ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

14/12/2022

Κ. Μάλαμα: Η κυβέρνηση έχει υποβιβάσει την διαδικασία του προϋπολογισμού σε άσκηση δημιουργικής λογιστικής

Κ. Μάλαμα: Η κυβέρνηση έχει υποβιβάσει την διαδικασία του προϋπολογισμού σε άσκηση δημιουργικής λογιστικής



Ομιλία στο σχέδιο: Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2023. Ολομέλεια Βουλής. 

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, επειδή η κυβέρνηση έχει υποβιβάσει την διαδικασία της κατάρτισης, της συζήτησης και της κύρωσης του κρατικού προϋπολογισμού σε άσκηση δημιουργικής λογιστικής, ας προσπαθήσουμε να σκεφτούμε ανάποδα. Να δούμε, πίσω από τις θριαμβολογίες, τι τελικά δεν είναι αυτός ο προϋπολογισμός. Τι δεν κομίζει στην κοινωνία ο προϋπολογισμός αυτός και τι δεν προσφέρει στην πραγματική οικονομία.

Ερώτηση πρώτη : είναι ο προϋπολογισμός του 2023 ένας αναπτυξιακός προϋπολογισμός; Η απάντηση είναι σαφώς κι όχι. Πρόκειται για έναν προϋπολογισμό, άκρως υφεσιακό κι ελλειμματικό, ο οποίος δείχνει μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, μείωση των επενδύσεων, μείωση της κατανάλωσης, αύξηση των ελλειμμάτων στις τρέχουσες συναλλαγές, μεγάλα χρηματοδοτικά κενά για την κάλυψη του δημοσίου χρέους κι άτακτη απόσυρση του κράτους από τις δημόσιες επενδύσεις.

Τι πρέπει να συγκρατήσουμε σε σχέση με τα αναπτυξιακά μεγέθη του προϋπολογισμού; Ότι το 2023 ο πληθωρισμός θα είναι τριπλάσιος από τον ρυθμό ανάπτυξης και πενταπλάσιος από τον ρυθμό αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης. Την ίδια στιγμή αναμένονται σημαντικά ελλείμματα στις τρέχουσες συναλλαγές και στις χρηματοδοτικές ανάγκες, ενώ αναμένεται σοβαρή μείωση και στις ιδιωτικές επενδύσεις. Άρα, λοιπόν, ο προϋπολογισμός του 2023 είναι ένας προϋπολογισμός υφεσιακός.

Ερώτημα δεύτερο : είναι ο προϋπολογισμός του 2023 φιλικός προς την μεσαία τάξη; Η απάντηση κι εδώ είναι, δυστυχώς, άκρως αρνητική. Τι προβλέπει ο κρατικός προϋπολογισμός σε σχέση με τους φόρους; Ακραία αύξηση σε όλους τους άμεσους κι έμμεσους φόρους. Πάνω από 2 δισεκατομμύρια περισσότεροι φόροι από το 2022 και πάνω από 7 δισεκατομμύρια περισσότεροι φόροι από το 2021. Αντίστοιχα, προβλέπονται περί τα 400 εκατομμύρια επιπλέον έσοδα από την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών. Με άλλα λόγια από φόρους κι ασφαλιστικές εισφορές θα αφαιμαχθούν από την πραγματική οικονομία πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια.

Αντίθετα, οι μισθοί κι οι συντάξεις συνεχίζουν να χάνουν την πραγματική τους δύναμη, καθώς οι απειροελάχιστες ονομαστικές αυξήσεις καταπίνονται από τον πληθωρισμό, ο οποίος “τρέχει” με πενταπλάσια ορμή. Άρα, λοιπόν, μικρότερο διαθέσιμο εισόδημα, περισσότεροι φόροι. Συμπέρασμα : ο προϋπολογισμός του 2023 είναι άκρως εχθρικός για την μεσαία τάξη.

Ερώτημα τρίτο : είναι ο προϋπολογισμός του 2023 κοινωνικός; Στηρίζει τις κοινωνικές ανάγκες; Καλύπτει τα κρίσιμα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, όχι μόνο οι πιο ευάλωτοι, αλλά το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας; Η απάντηση είναι σαφώς κι όχι. Τι προβλέπεται; Μείωση στο σύνολο των κοινωνικών δαπανών, μείωση στα προνοιακά επιδόματα, στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα στα νοσοκομεία, δηλαδή χρεώσεις στους ασθενείς, κατάργηση επιδομάτων. Ταυτόχρονα, τι προβλέπεται για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας; Μειωμένος αισθητά ο προϋπολογισμός του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, άρα πιο ακριβά τιμολόγια ρεύματος, μηδενικές επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση των νοικοκυριών.

Τεράστιο κοινωνικό ζήτημα, επίσης, η εκτόξευση των κόκκινων δανείων, κατά περίπου 20 δισεκατομμύρια, στην τριετία, με ότι αυτό συνεπάγεται για την πρώτη κατοικία, για τα νοικοκυριά με δάνεια σε κυμαινόμενο επιτόκιο, για τα νοικοκυριά με δάνεια που έχουν περάσει στα χέρια εισπρακτικών. Και βέβαια καμία πρόβλεψη για την φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών, με τις αδιανόητες κερδοφορίες και τις ασύλληπτες αυξήσεις στις τραπεζικές χρεώσεις.

Θα ήθελα, κλείνοντας να πω και δυο λόγια για τον προϋπολογισμό του Τομέα Μακεδονίας - Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών. Παρατηρείται και φέτος η εξής αντίφαση. Από την μια πλευρά μειώνονται τα κονδύλια που αφορούν την μισθοδοσία του τακτικού προσωπικού, με δεδομένο ότι έχουν χρόνια να προσληφθούν νέα στελέχη για να καλυφθούν οι συνταξιοδοτήσεις, αλλά ταυτόχρονα παρατηρείται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά αύξηση στις δαπάνες του γραφείου του Υφυπουργού για μετακλητούς και λειτουργικά έξοδα.

Την ίδια στιγμή, ο τομέας Μακεδονίας - Θράκης παρόλο που έχει ως θεσμική αρμοδιότητα την ενίσχυση της χωρικής διάστασης της ανάπτυξη στις τρεις περιφέρειες της Μακεδονίας και της Θράκης δεν συμμετέχει ούτε στο ελάχιστο στα σχετικά αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία, είτε αυτά αφορούν πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, είτε κονδύλια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Άρα, λοιπόν, για ακόμη μία χρονιά βλέπουμε τι πραγματικά επιλέγει η κυβέρνηση για τον Τομέα Μακεδονίας - Θράκης. Επιλέγει έναν ρόλο γραφείου εθιμοτυπίας του αρμόδιου υφυπουργού κι όχι έναν ρόλο πολλαπλασιαστή της περιφερειακής ανάπτυξης, όπως θα έπρεπε κι όπως προβλέπεται από τις θεσμικές του αρμοδιότητες. Σας ευχαριστώ​

.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ