ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

24/06/2020

Χ. Μαμουλάκης: Η ελληνική κυβέρνηση επιδότησε τις απολύσεις, άφησε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην τύχη τους - βίντεο

Χ. Μαμουλάκης: Η ελληνική κυβέρνηση επιδότησε τις απολύσεις, άφησε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην τύχη τους - βίντεο



ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

 

24.06.2020

 

Σημεία ομιλίας του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρη Μαμουλάκη, εισηγητή από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ σήμερα στην Ολομέλεια, στο πλαίσιο της συζήτησης του σ/ν για τις μικροχρηματοδοτήσεις

 

«Το σημερινό σχέδιο νόμου της κυβέρνησης της ΝΔ, όπως και το νομοσχέδιο για την αναπτυξιακή τράπεζα αποτελεί επί της ουσίας την αποδοχή του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με το οποίο ήταν απαραίτητες οι μεταρρυθμίσεις για την αποκατάσταση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων», ανέφερε σήμερα στην Ολομέλεια ο Χάρης Μαμουλάκης, εισηγητής από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ στο ν/σ «Πλαίσιο χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, ρυθμίσεις χρηματοπιστωτικού τομέα και άλλες διατάξεις». Διευκρίνισε, ωστόσο, ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση θα υπερψηφίσει κατ’ εξαίρεση το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, καθώς συνολικά είναι αντίθετη στην ασκούμενη οικονομική πολιτική της κυβέρνησης.

Ο βουλευτής ν. Ηρακλείου εξήγησε ότι το νομοσχέδιο, θα έπρεπε να εξασφαλίζει δύο βασικές προϋποθέσεις ώστε να αποτελέσει το θεσμικό πλαίσιο που θα ρυθμίζει τον εξωτραπεζικό δανεισμό, είτε για κοινωνικούς σκοπούς είτε για τη στήριξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Οι προϋποθέσεις είναι:

-(α) η παροχή δανείων χωρίς εγγυήσεις στη βάση της επιχειρηματικής ιδέας και της προοπτικής του κάθε επιχειρηματικού εγχειρήματος. Εξού και η σημασία των συμβουλευτικών υπηρεσιών στο όλο εγχείρημα.

-(β) και η αυστηρή ρύθμιση του πεδίου των μικροχρηματοδοτήσεων ώστε να μην υπάρχει καμία δυνατότητα να λειτουργήσουν τα ιδρύματα αυτά ως πεδία νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες οικονομικές δραστηριότητες.

Ο Χάρης Μαμουλάκης εξέφρασε την ικανοποίηση του από το γεγονός ότι πολλές από τις παρατηρήσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο, όπως είναι οι διατάξεις για την ενσωμάτωση των φορέων της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, τα όρια για τη συγκρότηση ιδρύματος μικροχρηματοδοτήσεων, η διεύρυνση της νομικής μορφής των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.

Ωστόσο, έθιξε τέσσερα σημεία τα οποία χρήζουν βελτιώσεων στο παρόν νομοσχέδιο. Τα σημεία αυτά είναι:

Α. Η περαιτέρω αυστηροποίηση των ρυθμίσεων για τον έλεγχο καταλληλόλητας των διοικήσεων και των μετόχων σε συμμετοχές άνω του 10%.

Β . Η εξουσιοδότηση του Υπουργού Οικονομικών να ρυθμίσει κανονιστικά το επιτόκιο για να αποφευχθούν καταχρηστικές πρακτικές στην αγορά

Γ. Η δυνατότητα των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Επιμελητηρίων να συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο εταιριών μικροχρηματοδοτήσεων

Δ. Αναφορικά με το ζήτημα της έκπτωσης 25% στους συνεπείς φορολογούμενους, ο Χάρης Μαμουλάκης ανέφερε ότι πρέπει να υπάρχει ανάλογη ρύθμιση και για όσους πραγματικά αδυνατούν να είναι συνεπείς στις φορολογικές τους υποχρεώσεις».

Τέλος, ο Χάρης Μαμουλάκης κατέκρινε την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, λέγοντας ότι «παρόλο που οι εκθέσεις διεθνών οικονομικών οργανισμών και των επενδυτικών τραπεζών που προέβλεπαν για την Ελλάδα βαθύτατη ύφεση και προέτρεπαν τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και τη δική μας να «ξοδέψουν ζεστό χρήμα» κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων, η ελληνική κυβέρνηση υπήρξε η πλέον φειδωλή σε αυτή την κατεύθυνση σε σχέση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες. Η ελληνική κυβέρνηση επιδότησε τις απολύσεις, άφησε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην τύχη τους και σήμερα συμφωνεί, πέρα από κάθε λογική, στην απελευθέρωση των πλειστηριασμών την ώρα ακριβώς που κυοφορείται μια νέα γενιά κόκκινων δανείων. Η προσπάθεια της κυβέρνησης σήμερα να παρουσιάσει την οικονομία ως έτοιμη να εκτιναχθεί στα ουράνια την ώρα που η Ελλάδα ετοιμάζεται να εισέλθει στην ποιο βαθιά ύφεση, είναι τουλάχιστον θλιβερή».

 

 

- Επισυνάπτεται επίσης ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας:

(Α) Μικρο-χρηματοδοτήσεις και παράλληλο τραπεζικό σύστημα

-Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
-Το σχέδιο νόμου ««Πλαίσιο χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, ρυθμίσεις χρηματοπιστωτικού τομέα και άλλες διατάξεις» αποτελεί μετεξέλιξη της νομοθετικής πρωτοβουλίας που είχε αναλάβει η προηγούμενη κυβέρνηση.
-Η διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου που να ρυθμίζει τον εξωτραπεζικό δανεισμό, είτε για κοινωνικούς σκοπούς είτε για τη στήριξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, ήταν μέρος της ευρύτερης στρατηγικής για την ανάσχεση των συνεπειών της ύφεσης στην οποία είχε μπει η ελληνική οικονομία.
-Της ύφεσης που προκλήθηκε από τον συνδυασμό της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008 και των συνεπειών των πρώτων δύο προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής.
-Οι μικρο-χρηματοδοτήσεις αποτελούν εργαλείο που αναπτύχθηκε στις χώρες του Τρίτου κόσμου ως μέσο στήριξης φτωχοποιημένων κοινωνικών ομάδων και για την παροχή επαγγελματικών ευκαιριών σε νέους και νέες σε τέτοιες κοινωνίες.
-Αποτελούσαν ένα εργαλείο παρέμβασης ενάντια στον κοινωνικό αποκλεισμό και στις ακραίες κοινωνικές ανισότητες που υιοθετούσαν πολλοί διεθνείς οργανισμοί και Μ.Κ.Ο από την δεκαετία του ’70 και μετά.
-Η κατάσταση αυτή ξαναμπαίνει ως αντικείμενο συζήτησης στη δημόσια σφαίρα, αφού, μετά την κρίση του 2008, για διαφορετικές ευρωπαϊκές οικονομίες το ενοποιημένο τραπεζικό σύστημα της Ευρώπης συντονισμένα άρχισε να αυστηροποιείται.
Ο μετασχηματισμός αυτός οδηγεί τις συστημικές τράπεζες στο να έχουν ασφυκτικούς όρους αναφορικά με την κεφαλαιακή τους επάρκεια και για αυτό το λόγο αδυνατούν να χορηγήσουν δάνεια χωρίς εγγυήσεις.
-Με τις μικρό-μεσαίες επιχειρήσεις αποκλεισμένες από τον τραπεζικό δανεισμό για πολλές ευρωπαϊκές οικονομίες, το κράτος κλήθηκε από την μια να ρυθμίσει με αυστηρό τρόπο τον εξωτραπεζικό δανεισμό, και από την άλλη να λειτουργήσει το ίδιο με άμεσους ή έμμεσους τρόπους στην κατεύθυνση της παροχής αυτής της απαραίτητης ρευστότητας.
-Η συζήτηση αυτή αποκτούσε μια ιδιαίτερη επικαιρότητα στην περίπτωση της Ελλάδας που οι συστημικές τράπεζες ήταν και είναι παράλυτες από τον όγκο των μη-εξυπηρετούμενων δανείων που είχαν συσσωρευτεί εξαιτίας του βάθους της ύφεσης.
-Το σημερινό σχέδιο νόμου της κυβέρνησης της ΝΔ, όπως και το νομοσχέδιο για την αναπτυξιακή τράπεζα αποτελεί επί της ουσίας την αποδοχή του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με το οποίο ήταν απαραίτητες οι μεταρρυθμίσεις για την αποκατάσταση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Χαιρετίζουμε την αλλαγή στάσης σας.
-Βασικές αρχές για εμάς θα ήταν οι εξής:
-(α) παροχή δανείων χωρίς εγγυήσεις στη βάση της επιχειρηματικής ιδέας και της προοπτικής του κάθε επιχειρηματικού εγχειρήματος. Εξού και η σημασία των συμβουλευτικών υπηρεσιών στο όλο εγχείρημα.
-(β) και η αυστηρή ρύθμιση του πεδίου αυτού ώστε να μην υπάρχει καμία δυνατότητα να λειτουργήσουν τα ιδρύματα μικροχρηματοδότησης ως πεδία νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες οικονομικές δραστηριότητες.

(Β) Σημεία από το σχέδιο νόμου

-Επί των συγκεκριμένων διατάξεων του νομοσχεδίου κυρίες και κύριοι είχαμε την ευκαιρία και στις επιτροπές να συζητήσουμε εκτενώς.
-Είμαστε ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι πολλές από τις παρατηρήσεις μας τις έχετε ενσωματώσει στο κείμενο που καλούμαστε να ψηφίσουμε.
-Αναφέρομαι στις διατάξεις για την ενσωμάτωση των φορέων της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας.
-Αναφέρομαι στα όρια για τη συγκρότηση ιδρύματος μικροχρηματοδοτήσεων.
-Αναφέρομαι στη διεύρυνση της νομικής μορφής των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.
-Τέσσερα σημεία θα ήθελα να θίξω σήμερα επί σημείων του νομοσχεδίου.
-Καταθέσαμε και εμείς και ο Υπουργός τροπολογία για το fit n’ proper, τον έλεγχο καταλληλόλητας για της διοικήσεις και τους μετόχους στα ιδρύματα μικροχρηματοδότησης. Αυτό είναι φυσικά θετικό και σημάδι σύγκλισης μεταξύ των κομμάτων.
-Στη τροπολογία μας, ωστόσο, ο έλεγχος αφορά συμμετοχές στα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων άνω του 10% ενώ σε αυτή του Υπουργείου το 20%. Αν μπορούσατε να μας δώσετε μια απάντηση κύριε Υπουργέ γιατί αυξήσατε το ποσοστό.
-Δεύτερον, η συζήτηση που κάναμε για τα επιτόκια των μικροπιστώσεων είναι λίγο παραπλανητική. Στο σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης η αναπτυξιακή τράπεζα θα ήταν ο «πρωταθλητής» των μικροχρηματοδοτήσεων. Τα δικά της προγράμματα θα έδιναν τον τόνο στην αγορά και δια αυτών θα ρυθμιζόταν και το μέσο επιτόκιο. Είναι δύσκολο για εμάς σήμερα να τοποθετηθούμε για το ύψος του επιτοκίου αν δεν έχουμε εικόνα για τον κυβερνητικό σχεδιασμό και τη δέσμευση πόρων σε αυτή την κατεύθυνση από μέρους σας. Θα θέλαμε ένα σχόλιο και για αυτό από το Υπουργείο. Τι προγράμματα μικροχρηματοδοτήσεων, τι ύψους και σε τι χρονοδιάγραμμα σκοπεύει η κυβέρνηση να ενεργοποιήσει δια μέσω της αναπτυξιακής τράπεζας;
-Σε κάθε περίπτωση εμείς σήμερα σας καταθέτουμε μια τροπολογία στο πνεύμα ακριβώς της τοποθέτησης που έκανε ο κύριος Σαλμάς την Παρασκευή. Η προτεινόμενη διάταξη μας, εξουσιοδοτεί τον Υπουργό Οικονομικών να ρυθμίσει κανονιστικά το επιτόκιο, πράγμα όμως που, προφανώς, μπορεί να γίνει ύστερα από επισταμένη μελέτη της αγοράς και των τάσεων της.
-Τρίτον, μένει να μας απαντήσετε αν θα κάνετε αποδεκτή την τροπολογία που καταθέσαμε για την δυνατότητα των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Επιμελητηρίων να συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο εταιριών μικροχρηματοδοτήσεων. Τοπική ανάπτυξη χωρίς τους φορείς της τοπικές κοινωνίες δεν υπάρχει κύριε Υπουργέ.
-Τέλος, στο ίδιο πνεύμα στο άρθρο 25 η κυβέρνηση παρέχει ένα επιπλέον μέσο στήριξης της ρευστότητας των επιχειρήσεων. Δίνετε μια σημαντική έκπτωση στους συνεπείς φορολογούμενους.
-Δεν γίνεται όμως, κύριε Υπουργέ, να δίνετε τέτοιες σημαντικές ανάσες σε όσους είναι σε θέση να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και να μην υπάρχει ανάλογη ρύθμιση και για όσους πραγματικά αδυνατούν να είναι συνεπείς στις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
-Στις δύσκολες μέρες που έρχονται κύριε Υπουργέ οι επιχειρήσεις που θα αντιμετωπίζουν προβλήματα στη πληρωμή των φορολογικών τους υποχρεώσεων δεν είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές. Αντίθετα, αυτή θα είναι η συνθήκη εντός της οποίας θα βρίσκεται η συντριπτική πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη χώρα.

(Γ) «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ» και ύφεση

-Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
-Όταν στις 25 Μαΐου ο πρόεδρος μας ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίαζε το σχέδιο «Μένουμε Όρθιοι 2» το έκανε αυτό με επίγνωση της κρισιμότητας της συγκυρίας.
-Όλες οι εκθέσεις διεθνών οικονομικών οργανισμών και των επενδυτικών τραπεζών για την Ελλάδα προέβλεπαν βαθύτατη ύφεση και προέτρεπαν τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και τη δική μας να «ξοδέψουν ζεστό χρήμα» κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων.
-Τις καλούσαν να «ξοδέψουν» ακριβώς για να αποφευχθεί το σπιράλ της ύφεσης που θα τραβούσε τις ευρωπαϊκές οικονομίες σε μια νέα κρίση όπως αυτή του 2008.
-Να «ξοδέψουν» προνομιακά στους κλάδους εκείνους που πλήττονταν εν αρχή από την κρίση δηλαδή στην ενέργεια, στις μεταφορές και στον τουρισμό.
-Η ελληνική κυβέρνηση υπήρξε η πλέον φειδωλή σε αυτή την κατεύθυνση σε σχέση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες.
-Η ελληνική κυβέρνηση έκανε ότι χρειαζόταν για να σπείρει την ανασφάλεια στην οικονομία και να οδηγήσει τους εργαζομένους σε απελπισία.
-Η ελληνική κυβέρνηση επιδότησε τις απολύσεις, άφησε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην τύχη τους και σήμερα συμφωνεί, πέρα από κάθε λογική, στην απελευθέρωση των πλειστηριασμών την ώρα ακριβώς που κυοφορείται μια νέα γενιά κόκκινων δανείων.
-Η προσπάθεια της κυβέρνησης σήμερα να παρουσιάσει την οικονομία ως έτοιμη να εκτιναχθεί στα ουράνια την ώρα που η Ελλάδα ετοιμάζεται να εισέλθει στην ποιο βαθιά ύφεση, είναι τουλάχιστον θλιβερή.
-Τα λέω όλα αυτά κύριε πρόεδρε για να είναι σαφές σε τι συναινεί σήμερα η αξιωματική αντιπολίτευση με το σημερινό νομοσχέδιο.
-Η επερχόμενη ύφεση θα καταστήσει την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός οικοσυστήματος με χρηματοδοτικά εργαλεία πέρα από τις συστημικές τράπεζες ποιο αναγκαίο από ποτέ.
-Με αυτές τις επισημάνσεις και αυτή την, απόλυτη, αντίθεση μας στην ασκούμενη οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, κατ’ εξαίρεση σκοπεύουμε να υπερψηφίσουμε το σημερινό νομοσχέδιο.
-Σας ευχαριστώ.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ