ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

25/05/2022

Σ. Φάμελλος: Η πολιτική για το κλίμα δεν πρέπει να αφεθεί στις δυνάμεις της αγοράς και στα κέρδη

Σ. Φάμελλος: Η πολιτική για το κλίμα δεν πρέπει να αφεθεί στις δυνάμεις της αγοράς και στα κέρδη



Τοποθέτηση του τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τον κλιματικό νόμο στην Ολομέλεια της Βουλής

«Σήμερα συζητάμε ίσως για τον σημαντικότερο νόμο των επόμενων δεκαετιών. Η στρατηγική για την κλιματική κρίση για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θ​ερμοκηπίου, αλλά και η διαχείριση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, η προσαρμογή ή ανθεκτικότητα, είναι μία μακροπρόθεσμη στρατηγική που επηρεάζει όλα τα πεδία της οικονομίας και της κοινωνίας. Τροποποιεί τις κοινωνικές και οικονομικές σχέσεις και πολλαπλασιάζει τις ανισότητες, πλήττοντας πρώτα τα ευάλωτα κοινωνικά στρώματα και τις ευάλωτες χώρες. Αυτή η συνταρακτική, η ριζοσπαστική αλλαγή πρέπει να γίνει με την κοινωνία και την οικονομία, αλλά και για την κοινωνία και την οικονομία και όχι για λίγους και εκλεκτούς», σημείωσε ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, ξεκινώντας την ομιλία του για το σχέδιο νόμου για τον κλιματικό νόμο στην Ολομέλεια της Βουλής.

«Πρέπει να δράσουμε για το κλίμα πριν είναι αργά», τόνισε, «για το λόγο αυτό ο Αλέξης Τσίπρας, ήταν ο πρώτος Έλληνας Πρωθυπουργός που δεσμεύτηκε και υποστήριξε την κλιματική ουδετερότητα σε Συμβούλιο Κορυφής της ΕΕ το 2019. Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επικύρωσε στη Βουλή τη συμφωνία των Παρισίων για την κλιματική κρίση και ο πρώτος κλιματικός νόμος ψηφίστηκε το 2016, η πρώτη νομοθεσία για την προσαρμογή για την ανθεκτικότητα που δεν εφαρμόζεται ολοκληρωμένα μέχρι σήμερα και έτσι δεν έχουμε ολοκληρωμένα σχέδια προσαρμογής- παρά σε μία μόνο περιφέρεια. Για το λόγο αυτό ζητήσαμε ένα νέο κλιματικό νόμο εδώ και 1,5 χρόνο. Με συμμετοχή της κοινωνίας, με διαμόρφωση από τα κάτω, με διαφάνεια, με αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και με ισχυρό σύστημα διακυβέρνησης».

Σημείωσε ότι: «Η κυβέρνηση ΝΔ μάς καλεί να ψηφίσουμε το σχέδιο νόμου μόνο για τον τίτλο, ενώ υποβαθμίζει και δυσφημεί και το σχέδιο νόμου και τη μετάβαση. Με περιορισμένη διαβούλευση με την κοινωνία και τους πολίτες, με αποσπασματικές διατάξεις που στερούνται φιλοδοξίας, με διατάξεις που δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο (π.χ. κατεδαφίσεις για τη διπλή ανάπλαση στο Βοτανικό), ή διορθώσεις της ανεπαρκούς νομοθεσίας για την ηλεκτροκίνηση, με μία χαώδη νομοθέτηση, με λάθη, ασάφειες και κενά όπως επισήμαναν και οι φορείς και η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής».

Ο Σ. Φάμελλος στάθηκε στη συνέχεια στις σοβαρές ελλείψεις και στα βασικά προβλήματα του νομοσχεδίου: «Πρόκειται για νομοθέτημα που απλά έρχεται για να κλείσει επικοινωνιακές πληγές και να καλύψει τις εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη ένα χρόνο πριν. Δεν έχει όμως επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση και έκθεση συνεπειών, κανένα άνοιγμα στην κοινωνία, στους νέους, με παντελή απουσία και υποβάθμιση της Βουλής, ενώ ακόμα και οι κλιματικοί στόχοι μπορούν να αλλάζουν με Υπουργικές Αποφάσεις».

«Η ΝΔ γνωρίζει καλά ότι και τα μέτρα που εισάγει στο κλιματικό της νομοθέτημα είναι πρακτικά ανεφάρμοστα. Πρακτικά βάζει στόχους για τις επόμενες κυβερνήσεις, γνωρίζοντας είτε ότι θα τροποποιηθούν και ότι δεν θα κληθεί η ίδια να τα εφαρμόσει. Το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται όμως και από ένα διπλό κενό. Κενό φιλοδοξίας και κενό εφαρμογής, όπως σημειώνουν και περιβαλλοντικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις σε κοινή τους τοποθέτηση με τους Γιατρούς του Κόσμου, τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας κτλ.».

Συγκεκριμένα σχολίασε πως το εν λόγω νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από:

-Αποσπασματικές διατάξεις, χωρίς επαρκή τεκμηρίωση και ανάλυση επιπτώσεων με αντιεπιστημονικές προσεγγίσεις και περίεργα ρουσφέτια και παραθυράκια

-Απουσία τεκμηρίωσης για τις επιμέρους διατάξεις ή ανάλυση οικονομικών επιπτώσεων, με αποτέλεσμα – και λογικά – όλοι να θεωρούν ότι πρόκειται για διατάξεις πυροτέχνημα.

-Αδικαιολόγητες εξαιρέσεις, π.χ. για τα τουριστικά καταλύματα στην κάλυψη με φωτοβολταϊκά και ηλιακά θερμικά

-Οπισθοδρόμηση σε σχέση και με τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ηλιακή Στρατηγική και το REPowerEU, διατάξεις, που όπως σας λένε και οι επαγγελματίες του κλάδου, δεν μπορούν να εφαρμοστούν, και λόγω οικονομικών αλλά και λόγω τεχνικών περιορισμών όπως π.χ. για νέα ταξί μηδενικών εκπομπών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

-Περαιτέρω υποχώρηση του ρόλου της Πολιτείας στη μετάβαση, με την προκλητική διάταξη για υποχρεωτική ασφάλιση σε νέα κτίρια αλλά όχι απαγόρευση δόμησης σε επικίνδυνες περιοχές και με τους αναδόχους νησιών, χωρίς σχέδιο για τη μετάβαση των νησιών ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει πόρους άνω του 1 δισ. ευρώ πλέον για την απανθρακοποίησή τους

-Ελλιπέστατη συμμετοχή της κοινωνίας, των πολιτών και των εργαζομένων, απουσία συνδιαμόρφωσης της κλιματικής πολιτικής.

-Υποβάθμιση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), μπάχαλο στους διαδρόμους ΥΠΕΝ και Υπ. Πολιτικής Προστασίας, περιορισμός διαβούλευσης στο διαδικτυακό χώρο του ΟΦΥΠΕΚΑ, με εκπροσώπους φορέων και όχι με τους πολίτες, και υποβάθμιση και του Ελληνικού Κοινοβουλίου

-Μεταφορά κρίσιμων αρμοδιοτήτων στο νεοσύστατο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης σε υπηρεσίες που δεν έχουν οργανόγραμμα και στελέχη

Ο Σ.Φάμελλος υπογράμμισε επιπλέον το κεντρικό ζήτημα απουσίας οποιασδήποτε ουσιαστικής διάταξης για την κοινωνική διάσταση της μετάβασης, για τις ανισότητες, για την εργασιακή μετάβαση, για τις διακρίσεις φύλου ή ακόμα και τα ΑΜΕΑ, την πρόσβαση στα βασικά αγαθά, το δικαίωμα σε ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον, την ενεργειακή δημοκρατία ή την κλιματική δικαιοσύνη, σε πλήρη αντίθεση με το σύνθημα της Ευρώπης «κανείς να μη μείνει πίσω».

Παρουσίασε τέλος τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες θα έπρεπε να βασίζεται ο κλιματικός νόμος για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, οι οποίες απουσιάζουν από το παρόν νομοσχέδιο: Ευθύνη και ρόλο της πολιτείας να σχεδιάσει και να εγγυηθεί τη μετάβαση ώστε κανείς (και η χώρα μας) να μη μείνει πίσω, η μετάβαση δεν μπορεί να αφεθεί στις δυνάμεις της αγοράς αλλά πρέπει να γίνει με δικαιοσύνη και δημοκρατία, διασφάλιση του δικαιώματος όλων σε ένα υγιές, ασφαλές και καθαρό περιβάλλον ως βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, κλιματική δικαιοσύνη και δίκαιος επιμερισμός των βαρών και του κόστους της μετάβασης και η διάχυση των ωφελειών της προς όλη την κοινωνία, με όρους ενεργειακής δημοκρατίας, ενσωμάτωση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ που έχει ξεχάσει η κυβέρνηση, χρηματοδοτήσεις με κριτήριο το κλιματικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, διασφάλιση καθολικής πρόσβασης στα βασικά αγαθά του νερού και της ενέργειας, καταπολέμηση νέων ανισοτήτων εις βάρος των εργαζομένων, των ευάλωτων, των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Σ.Φάμελλος δήλωσε: «Είναι δυνατόν να μιλάτε για κλιματικό νόμο, ηλεκτροκίνηση και εξοικονόμηση ενέργειας όταν δεν έχετε καταφέρει να αλλάξετε εδώ και τρία χρόνια ούτε ένα κούφωμα στο δημόσιο; Δεν υπάρχει κανένα σύστημα διακυβέρνησης, δεν προβλέπετε ανεξάρτητες αρχές για την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων και συνεπειών όπως είναι η κλιματική συνέλευση. Θεωρούμε λοιπόν ότι το εν λόγω νομοσχέδιο είναι κατώτερο των προσδοκιών και καθυστερεί την Ελλάδα στη μάχη της κλιματικής κρίσης, για αυτό το λόγο λέμε ότι έχει έναν ψευδεπίγραφο τίτλο και δεν αποτελεί κλιματικό νόμο και για αυτό θα τον καταψηφίσουμε».

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ