ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

11/05/2021

Ερώτηση του Αλ. Μεϊκόπουλου: «Αόρατη» η Μαγνησία από την πρόταση της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης

Ερώτηση του Αλ. Μεϊκόπουλου: «Αόρατη» η Μαγνησία από την πρόταση της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης



ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Ανάπτυξης & Επενδύσεων
Υποδομών & Μεταφορών

ΘΕΜΑ: «Αόρατη» η Μαγνησία από την πρόταση της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης»

Πρόσφατα κοινοποιήθηκε στα μέλη του κοινοβουλίου η πρόταση των συναρμόδιων Υπουργείων της κυβέρνησης που περιλαμβάνει την αναλυτική περιγραφή των δράσεων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», με στόχο την αξιοποίηση των κονδυλίων από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.

Η πρόταση περιλαμβάνει τέσσερις συνολικά πυλώνες με επιμέρους άξονες ο καθένας, αλλά και την ενδεικτική καταγραφή και εξειδίκευση των επιμέρους έργων, στα οποία προτίθεται η κυβέρνηση να διοχετεύσει την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Μελετώντας την επιμέρους εξειδίκευση των δράσεων και έργων στα οποία στοχεύει η κυβέρνηση, εύκολα εντοπίζει κανείς την παντελή απουσία μεγάλων έργων υποδομής της Μαγνησίας από την πρόταση της κυβέρνησης για τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Πρόκειται για παρεμβάσεις που θα θέσουν την περιοχή σε νέα αναπτυξιακή τροχιά και αποτελούν πάγια αιτήματα τόσο των θεσμικών φορέων της περιοχής, όσο και των πολιτών.

Συγκεκριμένα, στον Άξονα 4.6: «Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων της οικονομίας της χώρας», παρουσιάζονται οι προτάσεις για επενδύσεις σε έργα υποδομών, όπως παρεμβάσεις σε κεντρικούς και περιφερειακούς οδικούς άξονες.

Από την ενότητα απουσιάζει η πρόβλεψη επενδύσεων για την ολοκλήρωση της Περιφερειακής Οδού της πόλης του Βόλου. Το έργο αφορά την ολοκληρωτική παράκαμψη του πολεοδομικού συγκροτήματος Βόλου και για το οποίο εκκρεμούν οι παρεμβάσεις που αφορούν την αρχή του (πριν από την είσοδο της πόλης) και το τέλος του (παράκαμψη της Αγριάς και των Λεχωνίων και κατάληξή του στο χωριό Αφέτες όπου ενώνεται με το Οδικό Κύκλωμα Πηλίου). Πρόκειται για έναν περιφερειακό δρόμο για την ολοκλήρωση του οποίου εκκρεμούν τα δύο βασικά του σημεία –είσοδος και έξοδος- και για τον οποίο εδώ και δύο χρόνια από την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη ΝΔ δεν έχει γίνει καμία απολύτως ενέργεια.

Ακόμη, υπάρχει παντελής απουσία οποιασδήποτε αναφοράς για τη χρηματοδότηση αναγκαίων παρεμβάσεων στο επιμέρους οδικό δίκτυο της Μαγνησίας, ειδικά της περιοχής του Πηλίου, όπου το οδικό δίκτυο χρήζει άμεσων βελτιωτικών δράσεων για την καλύτερη σύνδεση του με τους κεντρικούς οδικούς άξονες της περιοχής.

Επένδυση 100 εκατ. ευρώ προτείνει η κυβέρνηση σε αντιπλημμυρικά έργα και μάλιστα μόνο σε επιλεγμένες περιοχές της χώρας στις οποίες δεν περιλαμβάνεται η Θεσσαλία και φυσικά η περιοχή της Μαγνησίας, παρά το γεγονός ότι οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής έχουν πλήξει την ευρύτερη περιοχή συνεχόμενα τα τελευταία χρόνια.

Η παρουσία ακραίων καιρικών φαινομένων κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες διαδοχικά τα προηγούμενα έτη έχει προκαλέσει τεράστιες ζημιές σε υποδομές και καλλιέργειες, με την αναγκαιότητα αντιπλημμυρικών έργων για την περιοχή της Μαγνησίας να είναι πιο επείγουσα από ποτέ. Ο προϋπολογισμός αντιπλημμυρικών έργων συνολικά για τη χώρα μόλις στα 100 εκατ. ευρώ, δείχνει την απόσταση που έχουν οι πραγματικές ανάγκες των περιοχών από τις προτάσεις της κυβέρνησης για αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
«Εκκωφαντική» είναι και η απουσία αναφοράς για χρηματοδότηση παρεμβάσεων στο λιμάνι του Βόλου, ενός εκ των μεγαλύτερων λιμανιών της Περιφέρειας. Το λιμάνι βρίσκεται σε πλεονεκτική γεωγραφικά θέση, στο κέντρο στη χώρας, ανάμεσα στα δύο μεγάλα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και δίπλα στον άξονα της διεθνούς οδικής και σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη.

Με βάση τη σημαντική γεωστρατηγική του θέση, αλλά και την υποδομή του που μπορεί να στηρίξει σημαντική τουριστική κίνηση, εμπορικές μεταφορές αλλά και ναυπηγοεπισκευαστικά έργα, η χρηματοδότησή του θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα, με στόχο την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και την αναβάθμιση της τοπικής οικονομίας.

Καμία αναφορά δεν γίνεται και για τη διοχέτευση κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης στο έργο της ηλεκτροκίνησης Βόλου – Λάρισας αλλά και για την αναγκαία συνολική αναβάθμιση του σιδηροδρόμου της Μαγνησίας. Συγκεκριμένα, ενώ στην πρόταση της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων εντάσσεται το έργο της ηλεκτροκίνησης Πειραιά/Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το έργο της ηλεκτροκίνησης Βόλου - Λάρισας απουσιάζει εντελώς.

Πρόκειται για ένα έργο «πνοής» για την Μαγνησία, που περιλαμβάνει τη σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης του Βόλου με τη Λάρισα και το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και της αποτελεσματικής σύνδεσης της βιομηχανικής ζώνης του Βόλου (Α’ ΒΙΠΕ) με το λιμάνι, χωρίς να διέρχονται τα φορτία μέσα από τον αστικό ιστό της πόλης και συγκεκριμένα από τη Ν. Ιωνία μέσω της γνωστής παράκαμψης «S», που απασχολεί την τοπική κοινωνία έντονα εδώ και αρκετά χρόνια.

Παράλληλα, η συνολική αναβάθμιση του σιδηρόδρομου της Μαγνησίας, με την διασύνδεση του εμπορικού λιμανιού του Βόλου με το αεροδρόμιο της Αγχιάλου και το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι ένα έργο που αποτελεί πάγιο αίτημα των παραγωγικών φορέων της περιοχής αλλά και της τοπικής κοινωνίας, χωρίς ωστόσο να διαφαίνεται καμία πρόθεση της κυβέρνησης για ένταξη του έργου στη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στην πρόταση περιλαμβάνεται η επένδυση σε «παρεμβάσεις αναβάθμισης σε περιφερειακά αεροδρόμια» με επιγραμματική αναφορά ελασσόνων παρεμβάσεων, ωστόσο το περιφερειακό αεροδρόμιο της Αγχιάλου είναι το μοναδικό στην ηπειρωτική Κεντρική Ελλάδα πάνω στον οδικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης και το μοναδικό που βρίσκεται σε απόσταση μόλις μισής ώρας από ένα μεγάλο λιμάνι.

Για τη βέλτιστη αξιοποίηση του είναι αναγκαίες επιμέρους παρεμβάσεις με στόχο τη 12μηνη λειτουργία, την αύξηση των διεθνών πτήσεων και έναρξη πτήσεων εσωτερικού, αλλά και την αποτελεσματική διασύνδεσή του με τον κεντρικό οδικό άξονα και το σιδηροδρομικό δίκτυο που θα συμβάλει και στην πολυπόθητη ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών στην περιοχή.

Να σημειωθεί ότι πρόκειται για ένα αεροδρόμιο που έχει ήδη έργα υποδομής 80 εκατομμυρίων, γεγονός που σημαίνει ότι οι παραπάνω αναγκαίες παρεμβάσεις χρειάζονται σαφώς πολύ περισσότερα κονδύλια από τα 107 εκατ. ευρώ που προτίθεται να διαθέσει η κυβέρνηση συνολικά για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Στους στόχους της κυβέρνησης αναγράφεται ακόμη η πρόθεση αξιοποίησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για την επένδυση στη δημιουργία και ανάπτυξη επιχειρηματικών πάρκων «με την ενίσχυση των μεταποιητικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων».

Ωστόσο, πάγιο αίτημα των παραγωγικών φορέων της Μαγνησίας αλλά και της Θεσσαλίας γενικότερα, αποτελεί η δημιουργία ενός Εμπορευματικού Κέντρου στην περιοχή με στόχο τη βελτίωση του περιφερειακού επιχειρηματικού και οικονομικού περιβάλλοντος και την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Θεσσαλίας.

Η δημιουργία «Θεσσαλικού Εμπορευματικού Κέντρου» περιλαμβανόταν στον περιφερειακό προγραμματικό σχεδιασμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο βλέπουμε ότι από τον προγραμματισμό της ΝΔ απουσιάζει εντελώς, παρά το γεγονός ότι τα Εμπορευματικά Κέντρα συμβάλλουν έμπρακτα στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.

Επειδή, πρόσφατα κοινοποιήθηκε η πρόταση της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των κονδυλίων από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.
Επειδή, από την εν λόγω πρόταση απουσιάζουν παντελώς οι επενδύσεις σε μεγάλα έργα υποδομής της Μαγνησίας.
Επειδή, πρόκειται για έργα «πνοής» για την περιοχή, που αποτελούν πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, κάποια από τα οποία έχουν ήδη δρομολογηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1. Για ποιο λόγο η Μαγνησία παραμένει εντελώς «εκτός ραντάρ» της κυβέρνησης, με σημαντικά έργα «πνοής» για την περιοχή να απουσιάζουν εντελώς από την πρόταση της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης;

2. Προτίθενται να εντάξουν άμεσα τα σημαντικά έργα υποδομών της Μαγνησίας στην πρόταση της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, με στόχο την έμπρακτη αναβάθμιση της περιοχής και τη συνολική ανάπτυξή της, κάτι που αποτελεί και πάγιο αίτημα των παραγωγικών φορέων αλλά και της τοπικής κοινωνίας;


Ο ερωτών βουλευτής

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ