ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

01/07/2020

Χ. Καφαντάρη: Ανάγκη αναβάθμισης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες - βίντεο

Χ. Καφαντάρη: Ανάγκη αναβάθμισης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες - βίντεο



Tοποθέτηση της Βουλευτή Δυτικής Αθήνας, Αντιπροέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος και αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στις 30/06/2020, στην συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση». Ειδικότερo θέμα: Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και Περιβάλλον

 

 

Καλησπέρα και από μένα.

Ευχαριστούμε και τον κύριο καθηγητή, που τοποθετήθηκε εκτενέστατα και παρουσίασε μια εικόνα που υπάρχει στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον ρόλο του συγκεκριμένου Πανεπιστημίου, στο οποίο είναι, στα ζητήματα του περιβάλλοντος και της κλιματικής αλλαγής.

Πιστεύω ότι δεν αρκεί να επαναλαμβάνουμε τα ίδια, που στα λόγια όλοι, λίγο πολύ, παραδέχονται ότι ισχύουν, δηλαδή, ότι υπάρχει κλιματική κρίση, ότι πρέπει να αλλάξουμε μοντέλο ανάπτυξης πλέον. Καταδεικνύεται αυτό εμφανώς και μετά από την κρίση του κορωνοϊού, που όλοι ευχόμαστε ότι θα είναι μέχρι εδώ και δεν θα υπάρχει συνέχεια. Το ζήτημα, όμως, είναι το τι κάνουμε και ποια συγκεκριμένα μέτρα παίρνονται.

Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να πω ότι και στην Ελλάδα, στο τριτοβάθμιο επίπεδο εκπαίδευσης, στα πανεπιστήμια κ.λπ. υπάρχουν αξιόλογοι επιστήμονες, αξιόλογα πανεπιστημιακά τμήματα, υπάρχουν μελετητές, ερευνητές με αξιόλογο έργο στα θέματα περιβάλλοντος, κλιματικής αλλαγής κ.λπ.. Το ζητούμενο βέβαια είναι όλα αυτά τα πονήματα από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα πώς αξιοποιούνται και πώς εφαρμόζονται στην πράξη και με αντίστοιχες συγκεκριμένες πολιτικές. Π.χ. εγώ θα έλεγα ότι από τις πρώτες κινήσεις που έκανε η κυβέρνηση, κ. Υπουργέ, είναι η μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας από το Υπουργείο Παιδείας, στο οποίο είστε, στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Αυτό θέτει συγκεκριμένα ερωτηματικά για το πώς, τέλος πάντων, βλέπουμε την έρευνα σε κάτι νέο -και το θέμα είναι και η κλιματική αλλαγή εν προκειμένω- όταν την απομονώνουμε από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τη συνδέουμε αποκλειστικά με αυτό που λέμε ανάπτυξη, που ίσως για τη λογική της Κυβέρνησης που έχουμε σήμερα, το περιβάλλον είναι εμπόδιο σε αυτή την ανάπτυξη. Ένα ερώτημα, λοιπόν, είναι αυτό.

Το δεύτερο ζήτημα, αυτή τη στιγμή, είναι οι χιλιάδες ερευνητές Έλληνες επιστήμονες, οι οποίοι, αν θέλετε, διαπρέπουν στο εξωτερικό και σε ξένα πανεπιστήμια, πώς θα έρθουν στη χώρα μας, πώς θα επιστρέψουν, πώς θα ανατρέψουμε αυτό το braindrain, που ζήσαμε τα μνημονιακά χρόνια και στο επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, πανεπιστήμια κ.λπ., αλλά και γενικότερα. Τι κίνητρα θα υπάρχουν, ούτως ώστε αυτοί οι νέοι επιστήμονες να επιστρέψουν.

Εδώ έχουμε και το ΕΛΙΔΕΚ, το οποίο ήταν ένα πρωτοπόρο για την εποχή του, Ίδρυμα, το οποίο έγινε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που έδινε υποτροφίες, χρηματοδοτούσε μελέτες και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στα Πανεπιστήμια και δόθηκαν πολλές υποτροφίες και πολλοί νέοι επιστήμονες, μέσα από αυτήν τη διαδικασία, αν θέλετε, σε ένα βαθμό, εκτός του ότι προσέφεραν στη χώρα, που είναι σημαντικό, βρήκαν και κάποια δουλειά σε δύσκολες εποχές.

‘Έρχομαι,όμως, τώρα σε κάτι άλλο, κύριε Υπουργέ. Στο ρόλο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Θα συμφωνήσω με τους συναδέλφους που ακούστηκαν πριν, ότι πρέπει να ξεκινήσουμε από το Δημοτικό, από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, την εκπαίδευση στο περιβάλλον, γιατί, όντως, από μικρή ηλικία πρέπει να ξεκινήσουν όλα αυτά.

Όμως, κύριε Υπουργέ, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τι γίνονται; Αναφέρθηκε και άλλος συνάδελφος πριν. Θα ήθελα μια απάντηση. Λειτουργεί τελικά και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μέσα στο Πάρκο Τρίτση, που θεσπίστηκε το 2017, από την τότε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας; Είναι πάρα πολύ σημαντικά θέματα τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και η ανάγκη ενίσχυσής τους. Θα θέλαμε από εσάς κάποιες απαντήσεις για το που βρίσκονται .

Θα έρθω,όμως, και σε κάτι άλλο. Με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα από την Κυβέρνηση και από το Υπουργείο Παιδείας, κάποια μαθήματα αποκλείονται από την ύλη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ειδικά στο Λύκειο. Δεν είναι μόνο τα καλλιτεχνικά που είναι πάρα πολύ σημαντικά, φυσικά, για χίλιους δυο λόγους που δεν είναι του παρόντος, είναι όμως και τα μαθήματα γεωλογίας, φυσικών πόρων στην πρώτη Λυκείου, για το οποίο κάναμε και μία αναφορά για το ΓΕΩΤΕΕ και καταθέσαμε χθες και μία σχετική ερώτηση οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί αυτά τα μαθήματα, με αναπροσαρμογή της ύλης, με βελτίωση πιθανόν του βιβλίου, στη σύγχρονη εποχή της κλιματικής κρίσης παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό που λέμε και θέλουμε όλοι στα λόγια: περιβαλλοντική εκπαίδευση. Η Κυβέρνηση καταργεί το εν λόγω μάθημα. Είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό και αυτό.

Τέλος, λυπάμαι που σε κάθε συζήτηση που γίνεται στην Επιτροπή μας, κυρία Πρόεδρε, επανέρχονται θέματα ληγμένα, όπως ο Αχελώος. Υπάρχει απόφαση του ΣΤΕ. Δεν μπορώ να καταλάβω, ειλικρινά, για ποιο λόγο επανέρχονται αυτά τα ερωτήματα συνεχώς, για θέματα, το ξαναλέω, τα οποία και νομικά εκτός του περιβαλλοντικού και της εποχής της κλιματικής κρίσης, που σημαίνει πολλά πράγματα, επανέρχονται και επανέρχονται. Ειλικρινά αυτό δεν το καταλαβαίνω.

Ευχαριστώ.

 

...



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ