ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

16/12/2021

Γ. Αμανατίδης: Ο προϋπολογισμός του 2022 οδηγεί σε οικονομικό και κοινωνικό αδιέξοδο - βίντεο

 Γ. Αμανατίδης: Ο προϋπολογισμός του 2022 οδηγεί σε οικονομικό και κοινωνικό αδιέξοδο - βίντεο



«Ρέκβιεμ των προεκλογικών υποσχέσεων της ΝΔ» και «κύκνειο-αλλά όχι μελωδικό-άσμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη» χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό του 2022, ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιάννης Αμανατίδης, από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, τονίζοντας πως «οδηγεί σε οικονομικό και κοινωνικό αδιέξοδο, διευρύνοντας τις ανισότητες, κάνοντας τους φτωχούς φτωχότερους και τους πλούσιους πλουσιότερους».

Ο πρώην υφυπουργός Εξωτερικών ανέδειξε πέντε σημεία του προϋπολογισμού που προκαλούν εύλογη ανησυχία, στην ήδη πληγείσα από την πανδημία, κοινωνία ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά αφενός στο μειωμένο προϋπολογισμό του υπουργείου Εξωτερικών και αφετέρου στη Θεσσαλονίκη.

«Η μελέτη των κυρίων Τσιόδρα-Λύτρα για την πόλη μου την Θεσσαλονίκη» είπε, «αναφέρει αυξημένη θνητότητα κατά 35% και 40% για την επαρχία γενικά. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της συρρίκνωσης των υπηρεσιών Υγείας στην πόλη μας. Η μη ανέγερση της νέας πτέρυγας στο Γενικό Νοσοκομείο «Άγιος Παύλος» δυναμικότητας 200 κλινών με κλείσιμο του " Παναγία " και η στέρηση λειτουργιών υγείας, τόσο από το πρώην Λοιμωδών, όσο και από την μη επίταξη κλινικών του ιδιωτικού τομέα, επιτείνουν την κατάσταση αυτή».

 

Ακολουθεί ολόκληρη την τοποθέτηση του βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης και πρώην υφυπουργού Εξωτερικών, στην Ολομέλεια για τον Προϋπολογισμό του 2022:

«Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι Υπουργοί, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Σε μια περίοδο όξυνσης της πανδημίας, αύξησης του πληθωρισμού και της ακρίβειας θα περίμενε κανείς, λογικά, η όποια «κανονική» κυβέρνηση- που νοιάζεται για το σύνολο των πολιτών και όχι για λίγους- με τον προϋπολογισμό να δίνει λύσεις και να αντιμετωπίζει τα οξυμμένα προβλήματα.

Αντί αυτού, μέσω του προϋπολογισμού, που απεικονίζει τον ταξικό ιδεολογικό πυρήνα της ΝΔ και του κ. Μητσοτάκη, όχι μόνο αρνείται πεισματικά και αλαζονικά να αντιληφθεί την πραγματικότητα και να παραδεχθεί την αποτυχία της πολιτικής της, τα δύο προηγούμενα χρόνια, αλλά συνεχίζει στο ίδιο καταστροφικό μοτίβο.

Αντί να ενισχύσει το Εθνικό Σύστημα Υγείας, μειώνει την χρηματοδότηση, μειώνει τις κοινωνικές δαπάνες, δεν παίρνει μέτρα για την ακρίβεια, τον πληθωρισμό και το ιδιωτικό χρέος των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Οι εκτιμήσεις του προϋπολογισμού του 2022 μπορεί να επιχειρούν « να χαϊδέψουν τ’ αυτιά» των πολιτών, αλλά «απέχουν πολύ απ’ την αλήθεια».

Και αυτό είναι «ηλίου φαεινότερο», καθώς βασίζονται στην εκτίμηση της παροδικότητας τόσο της πανδημίας όσο και του πληθωρισμού και της ακρίβειας. ( βλέπε δηλώσεις κ.Σταϊκούρα σε ΜΜΕ)

Το χειρότερο βέβαια είναι ότι αυτή η εκτίμηση χρησιμοποιείται ως δικαιολογία και άλλοθι από την κυβέρνηση (δηλώσεις για αχρείαστες ΜΕΘ μετά το τέλος της πανδημίας) για την μη λήψη θετικών μέτρων. Δομικές αστοχίες, που έχουν όμως καταστροφικές συνέπειες.

Ενδεικτικά, όσον αφορά τον Προϋπολογισμό:

-Η αύξηση του ΑΕΠ με τις τωρινές εκτιμήσεις στο 6,9% οφείλεται κυρίως στην αύξηση της δημόσιας και ιδιωτικής κατανάλωσης, στην μείωση ή την μικρή αύξηση των εισαγωγών και όχι στις επενδύσεις ή τις εξαγωγές, ενώ εξακολουθεί να υφίσταται η τάση αποβιομηχάνισης με δυσμενείς προβλέψεις.( έκθεση τελική Πισαρίδη 11/2020)

Δύο στοιχεία για τις επενδύσεις και τις εξαγωγές: τον Νοέμβριο του 2020 είχε προβλεφθεί αύξηση των επενδύσεων κατά 23,2% για το 2021. Το 2021 θα κλείσει όμως με περίπου τη μισή αύξηση από την προβλεπόμενη, δηλαδή με 11,7%. Για το 2022 προβλέπεται αύξηση των επενδύσεων κατά 21,9% !!!

Για το 2021 προβλέπονταν για τις εξαγωγές άνοδος της τάξης των 22,5%. Οι εκτιμήσεις όμως της περιόδου είναι ότι το έτος θα κλείσει με αύξηση κατά 14,1%.

-Σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού το δημόσιο χρέος της χώρας μας θα ανέλθει στα 355 δις ευρώ, δηλαδή θα φτάσει στο 189% ως ποσοστό του ΑΕΠ, έχουμε δηλαδή μια αλματώδη αύξηση.

Αν στο υπέρογκο δημόσιο χρέος προστεθεί το αρνητικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και η πιθανότητα μη συνέχισης των διευκολύνσεων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με την ποσοτική χαλάρωση, τότε αυτό πρέπει όχι μόνο να μας προβληματίσει, αλλά να μας ανησυχήσει.

-Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει ενσωματωθεί στο σύνολο των πιστώσεων υπό κατανομή και έχει αξιοσημείωτη κάμψη στο σκέλος των δαπανών σε σχέση με το 2020 και 2021. Η απώλεια αυτή επιδιώκεται να αντισταθμιστεί από τις πιστώσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας( μέχρι τα 13,9 δις) τη στιγμή που ως προς το σκέλος των εσόδων του ΠΔΕ, τα χαμηλά ποσά επιχορηγήσεων εκ μέρους της ΕΕ για το 2022 της τάξης των 3,8 δις ευρώ δείχνουν ότι η κυβέρνηση δεν είναι έτοιμη να απορροφήσει τα προβλεπόμενα κονδύλια από το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ της επταετίας 2021-2027.

- Προβλέπεται κάθετη μείωση των δαπανών που συνδέονται με το κοινωνικό κράτος ανερχόμενες σε 29,8 δις ευρώ το 2022. Το 2021 οι δαπάνες ήταν 37,9 δις ευρώ και το 2020 38,1 δις ευρώ.

Το Υπουργείο υγείας με τη σημαντική μείωση των δαπανών του δείχνει ότι σηκώνει μεγάλο βάρος αυτής της τάσης, ωστόσο τη μεγαλύτερη μείωση δαπανών την υφίσταται το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων όπου καταγράφεται κάμψη των μεταβιβάσεων της τάξης των 3,5 περίπου δις ευρώ (2021: 25,1 δις ευρώ, 2022: 21,6 δις ευρώ).

-Ο προϋπολογισμός του 2022 δεν αντιμετωπίζει το τεράστιο πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Όσον αφορά το Υπουργείο Εξωτερικών υπάρχει μείωση σε σύγκριση με το 2021 κατά 20 εκ. περίπου.

Η μείωση αυτή θα επηρεάσει σαφώς το σύνολο της λειτουργίας του φορέα με άμεσο αντίκτυπο στην βέλτιστη άσκηση της εξωτερικής πολιτικής και της άσκησης της εξωτερικής αρμοδιότητας του κράτους.

Ο προϋπολογισμός του ΥΠΕΞ παραμένει χαμηλότερος του απαραίτητου για τη λειτουργία του και μάλιστα σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο προβλέπεται περαιτέρω μείωση.

Και αυτό όταν:

Οι ούτως ή άλλως χαμηλές λειτουργικές δαπάνες αφορούν, μεταξύ άλλων, τις μετακινήσεις των υπαλλήλων όλων των κλάδων.

Η υποστελέχωση των Αρχών Εξωτερικής Υπηρεσίας (την ίδια στιγμή που επαναλειτουργούν Αρχές σε Λιβύη, Συρία και ιδρύονται νέες σε Σενεγάλη, Λιβύη και Κίνα), έχει φτάσει σε πρωτοφανές επίπεδο.

Η αναβάθμιση κτιρίων και πεπαλαιωμένου εξοπλισμού παραμένει επείγουσα ανάγκη, ενώ η ψηφιοποίηση Προξενικών Αρχών και Οικονομικών Υπηρεσιών βρίσκεται ακόμη στο επίπεδο εξαγγελιών.

Oι συνθήκες ζωής ανασφάλιστων υπαλλήλων σε Αρχές Εξωτερικής Υπηρεσίας και για το νέο έτος εν μέσω, μάλιστα, πανδημίας, αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα, καταρχάς, για την αποδοχή θέσεων Αρχών Εξωτερικού και, στη συνέχεια, για την ευπρόσωπη εκεί άσκηση των καθηκόντων τους, εξαιτίας και των καθηλωμένων αμοιβών τους, ενώ το κόστος ζωής αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια.

Η διεθνής πρακτική είναι η αναλογία 1 προς 5 των προϋπολογισμών ΥΠΕΞ προς Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, στη χώρα μας τα 254 εκατομμύρια Ευρώ (λιγότερα και από τον προϋπολογισμό της ΕΡΤ) για το ΥΠΕΞ, αντιστοιχούν στα 6 δισεκατομμύρια του Αμύνης- τουτέστιν 1 προς 24 ή αλλιώς ένα εικοστό τέταρτο.

Είναι αναγκαία λοιπόν η γενναία αύξηση του προϋπολογισμού του ΥΠΕΞ με έμφαση στον εκσυγχρονισμό του και στην έμπρακτη στήριξη του προσωπικού του, προκειμένου να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να χαιρετίσω τις κινητοποιήσεις της Ένωσης Διπλωματικών Υπαλλήλων που καλεί τα μέλη της σε δίωρη στάση εργασίας την Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2021, με ανάλογες θέσεις προς τις παραπάνω διαπιστώσεις . Καταθέτω την σχετική ανακοίνωση της ΕΝΥ.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Το μόνο βέβαιο στον προϋπολογισμό του 2022 είναι η αβεβαιότητα, όπως άλλωστε επισημαίνει και το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή και η ταξική μεροληψία του κ. Μητσοτάκη υπέρ των λίγων και ημετέρων.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Η μελέτη των κυρίων Τσιόδρα-Λύτρα για την πόλη μου την Θεσσαλονίκη αναφέρει αυξημένη θνητότητα κατά 35% και 40% για την επαρχία γενικά. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της συρρίκνωσης των υπηρεσιών Υγείας στην πόλη μας. Η μη ανέγερση της νέας πτέρυγας στο Γενικό Νοσοκομείο «Άγιος Παύλος» δυναμικότητας 200 κλινών και η στέρηση λειτουργιών υγείας τόσο από το πρώην Λοιμωδών , όσο και από την μη επίταξη κλινικών του ιδιωτικού τομέα επιτείνουν την κατάσταση αυτή.

Όσο και να μην το θέλετε, κύριε Υπουργέ των Οικονομικών, η κορυφαία αυτή συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2022, γίνεται κάτω από την βαριά σκιά και το «φάντασμα» της αναξιοπιστίας και των ψεμάτων του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη , που, ακόμα και διαψεύδοντας με καθυστέρηση δύο ημερών ότι γνώριζε για την μελέτη των κ. Τσιόδρα – Λύτρα, όχι μόνο -ως όφειλε- δεν έκανε κάτι για να αποφύγουμε χιλιάδες θανάτους, αλλά μας εγκαλούσε με περισσό θράσος στην Βουλή. Ας κατονομαστεί το «ανώτατο επίπεδο στη κυβέρνηση», που ενημερώθηκε. Ο κ. Μητσοτάκης απλώς προεδρεύει; Ποιος κυβερνά ;

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Η αποσιώπηση, η συγκάλυψη, η μη ανάληψη των ευθυνών και η μη παραίτηση του δεν θα αποτρέψουν την ελεύθερη πτώση της κυβέρνησής του .

Η κυβέρνηση δεν έχει πλέον, μετά και τις τελευταίες αποκαλύψεις, την ήδη τρωθείσα εμπιστοσύνη των πολιτών.

Εν κατακλείδι,

Ο προϋπολογισμός του 2022 δεν αντιμετωπίζει την πολλαπλή κρίση στη χώρα μας και την οδηγεί σε οικονομικό και κοινωνικό αδιέξοδο διευρύνοντας τις ανισότητες- Οι φτωχοί φτωχότεροι και οι πλούσιοι πλουσιότεροι.

Ο προϋπολογισμός του 2022 είναι όχι μόνο το «ρέκβιεμ» των προεκλογικών υποσχέσεων της ΝΔ, αλλά και ο λαός μας θα τον καταστήσει ως το «κύκνειο- αλλά όχι μελωδικό- άσμα» της σημερινής κυβέρνησης.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ