ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

14/07/2020

Χαρά Καφαντάρη: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τους πολλούς - βίντεο

Χαρά Καφαντάρη: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τους πολλούς - βίντεο



Η Χαρά Καφαντάρη, ως εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, στο ν/σ περί προώθησης της ηλεκτροκίνησης, στη σημερινή 3η συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου αναφέρθηκε στην Ταξικότητα του σχεδίου νόμου, όπως επισημάνθηκε όχι μόνο από το ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και από φορείς, τύπο και ΜΚΟ.

Στο όραμα της ΕΕ για ευημερούσα, σύγχρονη, ανταγωνιστική και κλιματικά ουδέτερη οικονομία έως το 2050, ένας από τους σημαντικούς τομείς ανάπτυξης είναι η ΗΛΕΚΤΡΟΚΊΝΗΣΗ.

Ενσωματώθηκε στη στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ με το ΕΣΕΚ που καταθέσαμε, την αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων, συζητήσεις με φορείς, ΡΑΕ. για σταθμούς φόρτισης, προδιαγραφές, κριτήρια, κίνητρα, διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία (ΕΣΠΑ)

Εμείς εισήγαμε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ενεργειακών κοινοτήτων που ένας από τους σκοπούς τους είναι και η προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων στα μέλη τους.

Με το σ/ν του ΥΠΕΝ δίνονται επιδοτήσεις και κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά δεν φαίνεται να αφορά τέτοιο αριθμό οχημάτων ώστε να επηρεάσει τη συνολική εικόνα του στόλου στην Ελλάδα σήμερα – του τέταρτου γηραιότερου στόλου στην Ευρώπη, με ποσοστό πλέον του 56% να απαρτίζεται από οχήματα 10 - 20 ετών και ποσοστό 25% να έχει υπερβεί τα 20 έτη, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ, ενώ η μέση ηλικία των βαρέων οχημάτων και των λεωφορείων είναι σημαντικά μεγαλύτερη.

Στα θετικά του σ/ν η στόχευση των φορολογικών κινήτρων και του χρηματοδοτικού εργαλείου σε εταιρικούς στόλους, ταξί και νησιά, κίνητρα που θεσμοθετούνται για εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων που σχετίζονται με ηλεκτροκίνηση (μπαταρίες, φορτιστές κλπ.), ώστε η χώρα να αποκτήσει κάποια παραγωγική βάση στον κλάδο αυτό στις λιγνιτικές περιοχές, το πλαίσιο για τη χωροθέτηση των δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης, η ενσωμάτωση των Οδηγιών για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε νέα κτίρια και δημόσια κτίρια, η απλοποίηση διαδικασιών για υφιστάμενα, η εναρμόνιση Οδηγιών για Η/Ο σε δημόσιες προμήθειες και μισθώσεις, η οποία τίθεται σε ισχύ από 2/08/2021, το πλαίσιο για συνεργεία και τεχνίτες Η/Ο, διαχείριση συσσωρευτών, ελέγχους ΚΤΕΟ, κλπ.

Ωστόσο πρόκειται για διατάξεις – κελύφη που απλά δίνουν εξουσιοδοτήσεις για έκδοση ΚΥΑ/ΥΑ/ΠΔ και σε ελάχιστες περιπτώσεις προβλέπουν κάτι συγκεκριμένο – απαιτούνται μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς μεταφορών και συγκοινωνιών (μέσα σταθερής τροχιάς, αστικές συγκοινωνίες, κλπ.)

Αρνητικό σημείο, το έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος για την ταξινόμηση μεταχειρισμένων οχημάτων.

Θα πληρώνουν τελικά αυτοί που δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα ή όχημα καλύτερης (λιγότερο ρυπογόνου) τεχνολογίας για αυτούς που έχουν.

Αναφορικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση, η τροποποίηση της αγοράς με την εισαγωγή του περιβαλλοντικού τέλους μπορεί να κάνει την απόσυρση λιγότερο ελκυστική, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε και σε αδιέξοδο πολιτικής. Η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλείται από τις μεταφορές, δεν οφείλεται στα νεότερα οχήματα αλλά στα παλαιά και ρυπογόνα που κυρίως τα κατέχουν τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, ενώ η αντιμετώπιση της απαιτεί ένα ολιστικό σχέδιο δράσης σε πολλους τομείς.

Το σχέδιο νόμου είναι επικοινωνιακό, αποσπασματικό και ημιτελές. Έρχεται για να συντηρήσει το προφίλ «πράσινος πρωθυπουργός – πράσινη κυβέρνηση» που έχει φθαρεί πλέον από τις αντιπεριβαλλοντικές πολιτικές που ψηφίζει και εφαρμόζει. Τρανταχτό παράδειγμα ο πρόσφατος αντι περιβαλλοντικός νόμος, ή για να φανεί ό,τι παράγεται έργο σε περίπτωση ανασχηματισμού

Ηλεκτροκίνηση ναι, αλλά με ολοκληρωμένο σχεδιασμό, στρατηγική, με πραγματικό όφελος του Περιβάλλοντος που συγχρόνως θα συμβάλει στην Αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μας.

Και το κυριότερο, ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΓΙΑ τους ΠΟΛΛΟΥΣ.

 

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση:

Θα ξεκινήσω την τοποθέτησή μου, κύριε Υπουργέ, σχολιάζοντας την χθεσινή σας τοποθέτηση στο κλείσιμο της πρώτης συνεδρίασης. Επιτρέψτε μου να σας πω ότι η τοποθέτησή σας σχετικά με την ταξικότητα του νομοσχεδίου - που αναφέρθηκε και από εμάς- ήταν επιτρέψτε μου επιεικώς άστοχη, όταν αναφέρατε ότι ναι, είναι ταξικό το νομοσχέδιο γιατί αναφέρεται στα ταξί. Αυτό θεωρώ ότι ήταν απρεπές, επιεικώς το λέω, για την αίθουσα που βρισκόμαστε, είναι κάτι που προσβάλλει τον μικρομεσαίο, τον αδύναμο και βέβαια και τον κλάδο το συγκεκριμένο στον οποίο αναφερθήκατε.

Περί ταξικότητας του νομοσχεδίου και των ρυθμίσεων για την ηλεκτροκίνηση, που είναι απαραίτητη και πρέπει να γίνει, γιατί έχουμε την κλιματική κρίση, έχουμε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη το 2050, το «πράσινο new deal» που λέμε. Κανείς δεν θα αμφισβητήσει ότι ένας σοβαρός τομέας είναι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Πώς γίνεται, όμως, η ηλεκτροκίνηση και πώς αποτυπώνεται με το σχέδιο νόμου το οποίο σήμερα συζητάμε;

Πρώτα από όλα, αναφερθήκαμε στην ταξικότητα - δεν το είπε μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και άλλοι πιθανόν από την Αντιπολίτευση και το γράφει και ο τύπος και λοιπά. Το είπαν και σήμερα, όχι με τον ίδιο όρο βέβαια, και εκπρόσωποι των φορέων με τους οποίους κάναμε τη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής. Μάλιστα, ακούστηκε ότι είναι ένα νομοσχέδιο και τα μέτρα αυτά είναι για «γερά πορτοφόλια». Είναι ένας αθέμιτος ανταγωνισμός. Αυτό ακούστηκε, βέβαια, και από το Σύνδεσμο Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, αλλά ακόμα και από μη κυβερνητικές οργανώσεις - μιλάω για τη WWF και την GREENPEACE – που ανέφεραν ότι πραγματικά ευνοούνται λίγοι και έπρεπε να είναι πιο δίκαιη η επιδότηση η οποία δίνεται για τα καινούργια αυτοκίνητα. Άρα δεν είναι δική μας άποψη αυτή μόνον. Είναι μία πραγματικότητα.

Βέβαια, τοποθετηθήκαμε και χθες και είπαμε ότι είναι ένα νομοσχέδιο αποσπασματικό. Ενώ ο στόχος είναι σοβαρός και πρέπει να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση, το ξανατονίζουμε, είναι ένα ημιτελές επικοινωνιακό και αποσπασματικό νομοσχέδιο, που παραπέμπει πολλά θέματα που είναι να γίνουν – θα αναφερθούμε και πιο κάτω – σε υπουργικές αποφάσεις και σε διάφορες άλλες αποφάσεις που πρέπει να παρθούν από δω και πέρα. Είναι ένα νομοσχέδιο που πιθανόν να ήρθε, όπως είπαμε και χθες, για να «αποκαταστήσετε» αυτό που θέλει η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός και εσείς ως Υπουργός, το «πράσινο πρόσωπο», μετά από όλα αυτά τα οποία έγιναν και νομοθετήσατε με τους αντιπεριβαλλοντικούς νόμους, με τις ρυθμίσεις που προχωράτε στα απορρίμματα, στη διαχείριση και λοιπά.

Έρχομαι, λοιπόν, τώρα στο νομοσχέδιο. Η ηλεκτροκίνηση ήταν στη στρατηγική του ΕΣΕΚ και του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι ευρωπαϊκή πολιτική, είναι καινοτόμα και οικολογική πολιτική. Ήδη, ως ΣΥΡΙΖΑ εμείς είχαμε αρχίσει τις διεργασίες για αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων, συζητήσεις με φορείς, σταθμούς φόρτισης, προδιαγραφές και κριτήρια. Για τα λεωφορεία, θα το επαναλάβω και σήμερα, ακυρώσατε διαγωνισμό του ΟΑΣΘ για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θα έρθουν αυτοκίνητα δεκαπενταετίας, νομίζω από την Τσεχία, όπως διάβασα στον τύπο. Απλά το αναφέρω για να δούμε ποια είναι η πραγματικότητα και δεν είναι μόνο λόγια.

Εισαγάγαμε επίσης ένα θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας ενεργειακών κοινοτήτων που ένας από τους σκοπούς που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν οι ενεργειακές κοινότητες ήταν προμήθεια στα μέλη τους ηλεκτρικών οχημάτων και τη διαχείριση των σημείων φόρτισης. Βέβαια, τις ενεργειακές κοινότητες, που στην Ευρώπη υπάρχουν εδώ και χρόνια και προχωρούν, εσείς ουσιαστικά τις αποδυναμώσατε με το ότι από τους πρώτους νόμους που κάνατε ήταν να καταργήσετε την προτεραιότητα ένταξης στο σύστημα. Η ηλεκτροκίνηση θέλει έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, αλλαγές στον τομέα μεταφορών, συγκοινωνιών και λοιπά και το πιο σημαντικό, που έχει να κάνει με το νομοσχέδιο και όσα είπα πριν, είναι ποιοι και πόσοι θα μπορούν να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος αναλαμβάνει τον πρώτο ρόλο στη διαμόρφωση του πλαισίου για την κινητικότητα χαμηλών εκπομπών στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ. Έχει εποπτεία της αγοράς ηλεκτροκίνησης. Ιδρύεται - μέρος Δ΄, άρθρο 40 - αυτοτελές τμήμα ηλεκτροκίνησης, υπαγόμενο στον Υπουργό, με 5 άτομα προσωπικό από μετατάξεις και ιδρύεται επίσης και γνωμοδοτικό συμβούλιο ηλεκτροκίνησης. Δηλαδή, βλέπουμε να είναι υποστελεχωμένο το Υπουργείο σε βασικούς τομείς. Εσείς ιδρύετε ένα καινούργιο τμήμα και βάζετε και ιδιώτες στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και στον περιβαλλοντικό έλεγχο.

Υπάρχουν κατευθύνσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, οδηγία 11/61 του 2019, την οποία εναρμονίζει ως προς τις διατάξεις του το νομοσχέδιο και προκύπτουν οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν και δεν έχουν γίνει ακόμα. Η προώθηση καθαρών οχημάτων θα πρέπει να διενεργείται παράλληλα με την ανάπτυξη δημόσιων μεταφορών - μέρος β άρθρο 16 - πρέπει να υπάρξει αυξημένη χρήση ενωσιακών κονδυλίων για να στηριχτεί η ανανέωση στόλων δημόσιων μεταφορών.

Ορθά υπάρχει στόχευση σε φορολογικά κίνητρα και χρηματοδοτικά εργαλεία στους εταιρικούς στόλους, ταξί και νησιά, αλλά υπάρχουν και άλλοι επαγγελματικοί στόλοι, όπως είναι τα φορτηγά, τα βαν, τα λεωφορεία, τα τουριστικά, τα σχολικά. Θεσμοθετούνται κίνητρα για εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση, μπαταρίες, φορτιστές και λοιπά, ώστε η χώρα να αποκτήσει παραγωγική βάση στον κλάδο αυτό, στις λιγνιτικές περιοχές. Κίνητρα αποσβέσεων, μείωση φορολογικών συντελεστών, επιτάχυνση αδειών και λοιπά. Εδώ, δεν θα πούμε, ότι είναι αρνητικό φυσικά, γιατί η μεταλιγνιτική εποχή και ειδικά στην δυτική Μακεδονία, στην Πελοπόννησο, είναι ένα θέμα που αφορά τον κόσμο. Πέραν του γενικότερου του κλιματικού. Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης για αυτές τις περιοχές. Πιστεύουμε να το δούμε σύντομα, να είναι συγκροτημένο, κοστολογημένο και με αξιοποίηση κονδυλίων από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.

Γίνεται ενσωμάτωση οδηγιών για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε νέα κτίρια και δημόσια κτίρια. Και ενώ απλοποιούνται οι διαδικασίες για τα υφιστάμενα, εναρμονίζονται οδηγίες για ηλεκτροκίνηση σε δημόσιες προμήθειες και μισθώσεις, η οποία τίθεται σε ισχύ από 02/08/21. Αναμορφώνονται προς το καλύτερο και αυξάνουν τα φορολογικά κίνητρα που δόθηκαν με τον 4646/19 με έμφαση σε απαλλαγές δαπανών, φόρτιση για εταιρικά οχήματα και λοιπά. Δίνονται κίνητρα για τις επιχειρήσεις στα νησιά υπό αίρεση. Τίθεται το πλαίσιο για τα συνεργεία και τεχνίτες ηλεκτροκίνησης, διαχείρισης συσσωρευτών, ελέγχους ΚΤΕΟ και λοιπά, ωστόσο έρχεται, αυτό που είπα πριν, είναι για διατάξεις - κελύφη που απλά δίνουν εξουσιοδοτήσεις για έκδοση ΚΥΑ, Υπουργικών Αποφάσεων, Προεδρικών Διαταγμάτων και σε ελάχιστες περιπτώσεις, προβλέπουν κάτι συγκεκριμένο.

Εδώ, θα ήθελα να αναφερθώ στο μέρος β, άρθρο 12, όπου ουσιαστικά αποκλείετε ο ΔΕΔΔΗΕ από την ανάπτυξη υποδομών. Υπάρχει, όμως, και σχετική οδηγία 944/2019, όπως και τη λειτουργία των ενεργειακών κοινοτήτων όπου αναφέρθηκα και πριν, που ουσιαστικά τις έχει αποδυναμώσει. Ειδικά στο να λειτουργούν στα νησιά.

Έχουμε, λοιπόν, αναδιάρθρωση της αγοράς προς όφελος λίγων εισαγωγέων, καινούργιων οχημάτων και πιθανά λίγων εταιρειών μίσθωσης οχημάτων, ανεβάζοντας τις τιμές μεταχειρισμένων με τα περιορισμένα κίνητρα αποσύρσεων του κοινού με ηλεκτρικά και επιδοτώντας λίγους. Ουσιαστικά, 1700 επιβατικά, 6.000 εταιρικά, έχοντες που θα πάρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξάγοντας φορολογικούς πόρους σε χώρες της παραγωγής. Τι θα γίνει με την επαναχρησιμοποίηση και την εναλλακτική διαχείριση των μπαταριών και του ειδικού εξοπλισμού ηλεκτρικών οχημάτων; Παραπέμπονται σε υπουργικές αποφάσεις αυτά. Και εδώ, δεν μπορώ να μην τονίσω κύριε Πρόεδρε, ότι η ηλεκτροκίνηση, ναι· είναι θετική, αλλά η ηλεκτροπαραγωγή γίνεται ουσιαστικά από ορυκτά καύσιμα και δυστυχώς και το νέο ΕΣΕΚ της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, έχει το φυσικό αέριο σε πολύ μεγάλο ποσοστό, που ουσιαστικά όλοι γνωρίζουμε, ότι είναι ορυκτό καύσιμο.

Κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Δεν φαίνεται να αφορά τέτοιο αριθμό οχημάτων που θα μπορούσε να επηρεάσει συνολικά την εικόνα του στόλου σήμερα στην Ελλάδα. Παράλληλα, με τα κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων στο επιχειρησιακό σχέδιο για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, βάζουμε αντικίνητρα. Τον περιορισμό κυκλοφορίας σε ρυπογόνα και ιδίως ντιζελοκίνητα. Ρυθμίσεις σχετικά με τα ΚΤΕΟ, όπως τροποποίηση της κάρτας ελέγχου καυσαερίων. Αγορά ηλεκτρικού οχήματος με ταυτόχρονη αντικατάσταση ρυπογόνου. Μιλάμε για το επιχειρησιακό σχέδιο, για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Στο ΕΣΕΚ, στο εμπροσθοβαρές σενάριο, ο αριθμός των αμιγώς ηλεκτρικών και υβριδικών, το έτος 2030 αναμένεται να αντιστοιχεί στο 5% του στόλου των επιβατικών. Ο στόλος στην Ελλάδα, όπως είπαμε, εκτιμάται σε 5,15 εκατομμύρια επιβατικά με βάση στοιχεία του 18, με αύξηση όπως υπολογίζεται 920.000 οχήματα το 2030, εφόσον υφίσταται κάποιος έλεγχος εσόδων – εξόδων.

Δηλαδή εκτιμάται, ότι σε σύνολο 2,3 εκατομμυρίων νέων οχημάτων το 2030 θα αποσυρθούν το 1,4 οχήματα. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα πρέπει, να ληφθούν μέτρα για επιτάχυνση της ανανέωσης του στόλου. Δεδομένου, όμως, λόγω και της κρίσης, ότι οι ετήσιες αποσύρσεις είναι λίγες και κυμαίνονται μεταξύ 40-45 χιλιάδων.

Θα συμφωνήσω με τον Εισηγητή της Πλειοψηφίας, ότι ο ελληνικός στόλος είναι ο τέταρτος γηραιότερος στόλος στην Ευρώπη και ότι ποσοστό 56% απαρτίζεται από οχήματα 10 και 20 χρόνων και 25% από οχήματα που υπερβαίνουν τα 20 και λοιπά.

Έρχομαι τώρα στο κεφάλαιο β, άρθρο 5. Τίθεται έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος για την ταξινόμηση μεταχειρισμένων ως εξής: 3.000€ Euro4, 1.000€ Euro5.

Α. Aαπαγορεύεται η εισαγωγή 1, 2, 3 Euro. Τα έσοδα του περιβαλλοντικού τέλους διατίθενται για την παροχή οικονομικών κινήτρων για ηλεκτρικά οχήματα, σημεία φόρτισης, έτσι γενικά. Αυτό εντάξει, αλλά πρόκειται για μια διάταξη. Είναι θετικό, ότι θα περιοριστούν οι εισαγωγές και η γήρανση του στόλο, όταν όλη η Ευρώπη ανανεώνει οχήματα, οπότε οι εκπομπές δεν θα αυξηθούν, αλλά είναι μια διάταξη, η οποία φανερώνει την προσέγγιση της Νέας Δημοκρατίας στην πράσινη ανάπτυξη, σε ό,τι αφορά τη διάθεση των εσόδων του περιβαλλοντικού τέλους όπου:

Τελικά θα πληρώνουν αυτοί που δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα ή όχημα καλύτερο - λιγότερο ρυπογόνο για αυτούς που έχουν. Δηλαδή, οι πολλοί που αυτή τη στιγμή δεν έχουν το κεφάλαιο, να συμπληρώσουν τις επιδοτήσεις για αγορά ηλεκτρικού οχήματος και μιλάμε για χαμηλά και μεσαία εισοδήματα θα πληρώσουν, για να αποκτήσουν ηλεκτρικό όχημα αυτοί που έχουν το κεφάλαιο ή και υποδομές φόρτισης σε περιοχές μη ελκυστικές στην αγορά.

Ενδεικτικό παράδειγμα η χρηματοδότηση στο «κινούμαι ηλεκτρικά», το οποίο το ΥΠΕΝ σε απαντήσεις του στη διαβούλευση έχει ανακοινώσει, ότι θα τροποποιήσει με βάση τα σχόλια. Το «κινούμαι ηλεκτρικά», όπως είπα και πριν, είναι ταξικά προσανατολισμένο περιλαμβάνει μέτρα επιδότησης για αυτοκίνητα που κοστίζουν πάνω από 30-40.000. Απευθύνεται στους προνομιούχους, όχι στο μέσο Έλληνα. Αντίθετα η συντριπτική πλειοψηφία των πέντε εκατομμυρίων κατόχων εγχωρίων αυτοκινήτων που κινούνται κατηγορία Euro3, 2, 1 - μιλάμε για αυτοκίνητα από 15 χρόνια και πάνω - σε όλους αυτούς τους κατόχους δεν λείπουν τα 5 χιλιάρικα της επιδότησης ,τα 4 χιλιάρικα να το πω πιο σωστά, άλλα 35 ή 40 χιλιάδες ευρώ, που κοστίζουν αυτά τα αυτοκίνητα.

Κανείς από τους κατόχους αυτών των αυτοκινήτων δεν μπορεί να αγοράσει αυτοκίνητο τουλάχιστον καινούργιο, έστω και αν κάνει απόσβεση σε βάθος χρόνου λόγω του ότι είναι πιο φτηνό -ας πούμε- το καύσιμο, το ηλεκτρικό. Σήμερα αυτό που λείπει είναι το κεφάλαιο.

Σε ό,τι αφορά το αποτύπωμα του μέτρου σε ατμοσφαιρική ρύπανση η μη χειροτέρευση δεν αποτελεί βελτίωση, ειδικά όταν δεν περιλαμβάνονται εκτεταμένα προγράμματα απόσυρσης. Αντίθετα η τροποποίηση της αγοράς με την εισαγωγή περιβαλλοντικού τέλους μπορεί, να κάνει την απόσυρση λιγότερο ελκυστική με αποτέλεσμα, να οδηγηθούμε και σε ένα αδιέξοδο.

Προφανώς η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν οφείλεται σε νεότερα οχήματα, αλλά στα παλαιά ρυπογόνα που κυρίως τα κατέχουν χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Οποιαδήποτε απαγόρευση και να υπάρξει στην εισαγωγή εφόσον επιτρέπεται, κύριε Υπουργέ, να κυκλοφορούν τα ίδια αυτοκίνητα στην Ελλάδα δεν αλλάζει κάτι σημαντικό για το περιβάλλον.

Για να αλλάξει πρέπει να πεισθεί αυτός που έχει Euro4 ή παλιότερο αυτοκίνητο, να το αλλάξει με ένα καινούργιο. Όμως, τα Euro5 ή και τα Euro6 δεν είναι οικονομικά προσβάσιμα και για αυτό δύσκολα θα γίνει αλλαγή. Αντιθέτως, δημιουργεί αντικίνητρα για την αγορά, έστω και μεταχειρισμένου.

Επίσης υπάρχουν αυτοκίνητα Euro4 με υγραέριο ή φυσικό αέριο που είναι πιο καθαρά. Θα έπρεπε να υπάρχει ισχυρή στήριξη ουσιαστικά στα καθαρότερα και ασφαλέστερα αυτοκίνητα, λιγότερα τέλη και φόρους.

Πρέπει να τροποποιηθεί ο νόμος με ρητή αναφορά ότι τα έσοδα του περιβαλλοντικού τέλους το οποίο καλό είναι, να είναι υποσύνολο του ειδικού λογαριασμού του ΥΠΕΝ να κατευθύνονται για κίνητρα σε χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, εκτεταμένα προγράμματα απόσυρσης, κίνητρα για ανάπτυξη υποδομών και λοιπά.

Τώρα, μπήκε ένα θέμα, το οποίο μπήκε και στη σημερινή διαβούλευση, το θέμα παραβίασης ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Η απαγόρευση εισαγωγής μεταχειρισμένων, είναι ενάντια στο κοινοτικό δίκαιο. Το άρθρο 110 της συνθήκης λειτουργίας Ευρωπαϊκής Ένωσης λέει «κανένα κράτος δεν επιβάλλει άμεσα ή έμμεσα στα προϊόντα άλλων κρατών-μελών εσωτερικούς φόρους οποιασδήποτε φύσης ανώτερους από εκείνους που επιβαρύνουν άμεσα ή έμμεσα τα ομοειδή εθνικά προϊόντα. Κανένα κράτος μέλος δεν επιβάλλει στα προϊόντα άλλων κρατών εσωτερικούς φόρους, η φύση των οποίων οδηγεί στην προστασία άλλων προϊόντων». Υπάρχει και μία καταδικαστική απόφαση –ελέχθη- το 2011 για τη Ρουμανία, αλλά και στην Ελλάδα μονομερείς περιορισμοί εισαγωγών, όπως η απαγόρευση εισαγωγής φορτηγών παλαιότερων της εξαετίας, που αναγκαστήκαμε κακήν-κακώς να την πάρουμε και πίσω.

Εφόσον, λοιπόν, δεν τροποιείται η αγορά εγχώριων μεταχειρισμένων με ανάλογα μέτρα, γίνεται διακριτή μεταχείριση εισαγόμενων έναντι εγχώριων και επιπλέον δεν προστατεύεται η δημόσια υγεία και το περιβάλλον, αφού δεν θα έχουμε την αντίστοιχη απαγόρευση για τα Euro 1, 2, 3 στο εσωτερικό. Τολμώ να πω ότι μπορεί να είναι συμφωνία της Κυβέρνησης με πρόσχημα ηλεκτροκίνηση, για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένες ομάδες και οικονομικά συμφέροντα, εισαγωγείς, αντιπρόσωποι, εταιρείες ενοικιάσεων, κ.λπ. που πιθανόν θα πωλούν πανάκριβα τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Αυτό που επί δεκαετίες επιδίωκαν μεγάλα συμφέροντα και δεν κατάφεραν μέσω των Υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών, τώρα θα γίνεται και μέσω του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Χάνουν οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων, αλλά και ολόκληρη η αγορά του αυτοκινήτου. Μιλάμε για τα συνεργεία, φανοποιεία, μαγαζιά αυτοκινήτων, αξεσουάρ, ηλεκτρολογεία και λοιπά. Πρόκειται για στρέβλωση της αγοράς του αυτοκινήτου, αναγκάζει τον καταναλωτή να στραφεί μόνο σε εγχώρια αυτοκίνητα και άρα δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των εγχώριων αυτοκινήτων -ακούστηκε και στη διαβούλευση αυτό- οι τιμές των εγχώριων μεταχειρισμένων θα εκτοξευτούν, λόγω έλλειψης ίσως και ανταγωνισμού.

Είναι σε βάρος των Καταναλωτών. Έμμεση ζημιά τα πρόστιμα που θα κληθούμε να πληρώσουμε πιθανόν, ως χώρα, για την παραβίαση κοινοτικού δικαίου, αλλά και άμεση, διότι τα μεταχειρισμένα θα είναι πιο ακριβά. Το ΥΠΕΝ αντιτείνει ότι αντίθετα θα ωφεληθούν οι σημερινοί Έλληνες μικρομεσαίοι ιδιοκτήτες παλαιών και ρυπογόνων, οι οποίοι θα εξασφαλίσουν καλύτερη τιμή για το όχημά τους. Ωστόσο δεν θα το αποσύρουν, επίσης ούτε θα μπορούν να πάρουν καινούργιο. Οπότε γεννάται ένα ερώτημα, αν θέλετε, γιατί να το πουλήσουν;

Κλείνοντας, θα ήθελα να καταθέσω, κύριε Υπουργέ, γιατί αναφερθήκατε χθες, διαβάζοντας τα πρακτικά, πέραν του σχολίου σας, και στα ζητήματα της ποιότητας της ατμόσφαιρας και στην επίδραση στην ποιότητα της ατμόσφαιρας που μπορεί να έχει η φθορά των ελαστικών, υλικών πέδησης, οδοστρώματος, επαναιώρηση, μικροσωματίδια και λοιπά. Θα σας καταθέσω την Ετήσια Έκθεση Ποιότητας Ατμόσφαιρας του ΥΠΕΝ όπου αναγράφονται αυτά τα οποία ανέφερα χθες. Εσείς παραποιήσατε τον τρόπο που τα είπα, πάντως είναι πραγματικότητα και είναι κάτι και το 2018 και το 2019 η ετήσια έκθεση αναφέρει αυτό. Δηλαδή, για να κλείσω η αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε μεγάλο μέρος μπορεί να βελτιωθεί με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα –σαφώς- αλλά χρειάζονται και μία σειρά άλλα μέτρα - τα αναφέραμε χθες- που η μέχρι σήμερα πολιτική του Υπουργείου δεν δείχνει διάθεση να εφαρμόσει, αντίθετα μας πάει πίσω.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ