ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

20/01/2021

Χαρά Καφαντάρη: Ναι στην επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο αλλά και προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος - βίντεο

Χαρά Καφαντάρη: Ναι στην επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο αλλά και προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος - βίντεο



Τοποθέτηση της Χαράς Καφαντάρη, Βουλευτή Δυτικής Αθήνας και Αν. Τομεάρχη Πολιτικής Προστασίας της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Εξωτερικών: «Καθορισμός του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου και των Ιονίων Νήσων μέχρι το ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου»

.

«Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, πραγματικά όταν στην Ολομέλεια της Βουλής συζητούνται εθνικά θέματα, πάντα έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα και μια ιδιαίτερη σημασία.

Αυτό, όμως, το οποίο, κύριοι, απαιτείται είναι ότι η πατρίδα μας πρέπει να έχει συγκεκριμένη, χαραγμένη εξωτερική πολιτική, μια εξωτερική πολιτική η οποία πρέπει να έχει στον μέγιστο βαθμό συναινέσεις, γιατί αφορά την πατρίδα, αφορά τα δικαιώματά μας, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Βέβαια και αυτή η πολιτική, με τις συναινέσεις που απαιτούνται, πολύ περισσότερο δεν μπορεί να χαράσσεται από ένα άτομο, έστω και αν αυτός ο ένας είναι ο Πρωθυπουργός.

Έρχομαι τώρα και λέω, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, το εξής: Καλώς ήρθατε στις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ! Η χθεσινή δήλωση του κυρίου Υπουργού Εξωτερικών, του κ. Δένδια, για επέκταση χωρικών υδάτων νότια και ανατολικά της Κρήτης είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, ένα θέμα το οποίο έγκαιρα είχε θέσει και ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και η δήλωση αποτελεί ένα θετικό βήμα.

Όμως, η εξωτερική μας πολιτική απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό, σοβαρότητα και μια μακροχρόνια συνέπεια, θα έλεγα. Δεν θέλει η εξωτερική πολιτική κινήσεις σπασμωδικές, κινήσεις εντυπωσιασμού, επικοινωνιακές «εξυπνάδες» του στυλ «το πήρε ο αέρας το ερευνητικό σκάφος» ή «δεν κάνει έρευνες το ερευνητικό σκάφος λόγω του ότι γίνεται θόρυβος», κάτι που είναι άκρως και αντιεπιστημονικό ή άλλες ντροπιαστικές δηλώσεις του στυλ «εσείς αλλάξατε τις Πρέσπες με τις συντάξεις», που έλεγαν κορυφαία στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, όταν στη διακυβέρνηση της χώρας ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών, που σήμερα τιμούν και σωστά. Ή ακόμα, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε και ετοίμασε τη ρύθμιση για τα χωρικά ύδατα και ΑΟΖ στο Ιόνιο, οι δηλώσεις που έγιναν τότε ότι «χωρίζετε την Ελλάδα στα δύο» ή όταν για τα νότια της Κρήτης ακούστηκαν δηλώσεις του στυλ «λεονταρισμοί, εθνικισμός» κ.λπ., που έγιναν από κορυφαία στελέχη της Κυβέρνησης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι μια υπεύθυνη πολιτική δύναμη, σταθερά υπέρ της εθνικής γραμμής, που κατοχυρώνει τα εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα, ενώ χειρίστηκε δύσκολες υποθέσεις -αναφέρομαι στη Συμφωνία των Πρεσπών- χρονίζουσες καταστάσεις που είχαμε την τόλμη σε πολύ δύσκολες συνθήκες -είχαμε μνημόνια τότε- εμείς και καταφέραμε και χειριστήκαμε και σήμερα, παρά τις κραυγές της Αντιπολίτευσης εκείνης της εποχής, και η κυβέρνηση τιμά την εν λόγω Συμφωνία.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία πορεύεται με τη γραμμή της εθνικής αξιοπρέπειας, όχι τη γραμμή της υποτέλειας. Ζητούμε σύγκληση Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, να ενημερωθούν τα κόμματα, να ενημερωθεί ο ελληνικός λαός πώς πάμε στις διερευνητικές και ποιος είναι ο σχεδιασμός εξωτερικής πολιτικής που έχει η εν λόγω Κυβέρνηση.

Ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης θα έλεγα ότι προσέρχεται σχετικά «αποδυναμωμένος» στις συγκεκριμένες συναντήσεις, καθώς δεν κατάφερε εδώ και δεκαοκτώ μήνες -θέλω να πιστεύω ότι δεν κατάφερε- να πείσει την Ευρωπαϊκή Ένωση για κάποιες κυρώσεις απέναντι στην Τουρκία μετά από όσα συνέβησαν, ειδικά το τελευταίο καλοκαίρι, μήνες, μέρες που το ORUÇ REIS σουλάτσαρε στο Αιγαίο προκλητικά.

Χρειάζεται, λοιπόν, σχεδιασμός εξωτερικής πολιτικής που θα βασίζεται στο διεθνές δίκαιο, το δίκαιο της θάλασσας και είναι αδιαπραγμάτευτα αυτά τα δύο στοιχεία και όποια λύση πρέπει να είναι με βάση τα ανωτέρω.

Επειδή πολύς λόγος γίνεται και έγινε για το δίκαιο της θάλασσας, θα πω ότι δεν είναι μια απλή υπόθεση, είναι προϊόν προσπαθειών της διεθνούς κοινότητας, ώστε να καταλήξουμε εκεί. Μετά από τον πόλεμο του μπακαλιάρου, είκοσι χρόνια κράτησαν οι προσπάθειες της διεθνούς κοινότητας. Τελικά, ευοδώθηκαν με τη Σύμβαση για το δίκαιο των θαλασσών, Σύμβαση Montego Bay, το 1982, που πάνω από εκατόν εξήντα χώρες συνυπέγραψαν τη σχετική σύμβαση, η οποία άρχισε επίσημη εφαρμογή το 1994. Εδώ θα πω ότι η Τουρκία δεν έχει υπογράψει το δίκαιο της θάλασσας. Την ίδια στιγμή de facto το αναγνωρίζει, ανακηρύσσοντας χωρικά ύδατα δώδεκα μίλια στη Μαύρη Θάλασσα. Καθορίζει δικαιώματα παράκτιων κρατών σε περιοχές πέραν της κυριαρχίας χωρικών υδάτων, αναγνωρίζει ζώνες επιρροής κάθε κράτους και αποσαφηνίζει τα δικαιώματα αποκλειστικής εκμετάλλευσης. Η Σύμβαση του δικαίου της θάλασσας βάζει κανόνες για τις σχέσεις μεταξύ των κρατών, καθορισμού ορίων δικαιοδοσίας και εκμετάλλευσης φυσικών πόρων, αλλά είναι χαρακτηριστικό ότι προωθεί περιφερειακή και διεθνή συνεργασία. Η σημαντική, όμως, υποχρέωση του παράκτιου κράτους, με βάση το δίκαιο της θάλασσας είναι η ανάγκη προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της καλής κατάστασης των ιχθυαποθεμάτων.

Πιστεύουμε ότι λείπει σήμερα το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο εν λόγω σχέδιο νόμου, γιατί αναφέρει το άρθρο 56 στην παράγραφο β΄ την προστασία διατήρησης φυσικού περιβάλλοντος, το άρθρο 61 τη διατήρηση ζώντων πόρων, το δεύτερο μέρος από το άρθρο 116 τα δικαιώματα αλιείας στην ανοιχτή θάλασσα κι εδώ υπάρχει ένα θέμα με το σχέδιο νόμου το οποίο συζητάμε.

Οι πρόσφατες πρωτοβουλίες, η επικύρωση συμβάσεων για εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, η σύμβαση για τον υδράργυρο, η επικύρωση συμβάσεων για τον EastMed, ο καθαρισμός ΑΟΖ με Ιταλία-Αίγυπτο καθιστούν αδήριτη την ανάγκη για επικύρωση ενός συγκεκριμένου αριθμού διεθνών συμβάσεων και πρωτοκόλλων, με πρώτο απ’ όλα, θα έλεγα, το Πρωτόκολλο της Βαρκελώνης. H ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 30/2013 δεν αρκεί, αλλά πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένες προσθήκες, κύριε Υπουργέ, με το Πρωτόκολλο της Βαρκελώνης, το άρθρο 7 για τη βιοποικιλότητα και τις προστατευόμενες περιοχές, το 8 για τις υπεράκτιες δραστηριότητες, το 9 για την ολοκληρωμένη διαχείριση παράκτιων ζωνών.

Είναι έτοιμη η Κυβέρνηση να διευθετήσει τα ανοιχτά θέματα, όπως τα δικαιώματα της αλιείας; Αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα και έχει να κάνει και με το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε. Έχουμε κάνει κοινοβουλευτική ερώτηση ως ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία για το Πρωτόκολλο της Βαρκελώνης κι αυτά που πρέπει να προστεθούν, τις διεθνείς συμβάσεις, και η απάντηση του τότε Υπουργού Περιβάλλοντος, κ. Χατζηδάκη, ήταν «Στην παρούσα φάση ο φάκελος κύρωσης του Πρωτοκόλλου είναι στην πολιτική ηγεσία και θα κρίνουμε πότε θα το επαναπροωθήσουμε στη Βουλή.». Πιστεύουμε βέβαια ότι η καινούργια ηγεσία του ΥΠΕΝ θα το δει, αλλά βέβαια αυτό είναι κι ένα θέμα που αφορά, σε μεγάλο βαθμό φυσικά, αφού είναι διεθνής σύμβαση, και το Υπουργείο Εξωτερικών.

Κλείνοντας, απαιτείται συγκεκριμένη, σχεδιασμένη, εξωτερική πολιτική της πατρίδας και όλα να γίνονται με βάση τους διεθνείς κανόνες. Η εξωτερική πολιτική απαιτεί συναινέσεις ευρύτερες. Έτσι, ψηφίζοντας ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία σήμερα δίνει μια υπεύθυνη αντιπολίτευση, η οποία δεν είναι κραυγές και αλαλαγμοί, όπως κάποιοι άλλοι έκαναν κάποτε, αλλά είναι υπεύθυνη αντιπολίτευση. Τονίζω, κλείνοντας, για άλλη μια φορά, ότι η εξωτερική πολιτική δεν χαράσσεται από έναν. Απαιτούνται συναινέσεις ευρύτερες για το καλό της πατρίδας.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε».



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ