ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/06/2020

Π.Πέρκα: ‘Πλήρης απουσία αερολιμενικού ελέγχου και εφαρμογής υγειονομικών πρωτοκόλλων στα αεροδρόμια’ - βίντεο

Π.Πέρκα: ‘Πλήρης απουσία αερολιμενικού ελέγχου και εφαρμογής υγειονομικών πρωτοκόλλων στα αεροδρόμια’ - βίντεο



Συζήτηση της Επίκαιρης ερώτησης της Π. Πέρκα προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

.

 
Η επίκαιρη ερώτηση της Θεοπίστης (Πέτης) Πέρκα προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Πλήρης απουσία αερολιμενικού ελέγχου και εφαρμογής υγειονομικών πρωτοκόλλων στα αεροδρόμια, με κίνδυνο διασποράς του κορωνοϊού και με ανεπανόρθωτο πλήγμα στον τουρισμό» συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, σήμερα, 20.6.2020. Ακολουθεί η τοποθέτηση της κ. Πέρκα:

«Κύριε Υπουργέ, φαίνεται πως την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), την έχετε ξεχάσει. Τελευταίο παράδειγμα η πρόσφατη Π.Ν.Π “Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19” (Α΄64), όπου οι Αερολιμενικοί δεν συμπεριλήφθηκαν στους υπεύθυνους μηχανισμού ελέγχου, όπως προβλέφθηκε για τις λιμενικές αρχές στα λιμάνια, ενώ στην πραγματικότητα οι εν λόγω πιστοποιημένοι, εξειδικευμένοι και πιστοποιημένοι υπάλληλοι της ΑΠΑ είναι το μόνο εθνικό όργανο που μπορεί να εισέλθει στους αυστηρά ελεγχόμενους χώρους ενός αερολιμένα και ειδικά μέσα σε ένα πολιτικό αλλοδαπό αεροσκάφος, για την τήρηση και εφαρμογή των πρωτοκόλλων ασφαλείας πτήσεων. Αυτό προκύπτει άλλωστε και από το Άρθρο 1 του Ν4427/2016, όπου η ΑΠΑ έχει οριστεί ως αρμόδια για την εκτέλεση πάσης φύσεως επιθεωρήσεων και για την επιβολή κυρώσεων στο χώρο της Πολιτικής Αεροπορίας, νόμο που και πάλι ουσιαστικά δεν εφαρμόζετε.

Λόγω της αβλεψίας σας, η απρόσκοπτη εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων, στην κατεύθυνση αυτών που εξέδωσε και η EASA, καθίσταται ήδη ιδιαίτερα δύσκολη. Γιατί ποιος περιμένετε να κάνει τους απαραίτητους ελέγχους, δεδομένου ότι η αστυνομία δεν έχει δικαιοδοσία να μπει στα αεροσκάφη.
Πέρα όμως από αυτό, μελετήσαμε τις οδηγίες που δόθηκαν για τα μέτρα προστασίας στα αεροδρόμια. Δεν προβλέπεται πουθενά κρατικός έλεγχος και αν δεν είναι έτσι, παρακαλούμε να μας υποδείξετε πού αυτό υπάρχει. Αντίθετα, διαβάσαμε εξωφρενικά πράγματα, όπως ότι ο ιδιωτικός φορέας επίγειας εξυπηρέτησης που μεταφέρει τους επιβάτες με λεωφορεία από το κτίριο του αεροδρομίου στο αεροσκάφος θα ελέγχει αυστηρά ώστε η χωρητικότητα του λεωφορείου να μην ξεπερνά το 50%. Φαντάζομαι πως αν δεν το κάνει, ίσως να επιβάλλει και πρόστιμο στον εαυτό του;

Υπάρχει ένα στρεβλό σύστημα ελέγχου που διαμορφώνεται και εντέλει αμφισβητούμε πολύ ότι πρόκειται να τηρηθούν τα πρωτόκολλα. Δε χρειάζεται να σας υπενθυμίσω τη σοβαρότητα των υγειονομικών επιπτώσεων, πέρα από αυτό όμως, θα έχουμε και μεγάλο πλήγμα στον τουρισμό.

Οπότε τελικά, σας ερωτώ κύριε Υπουργέ, ποιος θα επιβλέψει την εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων στα αεροδρόμια, αν όχι οι Αερολιμενικοί της ΑΠΑ και εντέλει ποιον εξυπηρετεί αυτή η απουσία ελέγχου στην εφαρμογή της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, υπενθυμίζοντας ότι για οποιοδήποτε συμβάν ασφαλείας πτήσεων και επιβατών, την ευθύνη δε θα τη φέρει ο ιδιώτης, αλλά η Κυβέρνηση.

Και τελικά τι γίνεται με την ΑΠΑ, έχει περάσει ήδη ένας χρόνος σχεδόν, μάλιστα μήνες πριν, ο κ. Υπουργός, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τον ορισμό του Διοικητή και των Υποδιοικητών της ΥΠΑ μου είχε πει ότι θα προχωρήσει άμεσα, ενώ ήδη από τον Οκτώβριο είχε δεσμευτεί στον επικεφαλής της EASA οτι η διαδικασία θα προχωρήσει άμεσα και μάλιστα όχι μετά από την 1η Ιανουαρίου του 2020.

Θα αναφερθώ σ’ αυτά και στη δευτερολογία μου, αλλά επειδή ξέρω ήδη τι θα μου απαντήσετε, θέλω να πω να σταματήσει πλέον η γνωστή πιπίλα ‘τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ’ και η αναφορά σε φωτογραφικες διατάξεις με την εμπλοκή του ονόματος του κ. Λιντζεράκου, γιατί η αλήθεια είναι ότι εμείς παραλάβαμε ένα πλήρες χάος από σας στις αερομεταφορές και μέσα στη θητεία μας αλλάξαμε το τοπίο, νομοθετήσαμε την ΑΠΑ, εκδώσαμε τα απαραίτητα ΠΔ και το μόνο που είχε μείνει ήταν οι Υπουργικές Αποφάσεις.

Εμείς είχαμε ολοκληρώσει και τη διαδικασία για την επιλογή διοίκησης, με τη γνωμοδότηση της επιτροπής εγνωσμένου επιστημονικού και επαγγελματικού κύρους που είχε επιλεγεί, στην οποία συμμετείχε και ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου και εκπρόσωποι της EASA, τελικά εσείς την ακυρώσατε και προχωρήσατε στη σύσταση νέας επιτροπής. Μάλιστα, όσον αφορά στα κριτήρια που τέθηκαν για τη διοίκηση της ΥΠΑ, είχε προστεθεί ένας ‘φωτογραφικός’ όρος, σχετικά με την πενταετή εμπειρία αντιμετώπισης αεροπορικών κρίσεων. Ο όρος αυτός κατευθείαν προέκρινε υποψηφίους που προέρχονται από την Πολεμική Αεροπορία, γεγονός που επιβεβαιώνεται εκ του αποτελέσματος, αφού τελικά Διοικητής και Υποδιοικητές προέρχονται από την Πολεμική Αεροπορία.

Σε κάθε περίπτωση, το θέμα είναι ότι σήμερα τα αεροδρόμια μας είναι χωρίς κρατικό έλεγχο».
Στη δευτερολογία της η κ. Πέρκα απάντησε στα επιχειρήματα του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών και τοποθετήθηκε ως εξής:

«Κύριε Υπουργέ, πραγματικά χαίρομαι που αναγνωρίζετε το ρόλο των Αερολιμενικών. Ωστόσο, δε μου απαντάτε γιατί δεν περιλαμβάνονται στους υπεύθυνους μηχανισμού ελέγχου, γιατί δεν ορίστηκαν στην ΠΝΠ. Και επίσης είναι και το θέμα της συρρίκνωσης αυτού του προσωπικού, ενώ παράλληλα, ελπίζω στη δευτερολογία σας να μου απαντήσετε για την ΑΠΑ, είναι πολύ σοβαρό το ζήτημα της ανεξάρτητης αυτής αρχής, πρέπει να επιτελέσει το ρόλο της, πρέπει να γίνουμε επιτέλους ευρωπαϊκό κράτος.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι η ΑΠΑ της Γαλλίας των 108 αεροδρομίων έχει 2300 εργαζομένους, η Ιταλία 681 εργαζομένους, η Ελβετία των 8 αεροδρομίων 330 εργαζομένους, η Ιρλανδία των 9 αεροδρομίων 220 εργαζομένους κτλ. Στην Ελλάδα των 42 αεροδρομίων, των 72 ελικοδρομίων, των 41 αδειοδοτημένων πεδίων προσγείωσης και των 3 για την ώρα υδατοδρομίων, φαίνεται σύμφωνα με αυτά που διαρρέονται από το Υπουργείο ότι τις 487 οργανικές θέσεις της ΑΠΑ θέλετε να τις μειώσετε σε μόλις 200 και μάλιστα θα συρρικνωθεί και θα μετακινηθεί από τα περιφερειακά αεροδρόμια, με αποτέλεσμα τον περιορισμό της σε μια Αθηνοκεντρική Υπηρεσία. Προχωράτε δηλαδή σε πλήρη καρατόμηση της Ελεγκτικής αυτής Υπηρεσίας.

Φαίνεται λοιπόν ότι, ενώ λέτε ότι αναγνωρίζετε τη σημασία και το ρόλο των Αερολιμενικών και του κρατικού ελέγχου, αυτό δε θεσμοθετείται. Και στην ουσία όμως, αυτό δε συμβαίνει. Για παράδειγμα, ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας πήγε στη Θεσσαλονίκη και στο αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ και δεν προκάλεσε σύσκεψη με την αρμόδια Κρατική Αεροπορική Αρχή και τον Αερολιμενικό Έλεγχο, αλλά στο τέλος της σύσκεψης με τον ιδιώτη, την Fraport, στο debriefing, κάλεσε διάφορους φορείς και όταν του ετέθησαν ερωτήματα από τους υπαλλήλους του Αερολιμενικού Ελέγχου, αυτός απάντησε ότι για όλα έχει ενημερώσει τη Fraport και θα ενημερωθούν από αυτούς. Η Κρατική Αρχή Ελέγχου δηλαδή θα ενημερωθεί από τον ιδιώτη!

Εμείς δε λέμε να μη γίνουν συσκέψεις με τους ιδιώτες που δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο αλλά πρώτα καλείς σε σύσκεψη τον αρμόδιο κρατικό φορέα ελέγχου.

Επανέρχομαι στο κείμενο των οδηγιών για τα μέτρα προστασίας στα αεροδρόμια, όπου γίνονται αόριστες αναφορές για αυξημένο προσωπικό του φορέα επίγειας εξυπηρέτησης, ώστε να εξυπηρετείται γρήγορα το επιβατικό κοινό και να παραδίδονται - παραλαμβάνονται οι αποσκευές τάχιστα, ώστε ο χρόνος παραμονής στο κτίριο να ελαχιστοποιείται. Πολύ ωραία ακούγονται όλα αυτά και σύμφωνα με τις οδηγίες της EASA. Μόνο που η EASA δίνει κατευθύνσεις, αλλά δε γνωρίζει σε κάθε χώρα ποια είναι τα προβλεπόμενα όργανα ελέγχου και εναπόκειται στο κάθε κράτος να ορίσει τις λεπτομέρειες των οδηγιών που εκδίδει. Εσείς λοιπόν δεν ορίσατε ποτέ κανόνες ποσοτικοποίησης απαραίτητου προσωπικού, ποινές για παραβάσεις, όργανο ελέγχου. Κύριε Υπουργέ σας παρακαλώ, μας ακούνε και οι εργαζόμενοι του φορέα επίγειας εξυπηρέτησης…
Στο ίδιο πνεύμα είναι και το υπόλοιπο κείμενο, δεν γνωρίζει κανείς ποιος θα ελέγχει την ενημέρωση των επιβατών από τις αεροπορικές εταιρίες, τον καθαρισμό, την απολύμανση χώρων του αερολιμένα και των αεροσκαφών, τη διάθεση μέτρων προστασίας στο προσωπικό και στους επιβάτες, τις αποστάσεις σε ουρές κτλ. Τα ελλείμματα αυτά υπάρχουν, δεν είναι τυχαία η ερώτηση μου, υπάρχει έντονη ανησυχία και στο χώρο των Αερολιμενικών. Επαναλαμβάνω ότι χαίρομαι που αναγνωρίζετε το ρόλο τους, περιμένω όμως να φανεί αυτό και θεσμικά και επιτέλους να συσταθεί η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. Ειδικά με αφορμή και την πανδημία, έγινε πλέον σαφές πόσο απαραίτητη είναι μια ισχυρή κρατική παρουσία στα αεροδρόμια».



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ