ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

14/07/2022

Γ. Αμανατίδης: Καθηγητές, φοιτητές και κοινωνικοί φορείς, απέναντι στους Νέους Ορίζοντες της κ. Κεραμέως - βίντεο

Γ. Αμανατίδης: Καθηγητές, φοιτητές και κοινωνικοί φορείς, απέναντι στους Νέους Ορίζοντες της κ. Κεραμέως - βίντεο



«Η κυβέρνηση είναι απελπισμένη και στριμωγμένη. Η ομιλία του κ. Μητσοτάκη ήταν η τρανταχτή απόδειξη» υποστήριξε, ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιάννης Αμανατίδης, μιλώντας στην Ολομέλεια για το νομοσχέδιο- που κατ΄ ευφημισμό, όπως είπε- ονομάστηκε από την υπουργό Παιδείας «Νέοι Ορίζοντες» για τα ΑΕΙ. 

«Η ομιλία του (πρωθυπουργού) ήταν ένα θερμοκήπιο ψεμάτων, ανακριβειών, τοξικότητας και ανορθολογισμού. Ίσως αυτό δείχνει και την απομόνωση στην οποία έχει έρθει» πρόσθεσε, «η πανεπιστημιακή κοινότητα, οι φοιτητές, όλοι είναι σε απεργία. Οι σύλλογοι και η Σύνοδος των Πρυτάνεων είναι απέναντι στο νομοσχέδιο».  

«Γιατί λοιπόν το κάνει αυτό; Γιατί επιμένει η κυβέρνηση;» ρώτησε.

Όπως εξήγησε, ο πρώην υφυπουργός Εξωτερικών, η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί, απέναντι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να νομοθετήσει με σκοπό την οργανωτική εκπαιδευτική αυτονομία, ευελιξία και αποτελεσματικότητα των ΑΕΙ, όμως, το νομοσχέδιο που έφερε «είναι απέναντι σε όλα αυτά τα οποία λέει και η Ευρώπη!» 

«Γι’ αυτό είναι σημαντικό» τόνισε το γεγονός πως «οι 700 και πλέον καθηγητές που διδάσκουν στην Ευρώπη στάθηκαν απέναντι του». 

Ο βουλευτής και εκπαιδευτικός αναφέρθηκε, επίσης, στους κληρικούς και σε δύο τροπολογίες που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

«Στηρίζουμε ρυθμίσεις που εγγυώνται τα υπηρεσιακά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα κάθε εργαζόμενου, και οι ιερείς είναι συγχρόνως και εργαζόμενοι» επεσήμανε, «γι’ αυτό δικαιούνται να έχουν όλα τα δικαιώματα που απολαμβάνουν, εγγυημένη σύνταξη, υγειονομική περίθαλψη, εργασιακά δικαιώματα».

Ζήτησε, στη συνέχεια, την απόσυρση του άρθρου 296, που βρίσκει αντίθετους, όλους τους βουλευτές Θεσσαλονίκης και 42 κοινωνικούς φορείς της πόλης και να γίνουν δεκτές, οι τροπολογίες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Η πρώτη, ενάντια στην απαράδεκτη κατάργηση των σημαντικών ΝΠΔΔ ,που διαχειρίζονται την περιουσία της Πανεπιστημιακής Λέσχης, του Αγροκτήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και των Πανεπιστημιακών Δασών και η δεύτερη, για το δικαίωμα μετάθεσης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών.

Κλείνοντας σημείωσε πως «νέοι ορίζοντες θα υπάρξουν για τη χώρα μας, την κοινωνία και τα Πανεπιστήμια, μόνο όταν φύγει αυτή η κυβέρνηση».

Παρακολουθήστε ολόκληρη την ομιλία του Γιάννη Αμανατίδη στην Ολομέλεια της Βουλής:

.

Διαβάστε την ομιλία από τα Πρακτικά:

ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ ότι το νομοσχέδιο «Νέοι Ορίζοντες στα ΑΕΙ» -όπως κατ’ ευφημισμό , κατά την άποψή μου, συζητούμε σήμερα- βάζει το δημόσιο πανεπιστήμιο στο στόχαστρο της νεοφιλελεύθερης πολιτικής διάλυσής του. Παρόλα αυτά, το πανεπιστήμιο είναι ποιοτικό, διεθνοποιημένο και παράγει επιστήμονες υψηλής στάθμης, ως θεσμός δημόσιου χαρακτήρα.
Με αυτό τον χαρακτήρα θέλει να τελειώνει η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιχειρώντας να καταργήσει τις πρόνοιες του άρθρου 16, επί της ουσίας, σε συνδυασμό με την παγκόσμια πρωτοτυπία της αστυνομίας μέσα στα πανεπιστήμια, τη μείωση των εισακτέων μέσω της ΕΒΕ και γενικά, τη συρρίκνωση του χώρου της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Βάλλει ευθέως στο άρθρο 16, στην παράγραφο 1, στην παράγραφο 4 και στην παράγραφο 5.
Το νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το διαπερνάει η εκφρασθείσα στη Βουλή, αποστροφή του κ. Μητσοτάκη στον λαό και τη λαϊκή κυριαρχία. Και γιατί το λέω αυτό; Η ίδια η Υπουργός, η κ. Κεραμέως, υπερασπίστηκε τη μη εκλογή του Πρύτανη από το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας. Εδώ, βέβαια, θα μου πείτε: Τους αιρετούς στους κλάδους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει διορισμένους ουσιαστικά με συμμετοχή 5% του συνόλου των εκπαιδευτικών στις εκλογές. Σε αυτό θα κολλήσει;
Υπάρχει ένα άλμα στη λογική της επιχειρηματολογίας. Τι είπε η κυρία Υπουργός; Ο Πρύτανης εκλέγεται, βεβαίως, από το Συμβούλιο μόνο και όχι από την πανεπιστημιακή κοινότητα, αλλά για να βγει στο Συμβούλιο, εκλέγεται ως μέλος από όλη την πανεπιστημιακή κοινότητα. Αυτά είναι άλματα λογικής, τα οποία νομίζω ότι καταλαβαίνετε.
Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής έχει κάνει τριάντα τρεις παρατηρήσεις. Υπάρχει κάποια νομοθετική πρωτοβουλία και δράση από την Κυβέρνηση, έτσι ώστε να άρει ή να απαντήσει σε αυτά τα οποία λέει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής;
Έχω τρεις κύριες παρατηρήσεις. Η μία αφορά στο ερώτημα που λέει αν είναι δόκιμη η άσκηση αρμοδιοτήτων οικονομικής φύσεως από συλλογικό όργανο που συγκροτείται από εσωτερικά και εξωτερικά μέλη, σε περίπτωση κατά την οποία τα εξωτερικά δεν διαθέτουν ακαδημαϊκή ιδιότητα.
Η δεύτερη σημαντική παρατήρηση είναι σε σχέση με τις παρατάξεις και τη συμμετοχή, που αναφέρει προηγούμενες διατάξεις ότι υπήρχε αναλογική εκπροσώπηση και ήταν συμβατή και με το Σύνταγμα και αναφέρει ότι υπάρχει πρόβλημα σε σχέση με τον περιορισμό του αριθμού των προτιμήσεων των φοιτητών στο ενιαίο ψηφοδέλτιο.
Και βεβαίως, υπάρχει και μια τρίτη σημαντική παρατήρηση, η οποία αφορά στα κριτήρια τα οποία έχετε για τους ερευνητές, που λέει: Ειδικά συμμετοχή σε ίδρυση εταιρείας, πράξη δηλαδή επιχειρηματικής δραστηριότητας και ανάληψη επιχειρηματικού κινδύνου είναι λίαν αμφίβολο αν αποτελεί θεμιτό κριτήριο επιλογής μέλους διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού, δηλαδή διαδικασία που διέπεται από τη συνταγματική αρχή της αξιοκρατίας και οφείλει να συνάδει με την αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας.
Ανάλογες σκέψεις μπορούν να διατυπωθούν και ως προς την προσέλκυση χρηματοδοτήσεων.
Αυτές ξεχώρισα εγώ, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ως σημαντικές.
Η Κυβέρνηση είναι απελπισμένη, είναι στριμωγμένη. Η ομιλία του κ. Μητσοτάκη ήταν η τρανταχτή απόδειξη. Η ομιλία του ήταν ένα θερμοκήπιο ψεμάτων, ανακριβειών, τοξικότητας και ανορθολογισμού. Ίσως αυτό δείχνει και την απομόνωση στην οποία έχει έρθει. Η πανεπιστημιακή κοινότητα, οι φοιτητές όλοι είναι σε απεργία. Οι σύλλογοι και η Σύνοδος των Πρυτάνεων αναφέρει και είναι απέναντι στο νομοσχέδιο. Η αποσπασματική ανάγνωση κομματιών των αποφάσεων δεν αποδεικνύει τίποτα, γιατί όταν το διαβάζεις όλο, καταλαβαίνεις ότι η Σύνοδος των Πρυτάνεων είναι απέναντι σε αυτό.
Γιατί λοιπόν το κάνει αυτό; Γιατί επιμένει η Κυβέρνηση; Κοιτάξτε, η Κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να τον φέρει τον νόμο. Στα συμπεράσματα του Συμβουλίου της Ευρώπης, της Κομισιόν, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Μάιο του 2022, στην έκθεση «Συμπεράσματα», για όσους τη διαβάσανε εκεί λέει ότι η χώρα έπρεπε να φέρει νόμο όπου θα ενθαρρύνεται η αυτονομία των ΑΕΙ με ενίσχυση της λογοδοσίας και της διαφάνειας. Και η δέσμευση της χώρας είναι να νομοθετήσει τον Ιούνιο του 2022 με σκοπό –ακούστε- την οργανωτική εκπαιδευτική αυτονομία, ευελιξία και αποτελεσματικότητα των ΑΕΙ, ανάθεση λήψης αποφάσεων από το ΥΠΕΘ. Έλα όμως που το νομοσχέδιο το οποίο έχει φέρνει η Κυβέρνηση είναι απέναντι σε όλα αυτά τα οποία λέει και η Ευρώπη! Γι’ αυτό είναι σημαντικό και το ότι οι εφτακόσιοι και πλέον Καθηγητές που διδάσκουν στην Ευρώπη στάθηκαν απέναντι. Φέρνετε διατάξεις για ένα αυταρχικό πανεπιστήμιο, ιεραρχικά, υπερσυγκεντρωτικό, γραφειοκρατικό, αντιδημοκρατικό. Αυτό πρέπει να το εξηγήσει η Κυβέρνηση. Και όλοι οι φορείς βρέθηκαν απέναντι -γι’ αυτό είναι σε δύσκολη θέση- και έτσι τη φέρνει σε αντιπαράθεση με το σύνολο όχι μόνο της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά και της κοινωνίας. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λίγα λόγια για την έρευνα. Η επιστημονική έρευνα είναι αυτή που δημιουργεί τη γνώση και προάγει την παιδεία, την καλλιέργεια και τη μόρφωση της κοινωνίας που ευκολότερα αντιμετωπίζει τις πολλαπλές σημερινές κρίσεις. Ταυτόχρονα η ένταξη της νέας γνώσης και της καινοτομίας που προκύπτουν από την επιστημονική έρευνα στην παιδαγωγική διαδικασία έχει βαθύτατο κοινωνικό χαρακτήρα, εφόσον συνδέεται με ένα πρότυπο ανάπτυξης που είναι βιώσιμο, συμπεριληπτικό και κοινωνικά δίκαιο. Ο ενιαίος χώρος έρευνας-παιδείας είναι αναγκαία συνθήκη για τη βέλτιστη αξιοποίηση του γνωσιακού κεφαλαίου που παράγεται στα ερευνητικά κέντρα και ΑΕΙ της χώρας, σε αντίθεση με τον διαχωρισμό που εφαρμόζει η σημερινή Κυβέρνηση.
Οι ιδέες του «επιχειρηματικού πανεπιστημίου», των «βιομηχανικών διδακτορικών» που έχουν «χρεοκοπήσει» και έχουν εγκαταλειφθεί ακόμη και σε χώρες που είχαν αναδειχθεί, όπως οι ΗΠΑ, αντιβαίνουν σε κάθε έννοια ακαδημαϊκότητας. Η αγοραία περί έρευνας λοιπόν αντίληψη μπορεί να δημιουργήσει πολλές στρεβλώσεις, εγκλωβίζει το ερευνητικό και ακαδημαϊκό δυναμικό, δεν ενισχύει και δεν αναδεικνύει τις ποιοτικές δυνατότητες, για παράδειγμα, τις ανθρωπιστικές και λειτουργικές επιστήμες.
Θέλω σε αυτό το σημείο να επισημάνω ότι τα δικαιώματα της πνευματικής ιδιοκτησίας του έργου που διεξάγεται ορίζονται με πρωτόκολλο συνεργασίας. Αυτού του είδους η δοσοληψία, όταν μιλάμε για εκπόνηση διδακτορικής έρευνας, αντίκειται σε κάθε έννοια ακαδημαϊκότητας, που στον πυρήνα της βρίσκεται η δημόσια παρουσίαση και η παράθεση των αποτελεσμάτων.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας)
Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Εδώ, κυρίες και κύριοι, θέλω να βάλω και δύο σημεία τα οποία δεν έχουν ακουστεί σε αυτή την Αίθουσα. Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή στο στόχαστρο υπάρχει μια στόχευση σε δύο σημεία, στην ενσυναίσθηση και στην περιέργεια του ανθρώπου για τα εκτός καθιερωμένα πρότυπα. Οι στόχοι λοιπόν, η ενσυναίσθηση και η περιέργεια που βέβαια αλληλοσυνδέονται, αποτελούν συστατικά αυτού που αποκαλούμε «ολοκληρωμένη προσωπικότητα». Το θέμα αφορά εξόχως τα δημόσια πανεπιστήμια στον κλασικό ελεύθερο χώρο διακίνησης ιδεών και κριτικής σκέψης. Ανθρωπολογικά η επίθεση έχει σκοπό τη δημιουργία του περίφημου λειτουργικού, ειδικού  «idiot», που όσο ανώτερη εξειδίκευση έχει, τόσο καλύτερα για το σύστημα. Όλα τα κυβερνητικά εκπαιδευτικά μέτρα που παίρνονται -εκτός από την ιδιωτικοποίηση που βασικά σκοπεύει στην κερδοσκοπία και όπου δεν υπάρχουν τέτοιοι «κίνδυνοι»-, εξυπηρετούν αυτόν τον σκοπό, σύμφωνα με τον Δημοσθένη Δαγκλή Καθηγητή και διδάκτορα φιλοσοφίας.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας)

Υποστηρίζουμε το Μέρος Τρίτο για τις εκκλησιαστικές επαρχίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Δωδεκανήσου. Είναι ένα βήμα που έπρεπε να γίνει εδώ και πολύ καιρό. Ακολουθεί σε πολλά σημεία τη συμφωνία του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του κκ. Ιερωνύμου, του Αρχιεπισκόπου, που προσπάθησε να λύσει το καθεστώς ομηρίας, στο οποίο οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν καταδικάσει επί δεκαετίες τους ιερείς. Στηρίζουμε ρυθμίσεις που εγγυώνται τα υπηρεσιακά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα κάθε εργαζόμενου, και οι ιερείς είναι συγχρόνως και εργαζόμενοι. Γι’ αυτό δικαιούνται να έχουν όλα τα δικαιώματα που απολαμβάνουν, εγγυημένη σύνταξη, υγειονομική περίθαλψη, εργασιακά δικαιώματα.
Η σύσταση οργανικών θέσεων -και όχι η νέα πρόσληψη, όπως έχει ακουστεί- σε αριθμό ίσο με τον αριθμό των ιερέων που μισθοδοτούνται από το Δημόσιο και έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, είναι ένα αυτονόητο βήμα και δεν μπορεί να χρησιμοποιείται από την Κυβέρνηση ούτε χρησιμοθηρικά ούτε περισσότερο ψηφοθηρικά, άλλωστε αυτό εκφράσαμε και στον Ιερό Σύνδεσμο Κληρικών στη συνάντησή μας στις 15 Μαρτίου του 2022. Να μην ξεχνάμε λοιπόν ότι στην Ελλάδα οι εκκλησίες είναι εκκλησίες του λαού και όχι ενός κόμματος.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει επανειλημμένα το κουδούνι λήξεως)

Ζητούμε την απόσυρση - θα μιλήσω για τις τροπολογίες, δύο λεπτά θέλω κύριε Πρόεδρε- του άρθρου 296. Καταθέσαμε συγκεκριμένη τροπολογία οι Βουλευτές. Είμαστε απέναντι λοιπόν. Καταθέσαμε και την επιστολή των σαράντα δυο φορέων. Οι Βουλευτές της Θεσσαλονίκης της συμπολίτευσης  περίμενα να είναι πιο σαφείς Μυρίζει σκάνδαλο το άρθρο. Να παρθεί πίσω. Και αν υπάρχουν θέματα, να λυθούν.
Καταθέσαμε επίσης τροπολογία για τους συναδέλφους τους εκπαιδευτικούς. Δεν είναι όπως παλιά. Και κύριοι συνάδελφοι της Συμπολίτευσης και κύριε Υπουργέ, πρέπει να το δείτε με διαφορετικό μάτι. Δεν είναι όπως παλιά που πήγαιναν αναπληρωτές για έναν, δυο, τρεις πέντε μήνες και μετά ….
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Κλείστε, κύριε Αμανατίδη. Κλείστε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ: Τώρα γυρίζουν για δέκα χρόνια. Η προϋπηρεσία τους αυτή να λογίζεται για τον διορισμό τους και την επόμενη χρονιά, δηλαδή να έχουν το δικαίωμα της…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Ευχαριστούμε πολύ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ: Και για το ολοήμερο θα καταθέσω την απόφαση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, η οποία μιλάει για το ζήτημα αυτό και βέβαια για το πρόβλημα το οποίο υπάρχει σε σχέση με το ότι δεν πάρθηκαν όλα τα δικαιολογητικά εξαιτίας του συστήματος και όχι εξαιτίας των εκπαιδευτικών.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Ιωάννης Αμανατίδης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι υπάρχει μια απορία που πρέπει να απαντηθεί, γιατί δεν έχει απαντηθεί στην Αίθουσα αυτή. Είναι οι 25.000 διορισμοί. Κοιτάξτε! Σε αυτή την Αίθουσα δεν έχουμε μνήμη χρυσόψαρου! Οι διορισμοί και οι εφεδρείες μπήκαν από τα μνημόνια, στα οποία ήταν Κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία. Αντίθετα, προγραμματίσαμε 6.800 διορισμούς στην ειδική εκπαίδευση. Και ανατρέψαμε την αναλογία ένα προς πέντε. Την πήγαμε ένα προς ένα. Και βεβαίως το να μπορείτε τώρα και να μπορεί η Κυβέρνηση -και είναι σωστό- να κάνει τους διορισμούς, είναι αποτέλεσμα του ότι η χώρα βγήκε από τα μνημόνια. Βγήκε από τα μνημόνια τον Αύγουστο του 2018.
Και αν θέλετε να πανηγυρίζετε, θα πρέπει να πείτε πόσοι είναι οι αναπληρωτές; Πόσα είναι τα κενά τα οργανικά; Ικανοποιούν αυτές οι 25.000; Με αυτά τελειώνω. Νέοι ορίζοντες λοιπόν θα υπάρξουν για τη χώρα μας και την κοινωνία και τα πανεπιστήμια μόνο όταν φύγει αυτή η Κυβέρνηση.
Ευχαριστώ πολύ.

 

 

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ