ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

02/07/2021

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σε απόγνωση οι επαγγελματίες θαλάσσιου τουρισμού (yachting) στα Δωδεκάνησα

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σε απόγνωση οι επαγγελματίες θαλάσσιου τουρισμού (yachting) στα Δωδεκάνησα



ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
• Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
• Τουρισμού
• Προστασίας του Πολίτη

Θέμα: «Σε απόγνωση οι επαγγελματίες θαλάσσιου τουρισμού (yachting) στα Δωδεκάνησα»

Διανύοντας τη δεύτερη τουριστική σεζόν από το ξέσπασμα της πανδημίας, οι επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού (yachting) εξακολουθούν να δοκιμάζονται πολλαπλώς. Πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου στα Δωδεκάνησα, βρίσκονται στα όρια της βιωσιμότητας, λόγω των συνεχών ακυρώσεων ναυλώσεων, της απώλειας σημαντικών πελατών τους, απ’ όλο τον κόσμο, και χωρίς να έχουν την στοιχειώδη στήριξη και ενίσχυση από τη μεριά της Πολιτείας.

Η συρρίκνωση της δραστηριότητας στον κλάδο του yachting, συμπαρασύρει και άλλους συναφείς κλάδους (εμπόριο, τροφοδοσία, εστίαση, τέλη, καύσιμα, κ.α.) με αποτέλεσμα οι νησιωτικές κοινωνίες να έχουν σημαντικές απώλειες στις οικονομίες τους. Βαρύτατο πλήγμα δέχεται όμως και η ίδια η εθνική οικονομία, εφόσον ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί δυναμικό κομμάτι της.

Η έλλειψη συνεννόησης και ενιαίας πολιτικής και έγκαιρων ενεργειών για τον απρόσκοπτο ελλιμενισμό και την υγειονομική ασφάλεια στον κατάπλου των ιδιωτικών ή επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, στις μαρίνες και τα λιμάνια της χώρας μας, συνεχίζει να αποτελεί γενεσιουργό αιτία για την κατακρήμνιση του κλάδου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ήδη από το καλοκαίρι του 2020, αποτελεί η αναστολή θαλάσσιας σύνδεσης των νησιών του Αιγαίου με την Τουρκία που απέκλεισε εκατοντάδες δυνητικούς επισκέπτες, υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, με ευρωπαϊκά σκάφη που ελλιμενίζονται στην γείτονα χώρα -γεγονός που θα μπορούσε να αποτραπεί με την τήρηση αυστηρών υγειονομικών πρωτοκόλλων. Την ίδια περίοδο, εντύπωση έκανε το άνοιγμα της σύνδεσης του Ισραήλ σε τέσσερις πύλες εισόδου στη χώρα, και όχι στη Ρόδο, ως κοντινότερος προορισμός από άλλους. Επίσης, τον Απρίλιο 2021, ενώ το blue cruising είχε κάνει επανεκκίνηση, σύμφωνα με το επίσημο site του Υπ. Τουρισμού, δεν είχαν αρθεί τα όσα προβλέπονταν στην ΚΥΑ (ΦΕΚ 1558/17-4-2021, Άρθρο 5) με αποτέλεσμα να συνεχίζει να απαγορεύεται ο απόπλους και κατάπλους κάθε τύπου σκάφους αναψυχής.

Πριν λίγες μέρες, ο Υπουργός Τουρισμού, στο πλαίσιο των εργασιών της 66ης Συνάντησης της Επιτροπής του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO) για την Ευρώπη, δήλωσε ότι «ειδικά για την Ελλάδα, ο παράκτιος και θαλάσσιος τουρισμός συνιστά προτεραιότητα αιχμής»1. Παρόλες όμως τις προφορικές προθέσεις, αυτή τη στιγμή η πλειοψηφία των σκαφών αναψυχής από Λιμένες εκτός Σένγκεν της Ανατολικής Μεσογείου (παράδειγμα η Τουρκία) είναι, ουσιαστικά, «ανεπιθύμητη» σε Ρόδο και Κω.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση αναφέρει ότι σκάφη από τους προαναφερόμενους Λιμένες μπορούν να εισέλθουν στη χώρα σε επιλεγμένες πύλες εισόδου μόνο με το πλήρωμά τους. Εντούτοις, ο Διαβατηριακός Έλεγχος σε Ρόδο και Κω, ακολουθώντας εντολές του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, κοινοποίησε ότι αφενός δεν θα πραγματοποιούνται έλεγχοι στους επιβαίνοντες, αφετέρου ο έλεγχος των ναυτικών θα πρέπει να γίνεται στα Κεντρικά Λιμεναρχεία των εν λόγω νησιών. Και ενώ οι Ναυτικοί Πράκτορες προσκομίζουν τα έγγραφα των ναυτικών στα δύο Λιμεναρχεία, βρίσκουν αρνητική στάση διότι ζητείται ναυτικό φυλλάδιο, ακόμα και για Ευρωπαίους πολίτες. Με λίγα λόγια, οι αρμόδιες Υπηρεσίες δεν τους αναγνωρίζουν ως ναυτικούς και, αποποιούμενες την ευθύνη, παραπέμπουν τους πράκτορες, ως μπαλάκι, ξανά στον Διαβατηριακό Έλεγχο.

Εδώ και ένα μήνα, για την επίλυση της ασυνεννοησίας μεταξύ των Υπηρεσιών, οι τοπικοί πράκτορες και ο εκπρόσωπος Δωδεκανήσου στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ναυτικών Πρακτόρων και Επαγγελματιών Χρηστών Λιμένα, έχουν προβεί σε αιτήματα προς το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, τους Διαβατηριακούς Ελέγχους και τα Λιμεναρχεία Ρόδου και Κω καθώς και στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και είτε δεν έλαβαν απαντήσεις είτε αυτές ήταν ασαφείς και χωρίς να δίνουν λύση στο μείζον πρόβλημα.

Επειδή, συγκεκριμένες αγκυλώσεις χωρίς λογική και η ασυνεννοησία μεταξύ των αρμόδιων Υπηρεσιών, δημιουργούν ορατό κίνδυνο να τιναχθεί και φέτος στον αέρα ο θαλάσσιος τουρισμός στα Δωδεκάνησα και άλλες περιοχές,

Επειδή, εν τω μέσω της τουριστικής σεζόν, τα σκάφη αναψυχής δεν έρχονται στην Ρόδο και στη Κω με αποτέλεσμα την αδικαιολόγητη μείωση αφίξεων η οποία φτάνει το 60%,
Επειδή, υπάρχει γνωμοδότηση των υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι πλήρωμα θεωρούνται οι επιβαίνοντες οι οποίοι έχουν την ευθύνη διακυβέρνησης του ιδιωτικού σκάφους αναψυχής και δεν απαιτείται, από τη σχετική νομοθεσία περί Ιδιωτικών Σκαφών Αναψυχής, να έχουν αποδεικτικά ναυτικής ικανότητας σύμφωνα με τους STCW/ILO/MLC αλλά από ιδιωτικούς φορείς όπως αυτά αναφέρονται στην Υπουργική Απόφαση 3342/02/2004 (ΦΕΚ 478/Β/5-3-2004) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,

Επειδή, όπως ήδη αναγνωρίζεται μέσω Νόμων, Διατάξεων, Εγκυκλίων, ΚΥΑ, «Ναυτικός νοείται οποιοδήποτε πρόσωπο έχει προσληφθεί ή απασχολείται ή εργάζεται και με οποιαδήποτε ειδικότητα ναυτολογείται επί πλοίου στο οποίο έχει εφαρμογή ο παρών Κανονισμός»,

Επειδή, είναι επιτακτική ανάγκη να διαμορφωθεί το κατάλληλο πλαίσιο συντονισμένων ενεργειών ώστε να επιτρέψει τη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα των επαγγελματιών θαλάσσιου τουρισμού οι οποίοι στηρίζουν τον ελληνικό τουρισμό,

Επειδή, η Πολιτεία πρέπει -αντί να γίνεται τροχοπέδη- να ενθαρρύνει την υγιή τουριστική επιχειρηματικότητα των επαγγελματιών επί τη βάσει και της κοινωνικής τους ευθύνης και τον σεβασμό στους καταναλωτές, ημεδαπούς και αλλοδαπούς,

Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί

1. Σε τι ενέργειες σκοπεύουν να προβούν ώστε να επιλυθεί το ζήτημα της ασυνεννοησίας μεταξύ των αρμόδιων Υπηρεσιών με στόχο την ομαλή λειτουργία του θαλάσσιου τουρισμού (yachting) στα Δωδεκάνησα;

2. Προτίθενται να δρομολογήσουν ένα ενιαίο πλαίσιο πολιτικής ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον τέτοιου είδους προβλήματα;

3. Ποια είναι τα σχέδια προς υλοποίηση για την στήριξη και ενίσχυση των επαγγελματιών του εν λόγω κλάδου;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Σαντορινιός Νεκτάριος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Σπίρτζης Χρήστος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ