ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

29/09/2021

Ν. Σαντορινιός: Οι πολιτικές της Κυβέρνησης υποβαθμίζουν το Λιμάνι του Πειραιά και τις αναπτυξιακές του δυνατότητες

Ν. Σαντορινιός: Οι πολιτικές της Κυβέρνησης υποβαθμίζουν το Λιμάνι του Πειραιά και τις αναπτυξιακές του δυνατότητες



Ο Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, από το βήμα της Βουλής σήμερα επιτέθηκε στις πολιτικές της Κυβέρνησης και κατέδειξε τα στοιχεία τα οποία οδηγούν σε απιστία προς τα συμφέροντα του Δημοσίου στην υπόθεση της ΟΛΠ ΑΕ. Τόνισε ακόμη τα ψέματα της ΝΔ που αποδείχθηκαν μέσα από τη συζήτηση της Σύμβασης Τροποποίησης παραχώρησης των μετοχών του Λιμανιού του Πειραιά που έρχεται προς ψήφιση.

Μια Σύμβαση- κόλαφος που προκαλεί ζημία στο Ελληνικό Δημόσιο

«Η Κυβέρνηση φέρνει μια τροποποίηση που χαρίζει, όπως αποδείξαμε με επιχειρήματα, έως και 90εκ στον ΟΛΠΑΕ- 40εκ από τις ποινικές ρήτρες και 50εκ από τα έσοδα του 16% των μετοχών που παραχωρούνται. 90 εκ. που θα έμπαιναν ζεστά στα δημόσια ταμεία. Αυτό είναι η βλάβη κατά του Δημοσίου».

«Με αυτό το Νομοσχέδιο αθωώνεται η Εταιρεία για τις ευθύνεςπου έχει για τη μη υλοποίηση συγκεκριμένων υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 290εκ ευρώ, που αφορούν σε κρίσιμες υποδομές για το λιμάνι, υποδομές που έχουν ανάγκη οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η ναυπηγοεπισκευή, οι χρήστες του λιμανιού και η εθνική οικονομία».«Επί 50 μέρες, από τις 11 Αυγούστου 2021, η Κυβέρνηση δεν επιβάλλει όσα προβλέπονται στη Σύμβαση. Διαπράττει αδικήματα ενάντια στο συμφέρον, παράβαση καθήκοντος και μάλιστα βαρύτατη και βλάβη των συμφερόντων του δημοσίου η οποία μπορεί να φτάσει μέχρι και 90 εκ. ευρώ, εάν πάμε στο ακραίο σενάριο της δεκαετίας. Και αντί να κάνετε όλα αυτά, εσείς αποφασίζετε να δώσετε στην ΟΛΠ ΑΕ το 16% των μετοχών του Λιμανιού, χωρίς να έχουν υλοποιηθεί οι υποχρεωτικές επενδύσεις, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει κάθε χρόνο 5 εκ. που μέχρι τώρα έμπαιναν στα δημόσια ταμεία».

«Λέτε ψέματα ότι θα σταματήσουν οι επενδύσεις. Δεν θα σταματήσουν οι επενδύσεις. Εσείς καθυστερείτε τις επενδύσεις, γιατί τους δίνετε δέκα χρόνια τράτο, για να ολοκληρώσουν κρίσιμες επενδύσεις, που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί στις 11-8-21. Επιβραβεύετε με αυτόν τον τρόπο τον ασυνεπή εταίρο. Ταυτόχρονα υποβαθμίζετε το λιμάνι από τη μη έγκαιρη υλοποίηση των επενδύσεων, την ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών του λιμανιού και τη μη επαρκή παροχή υπηρεσιών».

Έωλο το επιχείρημα ότι υπάρχει κίνδυνος να σταματήσουν οι επενδύσεις. Με την τροποποίηση της ΝΔ υποβαθμίζεται το Λιμάνι του Πειραιά  

«Η Κυβέρνηση μονολογεί, ψευδώς, ότι για να μη σταματήσουν οι επενδύσεις, μόνη λύση είναι να βρούμε συμβιβαστική λύση, γιατί αλλιώς θα έχουμε νομικά προβλήματα με τον επενδυτή. Ε, όχι. Η Σύμβαση του 2016 είναι περιέχει προβλέψεις και δικλείδες.Σας τα λέω με βήματα για να μην μπερδευτείτε: Οφείλεται να επιβάλλετε ποινικές ρήτρες 40 εκ. (το 20% των 200 εκ. υπολειπόμενων επενδύσεων) να  μεταφέρετε την υποχρέωση από την πρώτη, στη δεύτερη επενδυτική περίοδο της υλοποίησης των υποχρεωτικών συμβάσεων και αν και τότε δεν υλοποιηθούν τα ελάχιστα επίπεδα υπηρεσιών, τότε για το υπολειπόμενο ποσό πρέπει εκ νέου να επιβληθούν ρήτρες, 120%, βάσει του παραρτήματος 16.2». «Δεν κατάλαβα, αν δηλαδή επιβάλλει κάποιος ποινικές ρήτρες και έστω κι αν προσφύγει η COSCO στη διαιτησία, σταματάει ξαφνικά η Σύμβαση;»

«Και κάνετε και κάτι άλλο χειρότερο. Δίνετε την δυνατότητα στο ΟΛΠ ΑΕ να τροποποιήσει, με διάφορα νομικά τερτίπια,ακόμη και αυτές τις υποχρεωτικές επενδύσεις που έπρεπε να υλοποιήσει. Δηλαδή αντί για παράδειγμα να ολοκληρώσει βασικές λιμενικές υποδομές θα πάρει έγκριση για Mall στον Πειραιά ή για την κατασκευή του προβλήτας 4, ο οποίος θα καταστρέψει το Κερατσίνι και το Πέραμα; Δίνετε λευκό χαρτί στον Επενδυτή».

Για να εξυπηρετήσει η Κυβέρνηση τους ιδιώτες, δεν διστάζει να κατηγορήσει τις Υπηρεσίες του Δημοσίου!

«Αυτές τις μέρες ακούσαμε διάφορα θλιβερά επιχειρήματα που προσπαθούν να τεκμηριώσουν φταίξιμο των Υπηρεσιών:

«Πρώτον, το μοναδικό επιχείρημα των Υπουργών για την παραχώρηση του 16% του Λιμανιού του Πειραιά στην ΟΛΠ ΑΕ, χωρίς να τηρούνται οι συμβατικές υποχρεώσεις, ήταν ότι για 3 έργα, που πήραν περιβαλλοντική αδειοδότηση το 2019, συνολικού ύψους 26,5 εκ.- δηλαδή λιγότερο από το 10% της συνολικής επένδυσης, φταίει το ελληνικό δημόσιο που καθυστέρησε και όχι ο ΟΛΠ». «Είναι όμως αλήθεια; Όχι. Το 2016, όταν ζήτησε ο ΟΛΠ να κάνει ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων, είχε ενημερωθεί ότι θα πρέπει να γίνει μια συνολική ανανέωση για όλες τις επενδύσεις. Ξέρετε πότε κατέθεσε ο ΟΛΠ ΑΕφάκελο για αυτές τις 3 επενδύσεις; Τον Οκτώβρη του 2019.3 χρόνια και 2 μήνες αφότου ενημερώθηκε ότι πρέπει να καταθέσει μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Άρα; Ποιος φταίει γι’ αυτήν την καθυστέρηση; Το δημόσιο, οι πολίτες ή η θεομηνία; Για να ξέρουμε τι λέμε εδώ μέσα!».

«Δεύτερον, μας λέει η ΝΔ ότι υπήρξαν καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις.  Όχι, δεν υπήρξαν διότι σχεδόν το σύνολο των 11 έργων καλύπτεται από την περιβαλλοντική μελέτη και την αντίστοιχη απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, η οποία τροποποιήθηκε και παρατάθηκε το 2018».

«Τρίτον, μας λέει ο Υπουργός ότι με το masterplan που ενέκρινε η Κυβέρνηση άνοιξε ο δρόμος για τις επενδύσεις. Χρειαζόταν το masterplan για να ολοκληρωθούν οι επενδύσεις; Όχι, δεν χρειαζόταν. Γιατί με τον ν.4504/2016 (άρθρο 86) του ΣΥΡΙΖΑ, που και η ΝΔ παράτεινε, δεν είναι προαπαιτούμενο το masterplan για αυτές τις επενδύσεις. Μπορεί κάθε μία από αυτές να έχει από μόνη της άδεια έγκρισης. Για παράδειγμα, τα έργα για τις βελτιώσεις υποδομών ναυπηγοεπισκευής είχαν αδειοδοτήσεις από το 2017. Ξέρετε πότε ξεκίνησε η Εταιρεία να τα υλοποίει; Το 2020!».

«Τέταρτον, η Κυβέρνηση, για μια ακόμη φορά ψέγει τους πολίτες με χυδαίο τρόπο. Γιατί είναι χυδαίο να κατηγορείτε όσους θέλουν να προστατέψουν το περιβάλλον και ζητούν η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων να προβλέπει ότι δεν θα υπάρχει επιβάρυνση στον αέρα και στο κυκλοφοριακό της πόλης, πως αυτοί ευθύνονται για τις καθυστερήσεις των έργων».

«Άρα τι μας λέτε; Ότι δεν φταίει ο ΟΛΠ, φταίει όλοι οι άλλοι άρα ας του δώσουμε δέκα χρόνια παράταση, μπας και προλάβει να υλοποιήσει τις επενδύσεις!».Και το κύριο ερώτημα παραμένει: Ποιος ευθύνεται για τις καθυστερήσεις των 11 υποχρεωτικών επενδύσεων και γιατί η Κυβέρνηση δεν εφαρμόζει τις ποινικές ρήτρες που προβλέπονται στην ισχύουσα Σύμβαση, ενώ αντί για αυτό του δίνει και άλλα 10 χρόνια παράταση, μπας και προλάβει να τις υλοποιήσει;».«Αντί να εφαρμόσετε τη Σύμβαση του 2016 που είναι σε ισχύ και έχει προβλέψεις για όλα τα σενάρια καθυστερήσεων, η Κυβέρνηση επιλέγει να μεταφέρει το φταίξιμο στο Δημόσιο και στους πολίτες. Αθωώνετε τον ΟΛΠ και τον ξεπλένετε από τις ευθύνες του».

Κανένα επιχείρημα από την Κυβέρνηση για την απαράδεκτη τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης της ΟΛΠ ΑΕ

«Μετά από τρεις συνεδριάσεις Επιτροπών και μετά από τις ομιλίες των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας, δεν ακούσαμε κανένα απολύτως επιχείρημα από την Κυβέρνηση! Η Κυβέρνηση κρύφτηκε, αναμασώντας συγκεκριμένα «τσιτάτα», χωρίς να μπορεί να πείσει κανέναν για το γιατί χρειάζεται να τροποποίησει τη Σύμβαση Παραχώρησης της ΟΛΠ ΑΕ και μάλιστα εις βάρος του Δημοσίου!».

 «Δεν μπορείτε να πείσετε την κοινωνία ούτε τους φορείς. Σχεδόν το σύνολο των φορέων είναι απέναντι σε αυτήν την τροποποίηση. Να δούμε, τουλάχιστον αν θα καταφέρετε να πείσετε τους Βουλευτές σας».

Η Σύμβαση του 2016 είχε εγγυήσεις και ρήτρες για να εξασφαλιστεί ότι ο Πειραιάς θα αναβαθμιστεί σε ένα ανταγωνιστικό λιμάνι

«Όταν εμείς υποχρεωθήκαμε να υπογράψουμε τη Σύμβαση Παραχώρησης, φέραμε μία σύμβαση η οποία προστάτευε τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου. Σήμερα αποδεικνύεται πόσο καλή ήταν και τι ρήτρες είχε μέσα για να προστατεύσει το ελληνικό κράτος και την τοπική κοινωνία. Φέραμε μία σύμβαση η οποία ήταν σε συνεχή διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τις επιχειρήσεις του Πειραιά. Σκοπός  μας ήταν να καταφέρουμε να προστατεύσουμε τις επιχειρήσεις του Πειραιά, να αποκομίσουμε τα μέγιστα για τους τοπικούς φορείς. Το καταφέραμε με τις παραχωρήσεις των χώρων προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το καταφέραμε εντάσσοντας στην Σύμβαση εγγυήσεις έτσι ώστε ότι να αναβαθμιστεί ο Πειραιάς και να μπορέσει να γίνει ένα πραγματικά ανταγωνιστικό λιμάνι».

«Οι ρήτρες που τέθηκαν στη Συμφωνία του 2016 δεν υλοποιήθηκαν και η Κυβέρνηση αντί να ζητήσει να λάβουν σάρκα και οστά, χαρίζετε λεφτά στον Επενδυτή και δίνει αφειδώς παρατάσεις. Με αυτόν τον τρόπο δεν ενισχύεται το επιχειρηματικό κλίμα στη χώρα. Με αυτόν τον τρόπο ανοίγετε τον δρόμο να πετάξει ο επενδυτής τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το Λιμάνι. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένα επιχειρηματικό κλίμα το οποίο δεν αντιστοιχεί σε ευρωπαϊκή χώρα, αλλά σε μια χώρα του τρίτου κόσμου, αντιστοιχεί σε «μπανανία». Και εμείς «μπανανία» την Ελλάδα δεν τη θέλουμε.»



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ