ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

29/07/2020

Κ. Μάλαμα: Τι έχει να πει η Υπουργός στα παιδιά από την επαρχία που δεν ξέρουν πώς θα ξεκινήσει η χρονιά; - βίντεο

Κ. Μάλαμα: Τι έχει να πει η Υπουργός στα παιδιά από την επαρχία που δεν ξέρουν πώς θα ξεκινήσει η χρονιά; - βίντεο



Ομιλία στο σχέδιο νόμου "Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων”

.

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές, το νομοσχέδιο που συζητάμε είναι μία ακόμα περίπτωση αρνητικής νομοθέτησης της κυβέρνησης σε θέματα εκπαίδευσης. Μετά από την κατάργηση μιας σειράς προοδευτικών ρυθμίσεων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μετά από την κατάργηση δεκάδων πανεπιστημιακών τμημάτων, μετά από τον περιορισμό δικαιωμάτων κι ελευθεριών εκπαιδευτικών, φοιτητών, μαθητών, η κυβέρνηση σήμερα προσφέρει ακόμα ένα πακέτο, εντός εισαγωγικών, ελευθερίας, όπως είπε κι η κυρία Υπουργός. Την ελευθερία των απολύσεων των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία, την ελευθερία των σχολαρχών να κάνουν ότι θέλουν, προκειμένου να κερδίζουν περισσότερα χρήματα από τις οικογένειες των μαθητών, την ελευθερία να επιβάλλουν στους εκπαιδευτικούς εθελοντική, πάλι εντός εισαγωγικών εργασία, την ελευθερία να επιβάλλουν μειωμένο ωράριο. Ακούσαμε, άναυδοι, την κυρία Υπουργό, μάλιστα, να ισχυρίζεται ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι απολύτως ελευθεριακό, διότι θα μπορεί, λέει, πλέον ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός να επιλέγει να εργάζεται λιγότερο εάν το θέλει! Εάν αυτό δεν είναι υπουργική ειρωνεία απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα, αναρωτιόμαστε τι είναι.

Με το παρόν νομοσχέδιο νομοθετούνται τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια - υπεραγορές, όπου μπορεί κανείς να βρει τα πάντα, να αγοράσει από υπηρεσίες φύλαξης νηπίων, μέχρι απογευματινά φροντιστήρια και σπορ. Ο επιχειρηματίας - σχολάρχης μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες πάντως τύπου, για όλα τα βαλάντια και για όλες τις ηλικίες.

Όμως, το βασικό πρόβλημα με όλη αυτή την στρεβλή, νεοφιλελεύθερη αντίληψη περί ελευθερίας, με όρους αγοράς, είναι ότι απομακρύνεται από τον ορίζοντα το βασικό ζήτημα, το οποίο είναι φυσικά η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση δεν είναι μία απλή υπόθεση επιχειρηματικού κέρδους, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τους ίδιους όρους που αντιμετωπίζεται μία οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα. Ο λόγος είναι ότι αφορά σε παιδιά κι οφείλει να συμβαδίζει με το εκπαιδευτικό πλαίσιο που θέτει η Πολιτεία, να εντάσσεται σε μία λογική σταθερότητας, χωρίς ακραία επιχειρηματικά σκαμπανεβάσματα. Με το παρόν νομοσχέδιο, ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός αντιμετωπίζεται ως ιδιωτικός υπάλληλος. Μπορεί με τις διατάξεις του ο σχολάρχης να τον απολύσει, χωρίς να δώσει λογαριασμό στο Υπουργείο Παιδείας. Γιατί, όμως, υπήρχε το πλαίσιο προστασίας από αναιτιολόγητες απολύσεις στην ιδιωτική εκπαίδευση; Για να μην μπορεί η επιχειρηματική πίεση για καλύτερους βαθμούς, ας πούμε, να φτάνει μέσα στην τάξη. Με άλλα λόγια, για να υπάρχει αξιοπιστία στην ιδιωτική εκπαίδευση, από την στιγμή που οι τίτλοι σπουδών που απονέμει είναι ισότιμοι με εκείνους των δημοσίων σχολείων.

Επίσης, με αυτό το νομοσχέδιο καταφέρατε να στρέψετε εναντίον των ρυθμίσεων που εισάγετε και μια μεγάλη μερίδα παρόχων ιδιωτικής εκπαίδευσης. Με το νομοσχέδιο σας πλήττονται βάναυσα και τα μικρά φροντιστήρια, αυτά που στην επαρχία ιδιαίτερα καλύπτουν τις ανεπάρκειες του εκπαιδευτικού συστήματος. Τι μας λένε οι ιδιοκτήτες των μικρών φροντιστηρίων; Ότι με τις διατάξεις σας δημιουργείτε ολιγοπώλια και καταχρηστική συσσώρευση στην ιδιωτική εκπαίδευση. Ότι με τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις το μικρό φροντιστήριο - ατομική επιχείρηση είναι αδύνατον να ανταγωνιστεί τα εκπαιδευτήρια - εμπορικά κέντρα. Τελικά, λοιπόν, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ενδιαφέρεται μόνο για λίγους, μόνο για τους ισχυρούς κι αδιαφορεί αν η αχαλίνωτη ασυδοσία που προσφέρει στους μεγάλους καταστρέφει τους εκπαιδευτικούς, τους μικρούς κι εντέλει ζημιώνει και τις ίδιες τις οικογένειες, οι οποίες πλέον θα αντιμετωπίζονται στυγνά ως πελάτες.

Επειδή, όμως, ιδιαίτερα στην επαρχία, στις δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας, οι οικογένειες δεν έχουν ούτε την οικονομική, αλλά ούτε και την πρακτική δυνατότητα να στείλουν τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία, θα περιμέναμε από την κυρία Υπουργό να έχει κάτι να τους ανακοινώσει. Τι έχει να πει η Υπουργός στους μαθητές του Γυμνασίου της Συκιάς ή του Λυκείου του Αγίου Νικολάου της Χαλκιδικής που πέρσι δεν διδάχτηκαν μαθηματικά ή πληροφορική επειδή δεν τοποθετήθηκε ωρομίσθιος εκπαιδευτικός, μέχρι τον Μάρτιο, οπότε κι έκλεισαν τα σχολεία λόγων κορονοϊού; Ότι δεν πειράζει, έχουν την ελευθερία να πάνε σε ένα ιδιωτικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη, 150 χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι τους; Τι έχει να πει στα παιδιά από την επαρχία που δεν ξέρουν πώς θα ξεκινήσει η χρονιά τον Σεπτέμβριο; Πως θα λειτουργήσουν τα σχολεία; Πως θα καλυφθούν τα περσινά κενά; Πως θα γίνονται τα μαθήματα για τα παιδιά με ευάλωτη υγεία; Πως θα λειτουργήσει η τηλεκπαίδευση σε περιοχές που δεν υπάρχει καλή σύνδεση στο ίντερνετ; Για όλα αυτά, δυστυχώς, δεν υπάρχει καμία μέριμνα. Το μόνο που ενδιαφέρει το Υπουργείο Παιδείας είναι να απελευθερώσει τους σχολάρχες από την υποχρέωση να αιτιολογούν τις απολύσεις εκπαιδευτικών και να προσφέρει τη δυνατότητα σε λίγους μεγάλους επιχειρηματίες να μονοπωλήσουν την ιδιωτική εκπαίδευση, με όρους απορρυθμισμένης αγοράς, χωρίς μέριμνα για το βασικό ζήτημα, για το ότι δηλαδή απέναντι τους δεν έχουν απλούς πελάτες, αλλά παιδιά σε κρίσιμη ηλικία κι οικογένειες που δυσκολεύονται πάρα πολύ να τα βγάλουν πέρα. Σας ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ