ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

22/10/2020

Ερώτηση Α. Μεϊκόπουλου: Στον “αέρα” οι περιβαλλοντικοί όροι του Οργανισμού Λιμένος Βόλου

Ερώτηση Α. Μεϊκόπουλου:  Στον “αέρα” οι περιβαλλοντικοί όροι του Οργανισμού Λιμένος Βόλου



ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας

ΘΕΜΑ: Στον “αέρα” οι περιβαλλοντικοί όροι του Οργανισμού Λιμένος Βόλου

Μέχρι και σήμερα, στον 1ο προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ) γίνονται οι εργασίες διαλογής και περισυλλογής του λεγόμενου “σκραπ”, δηλαδή, των ανακυκλώσιμων υλικών αποβλήτων βιομηχανικής παραγωγής και κατανάλωσης. Μοναδικός χρήστης του σκραπ που βρίσκεται στο Λιμένα Βόλου είναι διαχρονικά η Χαλυβουργία.

Από το 2018, η προηγούμενη Διοίκηση του ΟΛΒ, σε μία προσπάθεια βελτιστοποίησης των εργασιών του Λιμανιού, αλλά και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στην περιοχή, είχε αποφασίσει την μεταφορά και διακίνηση του σκραπ από τον 3ο προβλήτα. Κάτι τέτοιο αποτελούσε πάγιο αίτημα των κατοίκων του Παλαιού Λιμεναρχείο Βόλου, καθώς η παρουσία του σκραπ και των συνοδευόμενων εργασιών τόσο κοντά στον αστικό ιστό, θεωρούνταν περιβαλλοντικά επιβαρυντική.

Τα έργα μεταφοράς προβλεπόταν να μεταφερθούν σε έκταση διαστάσεων 8,0mΧ250,0m και επιφάνειας περίπου 19.500,00 τ.μ. στο ανατολικό τμήμα του προβλήτα No3 του ΟΛΒ. Ο χώρος θα έπρεπε να διαμορφωθεί για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων διακίνησης σκραπ, που σήμερα εκτελείται στον ανατολικό Προβλήτα No1, με συνολικό κόστος έργου 2.350.00,00 €.

Σύμφωνα με τον ανωτέρω σχεδιασμό, η Χαλυβουργία, ως αποκλειστικός χρήστης του σκραπ, θα χρηματοδοτούσε την ολοκλήρωση του έργου μετακίνησης στον 3ο προβλήτα, κάτι το οποίο είχε αποδεχθεί. Για την αδειοδότηση του έργου εκδόθηκαν οι σχετικοί περιβαλλοντικοί όροι από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου, οι οποίοι και προέβλεπαν τη μετακίνηση του σκραπ στον 3ο προβλήτα του ΟΛΒ, με καταληκτική προθεσμία για την ολοκλήρωση του έργου την 31/05/2021.

Το ΤΑΙΠΕΔ είχε τότε αρνηθεί το σχεδιασμό μετακίνησης του σκραπ στον 3ο προβλήτα με χρηματοδότηση του έργου από τη Χαλυβουργία, παρά το γεγονός ότι αυτό ήταν σύμφωνο με τους περιβαλλοντικούς όρους και αποτελούσε πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, προκρίνοντας ότι με βάση το νομοθετικό πλαίσιο για τις υπο-παραχωρήσεις, το κόστος του έργου θα έπρεπε να αναλάβει εξ ολοκλήρου ο ΟΛΒ. Στην ίδια κατεύθυνση βρισκόταν και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ).

Το 2019, η Περιφέρεια Θεσσαλίας είχε προσπαθήσει να εντάξει το έργο στο Περιφερειακό ΕΣΠΑ, ωστόσο η πρόταση απορρίφθηκε, καθώς κρίθηκε ότι δεν συνάδει με τις επιλεξιμότητες του άρθρου 56β «Ενισχύσεις για θαλάσσιους λιμένες» του ΓΑΚ 651/2014, γιατί εμπίπτει στις λιμενικές υπερδομές (και όχι υποδομές) και αποτελεί κρατική ενίσχυση.

Σύμφωνα με τον τοπικό τύπο, τις προηγούμενες ημέρες, αιφνιδίως και κατ` απόκλιση των περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας του ΟΛΒ, δόθηκε εκ νέου 3ετής παράταση παραμονής του σκραπ στον 1ο προβλήτα του Λιμανιού από το ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται αν υπάρχουν περιβαλλοντικοί όροι που να επιτρέπουν τη νέα παράταση.

Οι νέες αποφάσεις του ΟΛΒ και του ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπουν τη διάθεση του 3ου προβλήτα, που προοριζόταν για το σκραπ, για την εκτέλεση εργασιών επισκευής – συντήρησης αγκυροβολημένων πλοίων (ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες). Ωστόσο, σύμφωνα με τον προηγούμενο σχεδιασμό για τον οποίο υπάρχουν περιβαλλοντικοί όροι, για τις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες προοριζόταν η διάθεση του 4ου προβλήτα του Λιμένα.

Η νέα απόφαση ΤΑΙΠΕΔ και ΟΛΒ που δίνει νέα 3ετη παράταση στην παραμονή του σκραπ στον 1ο προβλήτα του Λιμένος, αφενός παραβιάζει τους παρόντες περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας του λιμανιού, ενώ αφετέρου, δεν εξηγεί ποιο πλάνο και ποιο σχεδιασμό εξυπηρετεί η συνέχιση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης μιας περιοχής και μία πόλης συνολικά περιβαλλοντικά επιβαρυμένης.
Επειδή, οι περιβαλλοντικοί όροι λειτουργίας του ΟΛΒ προβλέπουν μετακίνηση του σκραπ από τον 1ο στον 3ο προβλήτα μέχρι 31/05/2020.
Επειδή, ο εν λόγω σχεδιασμός αποτελεί διαχρονικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας.
Επειδή, ο σχεδιασμός άλλαξε αιφνιδίως και κατά παρέκκλιση των περιβαλλοντικών όρων, με πρόβλεψη για εκ νέου 3ετή παράταση παραμονής του σκραπ στον 1ο προβλήτα.
Επειδή, από τον ΟΛΒ και το ΤΑΙΠΕΔ δεν δίνεται εξήγηση για τον σκοπό που εξυπηρετεί η νέα αυτή μεταβολή.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Έχει εγκρίνει το Υπουργείο νέους περιβαλλοντικούς όρους που να επιτρέπουν την παράταση παραμονής του σκραπ στον 1ο προβλήτα του Λιμένος Βόλου για άλλα 3 χρόνια?
2. Ποιο σκοπό εξυπηρετεί ο νέος σχεδιασμός που, κατά παρέκκλιση των περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας του ΟΛΒ, προτείνει τη συνέχιση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης της περιοχής?

Ο ερωτών βουλευτής

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ