ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

05/09/2020

Π. Πέρκα: «Ιδιωτική επίβλεψη; Εμμονική αντίληψη της ΝΔ ότι για όλα φταίει το δημόσιο ώστε να καταργηθεί ο έλεγχος του δημοσίου»

Π. Πέρκα: «Ιδιωτική επίβλεψη; Εμμονική αντίληψη της ΝΔ ότι για όλα φταίει το δημόσιο ώστε να καταργηθεί ο έλεγχος του δημοσίου»



Η Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα τοποθετήθηκε στις 4.9.2020 στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου όπου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Καραμανλής, ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 32§9 του Κανονισμού της Βουλής, σχετικά με τις «Εργασίες ολοκλήρωσης του έργου: Βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου (Ε.Ο.16), Τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα  Κωδ. Αναφ. 5812».
«Ήμουν νια και γέρασα κ. Πρόεδρε, τα ίδια έργα συζητάμε από τότε που ήμουν νέα. Ήμουν στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, μηχανικός επί των έργων και το έργο που συζητάμε σήμερα υπήρχε από τότε. Όλα τα έργα τα έχω παρακολουθήσει. Έχετε την ατυχία κ. Υπουργέ να μην έχετε μόνο τον κ. Φάμελλο αλλά και μένα, 25 χρόνια δουλεύω σε αυτό το αντικείμενο. Πιστέψτε με, ξέρω και πρόσωπα και πράγματα και νομοθεσίες και αδυναμίες και θα έλεγα λίγο χαμηλά τους τόνους. Να δούμε όλοι τα λάθη μας, αλλά πρέπει να προχωρήσουμε, να βάλουμε κανόνες και να πάμε μπροστά.
Ξεκινάω και λέω, απλά τα πράγματα, γιατί καθυστερούν τα έργα; Βρήκε ο κ. Υπουργός ότι φταίει το δημόσιο. Είναι μια εμμονική αντίληψη της ΝΔ ότι για όλα φταίει το δημόσιο και ότι ο ιδιωτικός τομέας λειτουργεί καλά. Μας κατηγορείτε ότι είμαστε κατά του ιδιωτικού τομέα. Ούτε αυτό ισχύει. Δεν πρέπει να δουλεύουν όλα με τάξη και κανόνες; Δεν πρέπει όταν σχεδιάζονται τα έργα να υπόκεινται σε κάποιο στρατηγικό σχεδιασμό; Να υπάρχουν οι μετρήσεις για το τι θα εξυπηρετήσει το έργο;
Είπατε κάτι πολύ σωστό κ. Υπουργέ ότι δεν γίνεται κάθε γειτονία και κάθε περιοχή να έχει και αυτοκινητόδρομο, συμφωνώ. Πως θα γίνει όμως αυτό; Επί σειρά ετών τα έργα τα σχεδίαζαν οι Υπουργοί, τραβούσαν γραμμές σε ένα χάρτη με τον εργολάβο απέναντι. Δοσοληψία για το πόσα θα βγάλει ο εργολάβος. Έτσι έγιναν οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης, που έχουν σε ένα ποσοστό συμμετοχή στο χρέος της χώρας. Αυτά τα έργα εμείς καταφέραμε να τελειώσουμε. Παρατημένα έργα, λιμνάζοντα, γιατί στις συμβάσεις υπήρχαν ρήτρες ανήκουστες. Όπως εάν καθυστερήσει η αρχαιολογία πέρα από 6 μήνες ρήτρα εις βάρος του ελληνικού δημοσίου, έπαιρναν τα χρήματα οι παραχωρησιούχοι. Εάν καθυστερήσουν οι απαλλοτριώσεις, αλίμονο!! Μπορεί να καθυστερήσουν οι απαλλοτριώσεις πάνω από έξι μήνες; Πόσα χρόνια τελικά καθυστερούν οι απαλλοτριώσεις; Πάλι ρήτρες εις βάρος του ελληνικού δημοσίου.
Αυτά είναι τα αίσχη στα δημόσια έργα που προστέθηκαν στα σκάνδαλα για τα εξοπλιστικά και στην υγεία, από ότι φαίνεται. Τα δημόσια έργα τα έχουμε παρακολουθήσει καλά κ. Υπουργέ και λέμε τώρα είναι μια καινούργια μέρα και πάμε να κάνουμε κάτι σωστό. Σας είχαμε φέρει μια τροπολογία που αφορούσε στις συμβάσεις παραχώρησης αλλά δεν την κάνατε αποδεκτή ίσως και να μην ξέρατε το θέμα, να μην ξαναβρεθούμε στο σημείο να πληρώνει το ελληνικό δημόσιο συμβάσεις παραχώρησης ανώριμων έργων, επίτηδες από κάποιους πονηρούς. Θα έπρεπε το ελληνικό δημόσιο να μην πληρώνει ρήτρες, να έχει γίνει το 100% ή να έχει γίνει το 50% και μέχρι να συμβασιοποιηθεί και το υπόλοιπο 50% να έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις και η αρχαιολογία.
Πάμε τώρα, στο έργο του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου (Ε.Ο.16), Τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα  Κωδ. Αναφ. 5812, αυτό είναι δημόσιο έργο. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είχε την ευθύνη, γιατί ήμουνα εκεί και αυτά υπήρχαν ως ιδέες, κάποιοι τα συζητούσανε, χωρίς μελέτες, χωρίς απαλλοτριώσεις, χωρίς τίποτα. Ξαφνικά όλη η χώρα είχε γίνει ένα «εργοτάξιο», όπου κάποιοι επιτήδειοι έπαιρναν λεφτά, υπήρχε φοβερός ανταγωνισμός, έμειναν πέντε εργοληπτικές εταιρείες στο τέλος, μήπως είναι και λιγότεροι, να παίρνουν όλα τα έργα στη χώρα, σβήσανε οι μικρομεσαίοι, γίνανε υπερβολικές εκπτώσεις βεβαίως και έμειναν τα έργα μισά. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κ. Υπουργέ έχει την ευθύνη για αυτό το έργο. Ξεκινήστε ρωτώντας τον κ. Ψωμιάδη  να μάθετε τι έχει γίνει στις υπηρεσίες της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, που κόλλησε το έργο και γιατί.
Και σήμερα το φέρνετε εδώ και καλώς, γιατί αυτά τα ημιτελή έργα πρέπει να τελειώνουν. Πολλά έργα τέτοιου επιπέδου, μικρομεσαία, τελείωσαν από τη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, γιατί αξιοποιήσαμε  το νόμο για τα ολυμπιακά έργα, για να προχωρήσουν γρήγορα οι απαλλοτριώσεις. Επομένως, μην ξεκινάτε το έργο χωρίς τις απαλλοτριώσεις.
Λέτε, για το έργο Πάτρα – Πύργος, δεν μου λέτε κ. Υπουργέ, αν δεν υπήρχε μια δημόσια υπηρεσία να ελέγχει τα συμβατικά στοιχεία, την πρόοδο του έργου, θα έβγαινε ποτέ έκπτωτος ο κ. Καλογρίτσας; Τον οποίο βέβαια φαντάζομαι  ότι σήμερα τον έχετε και φίλο και τον επικαλείστε συνέχεια. Ποιος θα έβγαζε έκπτωτο τον κ. Καλογρίτσα γιατί δεν τηρούσε τις συμβατικές του υποχρεώσεις; Αν όχι μια δημόσια υπηρεσία; Δεν είναι δουλειά του Υπουργού. Καταλαβαίνετε ότι δεν ξέρετε από διοίκηση κ. Υπουργέ; Η δημόσια διοίκηση, και αυτός ήταν και ο στόχος της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, είναι ανεξάρτητη, με κανόνες, θεσμικά κατοχυρωμένη και δεν μπορεί να παρέμβει ο Υπουργός στον μηχανικό του δημοσίου και να του πει υπέγραψε αυτός τον λογαριασμό, υπέγραψε αυτό το συγκριτικό κλπ. Αυτός είναι ο στόχος σε αυτή τη χώρα, επιτέλους να γίνουμε ένα σύγχρονο κράτος. Και μη μου λέτε για τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος και αυτός πρέπει να μπει σε κανόνες. Ο καθένας πρέπει να τηρεί τις υποχρεώσεις του.
Ξέρουμε πάρα πολύ καλά, γιατί το έχουμε δει και σε άλλα σημεία της πολιτικής σας, στον κατασκευαστικό και μελετητικό χώρο, είναι γνωστά τα πρόσωπα και τα ονόματα. Οι μελετητές που θα κάνουν τον ανεξάρτητο μηχανικό, την ιδιωτική επίβλεψη πολύ πιθανό να πληρώνονται από τον ίδιο τον ανάδοχο που εκτελεί το έργο. Αυτό είναι σωστό; και δεν είναι μόνο στον κατασκευαστικό κομμάτι και τα λάθη που μπορεί να γίνουν και έχουν θέματα με την ασφάλεια, είναι και στο οικονομικό κομμάτι, είναι και οι λογαριασμοί. Αν θέλετε να κάνουμε και μια συζήτηση να σας πω σε ποια ακριβώς σημεία, πώς δόθηκαν πολλά λεφτά πολύ παραπάνω από τα συνήθη, πώς κλέβουνε, πως οι δημόσιοι υπάλληλοι μένουν με δεμένα τα χέρια, πως έχουν παρέμβει κατά καιρούς πολιτικοί προϊστάμενοι, υπουργοί, περιφερειάρχες, αυτό είναι τα χάλι της χώρας. Αυτό πήγαμε να φτιάξουμε.
Μιας και αναφέρατε σχετικούς νόμους κ. Υπουργέ, θα σας πω ότι για το θέμα της οδικής ασφάλειας, είμαστε αρωγοί. Είναι ένα θέμα που όλοι μαζί πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Οι προσδιοριστικοί παράγοντες της οδικής ασφάλειας είναι οι υποδομές, ο οδηγός και το όχημα. Οι υποδομές, λίγο πολύ, όπως είπαμε, τελείωσαν και οι συμβάσεις παραχώρησης, έχουμε προχωρήσει. Το δεύτερο πολύ σοβαρό θέμα είναι ο οδηγός.  Για τον οδηγό το βασικό είναι η άδεια οδήγησης. Δεν υπάρχει άλλη χώρα που να ξέρει όλος ο κόσμος τη μίζα που πέφτει για να πάρεις την άδεια οδήγησης. Φέραμε ένα νόμο που βελτίωνε το σύστημα για τις άδειες οδήγησης, σε μερικά σημεία μπορεί να μην δούλεψε, διορθώστε τον. Έχει περάσει πλέον πάνω από ένα χρόνο και περιμένουμε ακόμα την Επιτροπή που θα έκανε τον καινούργιο νόμο που θα παρακολουθούσε με τις κάμερες. Πού είναι ο νέος νόμος;
Σε ό,τι αφορά στην οδική ασφάλεια και τα έργα που πρέπει να τελειώσουν και να γίνει παρέμβαση στα μελανά σημεία, συμφωνούμε. Είπατε για κάποιους προϋπολογισμούς, θα το παρακολουθήσουμε το θέμα.
Σε ό,τι το αφορά στο Πάτρα – Πύργος γιατί κάθε φορά λέτε τα ίδια, τα οποία είναι βαρετά και δεν έχουν και ουσία, απάντησα και για τον κ. Καλογρίτσα. Εγώ λέω το εξής, πήρατε ένα έργο δημόσιο, που σημαίνει χωρίς διόδια, με δημόσιο τρόπο. Έτοιμο προχωρημένο έργο, δηλαδή κάποιες εργολαβίες δουλεύανε, και το κάνετε σύμβαση παραχώρησης, με διόδια δηλαδή, μόνο αυτό σας λέω, και βάλατε και μια ιδιωτική επίβλεψη από πάνω. Πληρώνει ο ελληνικός λαός και δρόμους δεν θα έχει πάλι, αυτούς τους δρόμους που πρέπει να έχει.
Για την ιδιωτική επίβλεψη, παρακαλώ πάρα πολύ, αν θέλετε να κάνουμε μια σοβαρή συζήτηση. Να δούμε τι ακριβώς σημαίνει επίβλεψη, πώς ακριβώς, δεν θέλω να πιστέψω, ότι έχετε στο μυαλό σας ότι δεν πρέπει να υπάρχει καθόλου δημόσιο, και η Εγνατία δημόσιο είναι. Άρα να μπούνε κανόνες, γιατί αυτή τη κουβέντα  την πετάτε έτσι, θέλω να καταλάβω τι ακριβώς εννοείται και τι εννοούμε εμείς. Διότι και εγώ δεν θέλω ένα μεγάλο δημόσιο ούτε και ένα μικρό δημόσιο, θέλω αυτό που χρειάζεται για να γίνει αυτό που χρειάζεται, με τις ειδικότητες που χρειάζεται, και να  λειτουργεί ανεξάρτητα και θεσμικά να είναι κατοχυρωμένο. Ιδιωτική επίβλεψη κ. Υπουργέ σημαίνει μια επιπλέον δοσοληψία σε αυτό το δύσκολο χώρο των κατασκευών, γιατί όπως είπαμε οι ίδιοι άνθρωποι θα περιφέρονται. Κατοχυρωμένο δημόσιο, όπου οι μηχανικοί του δημοσίου που έχουν επιβλέψει και κάνει τα μεγαλύτερα έργα, και αναφέρομαι και στα ολυμπιακά, έχουν την τεχνογνωσία, αρκεί βεβαίως να είναι θεσμικά κατοχυρωμένοι, και μπορούνε να εξασφαλίσουν το δημόσιο συμφέρον. Αυτή είναι η δουλειά τους, να εξασφαλίσουν το δημόσιο συμφέρον και ο ιδιώτης να προσαρμοστεί στους κανόνες που επιβάλει η πολιτεία. Οτιδήποτε άλλο που καταργεί τον έλεγχο του δημοσίου εκεί που πέφτει δημόσιο χρήμα είναι εκ του πονηρού».



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ