Συντρόφισσες- σύντροφοι, φίλες & φίλοι, Επιτρέψτε μου να εστιάσω σε δύο καίριες πολιτικές πρωτοβουλίες που ο ΣυΡιζΑ – προοδευτική συμμαχία πρέπει να θέσει στην αιχμή του δόρατος του προγραμματικού αγώνα για την αποφασιστική επικράτηση του προοδευτισμού και του ριζοσπαστισμού στην άσκηση κυβερνητικής πολιτικής: ⏺ Την επικέντρωση στην ΚΥΚΛΙΚΗ / κοινωνική ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ως το επόμενο εθνικό αναπτυξιακό μοντέλο, ⏺ Τη νομιμοποίηση της καλλιεργείας, διανομής, εμπορίας της ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΝΝΑΒΗΣ και την αποποινικοποίηση ελάχιστης ποσότητας κατοχής για προσωπική χρήση για τους ενήλικες. ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ο ΣυΡιζΑ – προοδευτική συμμαχία επιβάλλεται από τα πράγματα να ανατρέψει το στρεβλό, αναχρονιστικό και μη βιώσιμο μοντέλο γραμμικής κρατικοδίαιτης ανάπτυξης -που ξαναγνωρίζει άνθιση επί Μητσοτάκη- αντικαθιστώντας το με καινοτόμες πολιτικές κυκλικής /κοινωνικής οικονομίας. Από το τέλος του 2018 κιόλας και έως το πρώτο εξάμηνο του 2019 το υπουργείο ενέργειας και περιβάλλοντος, σε απόλυτη σύμπνοια με τις κατευθύνσεις της ευρωπαΐκής επιτροπής, κατάρτισε και εξήγγειλε ένα πρωτοποριακό σχέδιο δράσης για ενσωμάτωση στην πράξη καινοτόμων πρωτοβουλιών κυκλικής οικονομίας σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο για βιώσιμη αειφόρο ανάπτυξη. Δυστυχώς τα τελευταία τρία χρόνια δεξιάς διακυβέρνησης θάφτηκε κάθε ελπίδα αλλαγής του εγχώριου παραγωγικού μοντέλου, με τις γνωστές μακροοικονομικές, δημοσιονομικές, ενεργειακές και κοινωνικές συνέπειες. Εν μέσω σφοδρής ενεργειακής κρίσης, για τη χώρα μας η μετάβαση σε μία κυκλική οικονομία- συμπεριλαμβανομένης της κυκλικής βιοοικονομίας- είναι μία τεράστια ευκαιρία για να αξιοποιηθούν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε βιώσιμη βάση. Η εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας αποτελεί ταυτόχρονα απόλυτη αναγκαιότητα. Η κυκλική οικονομία μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για την παραγωγική ανασυγκρότηση, έχει σαφή περιφερειακή διάσταση και έντονο αποκεντρωτικό χαρακτήρα. Είναι επίσης απόλυτα συμβατή με τα ιδιαίτερα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας και της πατρίδας μου της Κρήτης, όπως η νησιωτικότητα και οι απομακρυσμένες ορεινές περιοχές. Η κυκλική οικονομία στηρίζεται στην ορθή αξιοποίηση των πόρων, στην ιδέα της ανακύκλωσης – επαναχρησιμοποίησης και στο μοντέλο της βιομηχανικής συμβίωσης. Επιδιώκει και ενθαρρύνει τη χρήση δευτερογενών υλικών και αποβλήτων ως παραγωγικών πόρων και χρήσιμων υλικών, προσδίδοντας μία αειφορική διάσταση στο παραγωγικό μοντέλο. Στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας, ως προς την άμεση εφαρμογή πολιτικών κυκλικής οικονομίας, περιλαμβάνονται: ⏺ Διαθέσιμοι φυσικοί πόροι και αναξιοποίητοι δευτερογενείς πόροι και απόβλητα. ⏺ Επιστημονικό δυναμικό και τεχνογνωσία αλλά και παραγωγική παράδοση σε τεχνικά επαγγέλματα. ⏺ Πρωτογενής τομέας με δυνατότητες ανάπτυξης και ανάγκες εκσυγχρονισμού, καθώς και μείωσης κόστους παραγωγής. ⏺ Χαμηλοί εθνικοί δείκτες στην παραγωγικότητα των πόρων και στην παραγωγικότητα της ενέργειας/ ενεργειακή απόδοση. ⏺Διαθέσιμο πλαίσιο στρατηγικής από ευρωπαϊκή επιτροπή και διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ & άλλοι ευρωπαϊκοί πόροι. Προσδοκώ το εθνικό σχέδιο κυκλικής οικονομίας που κατατέθηκε επίσημα στην ευρωπαΐκή επιτροπή στις 20 Δεκεμβρίου 2018 από τον Σωκράτη Φάμελλο να εφαρμοστεί άμεσα από μία προοδευτική κυβέρνηση με κορμό τον ΣυΡιζΑ – προοδευτική συμμαχία και πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα, επικαιροποιημένο και προσαρμοσμένο στις τωρινές δυσμενείς συνθήκες και επείγουσες ανάγκες. ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΝΝΑΒΗ Δικαιώθηκαν από τα πράγματα οι πρωτοποριακές πρωτοβουλίες του ΣυΡιζΑ – προοδευτική συμμαχία για την νομιμοποίηση της καλλιεργείας, διανομής, εμπορίας και χρήσης φαρμακευτικής κάνναβης. Οι δικαιωματικοί και ιατρικοί λόγοι προφανείς στον κοινό νου. Τα αναπτυξιακά αποτελέσματα πασιφανή και για τον πλέον κακόπιστο. Δεν θα ήταν κακεντρεχής υπερβολή να ειπωθεί ότι οι μόνες πραγματικές και βιώσιμες άμεσες εγχώριες και ξένες επενδύσεις τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην χώρα είναι αυτές στον τομέα της φαρμακευτικής κάνναβης. Έχουν ήδη εγκριθεί 25 άδειες εγκατάστασης μονάδων καλλιεργείας και παραγωγής τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης, με επενδύσεις συνολικού ύψους 360 εκατομμυρίων €, ενώ θα δημιουργηθούν συνολικά 2250 νέες θέσεις εργασίας. Όσον αφορά την ψυχαγωγική κάνναβη, οι αναπτυξιακές προκλήσεις από δω και πέρα είναι ακόμα μεγαλύτερες σε μία νόμιμη ευρωπαϊκή αγορά που μεγεθύνεται με γοργούς ρυθμούς και αναμένεται να αγγίξει σε αξία τα 37 δις δολάρια έως το 2027. Από τον Δεκέμβριο του 2021 η Μάλτα έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που πλήρως νομιμοποίησε την ψυχαγωγική κάνναβη. Αναμένεται πολύ σύντομα το ίδιο να πράξει το Λουξεμβούργο, η Γερμανία και η Ισπανία, ενώ η Ιταλία και Ελβετία θα θέσουν το ζήτημα σε δημοψήφισμα. Η Ολλανδία και η Τσεχία ακολουθούν εδώ και χρόνια πολιτικές ανοχής. Στην Ευρώπη η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση καλύπτεται κατά κύριο λόγο από τη μαύρη αγορά, με ότι μπορεί να συνεπάγεται αυτό. 11 δισεκατομμύρια € εκτιμούνται τα κέρδη από την παράνομη διακίνηση ψυχαγωγικής κάνναβης σε ετήσια βάση στον ευρωπαϊκό χώρο. Η νομιμοποίηση της καλλιεργείας και κατοχής ψυχαγωγικής κάνναβης για προσωπική χρήση από ενήλικες σπάει μεγάλα ταμπού και προκαταλήψεις αλλά και ισχυρά εγχώρια και ξένα εμπορικά συμφέροντα. Επιβάλλεται υιοθέτηση μίας νέας ριζοσπαστικής νομοθεσίας που θα προβλέπει ότι ο κάθε ενήλικος πολίτης: ⏺ Θα επιτρέπεται να καλλιεργεί έως τέσσερα (4) φυτά μαριχουάνας και να έχει έως 50 γραμμάρια αποθηκευμένο προϊόν στο σπίτι, ⏺ Θα επιτρέπεται να μεταφέρει μία ελάχιστη ποσότητα (7 γραμμάρια στη Μάλτα, 3 γραμμάρια στο Λουξεμβούργο) για προσωπική χρήση. ⏺ Την ίδια στιγμή θα πρέπει να προβλέπονται πρόστιμα και ποινές για κατανάλωση σε δημόσιους χώρους ή μπροστά σε ανήλικους. ⏺ Για τους ανήλικους που θα βρεθεί στην κατοχή τους μαριχουάνα θα πρέπει να προβλέπεται η δικαστική συνδρομή για προνοιακή στήριξη αποφεύγοντας τη σύλληψη. Η καλλιέργεια, διακίνηση και εμπορία θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει ένα εναλλακτικό μοντέλο ανάπτυξης στον πρωτογενή τομέα, καθώς και στον τομέα του εναλλακτικού τουρισμού σε μειονεκτικές απομακρυσμένες ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Η προώθηση συνεργατικών μορφών στην παραγωγή, μεταποίηση, διακίνηση και εμπορία- πάντα βάσει συγκεκριμένων αυστηρών κανόνων και προδιαγραφών που θέτει και επιτηρεί η πολιτεία- μπορεί να αποτελέσει τον πυρήνα ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αποκεντρωμένης αειφόρου ανάπτυξης με κοινωνικό πρόσημο. Σε αυτό το πλαίσιο η θεματική διεύρυνση του τουριστικού μας προϊόντος σε πιο ήπιες μορφές,  όπως αυτή της κυκλικής αγροτουριστικής οικονομίας και του οικοτουρισμού, αποκτούν αποφασιστικό ρόλο. Τέλος, με τα φορολογικά κέρδη από την πολύπλευρη επιχειρηματική δραστηριότητα στο χώρο της ψυχαγωγικής, φαρμακευτικής και κλωστικής κάνναβης η πολιτεία οφείλει να στηρίξει κοινωνικές δομές απεξάρτησης από ψυχοτρόπες ουσίες και να προωθήσει σχετικές πρωτοβουλίες ενημέρωσης μαθητών και φοιτητών κατά των εξαρτήσεων. Το γεγονός ότι ο ΟΗΕ εξαίρεσε την ψυχαγωγική κάνναβη από τη λίστα των επικίνδυνων και πιθανώς επιζήμιων ουσιών διευκολύνει μία ρηξικέλευθη ριζοσπαστική θεώρηση στην ανάγκη νομιμοποίησης, που τελικά θα προστατεύει τα δικαιώματα των ενήλικων χρηστών και θα επιβάλει επιτέλους την νομιμότητα στο χώρο της καλλιεργείας, της διακίνησης και της εμπορίας. Προσμένω ότι στο 3ο συνέδριο μας θα υπάρξει ξεκάθαρη προγραμματική θέση ΥΠΕΡ της νομιμοποίησης της ψυχαγωγικής κάνναβης, όπως επιτάσσει η κοινή λογική και το δίκιο. Ευυπόληπτοι πολίτες –χρήστες κάνναβης δεν μπορούν ακόμα και σήμερα να αποτελούν έρμαια μιας παρωχημένης και αντιεπιστημονικής γραφειοκρατίας, να διασύρονται και να στιγματίζονται. Κανένας προοδευτικός ριζοσπάστης δε μπορεί να συναινεί σε αυτόν τον καταφανή αναχρονισμό. Σας ευχαριστώ θερμά για τη φιλοξενία. Τζαγκαράκης Κώστας Μέλος Συντονιστικού ΟΜ Ελευθέριου Βενιζέλου - Σούδας Τηλ. Επικοινωνίας: 6987409040 Mail: tzagar@otenet.gr