολιτείας να παρέχει ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε όλους


Ερωτάται η κ. Υπουργός:

1. Προτίθεται η Πολιτεία να διευκολύνει τους φοιτητές με την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής και τη μείωση του ύψους των διδάκτρων, δεδομένου του οικονομικού πλήγματος των περισσότερων οικογενειών λόγω της πανδημίας του covid – 19;

2. Προτίθεται η Πολιτεία να προβεί ακόμη και στη «γενναία» απόφαση της διαγραφής των οικονομικών υποχρεώσεων των φοιτητών, που αποδεδειγμένα πλήττονται από τις συνέπειες των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας;

3. Προτίθεται, τέλος, η Πολιτεία να εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του ΕΑΠ, των μαθημάτων και της εξεταστικής περιόδου για όλους τους φοιτητές, για να μη χαθούν διδασκαλίες και εξάμηνα;


Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Αλεξιάδης Τρύφων
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μουζάλας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαηλιού H. Γεώργιος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Ιωάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τζάκρη Θεοδώρα
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ