ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/03/2021

Ερώτηση του Ανδρ. Ξανθού: Τα σοβαρά λάθη στους αναρτημένους δασικούς χάρτες επιβάλλουν την άμεση διόρθωση τους και την εκ νέου ανάρτηση των δασικών χαρτών της Π.Ε. Ρεθύμνου

Ερώτηση του Ανδρ. Ξανθού: Τα σοβαρά λάθη στους αναρτημένους δασικούς χάρτες επιβάλλουν την άμεση διόρθωση τους και την εκ νέου ανάρτηση των δασικών χαρτών της Π.Ε. Ρεθύμνου



ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Θέμα: Τα σοβαρά λάθη στους αναρτημένους δασικούς χάρτες επιβάλλουν την άμεση διόρθωση τους και την εκ νέου ανάρτηση των δασικών χαρτών της Π.Ε. Ρεθύμνου

Η ανάρτηση των δασικών χαρτών στην Περιφερειακή Ενότητα (Π.Ε.) Ρεθύμνου έχει προκαλέσει δικαίως έντονη ανησυχία στους πολίτες της περιοχής. Οι χάρτες βρίθουν λαθών και παραλείψεων με αποτέλεσμα περίπου 900.000 στρέμματα της Π.Ε. Ρεθύμνου (πάνω από το 62%) να εμφανίζεται στο χάρτη ότι υπάγονται στη δασική νομοθεσία, ποσοστό δυσανάλογα υψηλό σε σύγκριση με άλλες Περιφερειακές Ενότητες της Κρήτης. Αγροτεμάχια για τα οποία έχουν εκδοθεί νόμιμες οικοδομικές άδειες, αγροτεμάχια για τα οποία υπάρχουν ήδη πράξεις αποχαρακτηρισμού, ξεκάθαρες αγροτικές κοινοτικές ή ιδιόκτητες γαίες, αρχαιολογικές ζώνες αλλά και αγροτεμάχια τα οποία δεν είχαν ποτέ δασικό χαρακτήρα κι έχουν συμπεριληφθεί σε αναδασωτέες περιοχές, είναι μερικές μόνο περιπτώσεις που δημιουργούν «πρόδηλες» στρεβλώσεις των δασικών χαρτών του Ρεθύμνου.
Όταν ανέλαβε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η χώρα μας, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων της μεταπολίτευσης είχε κυρωμένους δασικούς χάρτες μόνο για το 1% της έκτασής της. Η κατάσταση αυτή άλλαξε χάρη στην αποφασιστικότητα της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, με αποτέλεσμα η Ελλάδα τον Μάιο του 2019 να έχει αναρτήσει το 55% της έκτασής της σε δασικούς χάρτες και να έχει κυρώσει το 44%. Και αυτό το θεσμικό και αναπτυξιακό βήμα έγινε χωρίς αδικίες και κοινωνικές αντιδράσεις.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη σε εφαρμογή του αντιπεριβαλλοντικού νόμου 4685-Χατζηδάκη ανέβαλε την ανάρτηση δασικών χαρτών, ακύρωσε όσους είχαν κυρωθεί και δημιούργησε αλαλούμ στις υπηρεσίες και στους δασικούς χάρτες. Τα αποτελέσματα βλέπουμε σε όλη την Κρήτη, όπου στους χάρτες δεν έχουν συμπεριληφθεί πολλές από τις ρυθμίσεις της δασικής νομοθεσίας, που έλυναν προβλήματα των πολιτών, της περιόδου 2015-2019 αλλά και παλαιότερες. Για να καλύψει δε η κυβέρνηση την ανεπάρκειά της αλλά και την πολιτική επιλογή να χρησιμοποιείται ένα στρεβλό τοπίο στους δασικούς χάρτες για πελατειακές «διευθετήσεις», προσπαθεί τώρα να επιρρίψει ευθύνες στο ΣΥΡΙΖΑ και αφήνει υπονοούμενα για την ανάθεση των μελετών και το θεσμικό υπόβαθρό τους.

Επειδή η κυβέρνηση ανάρτησε τους χάρτες μετά από 14 μήνες από την κατάθεση τους στις υπηρεσίες από μελετητικές ομάδες, χωρίς να έχουν διορθωθεί σημαντικά λάθη.
Επειδή η κυβέρνηση αντί να προσλάβει επιστήμονες στις δασικές υπηρεσίες, ώστε να ελεγχθούν οι δασικοί χάρτες και να στηριχθεί η ανάρτηση και οι πολίτες, πάγωσε τις προγραμματισμένες από το 2019 εγκεκριμένες προσλήψεις 550 επιστημόνων (δασολόγων-δασοπόνων) και επέτρεψε τη μείωση στελεχών στις δασικές υπηρεσίες λόγω συνταξιοδοτήσεων που δεν αναπληρώθηκαν.

Επειδή η κυβέρνηση με τις αλλαγές που νομοθέτησε στους δασικούς χάρτες δημιούργησε ένα αλαλούμ στη σύνταξη τους, γιατί η ΝΔ με το Ν. 4685/20 στόχευσε στην αλλαγή χρήσης δασικών εκτάσεων και στην εξυπηρέτηση συμφερόντων εις βάρος του κόσμου της υπαίθρου, εισάγοντας μια σειρά αμφιβόλου συνταγματικότητας και εγκυρότητας πράξεις που θα κριθούν στο ΣτΕ, με κίνδυνο να «βρεθεί στον αέρα» όλο το σύστημα των δασικών χαρτών της χώρας.

Επειδή προκύπτει ότι στους δασικούς χάρτες της Κρήτης δεν έχουν περιληφθεί πραγματικά δεδομένα, νόμιμες πράξεις της διοίκησης, αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις, αλλά και ότι δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι ρυθμίσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για χαρακτηρισμό φρυγανικών εκτάσεων ως χορτολιβαδικές, για τη νόμιμη αλλαγή χρήσης, για άρση αναδασωτέου χαρακτήρα σε ελαιώνες, αμπελώνες και λοιπές δενδρώδεις αγροτικές εκτάσεις που κακώς είχαν χαρακτηρισθεί έτσι μετά από πυρκαγιές, κλπ., ενώ δρόμοι και δημοτικές εγκαταστάσεις και δημόσιες υποδομές χαρακτηρίζονται ως δασικές.

Επειδή στην παρούσα συγκυρία έξαρσης της πανδημίας και με τα διαπιστωμένα σοβαρότατα λάθη των χαρτών είναι προφανές ότι η Πολιτεία οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της και όχι να τις μεταφέρει στους πολίτες, οι οποίοι και δεν πρέπει να επιβαρυνθούν οικονομικά λόγω της πληθώρας των λαθών και των ατελειών που αφορούν στο μεγαλύτερο τμήμα της Κρήτης.

Επειδή αυτό το πλέγμα των αστοχιών κατά τη σύνταξη των δασικών χαρτών αναμένεται να δημιουργήσει πολύ σοβαρά προβλήματα τόσο στους πολίτες του Ρεθύμνου, που θα χρειαστεί εν μέσω δύσκολης υγειονομικής και οικονομικής συγκυρίας να αποδείξουν το μη δασικό χαρακτήρα της γης τους, όσο όμως και στο κεντρικό κράτος καθώς οι επιτροπές εξέτασης των αντιρρήσεων θα βρεθούν αντιμέτωπες με χιλιάδες ενστάσεις με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της εξέτασης όλων των αιτημάτων.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός Υγείας Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

1. Προτίθεται να διορθώσει άμεσα και με ευθύνη της κυβέρνησης τα σοβαρά λάθη στους χάρτες και να ενσωματώσει σε αυτούς τις υφιστάμενες ρυθμίσεις του θεσμικού πλαισίου (εξαίρεση υποδομών, νόμιμες πράξεις αποχαρακτηρισμού, αναδασωτέες εκτάσεις, φρυγανικά-χορτολίβαδα, κλπ.) αξιοποιώντας την Περιφέρεια Κρήτης, τους Δήμους και τους Συνεταιρισμούς και καλύπτοντας το κόστος της πρόσληψης των απαραίτητων επιστημόνων;

2. Προτίθεται να προχωρήσει πρώτα στη διόρθωση των δασικών χαρτών της Π.Ε. Ρεθύμνου και στη συνέχεια στην ανάρτηση τους για τη διαδικασία των αντιρρήσεων, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στην πραγματική εικόνα της περιοχής και να μην υποχρεούνται οι πολίτες να προσφεύγουν σε αντιρρήσεις για τα λάθη και την αμέλεια της κυβέρνησης και άρα σε περιττό κόστος;

3. Σκοπεύει να λάβει υπόψη στην αναθεώρηση των δασικών χαρτών της Π.Ε. Ρεθύμνου τις νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που βελτίωναν την υπάρχουσα δασική νομοθεσία για τις χορτολιβαδικές εκτάσεις;

4. Προτίθεται να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία για την επίλυση του ιδιοκτησιακού ζητήματος των χορτολιβαδικών εκτάσεων, στις περιοχές που δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου, όπως έχουν προτείνει οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με τροπολογία τον Οκτώβριο του 2020, που η κυβέρνηση δεν είχε αποδεχθεί;

5. Έχουν ενσωματωθεί ή έχουν εξαιρεθεί από τους αναρτημένους δασικούς χάρτες οι εκτάσεις που έχουν περιληφθεί στις δηλώσεις καλλιέργειας ΟΣΔΕ-ΟΠΕΚΕΠΕ και σε ποιο επίπεδο έχει γίνει έλεγχος εφαρμογής της δασικής νομοθεσίας για αυτές για την Π.Ε. Ρεθύμνου;

6. Θα προχωρήσει σε διευκολύνσεις των πολιτών με παράταση του χρόνου κατάθεσης αντιρρήσεων και σε ουσιαστικές πρωτοβουλίες ώστε οι πολίτες να μην επιβαρυνθούν με κόστος αντιρρήσεων και συμβούλων για τα προφανή και πρόδηλα σφάλματα της διοίκησης και για τις περιπτώσεις που δεν έχει ληφθεί υπόψη η ισχύουσα νομοθεσία;

7. Θα προχωρήσει σε στελέχωση των δασικών υπηρεσιών και στη διευκόλυνση της πρόσληψης αντίστοιχων επιστημόνων στους Δήμους, με συμβάσεις ορισμένου ή αορίστου χρόνου, ώστε να ενημερωθούν οι πολίτες και να υποστηριχθεί η διαδικασία διόρθωσης των λαθών των δασικών χαρτών και εισαγωγής όλων των προβλέψεων της δασικής νομοθεσίας και των νόμιμων πράξεων του δημοσίου και στη συνέχεια να εκκινήσει η διαδικασία των αντιρρήσεων;

8. Αφού προηγηθούν οι παραπάνω ενέργειες, θα προχωρήσει με νέο χρονοδιάγραμμα ανάρτησης η διαδικασία των αντιρρήσεων, εξασφαλίζοντας την ενημέρωση και διευκόλυνση των πολιτών, ιδιαίτερα για τους απομακρυσμένους οικισμούς και τους πολίτες που δεν έχουν πρόσβαση στη διαδικτυακή πληροφορία ή οικονομική δυνατότητα κάλυψης του κόστους ειδικών συμβούλων και μελετητών;

Ο ερωτών βουλευτής

Ξανθός Ανδρέας



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ