ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

03/10/2022

Χ. Καφαντάρη: Με την κατάργηση των περιφερειακών γραφείων της Αρχής της Πολιτικής Αεροπορίας από την Ν.Δ χάνεται ο δημόσιος έλεγχος

Χ. Καφαντάρη: Με την κατάργηση των περιφερειακών γραφείων της Αρχής της Πολιτικής Αεροπορίας από την Ν.Δ χάνεται ο δημόσιος έλεγχος



Εισήγηση  τη Χ. Καφαντάρη στο σ/ν του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κύρωση Συμφωνίας Αεροπορικών Μεταφορών μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Κρατών μελών της, αφενός και του Κράτους του Κατάρ, αφετέρου»

H Χαρά Καφαντάρη, Βουλευτής Δυτ. Αθήνας ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., Αναπληρώτρια Τομεάρχης Πολιτικής Προστασίας Κ.Ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία στην εισήγησή της στο νομοσχέδιο του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ με τίτλο «Κύρωση Συμφωνίας Αεροπορικών Μεταφορών μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Κρατών μελών της, αφενός και του Κράτους του Κατάρ, αφετέρου» , αρχικά αναφέρθηκε στις αποκοπές ρεύματος (315.000 εντολές από τις οποίες εκτελείται το 30%) που πλήττουν ευάλωτα νοικοκυριά μέσα σε συνθήκες ακρίβειας και έλλειψης επάρκειας ενέργειας. Η πολιτική της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και της κρίσης ακρίβειας, δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας που φτωχοποιείται ραγδαία.

Όσον αφορά στη  κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Υπηρεσιών μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών της, αφενός, και του Κράτους του Κατάρ, αφετέρου, υπενθύμισε ότι ,υπεγράφη στο Λουξεμβούργο στις 18 Οκτωβρίου 2021 και αποτελεί υποχρέωση της χώρας μας, ως κράτους μέλους της Ε.Ε. συμβάλλοντας σημαντικά στην ενίσχυση της συνολικής αεροπορικής σχέσης τους μέσω της αναβάθμισης της αεροπορικής συνεργασίας, λαμβανομένων υπόψη των περιφερειακών και παγκόσμιων προκλήσεων στον τομέα των αερομεταφορών. Η κύρωση της Συμφωνίας κρίνεται αναγκαία γιατί θα ενισχύσει περαιτέρω τον διάλογο ,θα καταστήσει πιο επιχειρησιακή την αεροπορική συνεργασία των δύο πλευρών, διασφαλίζει τα ελληνικά συμφέροντα σε ευρύτερο διεθνές πλαίσιο και εξυπηρετεί τα γενικότερα συμφέροντα που άπτονται του τουρισμού και της εμπορευματικής κίνησης των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όμως, άσκησε κριτική για το κομβικό ζήτημα της λειτουργίας των αεροδρομίων, που είναι η κατάργηση των περιφερειακών γραφείων της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) από την κυβέρνηση της ΝΔ με το ν. 4757/2020 και τη λειτουργία της Αρχής μόνο από την Αθήνα, με αποτέλεσμα την απουσία της απαραίτητης καθημερινής παρουσίας και εποπτείας στα περιφερειακά αεροδρόμια. Η κυβέρνηση στη θέση μια ανεξάρτητης κανονιστικής και εποπτικής αρχής δημιούργησε έναν Αθηνοκεντρικό φορέα, που μόνο εποπτεία δεν μπορεί να ασκεί αφού είναι εν τοις πράγμασι αδύνατο να εποπτεύονται εξ αποστάσεως 41 αεροδρόμια, 72 αδειοδοτημένα ελικοδρόμια, 41 αδειοδοτημένα πεδία προσγείωσης και 3 αδειοδοτημένα υδατοδρόμια, ο αριθμός των οποίων αναμένεται να αυξηθεί στην επόμενη πενταετία. Αν αναλογιστεί κανείς ότι σε αυτά προστίθεται και η απαίτηση παρακολούθησης / αδειοδότησης αεροπορικών εταιρειών, αεροπορικών σχολών, εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, διαχειριστών αεροδρομίων, φορέων παροχής αεροναυτιλιακών υπηρεσιών κλπ., γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι τη ΝΔ τελικά δεν την ενδιαφέρει το ουσιαστικό εποπτικό έργο αλλά η τυπική διαχείριση του θέματος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των πτήσεων, των αεροδρομίων, των επιβατών και των εργαζομένων. Οι παραβιάσεις των κανονισμών και οδηγιών δεν θα μπορούν να ελεγχθούν.

Κλείνοντας ανέφερε ότι ,η ανύπαρκτη ή ελλιπής παρουσία και εποπτεία του κράτους στους αερολιμένες ελλοχεύει κινδύνους και θέτει υπό αμφισβήτηση την εφαρμογή των Ευρωπαϊκών Κανονισμών, της Νομιμότητας, των Αερολιμενικών, Περιβαλλοντικών και Υγειονομικών Διατάξεων, την Ασφαλή Εφαρμογή των Διαδικασιών από όλους τους εμπλεκόμενους στο αεροπορικό έργο φορείς, την Διασφάλιση των Δικαιωμάτων των Επιβατών, την Προστασία των Καταναλωτών, την Εφαρμογή των Συμβατικών Υποχρεώσεων του Διαχειριστή των 14 περιφερειακών Αερολιμένων, αλλά και πολλά άλλα.

Αναλυτικά η εισήγηση:
Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ.
Πρώτα από όλα θα ήθελα, παίρνοντας ένα λεπτό από το χρόνο μου γιατί δεν θα τον ξεπεράσω, να κάνω μία αναφορά για την κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία αυτή τη στιγμή. Και το λέω με την έννοια ότι αφορμή αποτελεί και η τοποθέτηση του Υπουργού, κυρίου Σκρέκα, τηλεοπτικά σήμερα, που προσπάθησε να πείσει τον κόσμο ότι η κυβέρνηση κάνει ότι μπορεί στον τομέα της ενέργειας και της ραγδαίας αύξησης των τιμών. Απλά, αυτό το οποίο θέλω να πω, ναι, μεν περιμένουμε ένα δύσκολο χειμώνα και εδώ είναι η κυβέρνηση να λύσει τα ζητήματα της κοινωνίας και ως προς την ακρίβεια αλλά και ως προς την επάρκεια ενέργειας, αλλά δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε, κάτι το οποίο δεν έκανε σήμερα ο κύριος Υπουργός, σε αυτές τις περιπτώσεις των αποκοπών ηλεκτρικού ρεύματος, που τείνει να γίνει πανδημία και πολλά ευάλωτα, όχι μόνο χαμηλά αλλά και μεσαία στρώματα δεν μπορούν να ανταποκριθούν στη ραγδαία αύξηση των τιμών. Μάλιστα, υπάρχουν και στοιχεία συγκεκριμένα από συνδικαλιστικούς χώρους του ΔΕΔΔΗΕ, που λένε ότι μέχρι στιγμής υπάρχουν 315.000 εντολές αποκοπών ηλεκτρικού ρεύματος, από τις οποίες το 30% εντολές εκτελείται.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, σε τι κατάσταση έχουν φθάσει τα νοικοκυριά αν συνδυάσουμε αυτό και με τις ραγδαίες αυξήσεις των τιμών στα σούπερ μάρκετ και στα είδη πρώτης ανάγκης, τη στιγμή που η κυβέρνηση δεν βάζει το μαχαίρι εκεί που πονάει πραγματικά, στα υπερκέρδη παραγωγών ενέργειας και από την άλλη μεριά δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί, αυτοί οι οποίοι μπορούν να αποτρέψουν καταστάσεις και στις αυξήσεις τιμών και στα είδη πρώτης ανάγκης, ενώ δεν μειώνει το ΦΠΑ στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης, δεν μειώνει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα.
 Αυτό είναι μία γενική τοποθέτηση που ήθελα να κάνω με αφορμή αυτό που άκουσα σήμερα το πρωί στην τηλεόραση από τον κ. Υπουργό. Τώρα το σημερινό προτεινόμενο σχέδιο νόμου με τίτλο «κύρωση συμφωνίας αεροπορικών μεταφορών μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών της αφενός και του κράτους του Κατάρ αφετέρου» αποτελείται από 30 άρθρα στα οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται το πρόγραμμα διαδρομών που αναφέρει τις χωρίς περιορισμούς διαδρομές μεταξύ των δύο μερών. Προβλέπεται χορήγηση αδειών λειτουργίας, αδειών τεχνικής φύσης αερομεταφορέων, προβλέπεται η αμοιβαία απαλλαγή από περιορισμούς εισαγωγής, φόρους, δασμούς και τέλη επί αεροσκαφών, καυσίμων, εφοδίων, αποσκευών. Προβλέπεται διαδικασία συμμόρφωσης και τήρησης των θεσπισμένων από διεθνείς συμβάσεις προτύπων ασφάλειας προς αποτροπή έκνομων ενεργειών.
Με το σημερινό προτεινόμενο σχέδιο νόμου σκοπείτε η κύρωση της συμφωνίας αεροπορικών υπηρεσιών μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών της αφενός και του κράτους του Κατάρ αφετέρου, η οποία υπεγράφη στο Λουξεμβούργο το 2021 και η οποία αποτελεί υποχρέωση της χώρας μας ως κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εν λόγω κύρωση συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση της συνολικής αεροπορικής σχέσης τους μέσω της αναβάθμισης αεροπορικής συνεργασίας λαμβανομένων υπόψη των περιφερειακών και παγκόσμιων προκλήσεων στον τομέα των αερομεταφορών. Βέβαια έχουν προηγηθεί οι νόμοι 3531/2007 «κύρωση της συμφωνίας αεροπορικών μεταφορών μεταξύ της κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της κυβέρνησης του κράτους του Κατάρ» και ο νόμος 4126/2013 «κύρωση της συμφωνίας για εισαγωγή τροποποιήσεων σε μερικές διατάξεις συμφωνίας αεροπορικών μεταφορών μεταξύ κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και κυβέρνησης Κατάρ και άλλες διατάξεις». Με το παρόν αναστέλλονται προγενέστερες συμφωνίες και ρυθμίσεις μεταξύ των συμβαλλομένων μερών με το ίδιο αντικείμενο, με την επιφύλαξη τυχόν ευνοϊκότερων ή ελαστικότερων διατάξεων για τους οικείους αερομεταφορείς εκτός εάν η παρούσα συμφωνία καταγγελθεί.
Σκοπός του σχεδίου νόμου είναι η δημιουργία μιας μακροχρόνιας νομικής βάσης για την ενίσχυση της συνεργασίας στον τομέα των αερομεταφορών. Με την εν λόγω κύρωση επιδιώκεται ο στόχος συνεργασία για τους στόχους από τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών. Η ρύθμιση και η αναβάθμιση των αεροπορικών σχέσεων με το Κατάρ αναμένεται να δώσουν ώθηση στις σχέσεις τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στη χώρα μας με το Κατάρ. Θα αποτελέσει μια μακροχρόνια νομική βάση για την ενίσχυση της συνεργασίας στον τομέα της αερομεταφοράς, ενώ παράλληλα η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορέσει να διαδραματίσει ενεργότερο ρόλο στην ευρύτερη περιοχή του κόλπου, γεγονός επωφελές και για την ελληνική πλευρά. Η εν λόγω συμφωνία αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω το διάλογο και να καταστήσει πιο επιχειρησιακή την αεροπορική συνεργασία των δύο πλευρών, ενώ διασφαλίζει τα ελληνικά συμφέροντα σε ευρύτερο διεθνές πλαίσιο.
 Η κύρωση της αξιολογούμενης συμφωνίας κρίνεται αναγκαία γιατί προορίζεται να εξυπηρετήσει τα γενικότερα συμφέροντα που άπτονται του τουρισμού και της εμπορευματικής κίνησης των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι κυρώσεις των διακρατικών συμφωνιών είναι υποχρεωτικές για τις χώρες της ΕΕ βάσει του ενωσιακού δικαίου και δεδομένου του τεχνικού χαρακτήρα της κύρωσης υπερψηφίζουμε. Ωστόσο η γενικότερη κριτική θα μπορούσε να επικεντρωθεί στο κομβικό ζήτημα για τη λειτουργία των αεροδρομίων που είναι η κατάργηση των περιφερειακών γραφείων της Αρχής πολιτικής αεροπορίας από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με τον νόμο 4757/2020 και τη λειτουργία της Αρχής μόνο από την Αθήνα. Αποτέλεσμα; Απουσία επί της ουσίας της απαραίτητης καθημερινής παρουσίας και εποπτείας στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΑΧΙΑ και με ανακοινώσεις, αλλά και στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, πρόσφατη ερώτηση βουλευτή μας για το ατύχημα κατά την άφιξη του κυρίου Δένδια στη Θεσσαλονίκη ότι η κυβέρνηση στη θέση μιας Ανεξάρτητης κανονιστικής και εποπτικής Αρχής δημιούργησε έναν Αθηνόκεντρικό φορέα που μόνο εποπτεία δεν μπορεί να ασκεί αφού είναι εν τοις πράγμασι αδύνατον να εποπτεύονται εξ αποστάσεως 41 αεροδρόμια, 72 αδειοδοτημένα ελικοδρόμια, 41 αδειοδοτημένα πεδία προσγείωσης και 3 αδειοδοτημένα υδατοδρόμια, ο αριθμός των οποίων αναμένεται να αυξηθεί και την επόμενη πενταετία.
Αν αναλογιστεί κανείς ότι σε αυτά προστίθεται και η απαραίτητη παρακολούθηση, αδειοδότηση αεροπορικών εταιρειών, αεροπορικών σχολών, εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, διαχειριστών αεροδρομίων, φορέων παροχής αεροναυτιλιακών υπηρεσιών και λοιπά, γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι τη Νέα Δημοκρατία, τελικά, δεν την ενδιαφέρει το ουσιαστικό εποπτικό έργο, αλλά η τυπική διαχείριση του θέματος με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των πτήσεων, των αεροδρομίων, των επιβατών και των εργαζομένων.
Τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης, ότι όλα θα ελέγχονται από την Αθήνα με ραντάρ δεν μπορούμε να τους θεωρήσουμε σοβαρούς. Οι παραβιάσεις των κανονισμών και των οδηγιών απλά δεν μπορούν να ελεγχθούν. Αυτή η ανύπαρκτη, ελλιπής παρουσία και εποπτεία του κράτους στους αερολιμένες ελλοχεύει κινδύνους και θέτει υπό αμφισβήτηση την εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανονισμών της νομιμότητας των αερολιμενικών, περιβαλλοντικών και υγειονομικών διατάξεων, την ασφαλή εφαρμογή των διαδικασιών από όλους τους εμπλεκόμενους στο αεροπορικό έργο φορείς, τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των επιβατών, την προστασία των καταναλωτών, την εφαρμογή συμβατικών υποχρεώσεων του διαχειριστή των δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων, αλλά και πολλά άλλα.
Αυτά ήθελα, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστώ. Είμαστε θετικοί, το είπα κιόλας.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ